Gå til innhold

Strategisk dumt å si opp nåværende jobb uten en ny jobb?


Gjest feb48...16a

Anbefalte innlegg

Gjest feb48...16a

Eventuelle detaljer rundt arbeidsforhold kan tas senere, men jeg mistrives nå så mye med min jobb/arbeidssituasjon at jeg mer eller mindre har bestemt meg for å si opp jobben min uten å ha takket ja til en annen jobb først. 

Jeg har 10 års erfaring som håndverker og over 5 års erfaring som ingeniør, så jeg tviler på jeg vil få store problemer med å finne meg en ny jobb. I verste fall vil nok nåværende arbeidsgiver la meg fortsette eller gi meg et bedre tilbud ettersom de har mangel på arbeidskraft (mye av grunnen til at jeg slutter).

I forhold til forhandling av ny lønn ved ny jobb er det kanskje bedre å være fast ansatt en plass, så det er den eneste reelle bekymringen jeg har. Med tanke på at jeg finner ny jobb etter jeg har sagt opp i denne.

I verste fall kan jeg gå noen måneder uten jobb. Har noen oppsparte midler, men vil selvsagt helst ikke ta av de. Tror dog 3 1/2 måned bør være greit med tid for å finne noe annet.

Takk for svar! :) 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man sier opp selv må man vente 12 uker til man får ledighets penger. Det kan også være litt styr å sende inn papirer/søke osv med NAV. Unntak på de 12 ukene er hvis du kan sannsynliggjøre eller bevise mobbing eller trakassering på arbeidsplassen. Som regel står man sterkere hvis man er ansatt en annen plass og skal forhandle med en ny jobb, det er en slags brekkstang man kan bruke både mot gammel og ny arbeidsgiver.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (59 minutter siden):

I verste fall vil nok nåværende arbeidsgiver la meg fortsette eller gi meg et bedre tilbud ettersom de har mangel på arbeidskraft (mye av grunnen til at jeg slutter).

Høres ut som at du vil slutte fordi de har for mange oppdrag og at du har for ustabil arbeidstid og/eller mye overtid.

Iogmed at de mangler arbeidskraft så kan du stå sterkt og ha mulighet til å velge arbeidstid. 

Lenke til kommentar

Det er heilt klart strategisk dumt å seie opp fast jobb utan å ha noko anna å gå til. 

Ein ting er karantenetida frå NAV før du kan få arbeidsledigheitstrygd. Men det mest problematiske er at du gjer det vanskelegare for deg sjølv å få ny jobb. Du framstår langt meir attraktiv når du har ein aktiv jobb på CVen, så dersom du ikkje får ny jobb før du er ferdig med oppseiingstida så kan du få eit utfordring. Ikkje ser det veldig bra ut at du er så impulsiv heller. 

Det treng ikkje å være eit problem, og det kan være gode grunnar for at du berre må vekk frå dagens arbeidsgivar, men strategisk lurt er det ikkje. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (2 timer siden):

Eventuelle detaljer rundt arbeidsforhold kan tas senere, men jeg mistrives nå så mye med min jobb/arbeidssituasjon at jeg mer eller mindre har bestemt meg for å si opp jobben min uten å ha takket ja til en annen jobb først. 

Jeg har 10 års erfaring som håndverker og over 5 års erfaring som ingeniør, så jeg tviler på jeg vil få store problemer med å finne meg en ny jobb. I verste fall vil nok nåværende arbeidsgiver la meg fortsette eller gi meg et bedre tilbud ettersom de har mangel på arbeidskraft (mye av grunnen til at jeg slutter).

I forhold til forhandling av ny lønn ved ny jobb er det kanskje bedre å være fast ansatt en plass, så det er den eneste reelle bekymringen jeg har. Med tanke på at jeg finner ny jobb etter jeg har sagt opp i denne.

I verste fall kan jeg gå noen måneder uten jobb. Har noen oppsparte midler, men vil selvsagt helst ikke ta av de. Tror dog 3 1/2 måned bør være greit med tid for å finne noe annet.

Takk for svar! :) 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Jeg vet ikke hvorfor du mistrives og hvorfor arbeidsgiver ikke har fokus psykisk helse innad i bedriften. 

Du har virkelig kommet i en usunn sirkel, og det virker som du ikke har kontakter. 

