Gå til innhold

Politiet begrenser medieomtale av overfallsvoldtekt


Anbefalte innlegg

44 minutes ago, lada1 said:

Det et poeng å informere rikholdig. Gjerne teknisk: tid, sted etc. Noen ganger kan farge på jakke og bil være relevant for noen.

Når det gjelder den grove gruppevoldtekten i den lille bygda Kleiva i Vesterålen har som sagt politiet betegnet de arresterte som "tilhørende i Nordland". Dette er jo helt meningløs informasjon som bidrar til ryktespreding i stedet for å avklare.

Folk i bygda vil vite om det er deres egne ungdommer som står bak eller ikke. De vil vite at alle gjerningsmenn er arrestert og at det er trygt å være utendørs. Dette har ikke politiet greid å kommunisere og har forsømt jobben sin!
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder den grove gruppevoldtekten i den lille bygda Kleiva i Vesterålen har som sagt politiet betegnet de arresterte som "tilhørende i Nordland". Dette er jo helt meningløs informasjon som bidrar til ryktespreding i stedet for å avklare.

Folk i bygda vil vite om det er deres egne ungdommer som står bak eller ikke. De vil vite at alle gjerningsmenn er arrestert og at det er trygt å være utendørs. Dette har ikke politiet greid å kommunisere og har forsømt jobben sin!

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fire-menn-fengslet-siktet-for-medvirkning-til-grov-voldtekt-i-vesteralen/s/12-95-3424329371

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Det er en interessant diskusjon men den går kanskje ut over kjernespørsmålet her.

Burde politiet rapportere i sanntid alt som skjer - med mindre det vil forstyrre etterforskningen? Evt true vitners sikkerhet? Ja kanskje i en ideell verden, og så burde media gjøre alle de rette redaksjonelle valgene.

Det kan dog være praktiske økonomiske begrensninger på hva politiet kan pålegges. Det jeg reagerer på her er antydningen om at politiet kan ha en ideologisk slagside. Det skal ikke politiet ha.

Det politiet som stopper Blitzere skal være akkurat det samme som stopper nynazister eller steinkastende islamister og bruke akkurat det samme lovverket. Hva politifolkene synes privat om respektives ideologi skal de legge igjen i garderoben når de tar på uniformen.

-k

Jeg er usikker på om rapportering i sanntid og overlate informasjonshåndteringen til media er en god idè, kan tenke meg at feks Viggo Kristiansen ikke er helt fornøyd med den fremgangsmåten. 

Jeg er også usikker på om det er tryggere å la media forme sannheten, kontra politiet. Jeg tenker derfor det er fornuftig at politiet gis tid til å rapportere saker, med relevant informasjon, når de har avdekket konkrete fakta eller siktelser,. istedenfor at det skal gå så kjapt som mulig. 

Denne tråden handlet opprinnelig om at politiet med viten og vilje tilbakeholder informasjon om at overfallsvoldtekter skjer, noe tråden i seg selv tilbakeviser da det iløpet av trådens levetid allerede har kommet frem 2 overfallsvoldtekter i media.  Når disse først blir rapportert om, snus fokuset mot at vi må få vite hvilken etnisitet utøverne av sakene har, hvis ikke så har politiet en politisk slagside eller agenda. Man kan også si at enkelte har en politisk slagside motsatt vei, man ønsker at overfallsvoldtekter skal rapporters om oftere, siden de utføres stort sett av folk med ikke-vestlig opprinnelse. 

Hvorfor er dette så viktig egentlig? Det er et faktum, at de aller fleste overfallsvoldtekter utføres av folk med ikke vestlig opprinnelse (politiet er åpne om dette) her i landet, på lik linje som at de fleste terrorangrep her i landet utføres av etniske nordmenn. 

