Gå til innhold

Strategisk dumt å si opp nåværende jobb uten en ny jobb?


Gjest feb48...16a

Anbefalte innlegg

Å slutte i jobben uten å ha ny jobb, er å kaste seg ut på dypt vann. Det første ny arbeidsgiver (under intervju) vil spørre deg om er "hvorfor sluttet du i din forrige jobb". Hvis du sier mistrivsel/konflikt, vil de borre i det, og ha antenne ute for å tenke at du kanskje var årsaken til at det ikke fungerte der. Jeg ville søkt ny jobb mens jeg hadde nåværende jobb. Hvis du ikke har overskudd til det, benytt gjenværende feriedager på å søke jobb, mens du har din nåværende jobb.

Jeg slutta i en jobb uten å ha noe å gå til for mange år siden, og det var noe av det dummeste jeg har gjort. Har ordna seg nå, men å komme inn i  NAV sitt system er som å komme til helvete.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest feb48...16a skrev (2 timer siden):

Har ikke 100% bestemt meg, nei. Jeg ønsker vel bare å lufte problemstillingen og tenke godt gjennom det før jeg gjør noe.

Men slik det fremstår for meg i dagens arbeidsmarked og med min bakgrunn, så tviler jeg på at det vil få veldig negative konsekvenser for meg. Worst case er at jeg har mindre forhandlingsrom i forhold til lønn ved en ny jobb, men jeg er ikke så overbevist om at det heller stemmer all den tid min gamle/nåværende jobb gjerne vil beholde meg og gi meg tilbake nåværende jobb på et blunk om jeg sier opp.

Best case vil vel en ny arbeidsgiver også kunne se på det som positivt. At jeg er selvsikker nok til å si opp en trygg jobb uten å først ha sikret meg et alternativ.

Jeg har god erfaring som håndverker også og har i praksis hatt jobbtilbud fra den siden av bransjen og kunne nok startet opp for meg selv også, men det ville krevet litt investeringer.

Enig i det.

Jeg er nok av den gamle skole når det gjelder arbeidsmoral og plikt hvor jeg personlig ønsker å stille opp og gjøre en god jobb og hjelpe firmaet gjennom en tøff periode. Nå ser jeg imidlertid at det er noe som skjer på prosjekt etter prosjekt og år etter år og da føler jeg strikken er tøyd for langt. Overtid kan ikke være en fast ordning fordi firmaet tar på seg mer enn de har kapasitet til gang på gang. Det er jo flere i firmaet utenom meg som fast jobber 150% år etter år. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Støtter denne. OP sier han ikke har overskudd men å bruke en halvtime på å skrive en søknad og en time på et intervju er kanskje nok med en som har mye erfaring og lett for å få jobb.

Hvis det betyr at du kan kreve høyere lønn er det veldig godt betalt for 1.5 time.

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
KarvaBlad skrev (40 minutter siden):

Å slutte i jobben uten å ha ny jobb, er å kaste seg ut på dypt vann. Det første ny arbeidsgiver (under intervju) vil spørre deg om er "hvorfor sluttet du i din forrige jobb". Hvis du sier mistrivsel/konflikt, vil de borre i det, og ha antenne ute for å tenke at du kanskje var årsaken til at det ikke fungerte der. Jeg ville søkt ny jobb mens jeg hadde nåværende jobb. Hvis du ikke har overskudd til det, benytt gjenværende feriedager på å søke jobb, mens du har din nåværende jobb.

Jeg slutta i en jobb uten å ha noe å gå til for mange år siden, og det var noe av det dummeste jeg har gjort. Har ordna seg nå, men å komme inn i  NAV sitt system er som å komme til helvete.

Jeg ville aldri sagt at jeg sluttet på grunn av mistrivsel eller konflikt (noe som ikke er tilfellet). En ny arbeidsgiver trenger ikke vite mer enn jeg forteller. 

Jeg kan si det så enkelt som at jeg ønsket å prøve noe nytt. 

Hvis jeg har gode referanser fra jobben jeg slutter i, noe jeg ikke ser skulle være et problem, så ser jeg egentlig ikke problemet.

Om jeg tar feriedager nå, så vil det koste jobben dyrt. 

Dubious skrev (12 minutter siden):

Her er det bare å lære seg å si nei.

Kan du hjelpe med denne jobben?  Nei, det har jeg ikke tid til.  Kan hjelpe om jeg har tid til overs når jeg er ferdig her.

Joda. Enklere sagt enn gjort.

Jeg ønsker vel å få en jobb hvor jeg slipper å si nei.

