Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inntektsgrensene for å få fri rettshjelp økes
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=66669

Sitat

Inntektsgrensene for fri rettshjelp økes fra årsskiftet. Dermed vil tilbudet om gratis advokatbistand bli tilgjengelig for flere enn i dag.

Inntektsgrensene for å få innvilget fri rettshjelp skal økes til 350.000 kroner for enslige og til 540.000 kroner for ektefeller og par, opplyser Justisdepartementet.

Inntektsgrensene for å få innvilget fri rettshjelp ble hevet med cirka 30 prosent fra 1. januar 2022. Nå økes inntektsgrensene ytterligere, med rundt ti prosent.

I tillegg til høyere inntektsgrenser økes formuesgrensen med 50 prosent til 150000 kroner for både enslige, ektefeller og par.

Fri rettshjelp er offentlig støtte til juridisk bistand som gis i saker som har stor personlig og velferdsmessig betydning for den enkelte, som blant annet foreldretvister, oppsigelse fra arbeidsforhold og klage i trygdesaker.

I barnevernssaker og utlendingssaker får man rettshjelp uten behovsprøving, uavhengig av inntekt og formue.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er et ganske stort beløp for mange av oss. Dvs man kan ha en reell tvist som "fortjener" rettslig behandling, men velge å avstå fordi det bare blir for dyrt. 

Jeg er også interessert i praksis med å dømme den tapende part til å betale motpartens omkostninger. Jeg forstår at det har til hensikt å begrense saker som åpenbart ikke burde ha vært ført for retten, men det slår uheldig ut hvis motparten er en stat eller bedrift som i praksis har "utømmelige lommer" for å forsvare seg.

Ideelt så burde vel det å få prøvd saken sin rettslig være en slags borger-rettighet uavhengig av økonomisk evne. Så kunne kanskje heller retten være mer aktiv på å forkaste saker tidlig (før kostnadene eskalerer?) for både fattig og rik.

-k

Lenke til kommentar

Triste jul for mange,
https://www.dagbladet.no/nyheter/mange-triste-skjebner/78147174

Det mangler ikke penger i oljefondet,
image.png.363a26945be6199c817e49250447607b.png

Altså 2,300,000 millioner per innbygger på bok. Støre kunne lett ha bevilget 10,000 i støtte til de med dårlig råd. Hvem er imot det å hjelpe litt? Dette er skammelig og uverdig håndtering av en ekstraordinær krise!
 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (På 24.12.2022 den 15.06):

Triste jul for mange,
https://www.dagbladet.no/nyheter/mange-triste-skjebner/78147174

Det mangler ikke penger i oljefondet,
image.png.363a26945be6199c817e49250447607b.png

Altså 2,300,000 millioner per innbygger på bok. Støre kunne lett ha bevilget 10,000 i støtte til de med dårlig råd. Hvem er imot det å hjelpe litt? Dette er skammelig og uverdig håndtering av en ekstraordinær krise!
 

Krisen blir ikke borte av å innvilge 10.000 til de med dårligst råd. Bare det å finne ut hvem som har "dårlig råd" er i seg selv en rimelig vanskelig oppgave. Selv skulle jeg gjerne hatt 10.000 ekstra denne måneden til å unne meg litt ekstra. 

Problemet som må løses, løses ikke ved å gi nødhjelp, men ved å varig sette opp støtten slik at den ihvertfall er over fattigdomsgrensen. Hvis folk tenker det har vært vanskelig nå, og bare litt nødhjelp nå, så er problemet borte, så må de tenke på nytt. Det er ikke slik at ting blir billigere igjen i nær fremtid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

I følge Statistisk Sentralbyrå (SSB) var gjennomsnittlig månedslønn i 2021 på 50 790 kroner.

https://finanssans.no/gjennomsnittslønn-i-norge

Hvis dette er rett fram og x 12 blir gjennomsnittlig årslønn i  2021: 609 480 kroner

Sitat

EUs fattigdomsgrense i 2022 er på 260.100 kroner.

I Norge regnes du som fattig hvis du har en årsinntekt på under 237.600 kroner, etter skatt. https://klassekampen.no/utgave/2022-09-14/debatt-differensiert-minstefradrag

 

Sitat

9. des. 2022. I skoleåret 2021 og 2022 er basislånet for studenter satt til 126 357 kroner.