For meg virker det som at politiet har lagt rapportering om overfallsvoldtekter på samme linje som andre voldtekter, og jeg ser ikke problemet med det? Det jeg ser kan være en utfordring, er at man i etterlysninger av personer utelater relevant informsjon om utseende, men igjen... blir det lettere å finne gjerningsmannen dersom man rapporterer at man ettersøker en mørkhudet person med mørke klær? 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Hvorfor er dette så viktig egentlig? Det er et faktum, at de aller fleste overfallsvoldtekter utføres av folk med ikke vestlig opprinnelse (politiet er åpne om dette) her i landet, på lik linje som at de fleste terrorangrep her i landet utføres av etniske nordmenn. 

Forskjellen er at hvis gjerningsmannen er etnisk Norsk som du nevner så er navn og bilde i media uten unødig forsinkelse.
Hvis det er snakk om gruppevoldtekt i ei lita bygd i Nordland så har gjerningsmennene "tilhørlighet til Nordland".
 
Saken er at myndighetene på denne måten underslår grov kriminalitet utført av asylsøkere og flyktninger. Det er mange velmenende grunner inkludert at de ikke ønsker lokal motstand mot asylmotak.

Denne tildekkingen av fakta er ikke av interesse for lokal befolkningen i distriktene som må leve med asylmotakene. Lokalbefolkningen må ha all relevant informasjon slik at de kan forstå risiko med asylmotak og kan da selv bestemme om de kan leve med asylmottak i nærmiljøet eller ikke. Eventuelt fortelle døtre om det nye trusselbildet som ikke dekkes av media.

Den yngre generasjonen tror at dagens situasjon ang. kriminalitet er normalt men de som har levd litt lengre vet at det som foregår for tiden er ekstremt og langt fra akseptabelt. 

Det som foregår nå er ikke integrering av asylsøkere, flykninger og innvandrere, men at Nordmenn blir "integert" til å tåle levesettet til fjerne stammekulturer. Det må ta slutt!

En voldtekt er en voldtekt for mye! En knivstikking er en knivstikking for mye! Et drap er et drap for mye!

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (36 minutter siden):

Forskjellen er at hvis gjerningsmannen er etnisk Norsk som du nevner så er navn og bilde i media uten unødig forsinkelse.
Hvis det er snakk om gruppevoldtekt i ei lita bygd i Nordland så har gjerningsmennene "tilhørlighet til Nordland".

Er det virkelig slik? I alvorlige forbrytelser med stor mediedekning, så offentliggjøres bilde og navn på gjerningspersoner ganske fort er min oppfatning, enten det var skyting i moskeen eller skyting utenfor London Pub, uavhengig av etnisitet. 
hvis man skal se på voldtekter, så offentliggjøres det sjeldent navn og bilde, så sant det ikke er ekstremt alvorlige, eller gjentagende hendelser, slik som han kjendisdanseren. 

Jeg vil ikke begi meg innpå om overfallsvoldtekt er mer eller mindre alvorlig kriminalitet enn andre voldtekter, det har jeg ingen forutsetning for å si noe om. 

Ekspertkommentator skrev (36 minutter siden):

Den yngre generasjonen tror at dagens situasjon ang. kriminalitet er normalt men de som har levd litt lengre vet at det som foregår for tiden er ekstremt og langt fra akseptabelt. 

Det som foregår nå er ikke integrering av asylsøkere, flykninger og innvandrere, men at Nordmenn blir "integert" til å tåle levesettet til fjerne stammekulturer. Det må ta slutt!

En voldtekt er en voldtekt for mye! En knivstikking er en knivstikking for mye! Et drap er et drap for mye!

Det er nok riktig at dårlig integrering, eller slik jeg ser det, for stor innvandring over for lite tid, bidrar til å skape vilkår som gir økende kriminialitet. Så kan man diskutere om dette skjer fordi innvandrere er mer tilbørlig til å begå kriminalitet, eller om forholdene (feks fattigdom eller lav utdanning) de havner i er årsak til at de er mer tilbørlig til kriminalitet. Det som ihvertfall er et faktum, er at dersom du ønsker å bekjempe kriminalitet, så bør du fjerne menn ( uansett etnisitet) fra samfunnet. 