Har en kollega i nåværende jobb som har begynt å si nei, MEN, resultatet er at det er veldig mye press på vedkommende og en følelse av å stadig ligge bak skjema og underprestere. Er litt den situasjonen jeg er i selv nå. Jobber mindre enn før og opplever at det ikke er tilstrekkelig. Selv om jeg har brutt arbeidsmiljøloven gjentatte ganger det siste året og har overskredet maksimal mengde overtid for lengst. Det er fortsatt ikke nok.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest feb48...16a said:

Selv om jeg har brutt arbeidsmiljøloven gjentatte ganger det siste året og har overskredet maksimal mengde overtid for lengst. Det er fortsatt ikke nok.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Det du sier her kan du ta videre juridisk og bruke til å tilpasse jobben din den tiden du har igjen før du begynner i ny jobb.

Det er mulig å få hjelp av f.eks jussbuss hvis du ikke vil ta advokat for dette.

Virker også som du kunne ha godt av litt ferie for å hente deg inn. Bruk kontaktnettet ditt for å hjelpe deg å finne ny jobb og søk så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
KarvaBlad skrev (På 9.10.2022 den 12.58):

Jeg slutta i en jobb uten å ha noe å gå til for mange år siden, og det var noe av det dummeste jeg har gjort. Har ordna seg nå, men å komme inn i  NAV sitt system er som å komme til helvete.

Kan du utdype litt? Hadde du gode referanser og god erfaring? Var det et dårlig arbeidsmarked?

ITtraktor skrev (På 9.10.2022 den 13.52):

Men det vil fortsatt se rart ut at du sluttet i jobben før du hadde fått ny jobb. 

Mulig. Jeg er ikke helt overbevist om dette selv. Om noen synes det er rart tror jeg kanskje jeg er komfortabel med det. Jeg er generelt flink til å snakke for meg og tror ikke jeg skulle hatt store forklaringsproblemer med å forklare hvorfor og det uten å nødvendigvis fortelle den fulle sannheten.

Det viktigste tenker jeg er at jeg avslutter nåværende arbeidsforhold på en god måte. Det jeg som arbeidsgiver hadde vært mer skeptisk til var om en arbeidstaker for eksempel sykmeldte seg i oppsigelsesperioden og sluntret unna den siste tiden i forrige jobb. Uansett hva grunnen skulle være. Eller sluttet uten å gjøre noe som helst og endte opp som NAV-klient i månedsvis samtidig som han var 100% arbeidsfør.

Når jeg tenker meg om har jeg faktisk aldri hatt en jobb å gå til når jeg har sluttet i tidligere jobber. Jeg har aldri gått direkte fra en jobb til en annen.

Med det sagt blir jeg selvsagt litt betenkt når du sier det og jeg har roet meg litt siden jeg skrev innlegget. At en endring må gjøres er jeg dog overbevist om. Vurderer å foreslå en 80-90 % stilling til nåværende arbeidsgiver med garanti mot overtid om det er noe arbeidsgiver er villig til å tilby. Slik jeg kjenner firmaet mistenker jeg dog at det ikke er mulig og at det i praksis uansett ville endt med forespørsel om å jobbe mer.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
vidor skrev (På 9.10.2022 den 17.02):

Det du sier her kan du ta videre juridisk og bruke til å tilpasse jobben din den tiden du har igjen før du begynner i ny jobb.

Det er mulig å få hjelp av f.eks jussbuss hvis du ikke vil ta advokat for dette.

Virker også som du kunne ha godt av litt ferie for å hente deg inn. Bruk kontaktnettet ditt for å hjelpe deg å finne ny jobb og søk så fort som mulig.

Tror ikke jeg gidder å gjøre noe styr ut av det. Det slår sikkert bare tilbake på meg. Jeg har alt roet ned på den verste overtiden. Maksimalt 10-15 timer per uke. Ille nok egentlig. 

Ferie hadde gjort seg, ja. Har ferie til overs som jeg ikke føler det hadde vært populært om jeg tok ut. Eller om jeg tok den ut hadde det bare blitt mer å gjøre når jeg er tilbake.

I forhold til å søke jobb så tenker jeg vel at jeg ville gjort noe helt annet om jeg først skal bytte. Og jeg tror det vil ta en del tid å finne ut hva. Å skrive selve søknaden er jo fort gjort. Men å finne rett jobb kan bli utfordrende. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar

Er et lederproblem å sørge for at det er nok ansatte og at de trives på jobb. Virker som du tar for mye ansvar på deg selv. Er det ingen andre som jobber 100%? Tipper hvis du er ærlig at det blir for mye jobb, at de heller vil beholde deg i en 100% stilling og at du slipper overtid. 

