Gå til innhold

Politiet begrenser medieomtale av overfallsvoldtekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Ifølge politiet i Oslo,: 

Etter en voldtektsbølge i 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i mediene.

En rapport påviste at økningen i voldtektsanmeldelser var sterkt forbundet med antall presseoppslag.

– Tidligere gikk vi ut med mange saker, men det skapte en voldsom frykt. Det ble skapt et mediebilde av at det var veldig mange voldtekter hele tiden, sa leder for avsnitt for seksualforbrytelser, Kari-Janne Lid, til VG i 2016.

Det er også en stilltiende avtale om ikke å omtale selvmord i mediene - for å unngå å gi folk som sliter dårlige ideer.

Det kan synes som om tanken er noe av den samme her men jeg tror ikke at voldtektsmenn lar seg inspirere av å lese om at det er mange voldtekter, og om kvinner som faktisk blir voldtatt lar seg inspirere til å anmelde så er jo det en bra ting.

Hvis man undertrykker rapportering om voldtekter i samfunnet fordi man er redd for at folk skal bli rasister så er det dypt problematisk. Litt som å unngå å omtale menn som banker kona i frykt for at da vil ikke kvinner gifte seg lengre.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, knutinh said:

Poenget mitt er at det er verre å 1) ikke turde å gå alene på gata, enn det er å 2) ikke turde å være full på nachspiel alene med en mannlig bekjent.

Jeg går ikke med på forenklingen hvor voldekt av kjent gjerningsmann er lik å være alene full på nachspiel.

Å få demonstrert at du ikke lenger kan stole på dine såkalt nærmeste kan være en like stor påkjenning som å være redd for å gå ute.
Redd utenfor huset, redd inni huset, hva er verst?

Dersom man faktisk lykkes i å komme til bunns i holdninger som tillot slike overgrep ville man vel være i stand til å angripe problemet ved roten, men det virker uklart hvordan man havner der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Baranladion said:

Har lyst til å også kommentere dette punktet.  Ingen utlendinger som skal inn i landet må ha begått alvorlig kriminalitet er en god regel, absolutt, men det er i praksis ikke gjennomførbart. Bakgrunnsjekk av hver eneste person som trer over landegrensen? Det ville medført at man ville måtte stå i kø i månedsvis på flyplassen eller grenseovergangen. Bare se på køene det ble når svært få mennesker var ute og reiste, og måtte koronatestes ved ankomst. 

USA har i det minste et system der de gjør et godt forsøk på å sjekke. F.eks kan man kreve at reisende fyller ut skjema noen dager på forhånd der man spør de hvilken kriminalitet de er skyldig i. Navnene kan automatisk sjekkes opp mot databaser som f.eks Interpol og andre lands nasjonale databaser som vi har tilgang til. 
Man står ikke noe særlig lenger i kø for å komme inn til USA enn i Norge. 

Jeg påstår heller ikke at det er en uttømmelig liste. Tiltak som virker som jeg ikke nevnte er også bra. Men litt av poenget er også at hvis man ikke ser problemet er det ikke noen vits i å diskutere eventuelle mottiltak engang. 
Hvis vi gjemmer bort overfallsvoldtekter under teppet så kommer situasjonen sannsynligvis aldri til å bedre seg. 
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
bo1e skrev (6 minutter siden):

Jeg leser den uttalelsen som at folk ble skremt av realitetene. Og at det er bedre om folk ikke er klar over hva som skjer. For mediebildet viste vel ikke ting som ikke skjedde? Sannsynligvis en god del mindre enn det som faktisk skjedde..

Som sagt, hvis folk får vite om hver eneste kriminelle handling som foregår i byen, så vil det skape en enorm og ubegrunnet frykt. Derfor har politet nye retningslinjer, der de rapporterer om feks overfallsvoldtekter dersom: 

- Publikum kan bidra til oppklaring

- Politiet er redd for at gjerningsmannen kan voldta igjen

- Om mediene har fanget opp hendelsen på annet vis.

Det er ikke slik at de dekker over alle overfallsvoldtekter. Jeg håper og tror, de aller aller fleste er klar over at det er risiko for å bli utsatt for kriminalitet i Oslo. Og så er kunsten å holde folk på tæra i relevanse til hvor stor risikoen er. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (15 minutter siden):

Jeg går ikke med på forenklingen hvor voldekt av kjent gjerningsmann er lik å være alene full på nachspiel.