Det er noe i din tankegang som formidler du ikke har fått erfare god arbeidsgiver noen gang. Jeg er redd du vil mistrives i neste arbeidsforhold om du ikke starter å endre dine tanker i dag.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si akkurat hva du burde gjøre.

På en måte bør du unngå CV-hull og gå rett over i en ny jobb, men samtidig bør du ikke slite deg selv ut ved å ofre deg for en arbeidsgiver som driver på en sånn måte at du brenner deg selv ut med negativt stress.

Som allerede nevnt kan du jo snakke med fastlegen din om situasjonen og be om en sykemelding for å komme deg mer i balanse og søke på andre jobber. Noen vil sikkert si at dette er å misbruke arbeidsgiver, men husk at de også har misbrukt deg fordi du har havnet i den situasjonen du er i nå.

Du har ingenting igjen for å ofre deg for kyniske folk. De slutter som regel ikke med slik oppførsel, så skal det endringer til så må nesten alltid du selv initiere dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
PgUp skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke gå all inn til å søke ny jobb nå? Hvis det er lett å få står du jo sterkere med jobb.

Har null overskudd eller motivasjon til det. Helt tom etter et krevende år.

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Du har vell oppsigelsestid uansett? Men ja, om du har økonomi til å gå ledig hadde jeg absolutt sagt opp nå. Å ha det kjipt på jobb er noe en bør unngå som pesten. 

Med din erfaring blir det ikke vanskelig å finne noe annet.

Ja. Så det blir i hvert fall 3 1/2 måned fra og med i dag.

Håper og tror du har rett. 

FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Bare ta noen egenmeldinger og sykedager pga stress eller andre grunner til at du ikke liker deg på jobb. Bruk tiden til å finne ny jobb.

Det blir første gang jeg er borte fra jobb siden jeg begynte i så fall. Var syk i forrige uke, men jobbet allikevel fordi jeg vet at ingen er der til å erstatte meg. Så det hadde bare blitt verre når jeg endelig var tilbake.

Hadde jeg vært smart hadde jeg sikkert sykmeldt meg, men da vet jeg også at firmaet hadde fått et stort problem. Så jeg ønsker å bare avslutte dette arbeidsforholdet med god samvittighet og så begynne å fokusere mer på meg selv.

Dubious skrev (2 timer siden):

Høres ut som at du vil slutte fordi de har for mange oppdrag og at du har for ustabil arbeidstid og/eller mye overtid.

Iogmed at de mangler arbeidskraft så kan du stå sterkt og ha mulighet til å velge arbeidstid. 

Korrekt. 350 timer overtid i år og fortsatt er det ikke nok. Har snakket med leder tidligere om at jeg ikke ønsker å jobbe overtid og vil ha en vanlig arbeidstid, men ingenting skjer og nå har jeg ikke tenkt å risikere enda et år hvor livet mitt forsvinner til jobb og overtidsarbeid. Hadde et mål om å ikke jobbe overtid i år etter et krevende år i fjor, men fasit ble at jeg har jobbet mer i år enn noensinne.

Det verste er at ledelsen ikke spør om man har mulighet heller eller sier rett ut at firmaet er i en vanskelig situasjon og at det hadde blitt satt stor pris på om man kan gjøre en ekstra innsats. Virker som det bare blir tatt for gitt og vi får frister som det bare forventes at skal overholdes. Kjenner jeg blir forbannet når jeg tenker på det.

Det jeg kunne vurdert er å si ja til en ny arbeidsavtale hvor jeg jobber 80 % med garanti mot overtidsarbeid. Eventuelt at jeg leier meg ut på timesbasis. Men å fortsette som fast ansatt i nåværende arbeidsforhold tror jeg er uaktuelt.

Sentinelle skrev (12 minutter siden):

Ja, virkelig. lol. Slutt å følge dumme regler. Denne ideen om at man til enhver pris må unngå hull i CV-en er bare programmering. Du trenger det ikke.

Ja. Min erfaring innen det jeg driver med er at det betyr null. Om man går på NAV i noen år er det nok ikke positivt, men jeg har vært utenfor arbeidslivet tidligere for å forfølge andre prosjekter for en periode og har aldri hørt at det er negativt. Og egentlig er det ikke så vanskelig å pynte på en CV heller om det skulle være nødvendig. Aldri opplevd at CV-en har blitt kontrollert.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar

Virker som du har bestemt deg allerede, så hva spør du etter egentlig? Svaret på spørsmålet er såklart ja, men du har jo bestemt deg for å ikke bry deg om det. 

