Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (42 minutter siden):

Formueskatten kan absolutt komme uheldig ut ja, ingen tvil om dette. Men de som blir rammet har jo egentlig null problem med å betale denne skatten. Når de da velger å flytte ut for å ruge på pengene sine i stedet, så sier det mer om dem enn om Norge egentlig. VI snakker tross alt om mennesker som har mer penger enn de fleste er i stand til å drømme om. Mer penger enn de noen gang kommer til å kunne bruke.

De har null problem ja, men de må trekke verdier ut av selskapene for å betale skatten, det er ufornuftig. Så må man prøve å komme seg vekk fra tankegangen om at de rike kan redde de fattige ved å bare gi bort pengene sine, fordi det vil ikke fungere. 

I tillegg da, så er det nå en gang slik at oljefondets verdi er på 12500 milliarder, en rikdom så sinnsyk at det ikke er til å fatte en gang, men her er alle enige i at vi kun skal bruke pyttelittegrann av overskuddet hvert år, på feks de fattige. 

Det nette faktum at det er mulig å bli styrtrik i Norge er et sunnhetstegn, og fører i stor grad til gode inntekter til staten. 

Jeg finner også ironien i at politikerne hyler etter de rike om å betale mer, når de selv sitter på en formue av enorme proposjoner, som de sier de nå må stramme kraftig inn på bruken av.  

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Landets største problem er at Staten ikke kan slutte å sløse. Enorme summer sløses bort årlig, kun NAV bruker like mye som hele Finland som har ca like stor befolkning, og trolig bedre offentlige tjenester. Så hva gjør man da, jo man øker skattene og finner på nye skatter og avgifter. Man er livredd for at folk skal klare seg på egen hånd uten å jobbe. Skatt på utbytte og aksjeavkastning har gått kraftig opp de senere 2 årene. Offentlig byråkrati og tunggroddhet kjenner ingen grenser.

Man skulle effektivisere byggesøknader siden det tok 2.5 år å behandle søknad. Resultatet etter flere 100 millioner? Over 5 års behandlingstid. Helt utrolig hvilken udugelighet som presteres i det offentlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Landets største problem er at Staten ikke kan slutte å sløse. Enorme summer sløses bort årlig, kun NAV bruker like mye som hele Finland som har ca like stor befolkning, og trolig bedre offentlige tjenester. Så hva gjør man da, jo man øker skattene og finner på nye skatter og avgifter. Man er livredd for at folk skal klare seg på egen hånd uten å jobbe. Skatt på utbytte og aksjeavkastning har gått kraftig opp de senere 2 årene. Offentlig byråkrati og tunggroddhet kjenner ingen grenser.

Man skulle effektivisere byggesøknader siden det tok 2.5 år å behandle søknad. Resultatet etter flere 100 millioner? Over 5 års behandlingstid. Helt utrolig hvilken udugelighet som presteres i det offentlige.

Det er hva både Støre og Erna kaller å "skape arbeidsplasser". Bruke uhorvelige med skatteinntekter på å etablere "bullshitjobber" i offentlig sektor som ikke skaper noe verdier overhodet; som kanskje sørger for å opprettholde kjøpekraft men bare for en stund.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Snikpellik said:

Man kan ikke miste statsborgerskapet med mindre det er beviselig gitt på feil grunnlag, som f.eks. løgn.

Å ta fra nordmenn sitt statsborgerskap på et grunnlag som skissert over ville være alvorlig brudd på grunnloven, menneskerettighetene og internasjonal folkerett.

Det er heller ikke i Norges interesse å ta fra nordmenn som flytter til utlandet sitt statsborgerskap.

Borgere med dobbelt statsborgerskap som er straffet for svært alvorlige handlinger eller har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser kan fradømmes det norske statsborgerskapet.

Norske statsborgere som flytter til utlandet mister dog noen rettigheter etter en viss tid utenfor Norges grenser. For eksempel mister man medlemskapet i folketrygden dersom man oppholder seg i utlandet i mer enn 12 måneder. Eksempelvis kan man som pensjonist i utlandet likevel ha frivillig medlemskap i folketrygden dersom man kan dokumentere at man ikke er omfattet av trygdeordningen i bostedslandet.

Ingen har sagt at man kan det. Vi bare sier at lovendringer på dette hadde vært flott :) Når man har tjent seg opp ekstreme formuer i landet som norsk statsborger så bærer man også et ekstra ansvar for landet.

Jeg vil si at man i noe grad gjør dette.

"...eller har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser kan fradømmes det norske statsborgerskapet."

Quote

Det er heller ikke i Norges interesse å ta fra nordmenn som flytter til utlandet sitt statsborgerskap.

Det får vi bare være uenige. Jeg ser liten verdi i å ha norske statsborgere med store økonomisk evne som flagger ut skattepengene sine.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (28 minutter siden):

Ingen har sagt at man kan det. Vi bare sier at lovendringer på dette hadde vært flott :) Når man har tjent seg opp ekstreme formuer i landet som norsk statsborger så bærer man også et ekstra ansvar for landet.

