Gå til innhold

Politiet begrenser medieomtale av overfallsvoldtekt


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg ikke tror at jeg blir brukt og du ikke tror at du blir brukt, hvem skal så avgjøre hvem av oss (om noen) som blir brukt? Deg?

-k

Hvem av oss fremmer narrativer som bare ett politisk parti på ytterkanten av høyre side på stortinget og noen ekstremt få unge menn i Høyre på stortinget fremmer..?

...hvorfor ser ikke politikere flest i Høyre, Venstre, KrF eller AP samme problem som du gjør -- men ser samme problem som jeg gjør?
Hvorfor ser ikke samfunnsforskningen og kriminologien på saken slik du gjør..?

Hvorfor er det HRS og Document som er hovedkildene til din forestilling i Norge..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

Hvem av oss fremmer narrativer som bare ett politisk parti på ytterkanten av høyre side på stortinget og noen ekstremt få unge menn i Høyre på stortinget fremmer..?

Hvilket narrativ er det jeg fremmer? Utenom at jeg våger å kritisere deg?

Sitat

...hvorfor ser ikke politikere flest i Høyre, Venstre, KrF eller AP samme problem som du gjør -- men ser samme problem som jeg gjør?

Kilde.

Sitat

Hvorfor ser ikke samfunnsforskningen og kriminologien på saken slik du gjør..?
 

Kilde.

Sitat

Hvorfor er det HRS og Document som er hovedkildene til din forestilling i Norge..?

Hevder du at jeg henter mine forestillinger fra nevnte organisasjoner? Hvordan vet du det egentlig? Dette blir interessant lesning.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antok at du tok motsatt side i saken siden du spurte om hvorfor jeg tror at jeg ikke er brukt i denne saken.

Du ber om en kilde på at ingen partier fra Høyre eller partiene til venstre for høyre ser på overfallsvoldtekt som noe spesielt problem separat fra de andre 99%-ene av voldtekter..?
Hva forventer du at noen skal si om et problem de anser som støy og en del av propaganda, utenom å ikke snakke om støyen?

Fra programmet til høyre om voldtekt:
https://hoyre.no/arkiv/ny-handlingsplan-mot-voldtekt/
https://hoyre.no/politikk/var-politikk/justis/vold-overgrep/

Du må til FrP for å finne et parti som nevner overfallsvoldtekter som en isolert type forbrytelser.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 timer siden):

Poenget er at dette gis fokus i alternative medier av en grunn, når vanlige voldtekter normalt sett ikke rapporteres.

Hvis alle anmeldte voldtekter ble skrevet om i avisene så ville det vært 5 oppslag om voldtekt hver dag. Hvis alle voldtekter ble anmeldt i like stor grad så ville vi vært nærmere 15-30 oppslag hver dag.

Fakta er at jenter er tryggere i gatene enn de er på fest eller alene hjemme med kjæresten sin, eller alene hjemme med en bekjent.

...det er ingen poeng på gjøre folk redde, når det er circa like stor odds for at de blir forsøkt drept av noen de kjenner som overfallsvoldtatt, og 99 ganger større odds for å bli voldtatt på andre måter enn ved overfall.

At det ikke er bedre for psyket med vanlige voldtekter er spikeren i kisten: det er ingen poeng i å gjøre folk redde, unødvendig.

 

Og agendaen er dårlig skjult.

Dere ville skreket etter flere rapporter om festvoldtekter i avisene om innvandrere stod bak en stor andel av disse. Kanskje dere ikke forstår at dere blir brukt selv..?

At folk blir voldtatt er dessverre intet nytt, det er noe alle vet fra før og har ikke samme nyhetsverdi som overfallsvoldtekter som viser et oppsiktsvekkende mønster, som igjen kan avdekke visse holdninger blant visse grupper. Uansett bør det være opp til folk å bedømme etter fakta, som ikke bør skjules. Om det hypotetisk sett var karskfulle trøndere som stod bak en overvekt av alle voldtekter burde heller ikke dette blitt mørkelagt.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

Jeg antok at du tok motsatt side i saken siden du spurte om hvorfor jeg tror at jeg ikke er brukt i denne saken.

Når du skriver at noen blir brukt så virker det betimelig å spørre deg om det kan forholde seg motsatt, om det muligens er du som blir brukt. Eller er det en så usaklig mulighet at man i dine øyne blir ytre høyre av å nevne den?