 

En annen ting er at den tiden du har brukt nå på å svare ut denne tråden og reflektere kunne du garantert skrevet og sendt ut 2-3 søknader. Men er kanskje det at du ønsker et par måneder pause fra gammel til ny jobb?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Er gammeldags å tro at ny arbeidsgiver henger seg opp i små hull i CV og hvorfor man slutter i en jobb. I dag bytter folk jobb hele tiden. Er bare å si at du vil prøve noe nytt.

Om jeg mistrivdes i en jobb hadde jeg sagt opp med en gang dersom jeg hadde hatt råd til det og visste at jeg kunne få en ny innen relativt kort tid. Tatt det som mulighet til å koble av en periode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (9 timer siden):

Er gammeldags å tro at ny arbeidsgiver henger seg opp i små hull i CV og hvorfor man slutter i en jobb. I dag bytter folk jobb hele tiden. Er bare å si at du vil prøve noe nytt.

Både ja og nei. Det er nok langt større takhøgde for hol i CVen i dag enn kva det var for nokre tiår sidan, men det er fortsatt ting som blir bemerka. Arbeidsgjevar er interessert i å sjå om søkaren utgjer stabil og påliteleg arbeidskraft. Ettersom det ikkje er lov å spørje om sjukefråvær og andre helseopplysningar så blir det særleg relevant for arbeidsgjevar å granske CVen. Uforklarlege hol i CVen vil bety at det enten er noko som søkjaren vil halde tilbake eller at søkjaren fint kan finne på å gå heilt uproduktiv. Tilsvarande er det eit raudt flagg dersom søkjaren plutseleg har slutta i ein jobb og ikkje vil oppgi referansar frå den jobben.
Det kan være gode grunnar for at dette skjer, men då er det viktig å ha ei forklaring på det. Det er sjølvsagt lov å mistrivest på ein arbeidsplass, men for ny arbeidsgjevar så er det viktig at søkjaren viser til at ein kan avslutte arbeidsforholdet på ein ryddig måte, og helst med ein god tone til leiar og kollegaer.

Det at ein vil prøve noko nytt er heilt innafor, men det er fortsatt såpass uvanleg at nokon seier opp fast jobb for å gamble på at ein finn seg ny jobb at dei fleste potensielle arbeidsgjevarar vil trå forsiktig. Utan ei god forklaring så tyder slike plutselege avslutningar av arbeidsforhold at ein har fått sparken eller blitt pressa til å seie opp. Dersom det er tilfellet så vil ein i neste rekke stille seg spørsmålet om kva som kan ha skjedd, og om dette er eit problem som også kan oppstå hos den nye arbeidsgjevaren. 

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
PgUp skrev (21 timer siden):

Er et lederproblem å sørge for at det er nok ansatte og at de trives på jobb. Virker som du tar for mye ansvar på deg selv. Er det ingen andre som jobber 100%? Tipper hvis du er ærlig at det blir for mye jobb, at de heller vil beholde deg i en 100% stilling og at du slipper overtid. 

Jeg vet ikke om det er riktig å si at jeg tar på meg for mye. Er nok heller at det blir gitt for mye ansvar. Typisk får vi frister som forventes at vi overholder og ofte må det overtid til for å komme i mål.

Som nevnt tidligere er det mange i firmaet som jobber like mye og mer også. 

Har tatt opp det med overtid tidligere, så leder vet at jeg i utgangspunktet ikke ønsker overtid. Kan vurdere en siste samtale, men jeg ser egentlig at dette er en trend som kanskje ikke blir snudd og at jeg går nok et år med mye jobb i møte om jeg fortsetter. Mulig det bare er slik det er i akkurat denne bransjen. Konkurransen er hard og marginene er ikke veldig gode.

Jeg ser at de som jobber mindre i firmaet også er i en veldig presset situasjon og typisk blir liggende bak skjema. Ingen god følelse.

Sitat

En annen ting er at den tiden du har brukt nå på å svare ut denne tråden og reflektere kunne du garantert skrevet og sendt ut 2-3 søknader. Men er kanskje det at du ønsker et par måneder pause fra gammel til ny jobb?

Ønsker vel først og fremst å tenke litt høyt og få litt innspill fra dere på forumet. Hadde ikke hatt noe i mot en pause mellom gammel og ny jobb om jeg går for å slutte.

I tillegg vet jeg faktisk ikke hva jeg skulle søkt på. Det er over 3000 ledige stillinger på Finn. Jeg har noen løse tilbud fra tidligere innen bransjen hvor jeg har blitt bedt om å ta kontakt om jeg ombestemmer meg, men helt ærlig frister det ikke så veldig. Tror jeg kunne tenke meg å prøve noe nytt. Kanskje til og med helt nytt. Jeg har jo lang erfaring som håndverker, så har faktisk vurdert å bli det igjen eller kanskje også starte opp for meg selv.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a

Dere som sier at en ny arbeidsgiver vil reagere på om man slutter uten å ha en ny jobb - er dette synsing eller noe dere faktisk vet av erfaring?

