Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Asker kommune mister over 100 millioner kroner årlig i formuesskatt etter Røkke-exit: – Timingen er ganske krevende. Asker-ordfører Lene Conradi ser utover Asker kommune fra taket på rådhuset. Kommunen kommer til å måtte spare 150 millioner kroner i løpet av de tre-fire neste årene. 

De 22 nordmennene som har flyttet til Sveits i år har betalt en halv milliard kroner i skatt årlig. En stor del har gått til hardt pressede kommuner, som nå mister disse inntektene.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Asker kommune mister over 100 millioner kroner årlig i formuesskatt etter Røkke-exit: – Timingen er ganske krevende. Asker-ordfører Lene Conradi ser utover Asker kommune fra taket på rådhuset. Kommunen kommer til å måtte spare 150 millioner kroner i løpet av de tre-fire neste årene. 

De 22 nordmennene som har flyttet til Sveits i år har betalt en halv milliard kroner i skatt årlig. En stor del har gått til hardt pressede kommuner, som nå mister disse inntektene.

Helt i tråd med regjeringens mål om å minske forskjellene :) Færre rikinger, betyr mindre forskjell mellom fattig og rik. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man miste norsk statsborgerstat dersom man velger å bosette seg i utlandet? 

Hvis du flytter et sted for å bosette deg der permanent så er det vel naturlig å bytte statsborgerskap?

Hvis du flytter til Sveits for å slippe skatt på milliardene dine med det som hensikt å flytte tilbake med milliardene etter åtte år eller hva enn som er terskelen for å kunne tilbakeføre dem skattefritt tenker jeg at du bare kan bli boende der, så får vi prøve å klare oss uten deg.

Hva som er et fornuftig og/eller rimelig skattesystem kan man alltids diskutere.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (58 minutter siden):

Hvis du flytter et sted for å bosette deg der permanent så er det vel naturlig å bytte statsborgerskap?

Hvis du flytter til Sveits for å slippe skatt på milliardene dine med det som hensikt å flytte tilbake med milliardene etter åtte år eller hva enn som er terskelen for å kunne tilbakeføre dem skattefritt tenker jeg at du bare kan bli boende der, så får vi prøve å klare oss uten deg.

Hva som er et fornuftig og/eller rimelig skattesystem kan man alltids diskutere.

-k

I enkelte tilfeller så kan det være naturlig å bytte statsborgerskap, ja. I andre ikke. Men nå er det ikke det jeg spør om, jeg spør om hvorfor man skal fratas statsborgerskapet fordi man flytter utenlands. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (30 minutter siden):

I enkelte tilfeller så kan det være naturlig å bytte statsborgerskap, ja. I andre ikke. Men nå er det ikke det jeg spør om, jeg spør om hvorfor man skal fratas statsborgerskapet fordi man flytter utenlands. 

Theo får svare for seg selv men jeg tolket kanskje ytringen hans litt bredere som mishag over lojaliteten til de som gjør slikt, heller enn ordrett.

-k

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (16 timer siden):

Asker kommune mister over 100 millioner kroner årlig i formuesskatt etter Røkke-exit: – Timingen er ganske krevende. Asker-ordfører Lene Conradi ser utover Asker kommune fra taket på rådhuset. Kommunen kommer til å måtte spare 150 millioner kroner i løpet av de tre-fire neste årene. 

De 22 nordmennene som har flyttet til Sveits i år har betalt en halv milliard kroner i skatt årlig. En stor del har gått til hardt pressede kommuner, som nå mister disse inntektene.

Hva skal vi gjøre da? Forby flytting ut av landet slik som Nord-Korea? Folk, inkludert milliardærer, står fritt til å flytte på seg. Disse problemene ville også oppstått om de hadde flyttet innad i Norge. Problemet er vel heller at disse kommunene har gjort seg avhengig av et fåtall rikinger.

Jeg har ikke sansen for skatteflykninger, men jeg ser ikke hvordan man skal kunne løse dette uten å måtte gjøre veldig udemokratiske tiltak.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Hvis du flytter et sted for å bosette deg der permanent så er det vel naturlig å bytte statsborgerskap?

Det er overhodet ikke det.  Jeg kunne av sentimentale grunner aldri tenkt meg å si fra meg mitt danske statsborgerskap og ble ikke norsk før ganske nylig da det bli lov med dobbelt - selv om jeg i mange år har vært klar over at jeg neppe flytter tilbake til .dk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Theo får svare for seg selv men jeg tolket kanskje ytringen hans litt bredere som mishag over lojaliteten til de som gjør slikt, heller enn ordrett.

-k

Det er helt riktig. Er man skatteflyktning og ikke ønsker å gi tilbake til systemet som har muliggjort din økonomiske suksess så tenker jeg at man likesågodt kan gi fra seg statsborgerskapet når man flytter utenlands. 

Tigerdyr bare later som hen ikke forstår konteksten i dette. Dobbelt statsborgerskap er jeg heller ingen tilhenger av.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Man kan ikke miste statsborgerskapet med mindre det er beviselig gitt på feil grunnlag, som f.eks. løgn.

Å ta fra nordmenn sitt statsborgerskap på et grunnlag som skissert over ville være alvorlig brudd på grunnloven, menneskerettighetene og internasjonal folkerett.