Jeg tør minne om hva du skrev:

Sitat

Og agendaen er dårlig skjult.

Dere ville skreket etter flere rapporter om festvoldtekter i avisene om innvandrere stod bak en stor andel av disse. Kanskje dere ikke forstår at dere blir brukt selv..?

Jeg vil at politiet ikke skal ta hensyn til folkets politiske tolkning når de offentliggjør kriminalitet. Det betyr at de skal offentliggjøre en overfallsvoldtekt hvis en mann fra Ghana står bak, og de skal offentliggjøre det hvis en dame fra Førde banker opp en gutt med mørk hud fordi han har mørk hud. I begge tilfeller er det ikke politiets oppgave å passe på at folket har de rette meningene.

Hvordan du kobler meg til HRS og document og Frp (eller mente du partier enda lengre ut til høyre?) er for meg en gåte, men jeg drister meg til å foreslå at problemet sitter på din side av tastaturet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (Akkurat nå):

som igjen kan avdekke visse holdninger blant visse grupper.



Vi har noen jenter som skal på fest neste helg. En av dem vil bli voldtatt.
Først må de unngå å bli voldtatt på skolen. Så på jobb etterpå noen av dagene.
De har større fare for å bli voldtatt der enn senere.
Så må de la være å bli voldtatt av venner og bekjente, og spesielt, kjærester og eks-kjærester. Igjen, de fleste av jentene som blir voldtatt blir voldtatt i den perioden, før festen.
På festen må de passe seg for å ikke være alene med gutter. De fleste som blir voldtatt blir voldtatt nå om de ikke ble voldtatt før.

De må ikke drikke for mye, men de må også passe på å ikke være nær gutter eller menn som har drukket for mye. Igjen, de har større odds for å bli voldtatt om de er beruset. De må passe på å ikke bli sjenket.
Om offeret ikke kan gå, så går heller ikke offeret fra festen. Og blir voldtatt der fordi vedkommende ikke evner å gjøre motstand. Da trengs ikke vold.
Om offeret blir hentet av en bekjent, så voldtas vedkommende gjerne i bilen eller hjemme.
Om offeret blir kjørt hjem, så kan det også bli voldtatt av en person hjemme -- med vold, eller fordi offeret er for beruset til å gjøre motstand.
Om offeret ikke kan gå, så går heller ikke offeret fra festen. Og blir voldtatt der fordi vedkommende ikke evner å gjøre motstand. Da trengs ikke vold.



99% av jentene ble voldtatt før det tidspunktert de går hjem fra festen, eller lenge før festen.

...mens for å bli overfallsvoldtatt, så må offeret generelt bevege seg i gaten. Da er det segmentet av menn som voldtar som ikke er på fest, ikke har kvinnelige bekjente de besøker, og som ikke kjører hjem berusede personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Red Frostraven said:

 

Rasisme og diskriminering er en separat kategori av forbrytelser, som ikke ville funnet sted uten at det var et hat tilstede.
Det kan sammenlignes med voldtekt-delen av en voldtektsforbrytelse: Som i de fleste tilfeller skjer på grunn av offeret sitt kjønn.
Voldtekter fører i halvparten av tilfellene til at offeret får alvorlige personskader og at de frykter for livet.
Det er vold-delen av voldtekt.
Vi skiller allerede mellom vold og voldtekt, seksuelt motivert vold, akkurat som at vi skiller mellom rasistisk motivert vold, og vold.
Rasisme og voldtekt har begge en faktor i at ofrene ble ofre for gjerningspersonen på grunn av en egenskap offeret har.

Vanlig vold pleier å utløses av en konflikt, utenom blind vold -- som igjen er en egen kategori som regnes som spesielt alvorlig.

Så har vi overfallsvoldtekter.
De skiller seg ikke fra andre voldtekter.
Vi kan skille mellom voldtekter hvor vold blir brukt til å holde kontroll på offeret, og voldtekter hvor rusmidler holder kontroll på offeret.
Mellom en bekjent av offeret, og ukjent for offeret.
Og så, utendørs versus innendørs.

