Gå til innhold

Politiet begrenser medieomtale av overfallsvoldtekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at det er OK å ha meninger om at det aldri er farlig å ferdes ute på skumle steder for unge lettkledde og fulle damer - ikke engang i belasta steder i storbyer i Latin Amerika natters tid 🙂

En annen sak er at det er ikke greit å prøve å avlede eller hindre diskusjon om temaet - spesielt når enkelte føler behov for presis informasjon.

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Vi trenger en ny generasjon i politiet som ikke er kvotert inn, opptrer upartisk og upolitisk, og som klarer å kommunisere med klare fakta. Politiet må slutte med å filtrere dårlige nyheter og skremme folk fra å stille opp på f.eks. lovlige demonstrasjoner.
 
Artikkelen lenket nedenfor er eksempel på en politimester som oppfordrer ungdommer til ikke å stille opp på en demonstrasjon da hun "personlig" tar avstand fra budskapet til en en bestemt organisasjonen som er nevnt. De fleste misliker antagelig den nevnte organisasjon men det er ikke poenget.

Dette er ikke politiets jobb å fortelle hvilke demonstrasjoner som anbefales eller ikke i.h.t. politiets personlige preferanser. Det gir inntrykk av at politiet har favoritter og ikke lengre er upartisk. Denne politimesteren er en skam for politiet.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2022/08/24/snakk-med-ungdommen-om-kontroversielle-ytringer-og-ytringsfrihet/

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 4 dager siden. I ei lita fredelig bygd i Vesterålen ble ei ung kvinne i.h.t. politiet og NTB "utsatt for seksuelt ovegrep utført av 4 personer med tilhørlighet i Nordland". Hvis en leser dette kan en tro at det var litt tafsing av noen fulle lokale Nordlendinger?
 
Politiet innrømmer til gravejournalister at det er snakk om siktelse for voldtekt etter opprinnelig å ha beskrevet dette som en "hendelse" sist Mandag. Antagelig er det snakk om overfallsvoldtekt da det skjedde om natta i et busskur langs hovedveien.

Når politiet videre  blir presset på de siktedes statsborgerskap, så nekter de å svare begrunnet med at det "det ikke har betydning for saken". Javel, da var det vel ikke noen fulle lokale Nordlendinger likevel.
 
Politiet skal være upartisk og skal derfor melde fra om hendelser i et klart språk basert på fakta, ikke i koder tilpasset hva de tror den politiske overklassen og makteliten foretrekker. Dette strider mot politiloven og bør få konsekvenser for politimesteren i Nordland som opptrer som partisk aktivist. Se også min forrige post.

https://xn--bodposten-n8a.no/fire-menn-siktet-for-voldtekt-pa-sortland-politiet-nekter-a-oppgi-statsborgerskap/


 



 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Ekspertkommentator said:

For 4 dager siden. I ei lita fredelig bygd i Vesterålen ble ei ung kvinne i.h.t. politiet og NTB "utsatt for seksuelt ovegrep utført av 4 personer med tilhørlighet i Nordland". Hvis en leser dette kan en tro at det var litt tafsing av noen fulle lokale Nordlendinger?
 
Politiet innrømmer til gravejournalister at det er snakk om siktelse for voldtekt etter opprinnelig å ha beskrevet dette som en "hendelse" sist Mandag. Antagelig er det snakk om overfallsvoldtekt da det skjedde om natta i et busskur langs hovedveien.

Når politiet videre  blir presset på de siktedes statsborgerskap, så nekter de å svare begrunnet med at det "det ikke har betydning for saken". Javel, da var det vel ikke noen fulle lokale Nordlendinger likevel.
 
Politiet skal være upartisk og skal derfor melde fra om hendelser i et klart språk basert på fakta, ikke i koder tilpasset hva de tror den politiske overklassen og makteliten foretrekker. Dette strider mot politiloven og bør få konsekvenser for politimesteren i Nordland som opptrer som partisk aktivist. Se også min forrige post.

https://xn--bodposten-n8a.no/fire-menn-siktet-for-voldtekt-pa-sortland-politiet-nekter-a-oppgi-statsborgerskap/


 



 

Jeg har ikke noe ekstra info om den saken, men det virker sannsynlig at slik mulig bortforklaring og  filtrering av data motvirker gode intensjoner. Politiet risikerer å bidra til splittelse og foring av ekstremisme.  For i dette samfunnet klarer man ikke å holde informasjon flasketett inne. 

