Gå til innhold

Jeg har aldri brukt kredittkort. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (39 minutter siden):

*snip*
Mye jobb og styr å følge med på for veldig lite avkastning.
*snip*

For oss som har kontroll så vil dette "mye jobb og styr" du nevner bestå av å trykke godkjenn på noen e-fakturaer.

Besparelser/goder:
Hadde vel nesten 280k Eurobonus-poeng opptjent med kredittkort som jeg ikke rakk å bruke opp siden Covid kom (og som jeg brukte på andre ting i frykt for SAS-konkurs), det kunne blitt til mange flyturer. Bruker nå heller Norwegian-kredittkort for oppsparing av cashpoints, ligger på ca. 5400 poeng som da kan brukes på flybilletter. Ellers blir vel anslått besparelse for hele 2022 ca. 2000 kr med Ikano Visa som brukes på dagligvare og bensin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Nimrad skrev (1 time siden):

Da hadde de færreste hatt verken utdanning eller bolig.

Nå mente jeg ikke vanlig lån.. Når du låner har du ihvertfall en avtale som er mulig å nedbetale over tid. Om du bruker kredittkort og ikke klarer å betale så øker lånet for hver dag du ikke betaler. 

Lenke til kommentar

jeg har lekt meg litt. 

La oss si du har 30.000 i mnd utbetalt, og gjennomsnittlig har utgifter på 30.000, du går altså i null hver måned. 

Så finner du ut av at fra 1.november (lønningsdag) så skal du gå over til å kun bruke kredittkort, og selvfølgelig betale ned innen forfall hver måned. I november starter du altså med 30.000kr på konto, disse setter du inn på en aksjefondskonto. I november så betaler du alt med kredittkortet ditt, og denne summen betaler du ned 1.desember når du får lønn igjen.

Siden du har flere kredittkort, som gir deg litt rabatt her og der, så sier vi at du her sparer 3-500kr, og siden du nå vet du må være forsiktig med økonomien for å ikke bruke mer enn 30.000 så sier vi at du har en innsparing på 500kr pr måned. Når 1 desember inntreffer har du kredittkortgjeld på 29500, og lønn på 30.000-

De 500 du har spart setter du inn på aksjesparekontoen din. 

Hvis man gjør dette i 10 år, med en gjennomsnittlig avkastning på 4%  så har du altså spart 118.000 minus de 30.000 du skylder fra oppstart. Så du har en reel gevinst på 88.000, eller 733,- i mnd 

Hvis du får gjennomsnittsavkastning på 10% har du tjent180.000 - 30.000 = 150.000, altså 1250,- måned
Hvis du sparer 1000 i mnd fordi du passer på forbruket, ville du tjent 2350 pr måned med 10% avkastning, eller 1591,- pr måned ved 4%. 

Om jeg vil anbefale dette som en måte å spare/tjene penger på, egentlig ikke, men i teorien så blir det jo litt penger bare ved å bruke kredittkort istedenfor debet kort, og selvfølgelig betale kredittkortene før forfall. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kredittkort lenger. Men jeg har flere debet-kort, med merket Visa eller Mastercard på. De er ålreite, for de har tre ting:

Kortnummer: 16 siffer

Utløpsdato: 4 siffer

CVC: 3 siffer

Dette kan man bruke til å handle på nett med, men beløpet blir umiddelbart trukket fra kontoen din. Ikke noe kreditt (og påfølgende ågerrenter) inne i bildet, selv om jeg "liksom" handler online på et kredittkort (Visa/MC).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne tråden ble mye større en jeg trodde, og det er vanskelig for meg å nå takke og svare på så mange kommentarer og hjelp, men tusen takk til alle sammen.

Så vidt jeg har forstått er det folk som ikke er displinert nok til å huske ting eller betale regninger som ikke bør få kredittkort. Man bør også ikke bruke mer penger en man har på egen konto.