...logikk vil si at de som ikke går på festen ikke voldtar noen på festen. De på festen voldtar noen på festen, og om ikke offeret er beruset, så brukes vold eller trusler om vold.
Om offeret ikke kan gå, så går heller ikke offeret fra festen. Og blir voldtatt der fordi vedkommende ikke evner å gjøre motstand. Da trengs ikke vold.
Om offeret blir hentet av en bekjent, så voldtas vedkommende gjerne i bilen eller hjemme.
Om offeret blir kjørt hjem, så kan det også bli voldtatt av en person hjemme -- med vold eller fordi offeret er for beruset til å gjøre motstand.

...mens for å bli overfallsvoldtatt, så må offeret generelt bevege seg i gaten. Da er det segmentet av menn som voldtar som ikke er på fest, ikke har kvinnelige bekjente de besøker, og som ikke kjører hjem berusede personer.
Det er rart å tro at den siste gruppen er spesielt farlige -- når de står bak circa 1% av voldtekter.
De absolutt fleste voldtekter hvor grov vold brukes er ikke overfallsvoldtekter, og ofre for circa halvparten av voldtekter frykter for livet -- og en tredel får traumer for livet. 

Ergo ingen grunn til å sensurere dette i media. Ei heller "blind" vold som utføres uavhengig av hudfarge til utførende.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 minutter siden):

Om det hypotetisk sett var karskfulle trøndere som stod bak en overvekt av alle voldtekter burde heller ikke dette blitt mørkelagt.

Det blir vel offentliggjort når det er _menn_ som voldtar, _menn_ som banker kona eller _menn_ som slåss på byen?

Man kunne tenke seg et mer sensitivt samfunn hvor den informasjonen ble tonet ned. F.eks for å unngå at kvinner fikk negative holdninger til menn.

Jeg tenker at kvinner (og menn) har en rett til å vite det hvis jeg blir rabiat på en lørdag kveld og skaller ned dørvakten eller naboen. Noen vil kanskje da avstå fra å gå på byen, eller å krangle i taxi-køen. Å late som ingenting for at folk så skal bli sjokkert over virkeligheten synes ikke som en god strategi.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (22 minutter siden):

Jeg vil at politiet ikke skal ta hensyn til folkets politiske tolkning når de offentliggjør kriminalitet. Det betyr at de skal offentliggjøre en overfallsvoldtekt hvis en mann fra Ghana står bak, og de skal offentliggjøre det hvis en dame fra Førde banker opp en gutt med mørk hud fordi han har mørk hud. I begge tilfeller er det ikke politiets oppgave å passe på at folket har de rette meningene.

De utlyser generelt ikke rapporter om voldtekter med mindre de trenger hjelp til å forhindre ny kriminalitet og/eller de tror det faktisk hjelper å forebygge kriminalitet, eller ta gjerningspersonen.

Ytre høyre sine medier ville publisert bilder av ofrene fra legevakten om de kunne.

Det er ikke ideologi som står bak at politiet under Solberg sin regjering sluttet å rapportere overfallsvoldtekter og begynte å forholde seg til disse som de gjør alle andre voldtekter.

---

Men du tror altså at politiet gjør dette av idealistiske årsaker, og ikke av gode samfunnspreventive grunner og av hensyn til offeret, og fordi de ikke tjener noe på å publisere generelle beskrivelser av hendelser uansett når det ikke hjelper til oppklaring, forhindring -- men bare fører til falsk velmenende 'tips' og økt frykt?

Minner om at politiet er underlagt regjeringen.
Høyre, Venstre og KrF har altså gått god for politiets strategi... av idealistiske årsaker, i 8 år..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (På 6.10.2022 den 12.30):

Dette er ikke noe nytt, ble allerede omtalt i 2011:

https://www.rights.no/2011/07/politiet-tier-om-overfallsvoldtekt/

 

Men for de som kun følger den elitiske og løgnaktige msm så kan nok dette komme som et sjokk.

Så fort du nevnte "msm" så tok jeg det ikke alvorlig. Det er et høyre utrykk hentet rett ut fra ordboka til resett.

 

Har en gammel kompis som dessverre har hengt på dokument.no og resett de siste 6mnd, å det eneste han snakker om er "msm"

Endret av Sommer2022
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

De utlyser generelt ikke rapporter om voldtekter med mindre de trenger hjelp til å forhindre ny kriminalitet og/eller de tror det faktisk hjelper å forebygge kriminalitet, eller ta gjerningspersonen.

Ytre høyre sine medier ville publisert bilder av ofrene fra legevakten om de kunne.