 

Husk at det ikke er ditt ansvar at bedriften er underbemannet. Ikke alle bedrifter har livets rett. Slik er det i et fritt marked.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (15 timer siden):

Eventuelle detaljer rundt arbeidsforhold kan tas senere, men jeg mistrives nå så mye med min jobb/arbeidssituasjon at jeg mer eller mindre har bestemt meg for å si opp jobben min uten å ha takket ja til en annen jobb først. 

Jeg har 10 års erfaring som håndverker og over 5 års erfaring som ingeniør, så jeg tviler på jeg vil få store problemer med å finne meg en ny jobb. I verste fall vil nok nåværende arbeidsgiver la meg fortsette eller gi meg et bedre tilbud ettersom de har mangel på arbeidskraft (mye av grunnen til at jeg slutter).

I forhold til forhandling av ny lønn ved ny jobb er det kanskje bedre å være fast ansatt en plass, så det er den eneste reelle bekymringen jeg har. Med tanke på at jeg finner ny jobb etter jeg har sagt opp i denne.

I verste fall kan jeg gå noen måneder uten jobb. Har noen oppsparte midler, men vil selvsagt helst ikke ta av de. Tror dog 3 1/2 måned bør være greit med tid for å finne noe annet.

Takk for svar! :) 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Hvis du klarer å søke jobber mens du jobber så bør du gjøre dette. Det er en fordel å ha en jobb mens du søker andre jobber og det kan gi deg bedre referanse, da du i utgangspunktet bør ha sjefen din som referanse, spesielt hvis du ikke lenger har jobben. Du får også åpenbart lønn mens du søker jobb.

 

Hvis du ikke klarer å søke jobber mens du har den jobben du har nå og du må være arbeidsledig for å klare å søke jobber så bør du kanskje vurdere å si opp først. Merk at hvis du søker dagpenger (arbeidsledighetstrygd) så vil du ikke motta dagpenger før 18 uker etter at den fulle oppsigelsestiden har gått ut. Blir du enig med sjefen din om å slutte tidligere så har det ingenting å si for dagpenger. Man regner med at du har krav på lønn i hele oppsigelsestiden.

Hvis du tenker at du får deg jobb veldig raskt og ikke trenger å søke dagpenger og etter oppsigelsestiden finner ut at du trenger dagpenger likevel så må du fortsatt vente 18 uker fra søknadsdato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
PgUp skrev (9 timer siden):

Virker som du har bestemt deg allerede, så hva spør du etter egentlig? Svaret på spørsmålet er såklart ja, men du har jo bestemt deg for å ikke bry deg om det. 

Har ikke 100% bestemt meg, nei. Jeg ønsker vel bare å lufte problemstillingen og tenke godt gjennom det før jeg gjør noe.

Men slik det fremstår for meg i dagens arbeidsmarked og med min bakgrunn, så tviler jeg på at det vil få veldig negative konsekvenser for meg. Worst case er at jeg har mindre forhandlingsrom i forhold til lønn ved en ny jobb, men jeg er ikke så overbevist om at det heller stemmer all den tid min gamle/nåværende jobb gjerne vil beholde meg og gi meg tilbake nåværende jobb på et blunk om jeg sier opp.

Best case vil vel en ny arbeidsgiver også kunne se på det som positivt. At jeg er selvsikker nok til å si opp en trygg jobb uten å først ha sikret meg et alternativ.

Jeg har god erfaring som håndverker også og har i praksis hatt jobbtilbud fra den siden av bransjen og kunne nok startet opp for meg selv også, men det ville krevet litt investeringer.

Sitat

Husk at det ikke er ditt ansvar at bedriften er underbemannet. Ikke alle bedrifter har livets rett. Slik er det i et fritt marked.

Enig i det.