Å få demonstrert at du ikke lenger kan stole på dine såkalt nærmeste kan være en like stor påkjenning som å være redd for å gå ute.
Redd utenfor huset, redd inni huset, hva er verst?

Dersom man faktisk lykkes i å komme til bunns i holdninger som tillot slike overgrep ville man vel være i stand til å angripe problemet ved roten, men det virker uklart hvordan man havner der.

Ok, voldtekt av partner, onkel og lignende ødelegger noe for rangeringen jeg foreslo.

Jeg fant denne statistikken:

»44,1 % av alle voldtekter skjer i tilknytning til fest og uteliv. 21 % av voldtektene er bekjentskapsvoldtekter, det vil si voldtekter mellom personer som kjenner hverandre, utenfor festsammenheng. 15 % av voldtektene er relasjonsvoldtekter. I disse sakene har offeret og gjerningspersonen hatt eller har et forhold på gjerningstidspunktet. 5,6 % av voldtektene er sårbarhetsvoldtekter, det vil si voldtekter av personer i særlig sårbar situasjon. Voldtekter i rusbelastede miljøer og i forbindelse med prostitusjon er klare eksempler på sårbarhetsvoldtekter. 5,3 % av voldtektene er overfallsvoldtekter. 1,3 % av voldtektene er voldtekter i familieforhold.»

https://www.overgrep.no/statistikk-overgrep/

Kan vi være enige om at sjansen for å bli voldtatt antagelig blir betydelig redusert (feks med 44.1%) om du ikke drikker, ikke drar på fest, og unngår å være alene i et rom med en mann i festlige lag?

Kan vi også være enige om at for å redusere sjansen for å bli voldtatt med 5.3% via å redusere sjansen for overfallsvoldtekt til nært null, så må man endre livsstil på langt mer fundamentale måter enn avsnittet over?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

USA har i det minste et system der de gjør et godt forsøk på å sjekke. F.eks kan man kreve at reisende fyller ut skjema noen dager på forhånd der man spør de hvilken kriminalitet de er skyldig i. Navnene kan automatisk sjekkes opp mot databaser som f.eks Interpol og andre lands nasjonale databaser som vi har tilgang til. 
Man står ikke noe særlig lenger i kø for å komme inn til USA enn i Norge. 

Usikker på hvor bra det fungerer, og til hvilken pris, både økonomisk og menneskelig. Du kan risikere å ikke slippe inn i USA fordi du gjorde noe dumt for 15 år sida.  
 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Ok, voldtekt av partner, onkel og lignende ødelegger noe for rangeringen jeg foreslo.

Jeg fant denne statistikken:

»44,1 % av alle voldtekter skjer i tilknytning til fest og uteliv. 21 % av voldtektene er bekjentskapsvoldtekter, det vil si voldtekter mellom personer som kjenner hverandre, utenfor festsammenheng. 15 % av voldtektene er relasjonsvoldtekter. I disse sakene har offeret og gjerningspersonen hatt eller har et forhold på gjerningstidspunktet. 5,6 % av voldtektene er sårbarhetsvoldtekter, det vil si voldtekter av personer i særlig sårbar situasjon. Voldtekter i rusbelastede miljøer og i forbindelse med prostitusjon er klare eksempler på sårbarhetsvoldtekter. 5,3 % av voldtektene er overfallsvoldtekter. 1,3 % av voldtektene er voldtekter i familieforhold.»

https://www.overgrep.no/statistikk-overgrep/

Ja, det var tallene jeg også tok utgangspunkt í.
Men at noe foregår i fest-sammenheng betyr ikke automatisk at skyldsspørsmålet havner i en slags gråsone, voldtekten i seg selv kan være av en like aggressiv art som såkalt overfallsvoldtekt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Usikker på hvor bra det fungerer, og til hvilken pris, både økonomisk og menneskelig. Du kan risikere å ikke slippe inn i USA fordi du gjorde noe dumt for 15 år sida.  

Ja, og i såfall ville jeg kun hatt meg selv å takke. Å reise rundt om hele verden slik det passer en er ikke en menneskerett. 