Jeg vil si at man i noe grad gjør dette.

"...eller har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser kan fradømmes det norske statsborgerskapet."

Dersom man legger til rette for at folk kan bli strytrike i dette landet, så legger man også opp til at folk ønsker å investere i dette landet. Hvis man ønsker å gjøre vilkårene ufornuftige for investering og rikdom, så tilrettelegger man også for skatteflukt. 

Det de styrtrike har bidratt med til felleskassa, fordi de har bygd seg opp her i landet, har generert enorme mengder med rikdom inn til staten, iform av arbeidsplasser og skatt fra rikingene. Det er altså ønskelig at man a) ser positivt på at noen blir styrtrike og b) ønsker å faktisk beholde disse i landet. 

Det betyr ikke at de rike skal diktere skattene, men man bør lytte til hvorfor de rike forsvinner, når skattereglene endres på en slik måte at det bedre for de å flytte ut. 

Theo343 (takk for meg) skrev (28 minutter siden):

Det får vi bare være uenige. Jeg ser liten verdi i å ha norske statsborgere med store økonomisk evne som flagger ut skattepengene sine.

Så hvorfor ikke la de få være her, selvom de er uanstendig rike, og heller beskatte penger de tar ut av investeringer (utbytte) enn å skattlegge verdiene de har skapt etter at de er skattelagt mange ganger før? 

 

Det har frem til nå ikke vært noen særlig skatteflukt, og de rike blir værende, men nå skjer det en god del endringer og så forsvinner de. Jeg tror ikke de forsvinner fordi det er kjipt å kun ha uanstendige mengder penger fremfor totalt uanstendige mengder penger. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Så hvorfor ikke la de få være her, selvom de er uanstendig rike, og heller beskatte penger de tar ut av investeringer (utbytte) enn å skattlegge verdiene de har skapt etter at de er skattelagt mange ganger før? 

Jeg sier ikke at skattesystemet er perfekt. Men jeg synes det er vesentlig verre at minstepensjonist Gudrunn på 70 arver et hus hun ikke har råd til å bo i pga. det staten skal ha. Det er ikke det minste synd på milliardærene.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke at skattesystemet er perfekt. Men jeg synes det er vesentlig verre at minstepensjonist Gudrunn på 70 arver et hus hun ikke har råd til å bo i pga. det staten skal ha. Det er ikke det minste synd på milliardærene.

Tankegangen din er feil, det er ingen som syns synd på milliardærene vel? Ikke engang milliardærene selv.  Om Gudrunn må selge bilen for å betale formueskatt, så er det akkurat samme mekanisme som at en riking må selge deler av firmaet sitt for å betale formueskatt. Så kan man si at det er jo ikke noe stress, for milliardæren har så mye penger, men det er faktisk stress, fordi man risikerer at norske verdier blir kjøpt opp av internasjonale pengefond som ikke skatter til staten, eller at firmaer må skjære ned fordi risikokapitalen deres forsvinner. 

Jeg mener det er langt tryggere å ha en finansielt stabil norsk industri, som generere overskudd, og kan sette folk i jobb, kontra det å trekke penger fra folk som er rike, bare fordi de er rike. 

Så finner jeg det også morsomt at vi heier fram vinnere i alt annet enn nettopp pengekategorien. Det er kult å lykkes i OL, men det er ikke kult å lykkes i arbeid. 

Bjørn Dæhlie har vi feks heiet frem i alle år, en stolt norsk suksess i idrett, men når han senere gjør seg rik på denne suksessen så blir han tildels en forhatt mann og snylter. 
 

Lenke til kommentar

Riksraljøren Egon Holstads kommentar om sutringa fra milliardærene, satt i perspektiv opp mot den økende fattigdommen:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69qeB0/vi-ere-en-nasjon-paa-vranga

Sitat

"Kontrastene fra de tre standhaftige damene som stod der rakrygget og fortalte, på krona, hvor store utfordringer de har med å få endene til å møtes, kunne knapt vært grellere enn den høylytte og skamløse sutringen vi i de siste ukene har vært bombardert med fra mange av Norges aller rikeste."

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skal man ta livet av de som lykkes med å etablere og drive lønnsomme bedrifter? Det vil bare føre til at de flytter både seg selv og bedriften til utlandet. Snart er det ikke stort annet igjen her til lands enn statlige papirflyttere og nav klienter. Hvem skal da betale for vår velferd hvis ingen gidder å skape arbeidsplasser fordi de blir skattet ihjel? 85 % skatt av overskuddet er det sjømatnæringa ser frem til.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 timer siden):

 

Sitat

I sommer var det 410.000 husstander som slet økonomisk eller var i alvorlige økonomiske vansker.