Det bli ikke reist sak mot politiet i denne saken slik at en får rensket lufta og oppklart?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (57 minutter siden):

For 4 dager siden. I ei lita fredelig bygd i Vesterålen ble ei ung kvinne i.h.t. politiet og NTB "utsatt for seksuelt ovegrep utført av 4 personer med tilhørlighet i Nordland". Hvis en leser dette kan en tro at det var litt tafsing av noen fulle lokale Nordlendinger?
 
Politiet innrømmer til gravejournalister at det er snakk om siktelse for voldtekt etter opprinnelig å ha beskrevet dette som en "hendelse" sist Mandag. Antagelig er det snakk om overfallsvoldtekt da det skjedde om natta i et busskur langs hovedveien.

Når politiet videre  blir presset på de siktedes statsborgerskap, så nekter de å svare begrunnet med at det "det ikke har betydning for saken". Javel, da var det vel ikke noen fulle lokale Nordlendinger likevel.
 
Politiet skal være upartisk og skal derfor melde fra om hendelser i et klart språk basert på fakta, ikke i koder tilpasset hva de tror den politiske overklassen og makteliten foretrekker. Dette strider mot politiloven og bør få konsekvenser for politimesteren i Nordland som opptrer som partisk aktivist. Se også min forrige post.

https://xn--bodposten-n8a.no/fire-menn-siktet-for-voldtekt-pa-sortland-politiet-nekter-a-oppgi-statsborgerskap/

Har du andre kilder enn document på dette?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
lada1 skrev (15 minutter siden):

Dersom document er eneste kilden og de har rett, så styrker det min forrige post. Det er en ekstra grunn til å få sjekket saken inn eller ut.

Et spørsmål er hvorfor politiet går ut med info i det hele tatt og noensinne. Er det for at borgere skal kunne ta mottiltak? Fordi de vil stoppe rykteflom?

Hva tenker de å oppnå med å si «hjemmehørende i Nordland»? At lokale ikke skal bli redd for tilreisende Oslo-folk? At folk som tidligere har blitt misbrukt av en gruppe på 4 som snakket nordnorsk skal kjenne igjen mønsteret og anmelde?

Eller er det et forsøk på å omskrive f.eks «4 Irakere bosatt i Bodø» på en slik måte at ukritiske lesere tenker at dette er Norske statsborgere med Norsk kulturbakgrunn. Er det i så fall et forsøk på å unngå at folket blir kritisk ovenfor (f.eks) Irakere?
 

Som du sier så er et mulig utfall at folket mister tilliten til politiet. At forsøk på å dempe fremmedfrykt og konspirasjonsteorier i seg selv blir opphav til nettopp slikt. At politiet sees som en forlengelse av politikken, heller enn en nøytral utøvelse av loven.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, lada1 said:

Dersom document er eneste kilden og de har rett, så styrker det min forrige post. Det er en ekstra grunn til å få sjekket saken inn eller ut.

Denne tilsynelatende alvorlige voldtekten ute på landsbygda er omtalt i mange aviser i vage vendinger basert på NTB i stedet for at avisene undersøker på egenhånd.
 
De eneste som har fulgt opp saken og faktisk ringt politiet i Nordland er document.no. Antar de har referert sin samtale med politiet  rimelig korrekt.
 
Bodøposten.no rapporterer i dag om denne voldtekten med ref til document.no.
 
Det er jo litt merkelig at NTB, VG, Dagbladet etc stadig vekk melder om voldtekter med alskens grafiske detaljer i India men ikke greier å tilsvarende rapportering om voldtekt i ei lita bygd i Nordland??

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (6 minutter siden):

Det er jo litt merkelig at NTB, VG, Dagbladet etc stadig vekk melder om voldtekter med alskens grafiske detaljer i India men ikke greier å tilsvarende rapportering om voldtekt i ei lita bygd i Nordland??