Når det gjelder utvikling i kriminalitet, så fant jeg denne interessante grafen, og fler til her: https://www.faktisk.no/artikler/j1850/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet

image.png.fab79fa674faeb3bd624866c08769660.png

Statistikken i linken går bare til 2016, aner ikke hvordan det ser ut de siste 6 årene

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (18 minutter siden):

Det som ihvertfall er et faktum, er at dersom du ønsker å bekjempe kriminalitet, så bør du fjerne menn ( uansett etnisitet) fra samfunnet. 

Helt klart.

Litt mer subtilt: selv en liten asymmetri i mann/kvinne-balansen kan gi store utslag på vold og tilbøyelighet til krig.

Litt sleivete: menn som «får seg no» eller enda bedre: blir gift, får barn og en leilighet å pusse på blir i noen grad passifisert (for ordens skyld: det er selvsagt ikke jentenes ansvar å stille opp for å unngå at vi bli kriminelle).

Det er et tankekors hvis man øker manns-andelen ved å ønske mange unge (kjønnsmodne) menn inn i landet.

https://www.ips-journal.eu/regions/global/sex-ratio-imbalances-have-grim-consequences-for-societies-4829/

«In China, for example, the One-Child Policy has had the unintended consequence of leading to a stark decline in female children. The result is a surplus of males (termed ‘bare branches’). Lena Edlund and coauthors report an increase in crime when these men came of age. A similar effect has been documented for India. And in an article published in the Journal of Conflict Resolution, Carlo Koos and I show that such inequalities can also cumulate in violence between ethnic groups in rural Africa. We assess how polygyny — the marriage between one man and several wives — leads to what we call ‘excess men’: men that cannot find a partner. Our results suggest that men in polygynous societies are, on average, more frustrated and ready to use violence.»

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Når det gjelder utvikling i kriminalitet, så fant jeg denne interessante grafen, og fler til her: https://www.faktisk.no/artikler/j1850/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet

image.png.fab79fa674faeb3bd624866c08769660.png

Statistikken i linken går bare til 2016, aner ikke hvordan det ser ut de siste 6 årene

Totalt antall anmeldelser er på vei ned da ingen snart gidder å anmelde tyveri og vinningsforbrytelser og politiet ikke lengre bryr seg mye med rusmisbruk!

Se heller på statistikk fra SSB når det gjelder seksuelle overgrep og voldtekter som er er tema i denne tråden. Her er det en ganske dramatisk økning i perioden 2014 til 2021 med nesten 70%.


image.thumb.png.113bbb69f98a368b4817495af85fd71e.png

 

For ordens skyld her er resten av data fra SSB.
image.thumb.png.7cda69c6887a17688bf7d90f7ac03e7b.png
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (23 minutter siden):

Totalt antall anmeldelser er på vei ned da ingen snart gidder å anmelde tyveri og vinningsforbrytelser og politiet ikke lengre bryr seg mye med rusmisbruk!

Se heller på statistikk fra SSB når det gjelder seksuelle overgrep og voldtekter som er er tema i denne tråden. Her er det en ganske dramatisk økning i perioden 2014 til 2021 med nesten 70%.

Har du statistikken på type voldtektsanmeldelser også? Slik at vi kan se om det er slik at overfallsvoldtekter blir nedprioritert i media og politiets rapporter ift andre typer voldtekter, slik at det blir relevant til denne trådens tema? 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Har du statistikken på type voldtektsanmeldelser også? Slik at vi kan se om det er slik at overfallsvoldtekter blir nedprioritert i media og politiets rapporter ift andre typer voldtekter, slik at det blir relevant til denne trådens tema? 

Her er SSB komplette data for anmeldelser av seksuallovbrud i perioden 2008 tom 2021.

Anmeldelser av grove voldtekter (overfallsvoldtekter?) økte fra 61 anmeldelser i 2012 til 122 i 2021, altså 100% økning.
Samtidig øker "vanlige" voldtekter med 150% i samme perioden fra 937 til 2349 anmeldelser!
 