Quote

Som sagt, hvis folk får vite om hver eneste kriminelle handling som foregår i byen, så vil det skape en enorm og ubegrunnet frykt. Derfor har politet nye retningslinjer, der de rapporterer om feks overfallsvoldtekter dersom: 

Det ligger ikke i politiets mandat å styre den offentlige diskusjonen eller å forebygge "ubegrunnet frykt" (hvordan man kvantifiserer og måler dette er jeg også interessert i). Politiet bør forebygge, avdekke og etterforske kriminalitet og rapportere om arbeidet sitt. 
Så bør det være opp til media hva de velger å dekke og enhver privatperson hvilke medier og nyheter han konsumerer. 

Hvis noen blir redd så får det være deres sak. Kanskje fører det til mer debatt rundt kriminaliteten, tiltak og politikken som føres, i såfall er det bare fint. Å bli utsatt for kriminalitet en reell risiko, du sier jo at du selv velger å ikke ferdes under visse omstendigheter, nettopp på grunn av risiko. 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Ja, det var tallene jeg også tok utgangspunkt í.
Men at noe foregår i fest-sammenheng betyr ikke automatisk at skyldsspørsmålet havner i en slags gråsone, voldtekten i seg selv kan være av en like aggressiv art som såkalt overfallsvoldtekt.

Noen voldtekter vil nok havne i en slags gråsone, men det er langt fra automatikk i det fordi man er full på nach, har gitt signaler som kan tolkes dithen at man ville ha sex eller lignende. Disse voldtektene er det som regel vanskelig å komme med dom i, av naturlige årsaker.

Sex uten samtykke er voldtekt, uansett og i disse tilfellene så gjelder selvsagt ikke "den som tier samtykker". 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Ja, det var tallene jeg også tok utgangspunkt í.
Men at noe foregår i fest-sammenheng betyr ikke automatisk at skyldsspørsmålet havner i en slags gråsone, voldtekten i seg selv kan være av en like aggressiv art som såkalt overfallsvoldtekt.

Poenget jeg prøver å få fram er ikke at det er gøyere å bli voldtatt på den ene eller den andre måten, men at voldtekter som skjer innenfor et begrenset domene (fest) kan unngås ved å unngå bare dette domenet. Voldtekter som skjer i et stort domene (utendørs) kan bare unngås ved å unngå dette domenet, noe som er langt mer restriktivt for de som søker å unngå å bli voldtatt.

Politi og presse bør behandle befolkningen som voksne og formidle nøytralt hva som skjer sånn at vi er utrustet til å gjøre risk:nyttevurderinger med godt grunnlag.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Ja, og i såfall ville jeg kun hatt meg selv å takke. Å reise rundt om hele verden slik det passer en er ikke en menneskerett. 

Det hender at folk blir voksne med alderen, og feks når de er 18 år ikke tenker over at en handling gjort da, kan forhindre innreise til andre land i all fremtid, men ja.. man kan takke seg selv forsåvidt. 

debattklovn skrev (2 minutter siden):

Det ligger ikke i politiets mandat å styre den offentlige diskusjonen eller å forebygge "ubegrunnet frykt" (hvordan man kvantifiserer og måler dette er jeg også interessert i). Politiet bør forebygge, avdekke og etterforske kriminalitet og rapportere om arbeidet sitt. 
Så bør det være opp til media hva de velger å dekke og enhver privatperson hvilke medier og nyheter han konsumerer. 

Hvis noen blir redd så får det være deres sak. Kanskje fører det til mer debatt rundt kriminaliteten, tiltak og politikken som føres, i såfall er det bare fint. Å bli utsatt for kriminalitet en reell risiko, du sier jo at du selv velger å ikke ferdes under visse omstendigheter, nettopp på grunn av risiko. 

Og de rapporterer om det. Det finnes informasjon om alle anmeldelser, også voldtekter og overfallsvoldtekter. Risikoen for å bli utsatt for kriminalitet i Norge er meget lav, og da er det ikke noe vits å skape et mediebilde som sier det stikk motsatte. Alternativt så er egentlig risikoen skyhøy, men det blir holdt skjult for befolkningen av politiet. I mine mange år i Oslos gater, så er jeg av det inntrykket at sistnevnte ikke er riktig. 

