Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vippset feil nummer


BillyClinton-Hvete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett er vel Vipps det samme som å overføre penger direkte til noens konto, så tror ikke du kan gjøre annet enn å oppfordre om tilbakebetaling slik du har gjort.

Fordelen med Vipps er jo at du får opp navnet til vedkommendes telefonnummer som du betaler til før du gjennomfører betalingen, så de aller fleste feilbetalingene stoppes her fordi sender ser at det blir feil.

Tror neppe politiet kommer til å gjøre noe med en anmeldelse annet enn at det blir statistikk av det, siden det ikke har skjedd noe kriminelt, og det at de henlegger mye mer kriminelle saker enn dette som er ekstremt lett for dem å agere i.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vippset du fra konto? Jeg mottok en gang noen penger ved en feil, men de var vippset fra kreditt, derfor tok det tid før jeg fikk de på konto. ( de som hadde vippset meg var ganske på meg for at jeg skulle vippse videre til et tredje nummer, men jeg sa jeg vippser de tilbake der de kom fra, og ikke før jeg har de på konto.) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mag ne said:

Vippset du fra konto? Jeg mottok en gang noen penger ved en feil, men de var vippset fra kreditt, derfor tok det tid før jeg fikk de på konto. ( de som hadde vippset meg var ganske på meg for at jeg skulle vippse videre til et tredje nummer, men jeg sa jeg vippser de tilbake der de kom fra, og ikke før jeg har de på konto.) 

Går dette via kreditt har en mulighet til å rydde opp i dette via kredittkortselskapet, men hos meg i alle fall går Vipps-betalinger som straksbetalinger via vanlig bankkonto.

Edit: Gå inn på transaksjonsoversikten din i banken og se hva som er greia her, så kan du evt ta det videre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Dan-Levi skrev (16 minutter siden):

Kontakt banken din og si at du har overført penger til feil person.

Hvorfor? Banken kan ikke reversere overføringen eller legge press på mottaker. Avsender bør ringe mottakeren og be om tilbakeføring.

Eventuelt kontakte forliksrådet eller politiets konfliktråd. Evt. ta kontakt gjennom sosiale media og be om tilbakeføring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BillyClinton-Hvete skrev (21 timer siden):

Hei! Jeg har vært så uheldig å vippse 500kr til feil nummer. Jeg har bedt om å få pengene tilbake, men står uten svar. Har gjort et forsøk på å kontakte via SMS også, men er fortsatt helt stille. Er det noe jeg kan gjøre for å få disse pengene tilbake? Er det mulig å politianmelde forholdet?

Hva skal du anmelde? Du har jo gitt fra deg 500 kroner til en (u)kjent person, og dette er ditt ansvar. Her er det Vipps sier om denne situasjonen.

Endret av zanta
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du vippset feil til en kriminell med liten samvittighet tar han lett disse pengene uten å føre dem tilbake. Mest trolig uten noen form for reaksjoner. I ytterste konsekvens blir han nok ikke dømt for noe heller, for han har jo ikke stjålet noe. 

Men folk flest er nok ærlige skal sies. Merk at ikke alle bruker Vipps aktivt og beskjeder i Vipps appen blir fort liggende lenge før dem blir lest. Når dem plutselig får beskjed fra noen om å vippse tilbake etc. er det også mange som tror det er spam og lureri og blokkerer deg som kontakt etc. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan rette eit sivilt krav om tilbakebetaling av beløpet. Mottakaren har ingen rett til å behalde pengar som ein urettmessig har fått, så du har eit gyldig krav. 

Utfordringa er det praktiske. 500 kr er fort eit så lavt beløp at nok ikkje er verdt arbeidet med å kreve det inn frå ein uvillig mottakar. 

Framgangsmåten er fyrst å spørre om pengane. Derette sende eit betalingskrav, så forliksrådet, og eventuelt sivilt søksmål. Politiet vil ikkje kunne hjelpe deg her. 

Lenke til kommentar

Sitat fra DNB som startet opp vipps.
 

Sitat

Men det er ingen selvfølge at du skal få pengene tilbake hvis du har vippset feil. Til syvende og sist er det ditt ansvar at det kommer til rett person. Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette.

Om personen ikke vil vippse deg tilbake er det fint lite du kan gjøre.

Du er selv ansvarlig for å påse at du legger inn rett informasjon.

Samme artikkel hvor dette er hentet fra står det at banken er rette instansen for å få hjelp.
Så du må ta kontakt med din bank om du ikke får til selv så kan banken gjøre et forsøk for det.
Men rent juridisk er det ditt problem

Les artikkelen som @zanta linket til litt lengre opp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje beløpets størrelse har juridisk betydning for saken. Jeg ser stadig saker i media der NAV, forsikringsselskap eller banker overfører beløp til feil person, eller overfører feil beløp. Da blir ofte mottaker skyldig om ikke han overfører pengene tilbake i rimelig tid, fordi han burde visst at pengene ikke tilhørte ham, eller at han burde visst at beløpet ikke var riktig.

Eksempler:

"Kvinne skulle ta ut 100 kr fra minibank, fikk ut 10 000 kr"

"Mann skulle få 3 000 kr fra NAV, fik 300 000"

"Forsikringsselskapet skrev én null for mye i utbetaling"

"Bank sendte lånebeløp til feil person "

Og om de personene som feilaktig får disse pengene bruker dem opp som fulle sjømenn i løpet av et par dager, blir det kanskje en rettssak av det i ettertid.

Om dette også gjelder for privatpersoner og små beløp er jeg litt mindre sikker på.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
BillyClinton-Hvete skrev (På 24.9.2022 den 14.28):

Hei! Jeg har vært så uheldig å vippse 500kr til feil nummer. Jeg har bedt om å få pengene tilbake, men står uten svar. Har gjort et forsøk på å kontakte via SMS også, men er fortsatt helt stille. Er det noe jeg kan gjøre for å få disse pengene tilbake? Er det mulig å politianmelde forholdet?

Har du ringt vedkommende? Prøv det og om du ikke har gjort det alt.. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 24.9.2022 den 14.57):

Hvorfor? Banken kan ikke reversere overføringen eller legge press på mottaker. Avsender bør ringe mottakeren og be om tilbakeføring.

Eventuelt kontakte forliksrådet eller politiets konfliktråd. Evt. ta kontakt gjennom sosiale media og be om tilbakeføring.

Jeg var i lignende situasjon og banken ordnet det, derfor 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...