Jeg lener nå mot å få tak i et YX visa kort, der man får 100 kr av for streaming tjenester og ikke bruke det på noen annet, pluss å få tak i ett kredditkort jeg kan bruke som utelandskort/reisekort og nødskort, og for å få 1% tilbake på dagligvarer.

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Baranladion said:

jeg har lekt meg litt. 

La oss si du har 30.000 i mnd utbetalt, og gjennomsnittlig har utgifter på 30.000, du går altså i null hver måned. 

Så finner du ut av at fra 1.november (lønningsdag) så skal du gå over til å kun bruke kredittkort, og selvfølgelig betale ned innen forfall hver måned. I november starter du altså med 30.000kr på konto, disse setter du inn på en aksjefondskonto. I november så betaler du alt med kredittkortet ditt, og denne summen betaler du ned 1.desember når du får lønn igjen.

Siden du har flere kredittkort, som gir deg litt rabatt her og der, så sier vi at du her sparer 3-500kr, og siden du nå vet du må være forsiktig med økonomien for å ikke bruke mer enn 30.000 så sier vi at du har en innsparing på 500kr pr måned. Når 1 desember inntreffer har du kredittkortgjeld på 29500, og lønn på 30.000-

De 500 du har spart setter du inn på aksjesparekontoen din. 

Hvis man gjør dette i 10 år, med en gjennomsnittlig avkastning på 4%  så har du altså spart 118.000 minus de 30.000 du skylder fra oppstart. Så du har en reel gevinst på 88.000, eller 733,- i mnd 

Hvis du får gjennomsnittsavkastning på 10% har du tjent180.000 - 30.000 = 150.000, altså 1250,- måned
Hvis du sparer 1000 i mnd fordi du passer på forbruket, ville du tjent 2350 pr måned med 10% avkastning, eller 1591,- pr måned ved 4%. 

Om jeg vil anbefale dette som en måte å spare/tjene penger på, egentlig ikke, men i teorien så blir det jo litt penger bare ved å bruke kredittkort istedenfor debet kort, og selvfølgelig betale kredittkortene før forfall. 

 

Det samme får du hvis du kutter etrestaurantbesøk hver måned. Eller tar 4-5 øl mindre ute på byen hver måned. Eller lager noen first-price middager hver måned.

Så spørs det da, hvem er det som ønsker å leve slik? Er alt dette arbeidet verdt pengene? For noen ja. Og om du kombinerer alle mulige sparegrep så blir det plutselig millioner. På den andre siden, ganske digg å gi faen og leve uten å måtte mikro-vurdere hvert eneste valg i hverdagen også.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Letterboxd skrev (41 minutter siden):

Denne tråden ble mye større en jeg trodde, og det er vanskelig for meg å nå takke og svare på så mange kommentarer og hjelp, men tusen takk til alle sammen.

Så vidt jeg har forstått er det folk som ikke er displinert nok til å huske ting eller betale regninger som ikke bør få kredittkort. Man bør også ikke bruke mer penger en man har på egen konto.

Jeg lener nå mot å få tak i et YX visa kort, der man får 100 kr av for streaming tjenester og ikke bruke det på noen annet, pluss å få tak i ett kredditkort jeg kan bruke som utelandskort/reisekort og nødskort, og for å få 1% tilbake på dagligvarer.

Så lenge du er forsiktig og forholder deg til den gylne regelen om å ikke bruke for mye penger og husker å betale regningen du får på slutten av månen ser jeg ikke på det som et problem. Men vær forsiktig så du ikke brenner deg. Det kan bli dyrt veldig fort. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har et kredittkort liggende i hanskerommet på bensinbilen. 

Bruker dette når jeg tanker, og betaler regninga når den kommer hver måned. Ingen renter om man betaler til forfall.

Logga inn og sjekka nå. De siste 12 mnd har jeg fylt 20 ganger, og har fått 515 kroner i rabatt og cashback. Det er nesten 5% spart kontra å betale med kontant/betalingskort ved tanking. Trenger ikke være strukturert engang, bare betal regninga.

