Gå til innhold

Politiet begrenser medieomtale av overfallsvoldtekt


Anbefalte innlegg

lada1 skrev (1 time siden):

Skal du undervise din datter i risiko så må du forklare henne at hun f.eks. ikke må gå ute i belasta områder i Oslo sent på kvelden etter en fest.

Og hun må heller gå hjem alene enn å overnatte.

Mye å ta hensyn til. Men hey, om hun sovner på stedet og ikke er sikker på om hun ble voldtatt så havner hun heller ikke i statistikken, om man foretrekker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, Red Frostraven said:

Vi får vite om alle drap. Alle rundt 20 årlig. Det er ett og et halvt oppslag i måneden, to på dårlige måneder.

Vold i hjem er sjeldent oppslag relativt til frekvens, akkurat som voldtekt.

Det som er tøvete logikk er nettopp den forestillingen om at du bare ønsker å høre om drap utendørs hvor offeret ikke kjente gjerningspersonen, ett eller to drap årlig, og bryr seg ikke om at hundre drap ikke rapporteres, men reagerer umiddelbart om de to ikke lengre rapporteres -- i stedet for å stille spørsmål om hvorfor du ikke hører om 99% av drap.

Det er nettopp hele poenget.

 

Da misser du poenget og leker stråmann. Vi sier vi vil høre om alle og at ikke en type sensureres fra media. 
Akkurat som med drap vil vi høre om alle tilfeller.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Så din forventing er at alle voldtekter skal rapporteres til media? Det er 22 voldtekter hver dag som media skal skrive om det. 

Nei, jeg sier at man ikke vil at én kategori av voldtekt skal sensureres fra media.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg sier at man ikke vil at én kategori av voldtekt skal sensureres fra media.

Ok, men det er nå slik at retningslinjene gjelder for alle voldtekter slik jeg har forstått det: 


Dersom media fanger opp saken
Dersom man er redd for at gjerningsmannen kan gjøre det igjen
Dersom man tror vitner kan ha sett noe. 

Så, av de 8000ish voldtektene som ble anmeldt i fjor, så var det ikke kun overfallsvoldtekter som ble sensurert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Ok, men det er nå slik at retningslinjene gjelder for alle voldtekter slik jeg har forstått det: 


Dersom media fanger opp saken
Dersom man er redd for at gjerningsmannen kan gjøre det igjen
Dersom man tror vitner kan ha sett noe. 

Så, av de 8000ish voldtektene som ble anmeldt i fjor, så var det ikke kun overfallsvoldtekter som ble sensurert. 

Så da stemmer det ikke som blir sagt. At det er en egen retningslinje for overfallsvoldtekter?

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (19 minutter siden):

Så da stemmer det ikke som blir sagt. At det er en egen retningslinje for overfallsvoldtekter?

Jeg tror det er en blanding av ugjennomtenkte utsagn fra politiet for lenge siden, og faktisk praksis fra politiet. Jeg ser ihvertfall ikke et 20-talls nyhetssaker om voldtekter hver eneste dag. Ikke så lett å finne info rundt dette, men politiet sier de vurderer i hver enkelt sak om de skal gå ut med informasjon: 
https://vartoslo.no/grete-lien-metlid-oslo-politidistrikt/metlid-politiet-holder-ikke-tilbake-informasjon-om-voldtekter-i-oslo/410775

https://vartoslo.no/grete-lien-metlid-oslo-politidistrikt/metlid-politiet-holder-ikke-tilbake-informasjon-om-voldtekter-i-oslo/410775

Kanskje rapporterer politiet om alle voldteker, unntatt overfallsvoldtekter, men media gidder ikke skrive om de. Kanskje rapporterer politiet om alle voldtekter, men media skriver bare om de spesielle. Kanskje rapporterer politiet ytterst sjelden om voldtekter til media, pga retningslinjer de har. 

Vi hører ihvertfall om en langt større andel av overfallsvoldtekter enn andre typer voldtekter i media.

