Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Herregud denne serien er så forutsigbar at man skulle tro at den var skrevet av Captain Obvious. Jeg var positiv etter de første to episodene, men nå skjønner jeg hvordan resten av serien kommer til å bli. 

Absolutt. Etter to episoder forsto jeg med engang hvem som er hvem. Både Gandalf og Sauron. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Siden da har serien klart å provosere meg med urealistiske pyroklastiske strømmer, jeg har latt meg irritere over et litt for kjapt fortellertempo, hatt utbrudd i vantro når serien har veket for langt vekk fra Tolkiens opprinnelige verker og jeg har ledd meg ihjel av merkelig vargedesign.

Også gir det en 5'er ? Hva var det som gjorde at hun skiftet mening?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om du leser mer, skryter Marte Hedenstad av en del andre ting: Hun mener serien bevarer Tolkiens ånd, hun skryter av flere skuespillerprestasjoner, av bilde og lyd med mer. Og ender opp på en 5er. 

Jeg er mer mellom 4 og 5. På sitt beste en 5er, men også en del som trekker ned. 

Folk skriver at den er forutsigbar og da regner jeg med avsløringene i siste episode? Hvis det var så forutsigbart, hvorfor har halve internett diskutert hvem som er hvem med nye teorier etter hver episode (den andre halvparten av nettet har sagt at serien suger). Kan være enig i at det var overraskende rett fram, men samtidig var det jo helt innafor også. Og så er vi ferdige med "mystery box" og gjetteleken. Kanskje serieskaperne tenker en mer rett fram historie, men noen red herrings underveis, enn at det skal være så innmari komplisert?

Endret av Tomeito
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.Duklain said:

Herregud denne serien er så forutsigbar at man skulle tro at den var skrevet av Captain Obvious. Jeg var positiv etter de første to episodene, men nå skjønner jeg hvordan resten av serien kommer til å bli. 

Skrevet av Captain Obvious og Prins Valium. En sterk og progressiv kombinasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (5 minutter siden):

Folk skriver at den er forutsigbar og da regner jeg med avsløringene i siste episode? Hvis det var så forutsigbart, hvorfor har halve internett diskutert hvem som er hvem med nye teorier etter hver episode (den andre halvparten av nettet har sagt at serien suger). Kan være enig i at det var overraskende rett fram, men samtidig var det jo helt innafor også. Og så er vi ferdige med "mystery box" og gjetteleken. Kanskje serieskaperne tenker en mer rett fram historie, men noen red herrings underveis, enn at det skal være så innmari komplisert?

Spoiler

Hvis folk ikke har skjønt at Halbrand var Sauron og kometmannen var Gandalf, ganske tidlig i serien,  så er de passe sløve vil jeg si. 

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tomeito said:

Vel, om du leser mer, skryter Marte Hedenstad av en del andre ting: Hun mener serien bevarer Tolkiens ånd, hun skryter av flere skuespillerprestasjoner, av bilde og lyd med mer. Og ender opp på en 5er. 

Gå fra "hatt utbrudd i vantro når serien har veket for langt vekk fra Tolkiens opprinnelige verker" til "bevarer Tolkiens ånd" var ganske stort, står ikke noe om hvorfor. Man ler seg ikke hjel av dumme ting i serier som er 5/6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):
  Skjul innhold

Hvis folk ikke har skjønt at Halbrand var Sauron og kompetmannen var Gandalf, ganske tidlig i serien,  så er de passe sløve vil jeg si. 

 

Ikke helt uenig i det nei. Særlig med hva vi endte opp med, men det har vært MYE diskusjon og debatt og teorisering rundt dette på nett, mye fordi det aldri ble sagt rett ut og serieskaperne la opp til litt forskjellig. 

I følge serieskaperne blir det mer kanonisk i sesong 2 og at det har vært et poeng med at Sauron ikke var ferdig Sauron i episode 1: https://screenrant.com/rings-power-season-2-lotr-canon-tolkien-details/

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (2 minutter siden):

Gå fra "hatt utbrudd i vantro når serien har veket for langt vekk fra Tolkiens opprinnelige verker" til "bevarer Tolkiens ånd" var ganske stort, står ikke noe om hvorfor. Man ler seg ikke hjel av dumme ting i serier som er 5/6.

