Gå til innhold

Danmark åpner for pristak på norsk gass


Anbefalte innlegg

Disse politikerene er ikke sanne. Det har vært uproblematisk å la sentralbankene trykke penger for å blåse opp børser og boligmarkedet. Hvordan kan høye energipriser virkelig være noe problem? Det er bare å sette igang seddelpressa og om et par år late som man blir veldig forundret over "prisstigning" (les inflasjon pga. økt pengemengde).

EU har utnyttet Norge og i laang tid betalt langt under markedspris for Norsk gass. Norge kan for en periode redusere prisen på gass i bytte mot tilsvarende prisreduksjon på varer vi importerer fra EU. Halv pris på gass, halv pris på tyskproduserte biler...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hamglock skrev (4 timer siden):

Norge har gassrør til UK og EU? Hvis EU bare vil betale halv pris på gass i rør hva gjør equinor da? De kan ikke selge mer til andre for kapasiteten i andre gassrør er full. Skal de omgjøre mer til LNG og sende det på båt ut av Europa vil det ta veldig mange år å bygge ut.

Selv med halv pris på gass i rør vil equinor vasse i penger. Så den smarteste økonomiske beslutningen til equinor er vel å selge til halv pris. Kanskje tilbudet av gass blir marginalt lavere fordi da er det lønnsomt å bruke gass igjen til å pumpe ut olje som de kan få full pris for på verdensmarkedet.

 

Tanker?

Equinor/Norges profit er ikke det jeg tenker på som det som egentlig er det som egentlig er problemet i denne saken.  produsert mengde gass går jeg utifra at vil være ganske lik uavhengig av om prisen er litt ekstrem, eller super ekstrem. 

Problemet er at man burde bruke pris for å få tilbud til å matche etterspørsel. 

Hvordan tenker EU at de skal fordele den gassen de får på billigsalg fra Norge? Skal Staten Danmark få kjøpe billig for så å selge videre til danske bedrifter og husholdninger. de får mindre gass  enn etterspørselen, så det må sitte noen i Danmark å bestemme, hvor mye gass hver person/bedrift får lov til å kjøpe, eventuelt så kan danskene videreselge gassen til sine borgere/bedrifter med profitt,  

Har noen regnet på hvor mye man skal bruke på byråkrater for å fordele gassen? 

Det EU (sammen med England) burde gjøre er å gå sammen å se hvor mye gass/energi de vet de kan få levert denne vinteren(uten ekstreme tiltak) også må de forplikte alle lande til å redusere sitt forbruk i så stor grad at de overlever vinteren uten problemer. 

Hvis Eu reduserer forbruket betydelig så vil prisen på gass automatisk falle. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Pristak på norsk gass = Norge struper eksporten av gass til EU. 

Jeg vil forresten ha pristak på danske sommerhus i Løkken for nordmenn. Maks 50 000 for å kjøpe en bolig i topp tilstand med pool.

Og selvsagt pristak på Tuborg og røde pølser. Maks kr 2 pr flaske og pakke.

Og hva med pristak på insulin fra danske Novo Nordisk. Og på flyreiser med SAS fra København til New York.

Jeg VIL ha PRISTAK på alt dansk. OG fra EU. Jeg VIL, VIL, VIL ha!

Ny Porsche 911 til maks kr 10 000 :)

Endret av TorHansen
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Danmark må være villig til å fjerne sperre på produksjon av vindkraft, som de betales for av Tyske vindkraftorganisasjonen. Skal det være fri flyt, så må ikke slike  markedsmanipulative tiltak få lov å eksistere. Her kan vi bruke pressmiddelet vi har i gassprisbegrensninger som motytelse. Dette i tillegg til å tilbakeføre norsk kontroll på strømeksporten, siden fritt marked ikke fungerer på vår vannkraft som baserer seg på Moder Jord sin velsignelse.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

EU kjøpte tidligere gassen til fastpris på langsiktige avtaler.

I de siste årene har spottpris vært mer populært, fordi det var billigere - helt til det ikke var det lenger...

Hvis de nå vil ha makspris er det bare rimelig at det forhandles fram en langsiktig avtale der det garanteres både et visst minstevolum og en minimumspris. Dette vil sikre EU en maks kostnad for den gassen de kjøper. Det vil også sikre at Norge får fortsette å selge gass til en god pris den dagen markedet snur og billig gass strømmer inn fra andre kilder. (Andre kilder kan her være Ukraina etter krigen, Russland etter politiske endringer som gjør dem akseptable som leverandør igjen, Nord-Afrika eller LNG fra hvor som helst.)

Uansett pris blir de nødt til å rasjonere gassen nå, etterspørselen er høyere enn tilbudet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og dumme meg som trodde EU handlet om det frie marked. Det gjelder visst kun når det gagner EU og ikke Norge.