"Begrense" medieomtale kan i dette tilfellet like gjerne bety å rapporterer på lik linje som andre voldtekter? 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Skal du undervise din datter i risiko så må du forklare henne at hun f.eks. ikke må gå ute i belasta områder i Oslo sent på kvelden etter en fest. Dette kan være veldig farlig. 

Nei, det er feil. De fleste voldtekter begås mellom husets fire vegger, mellom to som kjenner hverandre godt.  

Jeg er selv en av disse kvinnene som har opplevd dette. Men for all del, som ung kvinne må jeg forstå at det det er farligst flere steder utendørs selv om jeg ble utsatt for flere voldtekter i leiligheten min på vestkanten, og at jeg har bare meg selv å skylde på dersom jeg blir utsatt for voldtekt igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall seksuallovbrudd på landsbasis har økt med 70% siste 10 årene. Så det øker kraftig i forhold til befolkningsveksten.

Det som er alarmerende er at i 2021 var det 855 tilfeller av seksuallovbrudd utført av barn (22% av totalen), en eksplosiv økning på nesten 200% siden 2011! Vi har altså et stort samfunnsproblem som ikke dekkes av media.

image.thumb.png.d09768057f69eb946a5e9608feadfe38.png

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Jeg tror det er en blanding av ugjennomtenkte utsagn fra politiet for lenge siden, og faktisk praksis fra politiet.….

"Begrense" medieomtale kan i dette tilfellet like gjerne bety å rapporterer på lik linje som andre voldtekter? 

Vi hadde mange overfallsvoldtekter begått av ikke-vestlige borgere for ca 10 år siden som skapte mye frykt.

En politileder er sitert i 2016 på at de begrenset omtale av overfallsvoldtekter for å unngå å spre frykt.

Etter dette så gikk andre politiledere ut (sjefen hennes?) og tilbakeviste at de var motivert av å hindre frykt.

Det er flere måter å tolke dette på:

A) Første uttalelse beskrev ikke virkeligheten, den andre korrigerte dette.

B) Første uttalelse var korrekt, men når toppledelsen fikk vite om det så endret de praksisen og glattet over det / gav intern korreks.

C) Første uttalelse var og er korrekt, men når ledelsen så at det tok seg dårlig ut så løy de om det hele for å kunne fortsette uforstyrret.

Det bør ikke være politiets oppgave å være redaktører og hvis noen i politiet tenker det så mener jeg at vi bør rettlede dem. Jeg har foreslått at de kan rapportere all alvorlig kriminalitet en gang i døgnet (så fremt det ikke er politifaglige grunner til å holde det hemmelig).
 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Vi hadde mange overfallsvoldtekter begått av ikke-vestlige borgere for ca 10 år siden som skapte mye frykt.

En politileder er sitert i 2016 på at de begrenset omtale av overfallsvoldtekter for å unngå å spre frykt.

Etter dette så gikk andre politiledere ut (sjefen hennes?) og tilbakeviste at de var motivert av å hindre frykt.

Det er flere måter å tolke dette på:

A) Første uttalelse beskrev ikke virkeligheten, den andre korrigerte dette.

B) Første uttalelse var korrekt, men når toppledelsen fikk vite om det så endret de praksisen og glattet over det / gav intern korreks.

C) Første uttalelse var og er korrekt, men når ledelsen så at det tok seg dårlig ut så løy de om det hele

Det bør ikke være politiets oppgave å være redaktører. Jeg har foreslått at de kan rapportere all alvorlig kriminalitet en gang i døgnet (så fremt det ikke er politifaglige grunner til å holde det hemmelig).
 

-k

Jeg vet ikke hvor vanlig det var å rapporterer om voldtekter før denne bølgen, men jeg vil anta at når bølgen oppstod, så ble en enormt stor andel av overfallsvoldtekter skrevet om i mediene, mens vanlige voldtekter sjelden ble skrevet, eller skrives om.  2 måter å se det på, enten så skjuler man (begrenser) rappportering av overfallsvoldtekter, eller så justerer man (begrenser) overfallsvoldtekter til å bli rapportert om på lik linje som andre voldtekter,  utifra når det er hensiktsmessig for politiet å faktisk rapporterer (retningslinjer). 