(Ser jeg har tanket for 539 kroner i snitt per tank, så på et år har jeg fått omtrent en gratis tank av dette).

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (1 time siden):

Jeg lener nå mot å få tak i et YX visa kort, der man får 100 kr av for streaming tjenester og ikke bruke det på noen annet, pluss å få tak i ett kredditkort jeg kan bruke som utelandskort/reisekort og nødskort, og for å få 1% tilbake på dagligvarer.

Les denne tråden for tips om valg av kort.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (42 minutter siden):

Det samme får du hvis du kutter etrestaurantbesøk hver måned. Eller tar 4-5 øl mindre ute på byen hver måned. Eller lager noen first-price middager hver måned.

Så spørs det da, hvem er det som ønsker å leve slik? Er alt dette arbeidet verdt pengene? For noen ja. Og om du kombinerer alle mulige sparegrep så blir det plutselig millioner. På den andre siden, ganske digg å gi faen og leve uten å måtte mikro-vurdere hvert eneste valg i hverdagen også.

Hvor mye jobb det er kan diskuteres, opprette forskjellige kort gjør du èn gang, og så er det bare å bruke riktig kort på riktig sted, regningen kommer i nettbanken. 

Om avkastningen er verdt risikoen derimot, det er en helt annen sak. 

Uansett så er poenget ditt godt, med god og trygg økonomisk styring, kunnskap om sparing og renters renter, og et budsjett der man alltid sitter med penger til overs etter lønn er den aller beste løsningen. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 timer siden):

Regner med at du med "kredittkortkjeltringene" mener de som nekter å betale tilbake det de har lånt.  Det er litt sært å ville bure inne de som låner deg noe bare fordi du finner ut du ikke vil gi det tilbake etterpå. 

 

Nei, jeg mener kyniske banker som leverer dette produktet til lettlurte mennesker via aggressiv markedsføring. Blir du fanget av disse kjeltringene, kan det ta mange år for å komme seg ut igjen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Var også en som aldri hadde hatt kredittkort før.

Så fikk jeg meg en bil og ønsket meg en bensinkort. Etter mye research fant jeg et. Jeg har nå Norges Nest Beste Bensinkort. Den beste kommer fra Danske Bank, men jeg får avslag hvert år.

Den tråden med kredittkortanbefalinger, mye av det går over hodet mitt. Så jeg får klare meg med det ene jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kredittkort på stort sett alt av kjøp av varer, og det jeg kan av tjenester, men betaler også fakturaen hver måned. Vil argumentere for at det gir meg like bra eller bedre økonomisk kontroll enn om jeg hadde alt på en konto, for å ikke snakke om felles konto med andre. Jeg kunne sikkert bruk kreditt midlertidig som alternativ til uttak fra aksjesparing, men har ikke vært en aktuell problemstilling til nå, men da med en helt konkret og kortvarig plan for nedbetaling, men generelt er bruk av kredittdelen en dårlig idé.

Kreditt er litt som alkohol: Helt ok ved riktig og ansvarlig bruk, og en no-no hvis man ikke har økonomisk styring. Problemet er at de som ikke burde ha kreditt, gjerne ikke ser det selv, i hvert fall ikke før det er for sent.

Det kan være greit å minne seg selv på hva forretningsideen til kredittbankene er: De tjener riktignok noe på omsetningen. Denne kostnaden tar butikken du handler i, og veltes over på alle, så ser ikke noen grunn til å la det være en hindring til bruk av kredittkort. De tjener imidlertid også på kunder som ikke betaler kreditten før forfall, slik at denne blir rentebærende. Det er en viktig del av konseptet, så er viktig at man ikke blir den delen av kundemassen de tjener disse pengene på.

Som voksen, ansvarlig person må du selv avgjøre hva som er lurt. Det høres ut som at du har god økonomisk kontroll, så ser ingen grunn til å male fanden på veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...