Det er ikke ideologi som står bak at politiet under Solberg sin regjering sluttet å rapportere overfallsvoldtekter og begynte å forholde seg til disse som de gjør alle andre voldtekter.

---

Men du tror altså at politiet gjør dette av idealistiske årsaker, og ikke av gode samfunnspreventive grunner og av hensyn til offeret, og fordi de ikke tjener noe på å publisere generelle beskrivelser av hendelser uansett når det ikke hjelper til oppklaring, forhindring -- men bare fører til falsk velmenende 'tips' og økt frykt?

Minner om at politiet er underlagt regjeringen.
Høyre, Venstre og KrF har altså gått god for politiets strategi... av idealistiske årsaker, i 8 år..?

Jeg vet ikke hva som skjer bak lukkede dører hos politiet. Jeg vet ikke hva kommunikasjonen er mellom politikere og politi. Presumptivt er det mange lag med politikere og byråkrater som alle har sine kjepphester.

Jeg vet at:

1. Vi hadde en bølge av overfallsvoldtekter for ca 10 år siden som hovedsaklig ble gjort av ikke-vestlige.

2. Oslo-politiet kom etter det med nye retningslinjer:

«Etter en voldtektsbølge i 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i mediene. En rapport påviste at økningen i voldtektsanmeldelser var sterkt forbundet med antall presseoppslag.

– Tidligere gikk vi ut med mange saker, men det skapte en voldsom frykt. Det ble skapt et mediebilde av at det var veldig mange voldtekter hele tiden, sa leder for avsnitt for seksualforbrytelser, Kari-Janne Lid, til VG i 2016

https://www.nrk.no/osloogviken/kvinne-overfalt-og-voldtatt-i-oslo-sentrum-1.16128894

3. Politiet har nylig tilbakevist sitatet fra 2016

4. Ikke alle kvinner setter pris på å bli skånet på dette viset:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rlEoga/politiet-maa-gi-oss-en-aapen-og-aerlig-rapportering-om-overfallsvoldtekter

Kilder er her primært ytre-høyre-bloggene NRK og Aftenposten.

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og hvilken av dem støtter under ideen om at politiet gjorde dette av idealistiske årsaker -- som i motsetning til at dette ble gjort for å forhindre kriminalitet og opprettholde ro og orden i samfunnet ..?

Ingen av kildene støtter noen ide om at dette ble gjort av idealistiske ikke-faglige grunner. Siste kilde er en meningsytring, akkurat som alle poster i denne tråden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Og hvilken av dem støtter under ideen om at politiet gjorde dette av idealistiske årsaker -- som i motsetning til at dette ble gjort for å forhindre kriminalitet og opprettholde ro og orden i samfunnet ..?

Det er ikke helt klart hva politiet egentlig har gjort og hvorfor de har gjort det og om de er enige seg i mellom (eller snakket sant). Det er i seg selv et problem.

Politiet må ha adgang til å gjøre politifaglige vurderinger av f.eks faren for forstyrret etterforskning. Det er viktig at vi klargjør ovenfor politiet at det ikke er deres jobb å røkte våre meninger - om det skulle være noen tvil om det.

Sitat

Siste kilde er en meningsytring, akkurat som alle poster i denne tråden.

Men en meningsytring av noen som er direkte berørt av problemstillingen. Som identitetsbevisst hvit mann (?) så forventer jeg at du umiddelbart trekker dine meningsytringer når noen fra en identitet er uenige med deg? 
-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Så har vi overfallsvoldtekter.
De skiller seg ikke fra andre voldtekter.

Og dersom jeg ikke kjøper den?  Jeg ville gjerne vite om hvor og når en kan bli utsatt for overfalls-voldtekter m.m.  Vil du bidra til å hindre at jeg får denne (objektive) informasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (39 minutter siden):

Det er ikke helt klart hva politiet egentlig har gjort og hvorfor de har gjort det og om de er enige seg i mellom (eller snakket sant). Det er i seg selv et problem.

Det er helt klart hva politiet har gjort og hvorfor.

De beskriver det selv;

Sitat

 

Så det var seksjonslederens uttalelser som var uheldig den gangen?

– Ja, det ble stående på en slik måte at det skapte et misvisende inntrykk og reaksjoner.

– Internt i politiet også?

