Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (57 minutter siden):

Er nok masse som kan gjøres annerledes og bedre fra regjeringen for å si det forsiktig. Men denne saken er intet annet enn en allerede skitten bransje som nok en gang bruker ansatte som "levende skjold" for å sno seg unna skatter og avgifter de ikke har noen problemer med å betale.

Når du driver bedrifter, så må man også budsjettere og holde seg innenfor visse økonomiske rammer. Når disse rammene gjør det til en enorm risikosport å drifte, såpass enorm at de ikke tør inngå avtaler, så er det klart mest fornuftige å permittere folk, til man kan få inn ordre igjen. 
Hvis du feks driver en butikk, og har tjent deg rik på det, solgt egenproduserte keramikkvaser. Er det da ok for deg å vite at neste år så risikerer du å gå i minus, men det må du godta siden du har så mye penger? Det er slik tankegang, som tar livet av industrier og investeringer. 

Når lakseprodusentene må betale av en spotpris som kan være mye høyere enn de avtalene noen er villige til å inngå med de, så inngår man ikke avtaler, og det er nettopp det som skjer. Det er ikke verdt risikoen og er dårlig økonomi. 

Blir som å godta en jobb der provisjonen i snitt er 200kr pr time, og derfor må du skatte 40% av 200, selvom du selv bare klarer å tjene 100 kr timen i provisjon. Du blir ikke lenge der. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Enig. Det er direkte makabert av næringen å bruke egne ansatte slik i et politisk stunt for å forsøke å påvirke forhandlingene.

Bare for å ta Witzøe:

  • Februar 2021: Witzøe og co tar ut mer enn 2 milliarder i utbytte fra Salmar
  • Desember 2021: Salmar permitterer over 600 ansatte
  • Februar 2022: Witzøe og co tar ut mer enn 2 milliarder i utbytte fra Salmar
  • November 2022: Salmar permitterer over 800 ansatte

Witzøe og co? Her er listen over aksjonærer (over 10.000 mennesker)  i Salmar, det er ikke bare rikinger, men helt normale folk som får utbytte i Salmar: 
https://investor.dn.no/?_ga=1.266991113.681527591.1449156265#!/NorgesAksjer/2020/433881

Jeg utfordrer deg til å scrolle helt ned i listen ( du kommer til å bli sliten). 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heller ikke uvanlig at de som jobber i disse selskapene også eier aksjer i selskapet. Dette er ikke 70-tallet lenger der man hadde arbeidere vs arbeidsgivere. Man spiller mer på lag. Og når man ser at både de permitterte og de "rike" eierne står sammen mot regjeringens galskap, så er det et tegn på at disse politikerne som sitter nede i Oslo er helt uten kontakt med folk i distriktene som nå blir rammet av denne skatten. Disse politikerne er mer opptatt av å ta "de rike" enn å drive en god næringspolitikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Ingen fra regjeringspartiene møtte opp. Årsak, de satt i forhandlinger om statsbudsjettet.

Jeg tipper de kunne sendt noen, men det er ingen som vil stille i en slik debatt der de må redegjøre for sin feilslåtte politikk foran fattige og samtidig forsvare sin politikk til det norske folk som også sliter med dyre strøm, mnat og drivstoff-utgifter.

Subara skrev (1 time siden):

Representanter fra Høyre var heller ikke interessert.

Høyre er jo bare interessert i å føre næringspolitikk - noe de er god på, men løsningene deres for de med minst er de ikke interessert i.

Subara skrev (1 time siden):

Det innføres kutt i dagpengene, før maks 3 år nå maks 1. år.

Det ikke noe poeng i å ha folk på dagpenger så lenge som tre år. Ett år bør være nok, så går man over på ledighetstrygd eller eventuelt AAP om man har helseplager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Kajac said:

Blir kvalm av hele laksenæringen. En av de mest lønnsomme næringene i landet, som har produsert en haug med styrtrike toppledere. Og så kaster de sine ansatte under bussen så snart noe politisk byr dem imot. Fiskerinæringen har fint råd til denne skatten. Snakk om sytepaver.

