Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Budsjettet til sosialklienter

Da Nav så at «Lars» hadde fått etterbetalt bostøtte, stoppet de utbetalingene.

Sitat

Lars er relativt fersk sosialhjelpmottaker. I to år fikk han dagpenger, men lyktes ikke å finne seg ny jobb. I september fikk han utbetalt sin siste rest med dagpenger og måtte søke sosialstønad fra måneden etter. Samtidig fulgte han råd fra Nav om å søke bostøtte hos Husbanken. Der fikk han innvilget 4.700 kroner for september.

– Men disse fikk jeg først etterbetalt i slutten av oktober, og jeg var da halvannen måned på etterskudd for husleien.

Småbarnsfaren trodde da at han skulle komme ajour med den forfalte husleien, men slik gikk det ikke. For han hadde fått et vedtak om sosialstønad som skulle dekke det han manglet til livsopphold, strøm, husleie og barnehage fra måned til måned. Da Nav fikk opplysninger om bostøtten, trakk de støtten til strøm og barnehage.

– Jeg forsøkte å forklare dem at bostøtten jeg hadde fått gjaldt for september, men Nav svarte at siden den var utbetalt i oktober så måtte den trekkes fra oktoberutbetalingen. At det var en etterbetaling, og jeg lå på etterskudd, spilte ingen rolle for dette regnestykket.

Sitat

– Enten må jeg begynne å smugle dop, eller selge kroppen min. Du blir jo tvunget til kriminalitet om du skal klare å overleve på dette.

Bombarderes med tilbud om hjelp, men «Lars» kan ikke ta imot: – Risikerer å miste stønaden

Sitat

Donasjoner regnes som inntekt, som da trekkes fra sosialhjelpen.

Enklere å stille seg i køen til Frelsesarmeen. Eller å legge pengene i madrassen, men nå skjer alt digitalt.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/1/2022 at 3:34 PM, Baranladion said:

Eneste minnelige løsning, er å få andelen av folk som ikke kan jobbe til et lavere nivå. 

Det skjer ikke av seg selv og er heller ikke tilstrekkelig. Figur fra SSB nedenfor forklarer problemet. Fakta er at knapt halvparten av arbeidsdyktige innvandrere fra Afrika er i jobb, sammenlignet med 80% for nordmenn generelt.

Når andel innvandring øker får vi enda en utfordring. Politikere og andre med bakgrunn fra utlandet vil jobbe hardt for at Norge prioriterer deres gamle hjemland med bevilgninger og støtteordninger. Dette er allerede situasjonen med Pakistan, Afghanistan og Somalia.
 
Fortsetter innvandring uten endringer vil derfor oljefondet tappes fort. Det er derfor nødvending med endringer, 
1. Prioritere arbeidsinnvanding basert på kompetanse
2. "Tilby" hjemreise til de som ikke lengre trenger beskyttelse
3. Redusere offentlige utgifter. Kutte ut "nice to have". Vi burde kutte 25% over tid i forhold til dagens nivå.
image.thumb.png.1b546aa5dba4d8986be1b2a305f757be.png

Lenke til kommentar
5 hours ago, Jarmo said:

Merkelige påstander.  Det sier seg selv at flere penger til massene vil presse inflasjonen opp.  Dette er prisen for pengetrykkingen under pandemien og resultatet vil naturligvis være det samme om staten velger å fortsette den linjen. 

Det som sikkert vil provosere nogen er at det ikke påvirker inflasjonen om man bare gir penger til de velstående av den enkle grunnen at de pengene ikke vil gå til økt forbruk av dagligvarer siden de utvivlsomt kjøper alt de har lyst på uansett, men derimot investere pengene tilbake til samfunnet til gavn for oss alle - og dem selv, hvis investeringen viser seg å bære frukt, selvsagt.  

Lenke til kommentar
4 minutes ago, tigerdyr said:

Merkelige påstander.  Det sier seg selv at flere penger til massene vil presse inflasjonen opp.  Dette er prisen for pengetrykkingen under pandemien og resultatet vil naturligvis være det samme om staten velger å fortsette den linjen. 

Inflasjon blir ikke et problem hvis de fattige har nok penger til å betale regningene sine.
 
Her kan Støre og Co enkelt fordele fra de som har tjent mye på inflasjon til de som blir hengende etter.
Dette var selve kjernepolitikken til Ap i gamle dager -- har de glemt hvordan det skal gjøres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, tigerdyr said:

Merkelige påstander.  Det sier seg selv at flere penger til massene vil presse inflasjonen opp.  Dette er prisen for pengetrykkingen under pandemien og resultatet vil naturligvis være det samme om staten velger å fortsette den linjen. 

Det som sikkert vil provosere nogen er at det ikke påvirker inflasjonen om man bare gir penger til de velstående av den enkle grunnen at de pengene ikke vil gå til økt forbruk av dagligvarer siden de utvivlsomt kjøper alt de har lyst på uansett, men derimot investere pengene tilbake til samfunnet til gavn for oss alle - og dem selv, hvis investeringen viser seg å bære frukt, selvsagt.  