Hver person kan velge hvilke nyheter de vil lese, men hvis de får servert enorme mengder nyheter om kriminalitet i Oslo, så vil man jo tro at det faktisk er enorme mengder kriminalitet i Oslo, jeg tror ikke det er bra for samfunnsutviklingen. Nyhetsbildet bør reflektere virkeligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Hver person kan velge hvilke nyheter de vil lese, men hvis de får servert enorme mengder nyheter om kriminalitet i Oslo, så vil man jo tro at det faktisk er enorme mengder kriminalitet i Oslo, jeg tror ikke det er bra for samfunnsutviklingen. Nyhetsbildet bør reflektere virkeligheten. 

Jeg tenker at det er en oppgave for mediene, sosiale medier og leseren. Ikke politiet.

Politiet kan ha en egen-interesse av å skjønnmale situasjonen som de har ansvaret for. Og de kan føle et press fra politiske ledere om å fremstille ting på en måte som er politisk opportunt.

Det jeg trenger fra politiet er at de avverger og etterforsker kriminalitet.

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Baranladion said:

Noen voldtekter vil nok havne i en slags gråsone, men det er langt fra automatikk i det fordi man er full på nach, har gitt signaler som kan tolkes dithen at man ville ha sex eller lignende. Disse voldtektene er det som regel vanskelig å komme med dom i, av naturlige årsaker.

Sex uten samtykke er voldtekt, uansett og i disse tilfellene så gjelder selvsagt ikke "den som tier samtykker".

Ja, det er derfor jeg skrev at det ikke automatisk er slik, da en slik antydning risikerte å havne mellom linjene.
Selvsagt finnes det også overgrep som er mer i gråsonen, samtidig som fravær av samtykke alltid medfører voldekt, slik du sier.
I Nederland er det også definert slik at sex uten at alle forhold er kjent, fks. at noen har flere forhold samtidig uten å opplyse om det, kan defineres som voldtekt, da partneren er ført bak lyset og ikke kan gi samtykke dersom ikke alle forhold er kjent.
Jeg vet ikke om det er spesifikt for Nederland, det er bare et forbehold, da det var i Nederland jeg hørte om det.

4 minutes ago, knutinh said:

Poenget jeg prøver å få fram er ikke at det er gøyere å bli voldtatt på den ene eller den andre måten, men at voldtekter som skjer innenfor et begrenset domene (fest) kan unngås ved å unngå bare dette domenet. Voldtekter som skjer i et stort domene (utendørs) kan bare unngås ved å unngå dette domenet, noe som er langt mer restriktivt for de som søker å unngå å bli voldtatt.

Politi og presse bør behandle befolkningen som voksne og formidle nøytralt hva som skjer sånn at vi er utrustet til å gjøre risk:nyttevurderinger med godt grunnlag.

Jeg forstår hva du prøver å si, jeg bare peker på at voldtekt av noen du kjenner kan virke like begrensende, da det kan føre til tap av tillit til dine nærmeste, hvorvidt det er verst å være redd inne, eller ute, synes jeg det er vanskelig for meg å spekulere í.

Når det kommer til medieomtale, er vel spørsmålet om det er opplysning de driver med, eller å overfokusere på saker som gir salg.
Skal det rapporteres om det som statistisk sett er størst fare for befolkningen, eller det som høres mest skrekkelig ut, selv om forekomsten er relativt lav?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Baranladion said:

Det hender at folk blir voksne med alderen, og feks når de er 18 år ikke tenker over at en handling gjort da, kan forhindre innreise til andre land i all fremtid, men ja.. man kan takke seg selv forsåvidt. 

Og det hender at folk ikke blir voksne med alderen og blir seriekriminelle. Er man da et land som ønsker å beskytte sin egen befolkning heller man mot å utvise varsomhet og være streng. Da det å ikke være det i verste fall kan føre til overgrep mot borgere hvis en av statens hovedoppgave er å beskytte. At utenlandske borgere som i hovedsak ikke har noe i landet å gjøre skal få adgang må og bør være et subsidiært hensyn. 

Quote

Nyhetsbildet bør reflektere virkeligheten. 

Nyhetsbildet i dag er at vi nesten ikke hører om overfallsvoldteker i Oslo, som stemmer dårlig med virkeligheten. Vi hører heller ikke om nasjonalitet eller etnisk bakgrunn på gjerningspersonene. 

Du innrømmer mer eller mindre selv at du p.g.a kriminalitet begrenser din egen frihet til å f.eks gå gjennom slottsparken i 03:30-tiden. 