Akkurat det er ikke så rart. Medier omtaler vanligvis nære hendelser mer skånsomt enn fjerne.

Jeg tror kanskje at utenlandske nettsteder avbildet ofrene etter Utøya-skytingen, mens Norske ikke gjorde det?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Akkurat det er ikke så rart. Medier omtaler vanligvis nære hendelser mer skånsomt enn fjerne.

Hvorfor skal de det? Lokalsamfunnet i dette tilfellet ønsker mere informasjon om den alvorlige voldtekten. I mange tilfeller er gjerningsmenn ute i det fri inntil rettsak. Lokalsamfunnet har krav på å få så mye informasjon som mulig slik at de kan ta forhåndsregler. Det tar tid for politiet i distriktene å rykke ut hvis det skjer noe,

Her er en lokalavis som under streng selvsensur prøver desperat å hinte om behov for mere informasjon fra det de betegner som en "hendelse". Slik er det nye medie Norge. Tragisk.
https://www.vol.no/meninger/i/KnMb9o/dette-er-ikke-en-situasjon-vi-som-lokalsamfunn-skal-akseptere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (48 minutter siden):

Hvorfor skal de det?

Hvis søsteren min ble drept og innvollene spredt utover brygga så vil jeg slippe å se det på avis-forsidene når jeg går forbi kiosken.

Forsåvidt vil jeg helst slippe det også om det skjer med en person i India, men det er nok ikke like brutalt for meg personlig.

Nå er grafisk gjengivelse av død ikke helt det samme som nøytral beskrivelse av gjerningsmenn, men det virket rimelig å nevne at mediene skiller mellom nær og fjern i noen henseender.

Jeg tror også at «nære» medier tenderer til å fokusere på følelser og tragedie, mens fjerne medier tenderer til å komme med en kjølig (endog kynisk) beskrivelse.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Et spørsmål er hvorfor politiet går ut med info i det hele tatt og noensinne. Er det for at borgere skal kunne ta mottiltak? Fordi de vil stoppe rykteflom?

Hva tenker de å oppnå med å si «hjemmehørende i Nordland»? At lokale ikke skal bli redd for tilreisende Oslo-folk? At folk som tidligere har blitt misbrukt av en gruppe på 4 som snakket nordnorsk skal kjenne igjen mønsteret og anmelde?

Eller er det et forsøk på å omskrive f.eks «4 Irakere bosatt i Bodø» på en slik måte at ukritiske lesere tenker at dette er Norske statsborgere med Norsk kulturbakgrunn. Er det i så fall et forsøk på å unngå at folket blir kritisk ovenfor (f.eks) Irakere?
 

-k

Alt tyder på at det er alternativ 2: Et forsøk på å omskrive at det var 4 unge menn fra et land langt sør-øst for Norge. Det som knytter dem til fylket er plasseringen av postkassen deres. Det trenger jo ikke å være det, men alle skjønner jo det når det skrives slik. Vi vet at politiet holder tilbake, politiet vet at vi vet. Alle vet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
22 hours ago, knutinh said:

Et spørsmål er hvorfor politiet går ut med info i det hele tatt og noensinne. Er det for at borgere skal kunne ta mottiltak? Fordi de vil stoppe rykteflom?

Jeg opplevde en gang at noen ble drept ved et universitet som jeg besøkte. Det var selvfølgelig viktig at drapet ble oppklart og godt informert om. Jeg forstår at det er tilsvarende behov for pårørende at de får slik informasjon. Kriminalitet må oppklares og ikke dysses ned (men informeres om der relevante fakta kommer frem).

En blir liksom ikke ferdig med en sak før den er oppklart og informert om. Å "dysse ned" et overfall i mitt naboskap ser jeg på som kriminelt i seg selv - også om en holder tett av gode politiske grunner.

For riktig å overdrive og å sette saken på spissen: tenk deg en terroraksjon (Utøya?) ble "dysset ned" av politiske grunner?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hva som er «relevant» er nok både politifaglig og politisk.

«4 personer med tilhørighet i Nordland». Vi får ikke vite om det er menn (det tar jeg for gitt). Vi får ikke vite om en av dem var 2 meter høy (det er kanskje irrelevant). Vi får ikke vite om en av dem var ivrig frimerkesamler (definitivt irrelevant).