Hvis politiets motiv er å begrense frykt, så er jeg enig med deg,  det skal ikke være deres jobb sånn egentlig. 

Så er jeg usikker på om media er noen særlig bedre aktør til å bestemme hva som skal fokuseres på, media består ikke bare av pliktoppfyllende redaktører som ønsker å vise et riktig bilde av hva som skjer i samfunnet, selvom det burde vært et kriterie for å faktisk være redaktør.  Media er ikke bare aftenposten og VG, men også reset, klassekampen og Se&hør. 

Forslaget ditt om en slik rapport er ikke helt på jordet, men det ville også skapt grobunn for spekulasjoner om politiet bevisst holdt tilbake informasjon, ved at i årsrapporten så stemmer ikke tallene overens med det som kommer i ukesrapporten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Baranladion said:

Jeg vet ikke hvor vanlig det var å rapporterer om voldtekter før denne bølgen, men jeg vil anta at når bølgen oppstod, så ble en enormt stor andel av overfallsvoldtekter skrevet om i mediene, mens vanlige voldtekter sjelden ble skrevet, eller skrives om.

Politiet selv uttaler seg om økningen i antall anmeldelser slik:

Quote

Økningen i antall anmeldte voldtekter frem til 2019 er sannsynligvis et resultat av flere faktorer.
For det første har det blitt større åpenhet og bevissthet rundt det å anmelde seksuelle overgrep til politiet.
Dette gjelder også overgrep som har funnet sted tilbake i tid.
For det andre har politiet de senere årene tydeligere kommunisert betydningen av å anmelde, og voldtekt har vært
blant Riksadvokatens priorterte sakstyper i flere år.
For det tredje har det vært en betydelig økning i overgrep over internett, særlig saker som gjelder barn under 14 år.
(I 2019 ble det anmeldt 466 voldtekter av barn under 14 år.
For å synliggjøre utviklingen i de alvorligste overgrepene mot barn over tid må vi ta hensyn til både saker som etter gammel straffelov gjelder seksuell omgang, og saker som etter ny straffelov gjelder voldtekt.
Grunnen er at lovbruddene som tidligere var å regne som seksuell omgang, anses som voldtekt etter innføringen av den nye straffeloven i 2015.
Det er med andre ord snakk om identiske handlinger som rammes av forskjellige straffebud, avhengig av gjerningsdatoen.)

En viktig årsak til nedgangen i antall registrerte vold tektssaker i 2019 er at politiet har avdekket færre sakskomplekser der én person er anmeldt for voldtekter av et stort antall fornærmede over internett.
Slike saker avdekkes ofte ved av politiet på ulike måter mottar informasjon om at gjerningspersoner har oppsøkt over grepsmateriale eller kommuniserer seksuelt med barn eller med andre gjerningspersoner.
Ved hjelp av elektroniske spor kan politiet finne andre gjerningspersoner eller avdekke at det skjuler seg store sakskomplekser
bak det som i utgangspunktet fremsto som én enkel sak.
Antallet voldtekter over internett et gitt år kan dermed påvirkes betydelig av et enkelt sakskompleks som involverer kun én eller to gjerningspersoner det året, og politiets kapasitet til selv å avdekke saker som ikke anmeldes av en fornærmet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Antall seksuallovbrudd på landsbasis har økt med 70% siste 10 årene. Så det øker kraftig i forhold til befolkningsveksten.

Det som er alarmerende er at i 2021 var det 855 tilfeller av seksuallovbrudd utført av barn (22% av totalen), en eksplosiv økning på nesten 200% siden 2011! Vi har altså et stort samfunnsproblem som ikke dekkes av media.

image.thumb.png.d09768057f69eb946a5e9608

Statistikken viser ikke at antall lovbrudd har økt, men at antall siktelser har økt.

Denne utviklingen kan fort være mer positiv enn negativ, og forteller om langt flere anmeldelser enn det var tidligere, slik @Atib Azzad er inne på over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Statistikken viser ikke at antall lovbrudd har økt, men at antall siktelser har økt.