Hva politiet har rapportert i pressen av overfallsvoldtekter vet jeg ikke.

image.thumb.png.5c3aded914ad97acb4e4e30a477a8cb0.png


Vi vet også at innvandringen økte krafting etter 2007 og de neste 10 årene. Her er tallene for Afrika, Asia og Tyrkia.

image.thumb.png.e6ec04f81ed20ef48316e4efd72c96e5.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Baranladion said:

For meg virker det som at politiet har lagt rapportering om overfallsvoldtekter på samme linje som andre voldtekter, og jeg ser ikke problemet med det? 

Vel det er et stort problem fordi det kan ramme uskyldige, noe som angivelig har skjedd i dette tilfellet, se sitat nedenfor fra document.no
https://www.document.no/2022/11/04/tausheten-ligger-som-et-vatt-ullteppe-over-voldtekten-i-vesteralen/

"Bladet Vesterålen skrev torsdag om Sharaf Safi og flere andre menn fra Sortland som i flere dager har vært utsatt for ryktespredning, hets og trusler: Fikk grove trusler etter overgrepet i helga; – Folk sa at de skulle ta meg"
.

De lokale i Vesterålen vet allerede hvem som står bak. Dette er nevnt i kommentarer her https://www.facebook.com/blv.no/

Taktikken med å dysse ned denne grove gruppevoldtekten som "seksuelt overgrep" og henvise til "personer med tilhørighet i Nordland" er direkte uansvarlig da uskyldige kommer i skuddlinjen. En gruppevoldtekt taes ikke like lett på ute i distriktene som i storbyene. Folk kjenner hverandre og nøler ikke med å ta ansvar hvis myndighetene svikter.

Denne artikkelen fra Aftenposten i 2009 er ganske klar på hvem som i en periode sto bak overfallsvoldtekter og hvorfor, men ville ikke blitt publisert eller i beste fall vært kraftig omskrevet i dag dessverre.
https://www.aftenposten.no/norge/i/eK3oy/innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-oslo


Det er ingen grunn lengre å beskytte utlendinger i forhold til nordmenn når det gjelder rapportering av kriminalitet når det drives direkte rovdrift på norske jenter og kvinner. Dette er ikke en normal situasjon som folk skal venne seg til.
 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (26 minutter siden):

Det er ingen grunn lengre å beskytte utlendinger i forhold til nordmenn når det gjelder rapportering av kriminalitet når det drives direkte rovdrift på norske jenter og kvinner. Dette er ikke en normal situasjon som folk skal venne seg til.

Poenget mitt er, at det er 120 overfallsvoldtekter, som man vil ha all info om hver gang, imens det virker som de 7800 andre er det ikke så farlig med. Ja, det drives rovdrift på norske kvinner og jenter, men er det virkelig slik at man skal gi innvandrene skylda for dette? Er det så viktig å få frem èn av voldtektsituasjonene, fordi de oftest utføres av ikke-vestlige innvandrere? 

For meg, så virker det som det viktigste ikke er å stagge voldtektsproblemet, men å få frem at ikke-vestlige innvandrere er ansvarlig for de. 

Hvorfor er det et problem, at politiet har lagt lista for rapportering om overfallsvoldtekter på samme nivå som andre voldtekter? 

Kan man ikke like gjerne si at politiet dekker over voldteksproblematikken totalt, for å feks skape et bilde om at menn ikke driver med sånt? 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Ja, det drives rovdrift på norske kvinner og jenter, men er det virkelig slik at man skal gi innvandrene skylda for dette? Er det så viktig å få frem èn av voldtektsituasjonene, fordi de oftest utføres av ikke-vestlige innvandrere? 