 
 
Sitat

NAV

Dagpenger . Dagpenger har ikke minstesats, bare tak oppad.
Du kan få 66 prosent av inntekten din inntil 6G, det tilsvarer 441 449 kroner.
Kommentar: De som er i midlertidige stillinger og har pauser mellom jobbene får hull med lav inntekt.
 
Arbeidsavklaringspenger
Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Det blir 222 954 kroner
 
Uføretrygd
For en person som er gift eller har samboer, er minstesatsen for uføretrygdede på 254.168 kroner i året før skatt, mens den for enslige er på 276.463 kroner i året.
 
Sosialtrygd
? Behovsprøvd. Bostøtten trekkes i fra.
 

Alderspensjon. Har vi eldrebølge?

Minste minstepensjon født i 1953 eller tidligere, lav sats 173 025 kroner (nav.no).

En enslig minstepensjonist vil i 2022 få 209.500 kroner. En minstepensjonist gift med noen som ikke er minstepensjonist, får 194.000 kroner.

Et forsøk på å finne tall og statistikk, og er det brutto eller netto når det ikke står presisert?

Det virker som gjennomsnittlig årlig lønnsinntekt ligger omtrent 2,5 - 3 ganger høyere enn hva uheldige og svake kan få på NAV. Sett i lys av hvordan det går med økonomien i landet/europa/(verden), er det ikke rart det blir matkø.

Givergleden er heldigvis på topp. Ny rekord for Frelsesarmeen – har fått 50 millioner kroner i julen

Samtidig er det ingen menneskerett og gå på kino, kafé, ha bil, hytte og reise på ferie. Mulig at barn har rett på ferie, i hvert fall i følge barnehagene.

Skilsmisse betyr for de fleste økonomisk ruin.

Har man vendt seg til et høyt forbruk og må bruke sparekniven, bør man unngå å sammenligne seg med naboen som klarer seg fint (Ikke les skattelistene) eller utsette seg for reklame og sosiale medier.

Å kjøpe marsipangris til 85 kr er ikke nødvendig (rimeligere griser var utsolgt på coop før jul), når man kan kjøpe 500 g marsipan til 34,90 og trille ut grisen(e) selv. Det er mye morsommere.
Står man i matkø brukes energien til andre ting.
 
Barna bør ikke skamme seg for mye 1. skoledag etter juleferien, når læreren tar runden og spør hva de gjorde i julen.
 
Noen arver bolig, andre kommer seg aldri inn på boligmarkedet. Gjør det rimeligere å leie enn å eie bolig.
Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil ikke grunnrenteskatt i andre næringer som utnytter våre felles naturressurser da også være ulovlig?

Synes forøvrig denne artikkelen var veldig lærerik:
https://www.nrk.no/nordland/oppdrett_-forsker-mener-alle-bor-betale-grunnrenteskatt.-store-summer-ender-i-utlandet-1.16144829

Skatten har forskere og ekspertenes støtte stort sett ser det ut til. Samt at kommisjonen nedsatt av forrige regjering sin anbefaling jo er å innføre den. En større del av overskuddet vil gå til fellesskapet, litt mindre til eierne. Når det kommer til nye investeringer er det foreslått 40% skattefradrag på dette. Jeg må personlig si at jeg stoler mer på fagfolkene enn jeg stoler på sjømatnæringen/lakselobbyen i disse spørsmålene, og da kan jeg ikke annet enn å være for. Spesielt når olje og gass på sikt blir utfaset så er det viktig å få på plass mekanismer som er med å sikre velferdsstaten i fremtiden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Vil ikke grunnrenteskatt i andre næringer som utnytter våre felles naturressurser da også være ulovlig?