Quote

Og de rapporterer om det. Det finnes informasjon om alle anmeldelser, også voldtekter og overfallsvoldtekter. Risikoen for å bli utsatt for kriminalitet i Norge er meget lav, og da er det ikke noe vits å skape et mediebilde som sier det stikk motsatte.

Det skal ikke være politiets oppgave å skjule saker fra media fordi de er redd for hva media gjør med informasjonen. Politiet skal rapportere om arbeidet sitt og saker som er av offentlig interesse, som alvorlige overfallsvoldtekter i aller høyeste grad er. 


 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Og det hender at folk ikke blir voksne med alderen og blir seriekriminelle. Er man da et land som ønsker å beskytte sin egen befolkning heller man mot å utvise varsomhet og være streng. Da det å ikke være det i verste fall kan føre til overgrep mot borgere hvis en av statens hovedoppgave er å beskytte. At utenlandske borgere som i hovedsak ikke har noe i landet å gjøre skal få adgang må og bør være et subsidiært hensyn.

Usikker på hvor stor andelen av kriminaliteten som blir utført her til lands av folk som ikke er norske statsborgere, eller som er turister for den saks skyld. Kanskje du har rett, kanskje ikke, men jeg kan forstå at land som USA som har en mye større andel kriminalitet, og som også i mye større grad er utsatt for terror, har en slik restriktiv innreisepolitikk, litt mer usikker på hvor hensiktsmessig det er i Norge. 

debattklovn skrev (1 time siden):

Nyhetsbildet i dag er at vi nesten ikke hører om overfallsvoldteker i Oslo, som stemmer dårlig med virkeligheten. Vi hører heller ikke om nasjonalitet eller etnisk bakgrunn på gjerningspersonene. 
 

Hittil i 2022 har det vært registrert to overfallsvoldtekter i Oslo, i tillegg til hendelsen onsdag kveld. I 2021 registrerte oslopolitiet 12 overfall, voldtekt eller forsøk, opplyser pressesjef Unni Turid Grøndal i Oslo politidistrikt til Avisa Oslo. 12.

Jeg vet ikke om media ble informert eller skrev om de 2 andre hittil i år, men virkeligheten er jo ikke slik at det er massive mengder med overfallsvoldtekter i Oslo. 

"Du innrømmer mer eller mindre selv at du p.g.a kriminalitet begrenser din egen frihet til å f.eks gå gjennom slottsparken i 03:30-tiden. "

Det er ikke fordi det er mye kriminalitet jeg begrenser min frihet, men fordi jeg vet kriminalitet eksisterer, og at det er større sjanse for å bli utsatt for den i en mørk park kontra midt på stortorget.  Når jeg reiser på storbyferie, så leser jeg alltid igjennom reiserådene for byen jeg skal til. 

debattklovn skrev (1 time siden):

Det skal ikke være politiets oppgave å skjule saker fra media fordi de er redd for hva media gjør med informasjonen. Politiet skal rapportere om arbeidet sitt og saker som er av offentlig interesse, som alvorlige overfallsvoldtekter i aller høyeste grad er. 

Og denne informasjonen og statistikken finner du på politiet sider, men det er da rapporter som ikke er i sanntid, men mer statistikk. Media har i så måte all mulighet til å lage nyheter ut av voldtekter begått hvis de mener det er pressende. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

I Nederland er det også definert slik at sex uten at alle forhold er kjent, fks. at noen har flere forhold samtidig uten å opplyse om det, kan defineres som voldtekt, da partneren er ført bak lyset og ikke kan gi samtykke dersom ikke alle forhold er kjent.
Jeg vet ikke om det er spesifikt for Nederland, det er bare et forbehold, da det var i Nederland jeg hørte om det.

Den var ny for meg. Betyr det at (skjult) "utroskap" kan gi en voldtekts-dom? Da blir det vel mer likestilling mellom kjønnene 🙂  Mange er jo født pga skjult utroskap og har "feil far". Medisinen viser det. Slik er det forøvrig mye av i dyreverdenen og kan sies å være "naturlig".

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politiet har nå gått ut og benektet at de hemmeligholder informasjon om overfallsvoldtekter. 

https://www.vg.no/nyheter/i/3EE9lL/politiet-om-overfallsvoldtekter-vi-hemmeligholder-ikke.