Du gir skylda til de som er ansvarlige SELVSAGT. ALLE situasjoner bør belyses og hvorfor skal innvandrere skånes?
Du har sjekket hva som skjer i nabolandet? De som utøver kriminalitet er hovedsaklig 'ny-svensker' mens de som lider er altså disse som har betalt i dyre dommer for å HJELPE! 
Kanskje mye bedre å gjøre som ett viss parti messet om for endel år siden: Hjelp de der de er! Få mest ut av hver eneste bistandskrone, behandle problemene / skadene der de er istedet for å dra de til iskalde Norden hvor alt er så enormt mye dyrere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (Akkurat nå):

Du gir skylda til de som er ansvarlige SELVSAGT. ALLE situasjoner bør belyses og hvorfor skal innvandrere skånes?
Du har sjekket hva som skjer i nabolandet? De som utøver kriminalitet er hovedsaklig 'ny-svensker' mens de som lider er altså disse som har betalt i dyre dommer for å HJELPE! 
Kanskje mye bedre å gjøre som ett viss parti messet om for endel år siden: Hjelp de der de er! Få mest ut av hver eneste bistandskrone, behandle problemene / skadene der de er istedet for å dra de til iskalde Norden hvor alt er så enormt mye dyrere.

Som igjen er nettopp mitt poeng..... ALLE skånes når det gjelder voldtektssaker, så sant de ikke er innenfor politiets retningslinjer, eller har stor offentlig interesse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Baranladion said:

Poenget mitt er, at det er 120 overfallsvoldtekter, som man vil ha all info om hver gang, imens det virker som de 7800 andre er det ikke så farlig med. Ja, det drives rovdrift på norske kvinner og jenter, men er det virkelig slik at man skal gi innvandrene skylda for dette? Er det så viktig å få frem èn av voldtektsituasjonene, fordi de oftest utføres av ikke-vestlige innvandrere? 

For meg, så virker det som det viktigste ikke er å stagge voldtektsproblemet, men å få frem at ikke-vestlige innvandrere er ansvarlig for de. 

Denne tråden dreier seg altså om overfallsvoldtekter.

1. I Aftenposten artikkel som jeg lenket i min forrige post var det rapport i 2007 til 2009 at alle overfallsvoldtekter var utført av ikke-vestlige innvandrere.
2. Så hvis vi antar at det fortsatt er ikke-vestlige som står bak omtrent alle overfallsvoldtekter så er det neste skrittet å få stoppet dette.
3. Jeg foreslå da først og fremst at alle enslige ikke vestlige asylsøkere og flyktinger ikke får bevege seg fritt omkring på fastlandet. Dette kan være lukket leir eller leir opprettet på Bjørnøya, eller opphold i andre land inntil saken er avklart.
4. Hvis overfallvoldtekter da dropper ned til null eller nesten null vet vi at forslaget under punkt 3 virker, og vi sparer mange norske jenter og kvinner fra å bli ødelagt for livet. 
5. Jeg har i lange perioder bodd i land hvor flyktninger ikke får bevege seg fritt. Der har de heller ikke noe problem med overfallsvoldtekter. Så hvorfor skal dette være et problem i Norge. Selv ett tilfelle er ett tilfelle for mye!

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (10 minutter siden):

Denne tråden dreier seg altså om overfallsvoldtekter.

1. I Aftenposten artikkel som jeg lenket i min forrige post var det rapport i 2007 til 2009 at alle overfallsvoldtekter var utført av ikke vestlige innvandrere.
2. Så hvis vi antar at det fortsatt er ikke vestlige som står bak omtrent alle overfallsvoldtekter så er det neste skrittet å få stoppet dette.
3. Jeg foreslå da først og fremst at alle enslige ikke vestlige asylsøkere og flyktinger ikke får bevege seg fritt omkring på fastlandet. Dette kan være lukket leir eller leir opprettet på Bjørnøya, eller opphold i andre land inntil saken er avklart.
4. Hvis overfallvoldtekter da dropper ned til null eller nesten null vet vi at forslaget under punkt 3 virker, og vi sparer mange norske jenter og kvinner fra å bli ødelagt for livet. 
5. Jeg har i lange perioder bodd i land hvor flyktninger ikke får bevege seg fritt. Der har de heller ikke noe problem med overfallsvoldtekter. Så hvorfor skal dette være et problem i Norge. Selv ett tilfelle er ett tilfelle for mye!