Synes forøvrig denne artikkelen var veldig lærerik:
https://www.nrk.no/nordland/oppdrett_-forsker-mener-alle-bor-betale-grunnrenteskatt.-store-summer-ender-i-utlandet-1.16144829

Skatten har også forskere og ekspertenes støtte, stort sett ser det ut til. Samt at kommisjonen nedsatt av forrige regjering sin anbefaling jo er å innføre den. En større del av overskuddet vil gå til fellesskapet, litt mindre til eierne. Når det kommer til nye investeringer er det foreslått 40% skattefradrag på dette. Jeg må personlig si at jeg stoler mer på fagfolkene enn jeg stoler på sjømatnæringen/lakselobbyen i disse spørsmålene, og da kan jeg ikke annet enn å være for. Spesielt når olje og gass på sikt blir utfaset så er det viktig å få på plass mekanismer som er med å sikre velferdsstaten i fremtiden.

Slik jeg forstår artikkelen, er den potensielt ulovlig fordi skatten er diskriminerende, altså det er kun enkelte aktører (de største)  som må betale den, selvom det er flere som benytter seg av våre felles ressurser.  Det høres jo heller ikke helt riktig ut, at de små skal "slippe" unna, de ødelegger, misbruker eller tjener jo penger på våre felles ressurser de også. 

Så er vel ikke problemet heller at næringen skal beskattes mer, men måten dette altså gjøres på... Utrolig kort varsel, innføres før det er vedtatt og med høy usikkerhet i hvilke faktorer som spiller inn. Slikt, kan være direkte ødeleggende for fremtidige investeringer, da investorer altså legger godt merke til at staten kan gjøre enorme omveltninger i beskatningen "over natta" 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Så er vel ikke problemet heller at næringen skal beskattes mer, men måten dette altså gjøres på... Utrolig kort varsel, innføres før det er vedtatt og med høy usikkerhet i hvilke faktorer som spiller inn. Slikt, kan være direkte ødeleggende for fremtidige investeringer, da investorer altså legger godt merke til at staten kan gjøre enorme omveltninger i beskatningen "over natta" 

Ja, det største problemet i mine øyne er også at skatten vil gjelde fra 1. januar i år, selv om den ikke er ferdig utredet eller vedtatt. Så det blir uforutsigbart hva som eventuelt skal betales når det reviderte budsjettet kommer, og hvilke investeringer som kvalifiserer til fradrag. Det eneste som er sikkert er vel at forhandlingene på Stortinget vil endre det opprinnelige forslaget en del. Så ja, jeg er enig i at det er uforutsigbart og at det kunne vært innført på lengre varsel. Men fagfolkene har overbevist meg om at det er riktig å beskatte næringa hardere, og at de har såpass vanvittig inntjening og overskudd at de fint klarer å tilpasse seg og samtidig investere og utvikle enda mer enn før.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ja, det største problemet i mine øyne er også at skatten vil gjelde fra 1. januar i år, selv om den ikke er ferdig utredet eller vedtatt. Så det blir uforutsigbart hva som eventuelt skal betales når det reviderte budsjettet kommer, og hvilke investeringer som kvalifiserer til fradrag. Det eneste som er sikkert er vel at forhandlingene på Stortinget vil endre det opprinnelige forslaget en del. Så ja, jeg er enig i at det er uforutsigbart og at det kunne vært innført på lengre varsel. Men fagfolkene har overbevist meg om at det er riktig å beskatte næringa hardere, og at de har såpass vanvittig inntjening og overskudd at de fint klarer å tilpasse seg og samtidig investere og utvikle enda mer enn før.

Til og med laksenæringen er "positiv" til hardere beskatning, men det er klart at måten de gjør dette på er helt vannvittig, og så kan det i tillegg vise seg at det de har vært så trygge på er en smart beskatning, kanskje er ulovlig, i tillegg til at de problemene du nevner. Det skaper på ingen måte tillitt til våre folkevalgte, eller til næringen eller fra investorer her i Norge, eller fra utlandet. Et eksempel er feks bomben som gikk av når de gikk ut med dette, verdiene i næringen falt pladask med nesten 40% på en liten uke.  En utenlandsk investor, som da har investert et par milliarder i næringen, taper da altså 800millioner på en uke. Hvor lang tid tar det da før denne investoren velger å investere i Norge igjen? 