Som nevnt av @Ekspertkommentator over så er det ikke inflasjonsdrivende å sikre seg at fattige har nok penger til mat, husleie, oppvarming og klær. Med mindre vi har et slikt underskudd av de varene at vi ikke kan tilby dem til alle. Dette er også noe av poenget til økonomene og professorene som har uttalt seg om dette, det å sikre at fattige har et minimum av verdig liv er ikke inflasjonsdrivende siden dette er varer som skulle vært kjøpt inn av dem uansett. Hvis det faktisk var et slikt underskudd som førte til inflasjon ville jeg da ha påstått at vi har et mye større problem hvor det er en vedtatt sannhet at ikke alle fattige skal greie å skaffe seg mat, mulighet for sted å bo, oppvarming eller klær å ha på seg fordi det er ikke nok av det.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/8/2022 at 3:22 PM, shockorshot said:

Som nevnt av @Ekspertkommentator over så er det ikke inflasjonsdrivende å sikre seg at fattige har nok penger til mat, husleie, oppvarming og klær. Med mindre vi har et slikt underskudd av de varene at vi ikke kan tilby dem til alle. Dette er også noe av poenget til økonomene og professorene som har uttalt seg om dette, det å sikre at fattige har et minimum av verdig liv er ikke inflasjonsdrivende siden dette er varer som skulle vært kjøpt inn av dem uansett. Hvis det faktisk var et slikt underskudd som førte til inflasjon ville jeg da ha påstått at vi har et mye større problem hvor det er en vedtatt sannhet at ikke alle fattige skal greie å skaffe seg mat, mulighet for sted å bo, oppvarming eller klær å ha på seg fordi det er ikke nok av det.

En anekdote som illustrerer: jeg prøvde en gang å kjøpe et par solide støvler. Noe tilsvarende som var vanlig i gamle dager og som kunne lappes og vare i kanskje 10-20 år. Det var ikke lett. Det butikkene kunne tilby var noe fancy kortvarige greier til høy pris. Det virket som at nøkterne ønsker var ignorert. Folk med penger vil ha nye sko stadig vekk. Det er lite marked for varige ting som eventuelt kan repareres.

Konklusjon: dersom fattige får litt mer penger mellom hendene, så kan det hende at nye "nøkterne" markeder utvikles på bekostning av produksjon/salg av tulleting for litt rike.

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sosialhjelpsmottakere får julegave på 1000 kroner

Sitat

Sosialhjelpsmottakere får en ekstra økonomisk håndsrekning for desember. Alle får 1000 kroner, pluss ytterligere 1000 per barn.

Det er regjeringen og SV blitt enige om.

Det er i forbindelse med justeringen av statsbudsjettet for 2022 (nysaldering) at partiene har funnet rom for å gi en ekstra håndsrekning. Ap, Sp og SV har satt av 100 millioner kroner til formålet.

Det er 50.000 sosialhjelpsmottakere og 30.000 barn som vil kunne få en ekstra utbetaling.

Les mer om saken her.

Kanskje pga. denne nyheten i går?

https://www.nrk.no/rogaland/ber-om-sex-i-retur-for-a-hjelpe-alenemodre-via-finn.no-1.16214194

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 timer siden):

når blir egentlig statsbudsjettet for 2023 vedtatt endelig? (altså, alle justeringer og endringer ferdig snekret)

Statsbudsjett vedtas i praksis i Norge gjennom Stortingets ordinære budsjettbehandling, som regel i månedsskiftet november-desember.

Budsjettforliket i år kom 29. desember, og finansdebatten ble holdt 1. desember. Da vedtok Stortinget anmodningsvedtak og budsjettrammer.

Absolutt helt ferdig snekra, altså å vedta det man kaller budsjettinnstillingene kommer som regel like før jul, rundt 20. desember.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Absolutt helt ferdig snekra, altså å vedta det man kaller budsjettinnstillingene kommer som regel like før jul, rundt 20. desember.

javel.

var en tur i Sverige på søndag, i butikken ble det ymtet at forslaget om å halvere tobakkskvoten liksom ikke var spikret ennå. Men forslaget står uforandret hos regjeringa,

"Regjeringen foreslår å halvere den avgiftsfrie kvoten ved privat innførsel av tobakksvarer som reisegods. Denne endringen gjelder både tobakksvarer kjøpt på tax free og tobakksvarer kjøpt avgiftslagt i utlandet (grensehandel mv.)." 