Jeg er nok av den gamle skole når det gjelder arbeidsmoral og plikt hvor jeg personlig ønsker å stille opp og gjøre en god jobb og hjelpe firmaet gjennom en tøff periode. Nå ser jeg imidlertid at det er noe som skjer på prosjekt etter prosjekt og år etter år og da føler jeg strikken er tøyd for langt. Overtid kan ikke være en fast ordning fordi firmaet tar på seg mer enn de har kapasitet til gang på gang. Det er jo flere i firmaet utenom meg som fast jobber 150% år etter år. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 timer siden):

Hvis man sier opp selv må man vente 12 uker til man får ledighets penger. Det kan også være litt styr å sende inn papirer/søke osv med NAV. Unntak på de 12 ukene er hvis du kan sannsynliggjøre eller bevise mobbing eller trakassering på arbeidsplassen. Som regel står man sterkere hvis man er ansatt en annen plass og skal forhandle med en ny jobb, det er en slags brekkstang man kan bruke både mot gammel og ny arbeidsgiver.

Det skal veldig mye til for at man klarer å sannsynliggjøre mobbing eller trakassering. Da bør man ha gode skriftlig bevis fra arbeidsgiver, tillitsvalgt eller verneombud om at man har tatt opp dette og at det ikke løser seg.

Ellers er jeg helt enig i det du sier om at man står sterkere hvis man er ansatt.

Skal forøvrig nevne at man har økt sanksjonen fra 12 uker til 18 uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (8 minutter siden):

Har ikke 100% bestemt meg, nei. Jeg ønsker vel bare å lufte problemstillingen og tenke godt gjennom det før jeg gjør noe.

Men slik det fremstår for meg i dagens arbeidsmarked og med min bakgrunn, så tviler jeg på at det vil få veldig negative konsekvenser for meg. Worst case er at jeg har mindre forhandlingsrom i forhold til lønn ved en ny jobb, men jeg er ikke så overbevist om at det heller stemmer all den tid min gamle/nåværende jobb gjerne vil beholde meg og gi meg tilbake nåværende jobb på et blunk om jeg sier opp.

Best case vil vel en ny arbeidsgiver også kunne se på det som positivt. At jeg er selvsikker nok til å si opp en trygg jobb uten å først ha sikret meg et alternativ.

Jeg har god erfaring som håndverker også og har i praksis hatt jobbtilbud fra den siden av bransjen og kunne nok startet opp for meg selv også, men det ville krevet litt investeringer.

Enig i det.

Jeg er nok av den gamle skole når det gjelder arbeidsmoral og plikt hvor jeg personlig ønsker å stille opp og gjøre en god jobb og hjelpe firmaet gjennom en tøff periode. Nå ser jeg imidlertid at det er noe som skjer på prosjekt etter prosjekt og år etter år og da føler jeg strikken er tøyd for langt. Overtid kan ikke være en fast ordning fordi firmaet tar på seg mer enn de har kapasitet til gang på gang. Det er jo flere i firmaet utenom meg som fast jobber 150% år etter år. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Mange bedrifter er slik. Ansettes det flere økes bare oppdragsmengden og det blir ikke noe mindre arbeidspress og overtid. 
Det kan passe bra hvis man er i en situasjon hvor man ønsker å tjene mest mulig penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
Opsat500 skrev (1 time siden):

Mange bedrifter er slik. Ansettes det flere økes bare oppdragsmengden og det blir ikke noe mindre arbeidspress og overtid. 
Det kan passe bra hvis man er i en situasjon hvor man ønsker å tjene mest mulig penger.

Jepp. 

Hadde en periode i fjor hvor jeg utrolig nok hadde god tid og romslige frister. Det som selvsagt skjedde var at jeg ble koblet på et annet prosjekt hvor det var krisestemning. Når det var "reddet" var jeg utslitt og tilbake på det opprinnelige prosjektet hvor jeg plutselig hadde veldig dårlig tid...

Mistenker at ledelsen er veldig opptatt av å tilfredsstille faste kunder og imøtekomme deres ønsker/frister, men uten å ta hensyn til at det går på helsa løs for de ansatte. Skjønner at det er et tøft marked og ikke lett for ledelsen heller å sy sammen den daglige driften i en slik bedrift, men det er et ansvar jeg ikke føler jeg lenger kan ta ansvar for.

Da får heller noe gjøres eller bedriften får avvikles. Vet det er flere i firmaet som føler på det samme som meg, men når alt kommer til alt er vi en fin gjeng som går godt overens og jeg har tro det eller ei et veldig godt forhold til min leder, selv om jeg nå kjenner på en sterk misnøye.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...