De bør kanskje bli pålagt å tilbakestille områdene til opprinnelig stand og fjerne all forsøpling og ekstrem forurensning de har stått for. Deretter betale staten en god leie for kystområdene som benyttes. 

Skjønner ikke hvorfor ikke MDG har vært mer på oppdrettsnæringens ødeleggelser i kystområdene? De er jo en katastrofe miljømessig.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Subara said:

De fattiges vanskelige situasjon var temaet på debatten i kveld. 

Ingen fra regjeringspartiene møtte opp. Årsak, de satt i forhandlinger om statsbudsjettet. Representanter fra Høyre var heller ikke interessert.

I dag – Levekostnadene øker og flere rammes

Det innføres kutt i dagpengene, før maks 3 år nå maks 1. år.

Jeg tipper mange om ikke alle var på lobby middag med oppdrettspampene. Da kan det jo gå utover personlige interesser å møte i debatt, for å snakke om et problem  politikere har ment ikke finnes i Norge siden 80 tallet.

Hilsen en som vokste opp med alenemor på sosialen på 70-80  tallet. Vår mor (som ikke  ble innvilget uføretrygd etter ødelagt rygg i arbeidslivet) hadde seng på sofaen i stua. Som 11 åring solgte jeg roser etter skolen for å spe på matbudsjettet til sosialen. Det var ingen steder å få gratis mat den gang. Det var først i militæret jeg og min bror kunne spise oss mette hver dag. Å gå uten mat var ikke uvanlig men vi drev mye med epleslang.

Så kan man lure på hvorfor det skapes politikerforakt.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor ikke MDG har vært mer på oppdrettsnæringens ødeleggelser i kystområdene? De er jo en katastrofe miljømessig.

MDG har nesten utelukkende én sak, og det er å få vekk bilene. Ufattelig mange miljø- og klimaproblemer de aldri snakker om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 timer siden):

Blir kvalm av hele laksenæringen. En av de mest lønnsomme næringene i landet, som har produsert en haug med styrtrike toppledere. Og så kaster de sine ansatte under bussen så snart noe politisk byr dem imot. Fiskerinæringen har fint råd til denne skatten. Snakk om sytepaver.

De ansatte stiller seg jo faktisk bak firmaene i denne saken... Når firmaet ditt ikke kan risikere å inngå avtaler om salg av et produkt, så kan man heller ikke produsere for fullt. 

Så kan du godt si at Witzøe har jo masse penger, så de kan vel drive bedriften på dårlige vilkår eller med tap, men det er fremdeles ikke noen god strategi dersom man ønsker utvikling, investeringer og opprettholde arbeidsplasser. 

Laksenæringen er med på mer beskatning, men det må jo gjøres på en ordentlig måte. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

MDG har nesten utelukkende én sak, og det er å få vekk bilene. Ufattelig mange miljø- og klimaproblemer de aldri snakker om.

Ja de burde kanskje heller reprofilere seg litt fremfor å mene at de er opptatt av alle de viktigste miljøsakene. Det blir da litt for populistisk i merke seg som et miljøparti. De gjør riktignok mye for syklister men miljøfokuset deres virker så snevert og begrenset til nærmest rundt sitt eget bomiljø. Samt generelle ulne ting som er enkle å kaste foran seg for å virke opptatt av miljøet fremfor bare nærmiljøet - "Vi må ha mindre CO2".

Nærmiljøpartiet De Grønne byhager?

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
14 hours ago, Baranladion said:

Witzøe og co? Her er listen over aksjonærer (over 10.000 mennesker)  i Salmar, det er ikke bare rikinger, men helt normale folk som får utbytte i Salmar: 
https://investor.dn.no/?_ga=1.266991113.681527591.1449156265#!/NorgesAksjer/2020/433881

Jeg utfordrer deg til å scrolle helt ned i listen ( du kommer til å bli sliten). 