– Bankene er ikke villige til å finne løsninger fordi disse personene også fikk hjelp under koronakrisa, sier hun.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/18/2022 at 8:48 PM, Snikpellik said:

Riksraljøren Egon Holstads kommentar om sutringa fra milliardærene, satt i perspektiv opp mot den økende fattigdommen:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69qeB0/vi-ere-en-nasjon-paa-vranga

 

Laksemiliardærene har ingenting med den økte fattigdomen i landet. De har bidrat positivt med bl.a. økt sysselsetting og eksport.
 
Mange møter fattigdom fordi utgiftene for mat, strøm og nå boliglån øker mye mere inn inntekten fra å være lavlønnet eller trygd. Regjeringen er fullstendig klar over dette! Spørsmålet er hvorfor ingenting konkret blir gjort.
  
La oss si at 100,000 hustander får 10,000 kroner i kontantstøtte til Jul. Dette utgjør 1 milliard. Mye av pengene kommer tilbake til staten via avgifter og skatter. Det blir ikke økt inflasjon av at folk får råd til å betale faste utgifter!
   
Hva brukes pengene på? Bart Eide reiser for tiden verden rundt og deler ut penger til korrupte regimer: 
600 millioner til Indonesias regnskogfond for 8 uker siden.
Norge skal bidra med 2.5 milliarder til Indonesia for å fase ut kull. 
Bidrag til regnskogfond i Brasil som skal startes opp igjen.
Etc.
  
Så vi vet det er nok penger. Det vi og vet er at regjeringen ikke bryr seg fem flate øre.



 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Det er hva både Støre og Erna kaller å "skape arbeidsplasser". Bruke uhorvelige med skatteinntekter på å etablere "bullshitjobber" i offentlig sektor som ikke skaper noe verdier overhodet; som kanskje sørger for å opprettholde kjøpekraft men bare for en stund.

Der er jeg ikke helt enig. "Bullshitjobbene" holder folk i arbeid. Å ha arbeid gir helsegevinst og mindre belastning på helsetjenestene. Dessuten tror jeg at man på den måten får bedre styre og stell.

Mye av offentlig sektor har allerede blitt nedbemannet pga automatiseringen.

Nå for tiden må alle gjøre sin egen ryddejobb/bullshitjobb, mao. passe på seg selv, ellers å spørre en chatterobot. Vi har fått dårligere service og flere feil blir begått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Baranladion said:

Tankegangen din er feil, det er ingen som syns synd på milliardærene vel? Ikke engang milliardærene selv.  Om Gudrunn må selge bilen for å betale formueskatt, så er det akkurat samme mekanisme som at en riking må selge deler av firmaet sitt for å betale formueskatt. Så kan man si at det er jo ikke noe stress, for milliardæren har så mye penger, men det er faktisk stress, fordi man risikerer at norske verdier blir kjøpt opp av internasjonale pengefond som ikke skatter til staten, eller at firmaer må skjære ned fordi risikokapitalen deres forsvinner. 

Jeg mener det er langt tryggere å ha en finansielt stabil norsk industri, som generere overskudd, og kan sette folk i jobb, kontra det å trekke penger fra folk som er rike, bare fordi de er rike. 

Så finner jeg det også morsomt at vi heier fram vinnere i alt annet enn nettopp pengekategorien. Det er kult å lykkes i OL, men det er ikke kult å lykkes i arbeid. 

Bjørn Dæhlie har vi feks heiet frem i alle år, en stolt norsk suksess i idrett, men når han senere gjør seg rik på denne suksessen så blir han tildels en forhatt mann og snylter. 
 

Nå putter du ord i munnen på andre :) Dette er selvfølgeligheter.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (15 minutter siden):

Nå putter du ord i munnen på andre :) Dette er selvfølgeligheter.

Tydeligvis ikke, det virker som enkelte faktisk tror at det er de rikes skyld at folk er fattige, og at hvis de rike bare skattes hardt så løser problemene seg. Det virker også som at mange tror at når en riking har en formue på 10 milliarder, så har vedkommende 10 milliarder stående på brukskontoen. 

De rike, bidrar i massivt omfang til statskassen, og de hadde sikkert hatt råd til å bidra mer, men på et eller annet tidspunkt så blir det ufornuftig, og da særdeles når man innfører de skatteordningene som nå innføres, der man i liten grad engang gidder å ta kontakt med industrien eller milliardærene for å finne ut av hva som kan være fornuftig. 

 

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (9 minutter siden):

Dette blir jo lange tirader med stråmannsargumenter, eller kan du vise til at noen her mener det?

Den første delen av innlegget kunne jeg presisert mer, det er mitt inntrykk, men ikke spesielt i tråden her, selvom det hevdes at laksebaronene permitterer sine ansatte for å presse regjeringen til å fjerne den nye lakseskatten og således sikre sin rikdom. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...