Har lenket til et aktuelt debattinnlegg i Aftenposten her: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rlEoga/politiet-maa-gi-oss-en-aapen-og-aerlig-rapportering-om-overfallsvoldtekter

Artikkelen viser to ting: Unge kvinner og journalister er enige i argumentasjonen som ble ført mot hemmeligholdet i første post i tråden. Artikkelen viser også at politiinspektøren snakker seg bort når det kommer til årsaksforholdene for hemmeligholdet.

Kvinner, som utgjør hoveddelen av ofre for overfallsvoldtekter, må få løpende informasjon som gjør at de kan ta egne risikovurderinger. Det hjelper ikke med informasjon fra i fjor, når de skal vurdere  hvordan de skal komme seg hjem fra fest eller jobb. Foreldre må kunne få samme muligheten til å vurdere hvorvidt det er trygt å sende barna hjem med drosje. Offentligheten må også få løpende informasjon om hvem som begår overfallsvoldtekt, for å få et helhetlig bilde i politikk, både når det kommer til innvandring, integrering, psykisk helsevern, rus og holdningsskapende arbeid.

Når politiinspektøren viser til at de fleste overgrep skjer i hjemmet, er det selvfølgelig også en viktig debatt, men jeg ser ikke relevansen her. Det er en vanlig forsvarsstrategi å prate om noe annet enn det som egentlig er på agendaen, og jeg skjønner at det er vanskelig å skulle forklare hvorfor vokse personer ikke skal få nødvendig informasjon slik at de kan gjøre kloke og gode valg med tanke på egen sikkerhet. Barn og andre utsatte skal selvsagt ha rett på beskyttes mot overgrep fra voksne, men det trenger ikke gå på bekostning av voksne menneskers rett og mulighet til å kunne gjøre tiltak for å redusere faren for å bli utsatt for voldtekter. Politiet har beviselig holdt tilbake løpende informasjon om overfallsvoldtekter, noe voksne mennesker kan ta stilling til i forhold til risikovurdering.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Angående risiko for overfallsvoldtekt og ellers risiko for å bli utsatt for vold fra fremmede, så virker det på meg som at folk gjør sine egne vurderinger som ofte kanskje kan kalles "rassistiske". Denne holdningen fremmes gjerne dersom en får følelsen av at politiet bortforklarer slik vold ved å blande den sammen med risiko for å bli utsatt for vold fra kjentfolk. Slik sett kan politiet lett fungere som "nyttige idioter" for politisk ekstreme - tilsvarende mange svenske politikere og journalister.

Har jeg rett? Feil? Bare send dattera di alene på langtur i taxi litt halvfull og lettkledd i partyklær hvor sjåføren er "hvem som helst"?

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 20.10.2022 den 5.48):

Angående risiko for overfallsvoldtekt og ellers risiko for å bli utsatt for vold fra fremmede, så virker det på meg som at folk gjør sine egne vurderinger som ofte kanskje kan kalles "rassistiske". Denne holdningen fremmes gjerne dersom en får følelsen av at politiet bortforklarer slik vold ved å blande den sammen med risiko for å bli utsatt for vold fra kjentfolk. Slik sett kan politiet lett fungere som "nyttige idioter" for politisk ekstreme - tilsvarende mange svenske politikere og journalister.

Har jeg rett? Feil? Bare send dattera di alene på langtur i taxi litt halvfull og lettkledd i partyklær hvor sjåføren er "hvem som helst"?

Å rapportere hva som skjer kan føre til at folk konkluderer feil.

Å ikke rapportere hva som skjer kan føre til at folk konkluderer feil.

Jeg foretetrekker at folk tar feil mens de får for mye informasjon, heller enn at noe blir holdt tilbake.

Elefanten i rommet her er vel en mistanke om at hvis politiet går ut med detaljert info i sanntid om voldtekter, så vil folk bli slått av andelen ikke-vestlige gjerningsmenn, bli skeptisk til ikke-vestlige folk generelt, og det vil ikke politiet ha noe av.

Selv om politiet nå nekter for at det er slik, så kan inntrykket av at det er slik tenkes å gi opphav til mer mistenksomhet enn om man bare hadde publisert ting som de er. Og ærlig talt så gir kommunikasjonen fra politiet her grunn til å mistenke at de ikke er helt samordnet/ærlige mhp motivasjonen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...