 

"Helt normale folk" får også utbytte i Coop. Det betyr ikke at laksenæringen ikke har gjort mange rike på felles naturessurser. Laks og Energi er to gode eksempler på moderne grådighetskultur.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (Akkurat nå):

"Helt normale folk" får også utbytte i Coop. Det betyr ikke at laksenæringen har gjort mange rike på felles naturessurser. Laks og Energi er to gode eksempler på moderne grådighetskultur.

har jeg sagt at mange blir rike på felles naturressurser? Jeg påpeker bare at det er fritt frem å handle aksjer i firmaer som går godt, og at det blir feil å si at et håndfull mennesker tjener penger på aksjer i denne næringen.  Fiirmaer som har utbytte, genererer også enorme mengder skatt til staten, denne beskatningen skal i tillegg til formueskatten også økes kraftig. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (16 timer siden):

Witzøe og co? Her er listen over aksjonærer (over 10.000 mennesker)  i Salmar, det er ikke bare rikinger, men helt normale folk som får utbytte i Salmar: 
https://investor.dn.no/?_ga=1.266991113.681527591.1449156265#!/NorgesAksjer/2020/433881

Jeg utfordrer deg til å scrolle helt ned i listen ( du kommer til å bli sliten). 

Ja, Witzøe og co. Gustav Witzøe mottok 97% av utbyttet, og tjente 1.2 milliarder i fjor. Witzøe sitter gjennom Kvarv på nesten alle aksjene, og på eierskapet av Salmar som er på børs.

Den femte nordmannen i historien til å ha en skattbar inntekt på over én milliard kroner. Og den i Norge med tredje høyest årsinntekt noensinne.

Laksearving tjente 1,2 milliarder kroner i fjor
https://e24.no/naeringsliv/i/VP6geJ/laksearving-tjente-12-milliarder-kroner-i-fjor

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Ja, Witzøe og co. Gustav Witzøe mottok 97% av utbyttet, og tjente 1.2 milliarder i fjor. Den fjerde nordmannen i historien til å ha en skattbar inntekt på over én milliard kroner. Witzøe sitter gjennom Kvarv på eierskapet av Salmar, og på nesten alle aksjene.

Laksearving tjente 1,2 milliarder kroner i fjor
https://e24.no/naeringsliv/i/VP6geJ/laksearving-tjente-12-milliarder-kroner-i-fjor

Du er nødt til å lese linkene du poster, før du konkluderer. Witzøe sitter på nær alle aksjene i Kvarv, som igjen eier litt over 50% av Salmar. utbyttet i Salmar var på over 2 milliarder, Witzøe mottok 1,2milliarder av de. 

Så må man heller ikke glemme, at dette utbyttet er gull verdt for staten, iogmed at det betales høy skatt på utbytte, i tillegg til at Witzøe også må betale formueskatt. av utbyttet han tok ut og av formueskatten, skal 552 millioner tilbake til staten. 

1,2 milliarder kroner i inntekt, 19,8 milliarder kroner i ligningsformue og 552 millioner kroner i utlignet skatt i 2021. Tallene blir store når man er laksearving på 29 år og sitter på nesten alle aksjene i selskapet som eier over halvparten av børsnoterte Salmar.

Du kan enkelt regne ut hvor mye han betaler i skatt, det er en høy sats som er ok siden han tjener mye. Så kan man tenke seg hva som skjer når formueskatten øker, og utbyttet går ned fordi staten nå også skal bedrive beskatning å nær 60% av profitten som genereres av produksjonen. En skatt som også kan bli langt høyere enn dette dersom de får dårligere avtaler med kjøpere og må betale skatt på normpris. 

jeg forstår godt at rikfolk er lei, selvom de har mer enn nok penger. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Du er nødt til å lese linkene du poster, før du konkluderer. Witzøe sitter på nær alle aksjene i Kvarv, som igjen eier litt over 50% av Salmar. utbyttet i Salmar var på over 2 milliarder, Witzøe mottok 1,2milliarder av de. 