– Ja, det ble jo et tema her. Det ble det. Samtidig må vi også svare opp når vi har uttalt oss på en slik måte, og da gjorde vi det for å presisere mer hva vi mente, sier hun og viser til uttalelser til Journalisten i etterkant.

 

https://www.vg.no/nyheter/i/3EE9lL/politiet-om-overfallsvoldtekter-vi-hemmeligholder-ikke

Her er den nevnte presiseringen fra politiet dager etter den uheldige vendingen på en uttalelse:

https://journalisten.no/oslo-politiet-grete-lien-metlid-hemmelighold/oslo-politiet-benekter-at-de-holder-voldtekter-hemmelig/298948

De rapporterer nå om anmeldte forsøk på overfallsvoldtekter på samme måte som andre voldtekter, som var noe nytt -- og årsaken er at de ikke oppklarte flere saker eller reduserte omfanget av dem ved å gå til mediene når det skjedde, tvert i mot, de opplevde ingen positiv preventiv eller oppklarende effekt av å gå til media.

På toppen fikk de tusener på tusener av falske tips basert på folk sine fordommer.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (21 minutter siden):

Og dersom jeg ikke kjøper den?  Jeg ville gjerne vite om hvor og når en kan bli utsatt for overfalls-voldtekter m.m.  Vil du bidra til å hindre at jeg får denne (objektive) informasjonen?

Den objektive informasjonen bør være godt kjent, gå ikke alene, og gå ikke der det er lite folk når du ferdes ute på natta, dersom du vil unngå overfallsvoldtekt.  Det er ekstremt liten sjans for å bli overfallsvoldtatt fra før, men hvis du følger dette tipset minimerer du sjansen enda mer. 

Når det gjelder voldtekt, så må du unngå alkohol, fest, drosjer, venner og ihvertfall venners venner på nachpiel, ektemann, nære relasjoner og ditt eget hjem, det er ganske trygt på jobb, men ikke fullt så trygt på firmafest. 

Hvis politiet og medier hadde rapportert om alle voldtekter, er det dette du hadde sittet igjen med av informasjon. Men det viktigste for enkelte er tydeligvis at det må rapporteres massivt om akkurat overfallsvoldtekter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

…Men det viktigste for enkelte er tydeligvis at det må rapporteres massivt om akkurat overfallsvoldtekter. 

Jeg kan ikke svare for andre, men det er ikke viktig for meg.

Det er derimot viktig at redaktører tar (og får) redaktør-ansvar, mens politiet tar seg av å «jakte røvere».

Hvis noen i politiet tenker at de må overta noe av ansvaret til redaktørene så synes jeg at det er uheldig.

Kanskje vil gode redaktører avgjøre at det er best å ikke «rapportere massivt om overfallsvoldtekter».

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (41 minutter siden):

Og dersom jeg ikke kjøper den?  Jeg ville gjerne vite om hvor og når en kan bli utsatt for overfalls-voldtekter m.m.  Vil du bidra til å hindre at jeg får denne (objektive) informasjonen?

...du har den allerede.

"Gå og vær sammen med andre jenter du kjenner (og stoler på)".

Jeg husker det fra ungdomsskolen, på 90-tallet.

Og jeg ser poenget, at man ønsker å bli voldtatt innendørs i stedet for utendørs. Spør om han ikke kan bli med deg inn, sånn at det blir en komfortabel voldtekt på en madrass, eller sørg for at overfallsvoldtektsmennene blir invitert på fest slik at de voldtar folk ser, som normale folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke svare for andre, men det er ikke viktig for meg.

Det er derimot viktig at redaktører tar (og får) redaktør-ansvar, mens politiet tar seg av å «jakte røvere».

Hvis noen i politiet tenker at de må overta noe av ansvaret til redaktørene så synes jeg at det er uheldig.

Kanskje vil gode redaktører avgjøre at det er best å ikke «rapportere massivt om overfallsvoldtekter».

-k

Ja, dette kan jeg være enig i, men som sagt tidligere, så kan det hende at politiet også har gode grunner til å ikke rapportere om hendelser. Vi godtar som regel dette på de aller fleste ting. 

Snur man på det, så kan man si at media skal være den som vurderer om publisering av noe kan ødelegge politiets pågående etterforskning, jeg vet ikke om dette er særlig lurt. 

Det vil også være medier som har agendaer, som vil ha redaktører som ikke er gode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...