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2023/statsbudsjettet-2023-a-til-a/id2928125/?expand=2929888

typisk Norge, skal fratas de små gledene vi har.

altså, det er snakk om å kunne ha med seg en fem-pakning rulletobakk eller en kartong sigaretter, -var det noe å være smålige på? Sjøl sitter de på subsidiert stortings-kantine å drikker & gafler i seg til brøkdel av vanlige cafe-priser. (en av mange frynsegoder)

ja, vet det er viktigere tingen i budsjettet, men jeg skal nok uansett "straffe" AP/SV ved neste valg for å ha ødelagt en gammel innarbeidet tradisjon.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 27.11.2022 den 11.09):

Smutthull og smutthull, det er først og fremst en nødvendig og menneskelig ordning. Men i Norge er dette særdeles strengere enn det meste av Europa, skal sies. Vi er faktisk den nasjonen som flest ganger er blitt dømt i Den europeiske menneskerettsdomstolen for brudd vedrørende dette. Her er vi også dømt for brudd på EØS-direktivet. Norge er ikke et enkelt land å få opphold i. Husk på hvor lite land vi er i den store sammenhengen.

Norge er meget enkelt land å få opphold i, jeg vet at du er veldig i for innvandring men det er strengt tatt ikke nødvendig å lyve av den grunn.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Musefella said:

Norge er meget enkelt land å få opphold i, jeg vet at du er veldig i for innvandring men det er strengt tatt ikke nødvendig å lyve av den grunn.

Når man påstår det ene eller andre, så bør man legge ved dokumentasjon eller et eller annet som sannsynliggjør eller underbygger, tomme påstander finnes det nok av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

javel.

Bare hyggelig.

Sitat

 

var en tur i Sverige på søndag, i butikken ble det ymtet at forslaget om å halvere tobakkskvoten liksom ikke var spikret ennå. Men forslaget står uforandret hos regjeringa,

"Regjeringen foreslår å halvere den avgiftsfrie kvoten ved privat innførsel av tobakksvarer som reisegods. Denne endringen gjelder både tobakksvarer kjøpt på tax free og tobakksvarer kjøpt avgiftslagt i utlandet (grensehandel mv.)." 

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2023/statsbudsjettet-2023-a-til-a/id2928125/?expand=2929888

typisk Norge, skal fratas de små gledene vi har.

altså, det er snakk om å kunne ha med seg en fem-pakning rulletobakk eller en kartong sigaretter, -var det noe å være smålige på? Sjøl sitter de på subsidiert stortings-kantine å drikker & gafler i seg til brøkdel av vanlige cafe-priser. (en av mange frynsegoder)

 

En grei endring etter min mening. At vi nå "bare" kan få ta med oss sju og en halv boks snus inn er ikke akkurat krise for forbrukeren. 

Helst bør vi på sikt reformere selvfinansieringsordningen helt. Det er helt idiotisk at en så stor andel av drifta av våre flyplasser finansieres av nordmenns forbruk av tobakk og alkohol. 

Sitat

ja, vet det er viktigere tingen i budsjettet, men jeg skal nok uansett "straffe" AP/SV ved neste valg for å ha ødelagt en gammel innarbeidet tradisjon.

Den innarbeidete tradisjonen å handle tobakk på taxfree er virkelig en nasjonalskatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Når man påstår det ene eller andre, så bør man legge ved dokumentasjon eller et eller annet som sannsynliggjør eller underbygger, tomme påstander finnes det nok av.

Tomme påstander, jeg har vært interessert i dette temaet i 15+ år. Dette har jeg full oversikt over.

Vi er faktisk det landet i vesten med mest innvandring, "arbeids"innvandring er fullstendig uregulert, asyl innvandringen er verdens mest liberale der statsborgerskap er normen.

Ja man må virkelig gjøre noe skikkelig galt hvis man kommer hit og ikke klarer å få karra til seg et statsborgerskap.

Endret av Musefella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Musefella said:

Hvilket land er enklere?

Først er det jo mange type opphold, hvilken type opphold mener du?

Hvis vi går utifra at enklest betyr å kun oppholde seg i landet lenge nok (2-5 år), og oppfylle visse juridiske krav, så er Argentina, Peru, Polen, Paraguay, Serbia, Honduras, Ecuador, og Canada, m.fl. enklere. Hvis man snakker om å investere i landet for deretter å gis opphold, er de Karibiske landene enklest.

Når det kommer til å  asyl-søkere er ikke Norge i topp 10, engang.

1 hour ago, Musefella said:

Tomme påstander, jeg har vært interessert i dette temaet i 15+ år. Dette har jeg full oversikt over.

Javel, hvis du sier det så behøver du jo ikke å dokumentere påstandene dine, my bad.

Endret av Atib Azzad
glemte en lenke.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Den innarbeidete tradisjonen å handle tobakk på taxfree er virkelig en nasjonalskatt.

tja, er et frynsegode vi nordmenn har satt pris på og vendt oss til.

greia er at regjeringa liksom skyver helse foran seg, men realiteten er at de halverer kvote fordi de tror de skal ta inn mer kroner i avgifter når varen kjøpes i Norge. Men effekten kan utebli, i alle fall for grensehandel delen, -det kan brått føre til at folk i stedet reiser oftere og kanskje også handler mer dagligvarer der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...