Så må man heller ikke glemme, at dette utbyttet er gull verdt for staten, iogmed at det betales høy skatt på utbytte, i tillegg til at Witzøe også må betale formueskatt. av utbyttet han tok ut og av formueskatten, skal 552 millioner tilbake til staten. 

1,2 milliarder kroner i inntekt, 19,8 milliarder kroner i ligningsformue og 552 millioner kroner i utlignet skatt i 2021. Tallene blir store når man er laksearving på 29 år og sitter på nesten alle aksjene i selskapet som eier over halvparten av børsnoterte Salmar.

Jeg omformulerte litt for å gjøre det tydeligere like før du svarte. Beklager det. Det jeg skriver er det som står i artikkelen jeg lenker.

Disse vanvittige utbyttene kommer fra utnyttelse av våre felles naturressurser. På tross av rekordinntjeninger og rekordutbytter de siste årene, permitteres hundrevis av sesongarbeidere hvert år før jul. De fleste som permitteres er utenlandske arbeidere.

Denne gangen legger lakselobbyen dette skamløst frem som om at det er på grunn av den nye skatten. Snakk om å skyve arbeiderne foran seg. Direkte ekkelt. Det samme gjorde de da Høyre bestilte utredningen som har ført til dette skatteforslaget.

Det er helt klart de må skattes mer. Forhandlingene vil trolig senke nivået på forslaget litt, men det kan ikke fortsette som det har vært.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Det ikke noe poeng i å ha folk på dagpenger så lenge som tre år. Ett år bør være nok, så går man over på ledighetstrygd eller eventuelt AAP om man har helseplager.

De som har lett for å få jobb klarer det sikkert i løpet av 1. år. Muligheten til 3 år med dagpenger har holdt en del vekk fra sosialkontoret og AAP-søknadskøen.

Regjeringen har endret en annen dagpengeregel også. En dame som var delvis ufør og jobbet litt ved siden av i vikariater - hun ville ha fast jobb i den prosenten hun var arbeidsfør, men fikk det ikke, antagelig pga uførheten - hadde ikke lenger rett på dagpenger.  Da var det ingen hjelp i å jobbe for henne.

Lav inntekt fører ofte til flere helseplager og at folk gir opp.

FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Høyre er jo bare interessert i å føre næringspolitikk - noe de er god på, men løsningene deres for de med minst er de ikke interessert i.

I Debatten ble også gründere nevnt, som er ønskelige i landet og som Høyre liker å snakke om. Bare 5% av de som etablerer seg som gründere går med overskudd, resten går konkurs i løpet av det første året. Dystre tall og ingen dagpenger hos NAV etter konkurset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Baranladion said:

Du kan enkelt regne ut hvor mye han betaler i skatt, det er en høy sats som er ok siden han tjener mye. Så kan man tenke seg hva som skjer når formueskatten øker, og utbyttet går ned fordi staten nå også skal bedrive beskatning å nær 60% av profitten som genereres av produksjonen.

Personlig må aksjeeiere betale formueskatt og utbytteskatt, men husk og at eiere opplever at overskuddet i selskapet er fratrukket 22% selskapsskatt til staten!
 
I praksis øker ikke formueskatten til Salmar sine aksjonærer da verdien av selskapet er halvert etter at grunnrenten ble annonsert! Det blir i dette tilfellet behov for mindre utbytte på kort sikt og dermed og mindre utbytteskatt! Det som staten taper pga halvert verdi av selskpaet konfiskerer de så det monner via grunnrenten!
 

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (55 minutter siden):

Jeg omformulerte litt for å gjøre det tydeligere like før du svarte. Beklager det. Det jeg skriver er det som står i artikkelen jeg lenker.

Disse vanvittige utbyttene kommer fra utnyttelse av våre felles naturressurser. På tross av rekordinntjeninger og rekordutbytter de siste årene, permitteres hundrevis av sesongarbeidere hvert år før jul. De fleste som permitteres er utenlandske arbeidere.