Denne utviklingen kan fort være mer positiv enn negativ, og forteller om langt flere anmeldelser enn det var tidligere, slik @Atib Azzad er inne på over.

Foreslår du fremlegger data som viser at hypotesen din stemmer: At antall seksualforbrytelser utført av barn faktisk ikke har økt selvom antall anmeldelser har økt med nesten 200% siste ti årene.
 
For politiet tar det seg jo mye bedre ut om denne hypotesen stemmer. Da kan de be om mere penger fordi det er flere anmeldelser.
 
Hvis antall lovbrudd faktisk har økt med 200% så kommer politiet ut i et dårlig lys da ikke greid jobben med å forebygge kriminalitet.

Hvis antall seksualforbrytelser faktisk har økt dramatisk og alle bortforklarer dette så er det alvorlig mangel på dømmekraft og etterrettlighet!

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
19 hours ago, Gaea said:

Nei, det er feil. De fleste voldtekter begås mellom husets fire vegger, mellom to som kjenner hverandre godt.  

Jeg er selv en av disse kvinnene som har opplevd dette. Men for all del, som ung kvinne må jeg forstå at det det er farligst flere steder utendørs selv om jeg ble utsatt for flere voldtekter i leiligheten min på vestkanten, og at jeg har bare meg selv å skylde på dersom jeg blir utsatt for voldtekt igjen!

Betyr dette at du mener at det er mindre farlig/risikabelt å være hjemme en kveld for en ung dame enn å gå ut sent i et belasta områder i Oslo etter å ha drukket en del? 

Teori: risiko har lite med antall ofre å gjøre. Det at du selv er offer for vold innomhus, betyr ikke at du har ett angående risiko-vurdering.

Denne tråden handler forøvrig om det informeres om risiko ved å gå ut i belasta områder? Ikke f.eks. familievold, bruk av rusmidler, råkjøring i tett-bebygde strøk etc? Spørsmålet er om politiet holder tilbake relevant informasjon om risiko for overfallsvoldtekt? Enkelte her mener at politiet bør holde tilbake slik informasjon? Jeg mener at å holde tilbake informasjon gjør politiet mindre troverdig - og at folk må søke informasjon andre steder. Jeg kjenner til damer som krysser gata på ensomme steder når de ser mørke menn på samme siden. Politiet sin sensur kan fremme slik holdning? Skal en ikke ta høyde for at ikke alle kjøper de korrekte politiske meningene - uansett propaganda? Jeg mener at vi kommer aldri til å bli like.

Analogi (ikke stråmann) for å fremme logikk/rasjonalitet: sukker-inntak dreper sikkert mange flere enn inntak av arsenikk. Det betyr ikke at en skal fjerne gift-advarsel på pakker med arsenikk og heller skrive om sukker på dem.

Det er sikkert behov for å informere om voldtekt i hjemmet i hele Norge etc - men det bør ikke brukes som argument for å sensurere informasjon om risiko knyttet til belasta områder i Oslo.

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

Denne tråden handler forøvrig om det informeres om risiko ved å gå ut i belasta områder? Ikke f.eks. familievold, bruk av rusmidler, råkjøring i tett-bebygde strøk etc? Spørsmålet er om politiet holder tilbake relevant informasjon om risiko for overfallsvoldtekt? Enkelte her mener at politiet bør holde tilbake slik informasjon? Jeg mener at å holde tilbake informasjon gjør politiet mindre troverdig - og at folk må søke informasjon andre steder. Jeg kjenner til damer som krysser gata på ensomme steder når de ser mørke menn på samme siden. Politiet sin sensur kan fremme slik holdning? Skal en ikke ta høyde for at ikke alle kjøper de korrekte politiske meningene - uansett propaganda? Jeg mener at vi kommer aldri til å bli like.