1. Dette er fortsatt ikke hemmelig informasjon, og står i politiets egne rapporter de senere år
2. Jeg er enig i at det bør gjøres noe for å stoppe overfallsvoldtekter, men hvorfor skal dette være hovedpri, når man har 7800 andre voldtekter? 
3.Hva hvis problemet er like stort med innvandrere som har fått opphold? Skal vi internere disse også, selvom de er norske statsborgere? Hvilken retning er vi på vei i da, og tror du det vil bidra til å løse utfordringene med kriminalitet hos minioritetsgrupper? 
4.Selvsagt, man kan også dra samme tankerekken med å låse inn alle norske menn, hvis voldtektsakene da dropper, så vet vi hva som funker. 
5. Gi gjerne eksempler, og statistikk fra disse landene. 

Det har vært problematisk, med altfor høy innvandring av asylsøkere, som absolutt har bidratt til at vi har fått nye typer kriminalitet, og ulike andre utfordringer, men de senere år er det sterkt begrenset hva vi tar inn. Tatt i betrakning hvor vanskelig og dårlig vi har vært til å integrere folk, så er det en uvikling som er bra, i mitt syn. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Så da er du enig i at det er dumt å bruke mest mulig ressurser på den minste andelen av voldtekter? 

Hva er problemet ditt? Hudfarge? 🙂
JEG synes resursene skal brukes på ALL vold som utføres her i landet, kutt ut å gi bort pengene til utlandet FØR problemene i mitt land er adressert!

Woff skrev (13 minutter siden):

Det er direkte GRUSOMT å være offer for voldtekt (eller all annen vold).

Det gir ikke rom for hverken / eller.

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Hva er problemet ditt? Hudfarge? 🙂
JEG synes resursene skal brukes på ALL vold som utføres her i landet, kutt ut å gi bort pengene til utlandet FØR problemene i mitt land er adressert!

Så klart bør det tildeles mer ressurser til å løse problemer her hjemme, politiet er overarbeidet/underbemannet og altfor mange saker blir henlagt. I posten din, skriver du at i Sverige så bedrives nesten all kriminalitet av innvandrere, og i Norge så skånes de, ved at saker ikke blir belyst. Når det gjelder voldtektssaker i Norge, så er det sjelden det blir belyst, uansett hvilken farge det er på den som utfører voldtekten.

Jeg prøver bare å forstå motivet bak å belyse overfallsvoldtektssaker dersom man ønsker å bli kvitt voldtektsproblemet, og hvorfor det ikke er OK at disse sakene dekkes på lik linje som andre typer voldtekt. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Baranladion said:

2. Jeg er enig i at det bør gjøres noe for å stoppe overfallsvoldtekter, men hvorfor skal dette være hovedpri, når man har 7800 andre voldtekter? 

Jeg synes vi skal starte med de alvorligste sakene, overfallsvoldtekter og gruppevoldtekter for å få en slutt på disse. Jeg husker fortsatt den gangen dette ikke var noe problem. Derfor skal vi ikke godta dagens situasjon.

Tallet for "andre" voldtekter er 2349 i 2021. Ikke 7800 som du nevner. Se SSB data i min tidligere post.
 
Hvis mitt forslag ovenfor gjennomføres med å frata rett til fri bevegelse i samfunnet så er jeg ganske sikker på at endel andel av mindre alvorlige seksuelle overgrepene også reduseres betydelig.
 
Dette har ikke noe med fremmedfientlighet som antydet, men å rydde opp i et alvorlig samfunnsproblem. Jeg har bodd og jobbet i mange land rundt ekvator og det er ikke vanskelig å se at nordmenn er "sitting ducks" når det gjelder å håndtere fremmede og forstå hva som er konsekvensen av å bli "integrert" inn i fjerne stammekulturer slik det foregår i Norge. Nå også på landsbygda.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...