Denne gangen legger lakselobbyen dette skamløst frem som om at det er på grunn av den nye skatten. Snakk om å skyve arbeiderne foran seg. Direkte ekkelt. Det samme gjorde de da Høyre bestilte utredningen som har ført til dette skatteforslaget.

Det er helt klart de må skattes mer. Forhandlingene vil trolig senke nivået på forslaget litt, men det kan ikke fortsette som det har vært.

Man må spørre seg hvorfor arbeiderne permitteres... Er det fordi de skal spare penger, eller er det fordi de ikke trenger arbeidskraften i perioden det varsles permitteringer for? Så kan vi godt diskutere om det er ok eller ikke ok å holde på sånn, men problemet med måten den nye skatten er utført på, er ikke at det skal innkreves mer skatt fra bransjen, men måten det gjøres på. 

a), det er en enorm økning "over natten", som setter planlagte investeringer osv på vent
b) skatten som må betales beregnes utifra en urealistisk pris på fisken de faktisk kan selge. 

Slik jeg forstår det må Salmar treffe avtaler med kjøpere som har pris nær normpris (premiumkvalitet). Dette er forsåvidt ikke vanskelig så sant man kun produserer premiumkvalitet, men det er ikke mulig å få til. Et annet alternativ er å kreve normpris, men faktisk levere dårligere kvalitet, men hvilke kjøpere går med på en sånn avtale? 

Når skatten er fremlagt slik den er fremlagt, så skaper det en enorm usikkerhet ift inntjening, investering og faktisk arbeidsmengde siden man ikke kan inngå avtaler, og da er det klart at permitteringer må varsles. 

 

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 timer siden):

Jeg tipper mange om ikke alle var på lobby middag med oppdrettspampene. Da kan det jo gå utover personlige interesser å møte i debatt, for å snakke om et problem  politikere har ment ikke finnes i Norge siden 80 tallet.

Hilsen en som vokste opp med alenemor på sosialen på 70-80  tallet. Vår mor (som ikke  ble innvilget uføretrygd etter ødelagt rygg i arbeidslivet) hadde seng på sofaen i stua. Som 11 åring solgte jeg roser etter skolen for å spe på matbudsjettet til sosialen. Det var ingen steder å få gratis mat den gang. Det var først i militæret jeg og min bror kunne spise oss mette hver dag. Å gå uten mat var ikke uvanlig men vi drev mye med epleslang.

Så kan man lure på hvorfor det skapes politikerforakt.

Da jeg har vært på jobbsøker-kurs via NAV, har jeg sett en del fra livets skyggeside. Enkelte kunne ikke møte opp før reisepenger fra NAV var innvilget. De hadde ikke råd til bussbilletten.

Det er nok ingen enkel sak å jobbe med statsbudsjettet og Senterpartiet og Arbeiderpartiet er ikke populære for tiden. Men man kan få inntrykk av at politikere gir med den ene hånden og tar tilbake med den andre, og at de aldri har vært ute i det "virkelige livet".

Debatten i går var sterk kost. Tre fattige kvinner var invitert til studio, to av dem gråt på direktesending, noe som førte til at Fredrik Solvang måtte stoppe opp for ikke å begynne og gråte selv. De så ikke ut som mennesker som var opptatt av å utnytte systemet eller late seg.

Frelsesarmeen i Oslo har hatt en økning i matutleveringene på 100% og i bla. Trondheim på over 300%. Mange foretrakk matkøene framfør å søke nødhjelp hos NAV, med krav om diverse dokumentasjon og spørsmål, dessuten slippe å skamme seg.

Elisabeth Thoresen som hjelper fattige, syke og svake med NAV-reglene var også tilstede. Poenget hennes var at ytelsene hos NAV er for lave til å kunne overleve på. I hvert fall hvis man har 10 000 kr i husleie, er enslig mor og ikke har foreldre eller voksne barn til å hjelpe seg. I tillegg er noen av ytelsene til NAV vanskelige å få, avhengig av hvor langt nede i systemet man befinner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...