Politiet holder ikke tilbake relevant informasjon, men de har lagt informering om overfallsvoldtekter på lik linje som andre voldtekter, etter å tidligere ha informert om "samtlige" overfallsvoldtekter, slik jeg ser det. Risikoen for overfallsvoldtekt er ekstremt lav, og det er ikke slik at dette skjer på spesifikke områder. Den siste skjedde rett utenfor Oslo S. Mine observasjoner, er at kvinner er utsatt for slibrige tilnærminger når de går i Oslo`s gater, og forstår godt at de velger å krysse veien, uansett farge på personen som venter borti veien. 

Det er ingen hemmelighet, at de fleste overfallsvoldtekter utføres av ikke-vestlige innvandrere, politiet er åpne om dette, selvom de ikke ved hver hendelse informerer spesifikt om dette. 

lada1 skrev (5 timer siden):

Betyr dette at du mener at det er mindre farlig/risikabelt å være hjemme en kveld enn for en ung dame å gå ut i belasta områder i Oslo sent en kveld etter å ha drukket en del?

Det bør være "common knowledge" at uansett hvem du er, mann, kvinne, MMA fighter eller norgesmester i 100m sprint, at det å bevege seg i belasta områder i Oslo etter å ha drukket en del er mer risikabelt enn å være hjemme. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Baranladion said:

Politiet holder ikke tilbake relevant informasjon, men de har lagt informering om overfallsvoldtekter på lik linje som andre voldtekter, etter å tidligere ha informert om "samtlige" overfallsvoldtekter, slik jeg ser det. Risikoen for overfallsvoldtekt er ekstremt lav, og det er ikke slik at dette skjer på spesifikke områder.

Det er dette som man er uenige om. Og her burde det finnes fasitsvar med to streker under 🙂 Og jeg tror at du her kommer med feil informasjon (om risiko).

Er det slik at du mener at en ung dame risikerer lite ved å gå ut en sen kveld i et belasta områder i f.eks. Oslo etter å ha drukket litt? En annen sak er at unge damer forstår risikoen og gjør opp sine egne meninger og dermed unngår å gå ut en sen kveld i et belasta områder i f.eks. Oslo etter å ha drukket litt. En unngår altså risiko. På samme måter hoppe folk ikke ut av vinduet i 20-ende etasje - fordi folk forstår at det er kjempefarlig. 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 minutt siden):

Det er dette som man er uenige om. Og her burde det finnes fasitsvar med to streker under 🙂

Er det slik at du mener at en ung dame risikerer lite ved å gå ut en sen kveld i et belasta områder i f.eks. Oslo etter å ha drukket litt? Jeg tror at du her kommer med feil informasjon (om risiko). En annen sak er at unge damer forstår risikoen og unngår å gå ut en sen kveld i et belasta områder i f.eks. Oslo etter å ha drukket litt. På samme måter hopper folk ikke ut av vinduet i 20-ende etasje - men det betyr ikke at det er kjempefarlig.

Og fasitsvaret tror jeg ikke finnes, derav retningslinjer. Det kan feks tenkes at det for enkelte ofre ikke er ønskelig at det lages en media sak, skal man da overkjøre disses ønsker? I enkelte saker kan det ødelegge for politiets arbeid, skal man da bare ignorere det? Så kan det også i enkelte tilfeller være slik at politiet kan ha bedre kontroll på de farlige områdene, nettopp ved å ikke gå ut med hvor de er. Det gir de en mulighet til å feks passe på disse, istedetfor at de kriminelle flytter seg til andre steder. 

Nei, jeg mener det stikk motsatte, at alle bør forstå at det å gå i belastede områder, alene når du er full er forbundet med risiko, men det er ikke slik at denne risikoen kun foreligger på enkelte steder man kan sette ring rundt på kartet. Steder man kan bli angrepet, voldtatt eller ranet er ofte feks mørke steder med lite folk, i bakgater o.l.  Kartet under er fra bølgen i 2011, det er til null hjelp for noen for å unngå overfallsvoldtekt, det kan skje "hvorsomhelst". Skal du unngå overfallsvoldtekt, må du altså ikke gå ut i det hele tatt, men så er det jo nettopp slik at de fleste voldtekter skjer på fester, eller hjemme osv. 

image.png.bc2a259027936e5c3e5f3f46b10fe9e6.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...