Hvis politi og/eller medier føler at de må poengtere det når gjerningsmannen er etnisk Norsk, så som «Videoen viser en etnisk nordmann som tvinger en mann med syrisk opprinnelse i bakken.» [1], mens man må skjule det når gjerningsmannen kommer fra et annet sted så får man unektelig inntryk av at etnisitet/kulturbakgrunn betyr noe - men bare når den kan brukes for å oppdra leseren/folket.

Jeg vil at aviser skal opplyse meg og ikke oppdra meg. Hva som er rett å mene skal komme som en naturlig konklusjon inni mitt hode etter å ha lest en upartisk beskrivelse av hva som skjer. Og jeg vil definitivt ikke at politiet skal bekymre seg for om folket tåler å høre sannheten når den inntreffer.

[1] https://www.dagbladet.no/nyheter/namsos-ordforer-om-voldsepisode---jeg-ble-sjokkert-av-a-se-videoen/60623089

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, knutinh said:

Hva som er «relevant» er nok både politifaglig og politisk.

Nei.

Det et poeng å informere rikholdig. Gjerne teknisk: tid, sted etc. Noen ganger kan farge på jakke og bil være relevant for noen.

For etterlatte etter drapssaker kan så mangt være relevant for å kunne legge saken bak seg. Mange blir ikke "ferdig" med en sak der informasjon kan tenkes bli filtrert.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (19 minutter siden):

Nei.

Det et poeng å informere rikholdig. Gjerne teknisk: tid, sted etc. Noen ganger kan farge på jakke og bil være relevant for noen.

For etterlatte etter drapssaker kan så mangt være relevant for å kunne legge saken bak seg. Mange blir ikke "ferdig" med en sak der informasjon kan tenkes bli filtrert.

Når man er etterlatt i en drapssak, så får man veldig detaljert informasjon i rettsaken. Jeg tenker at det er et riktig forum å vise detaljene i, ikke avisa. 

Så kan man jo diskutere om de samme detaljene skal publiseres i enhver avis, og også nytteverdien av dette, men i mange saker er dette såpass ubehagelig informasjon at det kanskje heller bør være noe de spesielt interesserte oppsøker i form av rettsammendrag, istedefor på forsiden av VG. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Når man er etterlatt i en drapssak, så får man veldig detaljert informasjon i rettsaken. Jeg tenker at det er et riktig forum å vise detaljene i, ikke avisa. 

Så kan man jo diskutere om de samme detaljene skal publiseres i enhver avis, og også nytteverdien av dette, men i mange saker er dette såpass ubehagelig informasjon at det kanskje heller bør være noe de spesielt interesserte oppsøker i form av rettsammendrag, istedefor på forsiden av VG. 

Enig, men media må ha tilgang. Og så gjør de hva de vil.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (37 minutter siden):

Når man er etterlatt i en drapssak, så får man veldig detaljert informasjon i rettsaken. Jeg tenker at det er et riktig forum å vise detaljene i, ikke avisa. 

Så kan man jo diskutere om de samme detaljene skal publiseres i enhver avis, og også nytteverdien av dette, men i mange saker er dette såpass ubehagelig informasjon at det kanskje heller bør være noe de spesielt interesserte oppsøker i form av rettsammendrag, istedefor på forsiden av VG. 

Det er en interessant diskusjon men den går kanskje ut over kjernespørsmålet her.

Burde politiet rapportere i sanntid alt som skjer - med mindre det vil forstyrre etterforskningen? Evt true vitners sikkerhet? Ja kanskje i en ideell verden, og så burde media gjøre alle de rette redaksjonelle valgene.

Det kan dog være praktiske økonomiske begrensninger på hva politiet kan pålegges. Det jeg reagerer på her er antydningen om at politiet kan ha en ideologisk slagside. Det skal ikke politiet ha.

Det politiet som stopper Blitzere skal være akkurat det samme som stopper nynazister eller steinkastende islamister og bruke akkurat det samme lovverket. Hva politifolkene synes privat om respektives ideologi skal de legge igjen i garderoben når de tar på uniformen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...