Det er heller ikke i Norges interesse å ta fra nordmenn som flytter til utlandet sitt statsborgerskap.

Borgere med dobbelt statsborgerskap som er straffet for svært alvorlige handlinger eller har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser kan fradømmes det norske statsborgerskapet.

Norske statsborgere som flytter til utlandet mister dog noen rettigheter etter en viss tid utenfor Norges grenser. For eksempel mister man medlemskapet i folketrygden dersom man oppholder seg i utlandet i mer enn 12 måneder. Eksempelvis kan man som pensjonist i utlandet likevel ha frivillig medlemskap i folketrygden dersom man kan dokumentere at man ikke er omfattet av trygdeordningen i bostedslandet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kajac said:

Folk, inkludert milliardærer, står fritt til å flytte på seg. Disse problemene ville også oppstått om de hadde flyttet innad i Norge. Problemet er vel heller at disse kommunene har gjort seg avhengig av et fåtall rikinger.

Egentlig, så leverer politikerne på valgløftet sitt her nå. De ville minske avstanden mellom fattig og rik. De rike forsvinner, så nå blir forskjellen mellom fattig og middelklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

Det er overhodet ikke det.  Jeg kunne av sentimentale grunner aldri tenkt meg å si fra meg mitt danske statsborgerskap og ble ikke norsk før ganske nylig da det bli lov med dobbelt - selv om jeg i mange år har vært klar over at jeg neppe flytter tilbake til .dk. 

Er det ikke mer naturlig å "gå til sengs med" (evt knytte seg til masta til) det landet du faktisk satser på, hvor du ser for deg å bli gammel og dø?

Jeg kan forstå at noen som flytter til et _helt_ annet land og i praksis lever segregert fra lokalbefolkningen (Dubai?) på ubestemt tid, velger å beholde sitt vestlige statsborgerskap. Men de som flytter fra Danmark og til Norge? Eller fra Norge til Sveits? Det forstår jeg ikke.

-k

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Egentlig, så leverer politikerne på valgløftet sitt her nå. De ville minske avstanden mellom fattig og rik. De rike forsvinner, så nå blir forskjellen mellom fattig og middelklasse.

Det er en usedvanlig kreativ tolkning av politikken. Nesten som hvis SV skulle innført skuddpremie på alle som tjener under 350 000, for å utrydde fattigdom.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Egentlig, så leverer politikerne på valgløftet sitt her nå. De ville minske avstanden mellom fattig og rik. De rike forsvinner, så nå blir forskjellen mellom fattig og middelklasse.

Hvis man faktisk hadde målt hvor bra folk har det. Og alternativene er:

A) Hele gata/bydelen/byen/nasjonen har en materiell velstand tilsvarende det man har i Norge i dag med en årslønn tilsvarende 400.000 +/- 5%

B) Snittet har en materiell velstand tilsvarende det man har i Norge i dag med årslønn på 800.000 men i hver gate bor det en fyr som har en velstand på 2-3x så mye.

Tror du at gjennomsnittlig lykke er størst mer A eller B? Jeg tror nesten A.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (24 minutter siden):

Det er en usedvanlig kreativ tolkning av politikken. Nesten som hvis SV skulle innført skuddpremie på alle som tjener under 350 000, for å utrydde fattigdom.

Problemet med utflytting er ikke at beskatningen til de rike er urettferdig, men ufornuftig. Så kaller man dem for "snyltere" siden de har "brukt" Norge for å skaffe seg sin rikdom og så stikker når de har blitt rike nok. Man hopper bukk over at mange av de skatter mer enn alle innbyggerne i en mindre by gjør. 

Når du må selge aksjer, eller eiendeler for å ta ut penger til å betale en økende formueskatt, så sier det seg selv at enkelte velger å flytte.

Selv de aller rikeste, har en begrensning i hvor mye penger de trenger, og faktisk kan bruke på luksus og forbruk, og jeg antar at ingen har en drøm om å ha en pengebinge de kan bade i som onkel Skrue. Motivasjonen for å stikke av, må ifølge mitt syn være noe annet enn å kun ha mest mulig penger på bok. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Problemet med utflytting er ikke at beskatningen til de rike er urettferdig, men ufornuftig. Så kaller man dem for "snyltere" siden de har "brukt" Norge for å skaffe seg sin rikdom og så stikker når de har blitt rike nok. Man hopper bukk over at mange av de skatter mer enn alle innbyggerne i en mindre by gjør. 

Når du må selge aksjer, eller eiendeler for å ta ut penger til å betale en økende formueskatt, så sier det seg selv at enkelte velger å flytte.

Selv de aller rikeste, har en begrensning i hvor mye penger de trenger, og faktisk kan bruke på luksus og forbruk, og jeg antar at ingen har en drøm om å ha en pengebinge de kan bade i som onkel Skrue. Motivasjonen for å stikke av, må ifølge mitt syn være noe annet enn å kun ha mest mulig penger på bok. 

Formueskatten kan absolutt komme uheldig ut ja, ingen tvil om dette. Men de som blir rammet har jo egentlig null problem med å betale denne skatten. Når de da velger å flytte ut for å ruge på pengene sine i stedet, så sier det mer om dem enn om Norge egentlig. VI snakker tross alt om mennesker som har mer penger enn de fleste er i stand til å drømme om. Mer penger enn de noen gang kommer til å kunne bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...