Oljeselskapene er børsnoterte og har sine eiere og sine styrer. Der er det ikke regjeringen og Støre som bestemmer. Hvorfor skal en aksjonær godta redusert pris som reduserer selskapets verdi og dermed børsverdien. Nei dette er håpløst og kommunistisk utspill fra Danmark og andre uten rot i virkeligheten. Det vil også medføre overforbruk av gass. Oljeselskapene burde heller redusere all gass flyt i en uke grunnet «korrosjon i noen rør».

Oljeselskapene og Norge har nå en enorm makt over EU som vi kan bruke til å påvirke EØS avtalen til vår fordel.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fluor1 said:

Og dumme meg som trodde EU handlet om det frie marked. Det gjelder visst kun når det gagner EU og ikke Norge.

Noe teknisk krevende og komplekst som energi kan ikke handles på spekulative børser iom. at ingen av de normale markedsmekanismene eksisterer. Tilbud og etterspørsel ligger helt fast men man kan tjene milliarder på kort tid ved å spekulere i kraft.

Og nå skal plutselig produsentene redusere prisen samtidig som staten skal la skattebetalere garantere for veddemålene kraftselskapene har inngått. Var ikke fri børs så veldig samfunnsøkonomisk lønnsomt lengre når velgerene innser hvor pengene havner?

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (4 timer siden):

Og dumme meg som trodde EU handlet om det frie marked. Det gjelder visst kun når det gagner EU og ikke Norge.

Oljeselskapene er børsnoterte og har sine eiere og sine styrer. Der er det ikke regjeringen og Støre som bestemmer. Hvorfor skal en aksjonær godta redusert pris som reduserer selskapets verdi og dermed børsverdien. Nei dette er håpløst og kommunistisk utspill fra Danmark og andre uten rot i virkeligheten. Det vil også medføre overforbruk av gass. Oljeselskapene burde heller redusere all gass flyt i en uke grunnet «korrosjon i noen rør».

Oljeselskapene og Norge har nå en enorm makt over EU som vi kan bruke til å påvirke EØS avtalen til vår fordel.

Alle maksimerer egne interesser.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Gouldfan said:

Gi Eu rimelig gass, og så kan heller Norge og nordmenn få billigere fornuftig makstak på El, slik som Spetalen foreslår og nå også EU og Norge...

Skal man se på det slik, kan man også si at det kan være fordelsmessig for Norge å bygge ut strømleveransekapasitet til europa ytterligere, for så å også i større grad produsere strøm selv med gass i stedet for at gassen tildels ineffektivt må fraktes. Ja, noe dårlig vel i rørledninger, men i tillegg går mye med båt så vidt jeg kan forstå.

Første enkle steg er vel at vi selv frigir "landstrøm" ved at oljeplattformer går over til at primærkilden til energi er gasskraftverkene de allerede har ombord benyttes igjen som det primære, i stedet for å være en backup. Dette igjen frigjør strøm som vi vel tildels har kapasitet fra områdene å eksportere til UK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (14 timer siden):

Equinor/Norges profit er ikke det jeg tenker på som det som egentlig er det som egentlig er problemet i denne saken.  produsert mengde gass går jeg utifra at vil være ganske lik uavhengig av om prisen er litt ekstrem, eller super ekstrem. 

Problemet er at man burde bruke pris for å få tilbud til å matche etterspørsel. 

Hvordan tenker EU at de skal fordele den gassen de får på billigsalg fra Norge? Skal Staten Danmark få kjøpe billig for så å selge videre til danske bedrifter og husholdninger. de får mindre gass  enn etterspørselen, så det må sitte noen i Danmark å bestemme, hvor mye gass hver person/bedrift får lov til å kjøpe, eventuelt så kan danskene videreselge gassen til sine borgere/bedrifter med profitt,  

Har noen regnet på hvor mye man skal bruke på byråkrater for å fordele gassen? 

Det EU (sammen med England) burde gjøre er å gå sammen å se hvor mye gass/energi de vet de kan få levert denne vinteren(uten ekstreme tiltak) også må de forplikte alle lande til å redusere sitt forbruk i så stor grad at de overlever vinteren uten problemer. 

Hvis Eu reduserer forbruket betydelig så vil prisen på gass automatisk falle. 

Å redusere etterspørsel er et av virkemidlene EU vil innføre. Et scenario kan være at alle gasselskap/land i EU nekter å betale full pris for norsk gass. Ut til forbrukerne derimot vil de kreve full pris. Differansen kan EU landene gi i subsidier til fattige familier uavhengig av hvor lite strøm/gass de bruker. Dermed tvinges Norge til å godta en lavere pris, forbrukerne har samme incentiv som før til å spare energi og finansieringen av de som risikerer å fryse i hel blir sikret. Dette ligner forøvrig MDG sitt forslag for hvordan den norske strømkrisen kan løses.

Men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål,  nemlig hvilke muligheter har vi hvis EU bare vil betale halv pris for rør gassen vår? Jeg tror vi ville fortsatt å selge selv med et pristak på halvparten av dagens markedspris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...