Beskatningen er lite gjennomtenkt, sannsynligvis feil, har ødelagt store verdier, skapt usikkerhet, og er kanskje ulovlig. I tillegg er den innført som en bombe, uten tid til å omstille seg og ender mest sannsynligvis med å bli vesentlig endret eller utsatt. Rett og slett en tabbe i mitt syn, selvom jeg er enig i at gigantiske overskudd selvfølgelig skal beskattes hardere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 22.12.2022 den 4.48):

Det er vel et frynsegode kun for de av oss som reiser til utlandet. De som ikke har råd til slik luksus får jo lite glede av dette "frynsegodet".

å dra over grensen til Sverige, Finland, eller Danmark er vel ikke akkurat luksus som kommer an på personlig økonomi. Er vel mer geografi/bosted som avgjør hvorvidt det er lønt å ta svipp-tur eller ei.

Og så har vi de "ordentlige" utenlandsreisene, charterturer med fly og buss, til det trenger man heller ikke noe Røkke-formue for å ha råd til en gang i mellom.

Til overmål vil denne småligheten fra regjeringen om å halvere tobakkvota, faktisk ramme de med dårligst råd. "de rike" bryr seg nada om hva tobakk eller snus koster i Norge, de kjøper det de har lyst på uansett.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

Og så har vi de "ordentlige" utenlandsreisene, charterturer med fly og buss, til det trenger man heller ikke noe Røkke-formue for å ha råd til en gang i mellom.

Nei, men en må ha mer enn de som har minst. Du vil vel fortsatt kunne ta harryturene dine til Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 22.12.2022 den 4.48):

Det er vel et frynsegode kun for de av oss som reiser til utlandet. De som ikke har råd til slik luksus får jo lite glede av dette "frynsegodet".

Det er et "frynsegode" som sørger for at flere kjøper varene i norske butikker, kontra utenlandske. 

 

frohmage skrev (20 minutter siden):

Nei, men en må ha mer enn de som har minst. Du vil vel fortsatt kunne ta harryturene dine til Sverige.

De med aller minst stiller svakest i alle mulige situasjoner, også det å kunne ta seg råd til harrytur, det er ingen selvfølge for de lenger, selvom de bor i nærheten av grensa. Så lenge charterturistene legger igjen penger på gardermoen kontra flyplassen i Tyrkia, så er det positivt, alternativet er dårligere, så sant man ikke fjerner kvota og sier at ingen får ha med seg noe, men da vil det igjen ble de med dårligst råd som lider mest, de godt bemidlede vil uansett ha råd til sine "luksusvarer" i form av tobakk og alkohol. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Nei, men en må ha mer enn de som har minst. Du vil vel fortsatt kunne ta harryturene dine til Sverige.

de som faktisk har minst og ikke råd til fly-turisme, vil jo nå delvis miste sitt alternativ, ikke sant?

Jeg greier meg takk, men det finnes faktisk bussturer fra ulike steder i Viken som settes opp for at de med minst og nederst ved bordet, skal komme seg avgårde å få litt billig tobakk/snus. Hvis dette tilbudet smuldrer opp, må de samme personene bruke over dobbelt så mye penger i Norge.

Nei det er selvsagt ingen politisk vinner-sak å løfte frem dette (tenk på barna i Afrika, eller slutt å røyk, osv.) men jeg synes uansett det var smålig av "nå-er-det-vanlige-folk-sin-tur" regjeringen. Alle trodde liksom at hvis denne kvoteordningen noen gang røres ved, ville det være Høyre som gjorde det.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Så lenge charterturistene legger igjen penger på gardermoen kontra flyplassen i Tyrkia, så er det positivt, alternativet er dårligere, så sant man ikke fjerner kvota og sier at ingen får ha med seg noe, men da vil det igjen ble de med dårligst råd som lider mest, de godt bemidlede vil uansett ha råd til sine "luksusvarer" i form av tobakk og alkohol.

Det kan jo være at det ville føre til økt salg av tobakk og alkohol i vanlige norske butikker.

Mr.M skrev (5 minutter siden):

Jeg greier meg takk, men det finnes faktisk bussturer fra ulike steder i Viken som settes opp for at de med minst og nederst ved bordet, skal komme seg avgårde å få litt billig tobakk/snus. Hvis dette tilbudet smuldrer opp, må de samme personene bruke over dobbelt så mye penger i Norge.

Såvidt jeg har forstått er det tax-free butikkene på flyplasser og ferger det gjelder. Ikke svenskehandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...