Min erfaring sist jeg gjorde dette er nemlig annerledes.

Jeg sluttet i forrige jobb noen år tilbake uten en annen jobb og fikk aldri noen kritiske spørsmål rundt dette. Jeg er flink å snakke for meg og tror ikke det er så veldig vanskelig å forklare at jeg ønsket å prøve noe nytt og bestemte meg for å ta noen uker mellom jobber for å virkelig kjenne etter hva jeg ønske å gjøre fremover, ettersom jeg er en person som tradisjonelt har hatt langvarige arbeidsforhold og ønsker å bli værende når jeg først begynner i en ny stilling.

Sånt er vel musikk i en arbeidsgivers ører? 

I hvert fall all den tid jeg har gode referanser fra alle tidligere arbeidsforhold og inkludert dette gitt at jeg slutter på en ryddig måte. Så tror jeg det er helt uproblematisk?

Det jeg var mest redd for er at det kan gi meg mindre "leverage" i forhold til forhandling av lønn. Og det er jo noe som kan være tilfellet.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar

Hvordan du er som person og at du har gode forklaringer for hva du har gjort og tenkt teller jo selvfølgelig om du forteller om det til potensiell ny arbeidsgiver. Mange her tenker nok noe gammeldags da det er blitt mye vanligere å bytte jobb enn det var før, men en skal heller ikke undervurdere at arbeidsgivere vil ha så stabil arbeidskraft som mulig. Det tillater f.eks økt opplæringskost fordi et blir en langsiktig investering heller enn at man bare tar kostnaden med å lære opp ansatte til en ny arbeidsgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a

Skjønner at det kanskje ikke er det smarteste valget å si opp uten et alternativ først, men mulig noen i tråden overdriver risikoen ved det. Er litt i tenkeboksen.

Det jeg egentlig ønsker nå er å foreslå en 90 % stilling i samme jobb og med et løfte om jeg slipper å jobbe overtid og en felles forståelse av at jeg kommer til å si opp stillingen min om jeg får delegert mer jobb enn det. 

Mulig min leder ikke kan tilby det, så da blir det uansett å finne noe nytt. Jeg kommer ikke til å repetere 2022 nok et år. 

Det har vært unntakstilstand i år og mer enn normalt, men normalen er uansett overtid. Og jeg synes leder har håndtert situasjonen vi har vært i dårlig. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar

Aner ikke om arbeidsgiver er er moden nok for et slikt utspill slik han har holdt på med rovdrift på deg.

Logisk sett bør en arbeidsgiver ta til takke med 90% uten overtid fordi du er god arbeidskraft og vedkommende har bedre tid til å sikre seg nye arbeidere mens du jobber ut et år til. Hvis vedkommende ikke forstår at du jobber for å leve og ikke lever for å jobbe så drar du raskest mulig. Bare gjør dette helt tydelig sånn at dere har felles forståelse. Husk å få ting skriftlig sånn at det ikke sklir ut i sånn det var før. Får du ikke ting skriftlig så anta at det ikke kommer til å bedre seg og ta konsekvensen av det med å forlate asap.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (3 timer siden):

Skjønner at det kanskje ikke er det smarteste valget å si opp uten et alternativ først, men mulig noen i tråden overdriver risikoen ved det. Er litt i tenkeboksen.

Risikoen treng ikkje å være så stor, er du attraktiv arbeidskraft og det er bedrifter som tilsetter så kan risikoen til og med være veldig liten. 

Men det er fortsatt lite strategisk av deg å sleppe taket før du har begge beina planta på bakken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a

Takker for svar! :) Jeg kommer nok til å foreslå det uten å stille noen ultimatum. Bare si rett ut at jeg ønsker å jobbe mindre og hvordan h*n stiller seg til det. Om jeg får et negativt svar sier jeg nok bare opp. Tror ikke jeg engang gidder å vente på å finne noe nytt først. Den risikoen er jeg villig til å ta. I verste fall (og kanskje ikke så ille?), så kan jeg begynne å jobbe som håndverker igjen. Enten for meg selv eller for andre.

Har alt sendt en søknad i kveld på noe som virker mye mer behagelig og en jobb hvor jeg tydelig ser at det IKKE er tidsfrister slik vi hele tiden har hengende over oss.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a

Jobbintervju i neste uke :) 

Av ulike årsaker kan det friste mer å bli værende i nåværende jobb om jeg får redusert stillingsprosenten og garanti mot overtidsarbeid, men usikker på om det er praktisk mulig.

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...