Det kan da være detaljer hun reagerer på, men samtidig trivdes med helheten - som kommer fram om man hører på podkasten. Kunne nok vært enda tydeligere på det i anmeldelsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Tomeito said:

Vel, om du leser mer, skryter Marte Hedenstad av en del andre ting: Hun mener serien bevarer Tolkiens ånd, hun skryter av flere skuespillerprestasjoner, av bilde og lyd med mer. Og ender opp på en 5er.


Det går ikke an å ta Marte Hedenstad seriøst.

"Morfydd Clark gjør imidlertid en strålende jobb med å gjøre Galadriel til sin egen, og hun overbeviser i rollen som en yngre, mer krigersk og mer egenrådig versjon av rollefiguren."

I'm sorry, what? Du som nettopp snakket om å bevare Tolkiens ånd. Morfydd Clark har forøvrig omtrent ett ansiktsuttrykk og én sinnsstemining. Hun er monoton og dårlig, og lett noe av det verste med serien.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

På en skala 1-10, så starter en serie med et slikt budsjett omtrent allerede på en veldig høy karakter, nettopp fordi dette er en av de mest elskede fantasiunivers som er laget.
Det må sies å være en fabelaktig prestasjon for å likevel feile så mye som skaperene av denne serien har gjort. Etter siste episode, rykket serien enda mer ned, eg satt med et sukk, ikke fordi det var forutsigbart, men at manus er så forferdelig dårlig. Det oser av latskap i dialogene, et hastverk uten like. Vil anta at det tar tid og mye tanke bak å skrive et godt manus som bringer oss inn, og eg er langt i fra noen ekspert, men eg er hvertfall ærlig med meg selv, når eg rett og slett ikke føler noe av det som blir presentert.
Å gi denne serien en 5er er vel like useriøst som å gi den en 1er.
 

Spoiler

En eksempelscene:
Celebrimbor, han som blir skrytt opp i skyene omtrent ved hver eneste mulighet, virker plutselig å være en slags lærling i scenene når de lager ringene Og eg skjønner han skal få hjelp av den onde, men eg synes det hele blir presentert så utrolig dårlig, klumsete er stikkordet.
De respekterer ikke publikum, med mindre målgruppen faktisk er kun tenåringer som ikke bryr seg om sånt, men eg husker folk leste bøkene til tolkien når eg var tenåring, så eg vet ikke helt hvem de sikter seg inn på. Men eg husker og at eg ikke likte LotR filmene når de kom og eg var tenåring, virket litt kjedelig, så eg hadde kanskje synes denne serien var dritkul på det stadiet. Det var i senere tid eg satt å måpet om hvor gode LotR filmene var.
 

Det blir nok mer LotR, for markedet for tolkien fantasi er nok langt i fra mettet med denne serien. Eg får vel heller prøve å respektere de som liker serien og gratulere de som heldige fans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med et så stort budsjett, synes jeg serieskaperne har misbrukt muligheten de fikk. 
Ser man på Concept art og endelig resultat, blir man enda mer skuffet, for de var tydeligvis på riktig vei, men noe eller noen styrte skipet en helt annen vei. 
Etter å ha spilt begge Shadow of Mordor spillene, var The Bright Lord/Celebrimbor et av mine favoritt alver, men her er han en gammel skrøpelig mann som absolutt ikke  utstråler energien av en kriger-smed. 
Alvene er tegnet inn med langt hår,  de bor i palasser, mens i serien står de ute i skogen. 
Middagen foregår i et palass, mens i serien er det et bord midt i skogen. 
Elrond, Durin, kona til Durin, ser annerledes ut. Elrond se virkelig ut som en litt yngre Elrond fra Lord of The Rings. 
kongen som ligger syk, ser virkelig ut som han ligger i et rom som er en konge verdig, mens i serien ligger han i et mørkt rom. 
 

Har ikke sett siste episoden enda…

C3946BEC-82B0-484B-AB0F-FAD5F0929C46.jpeg

42327F08-9767-4092-B974-AE1B84E89DE6.jpeg

BC1075AA-F466-45C4-941A-48F30F82F1E8.jpeg

D2CE72B0-989C-4BD4-B25E-0BAC9174F96F.jpeg

8ED09D59-58F5-4FD6-87FC-9401BE3B3D80.jpeg

F0B8485D-2953-4928-8CC4-05235CFA2147.jpeg

9F1FE823-69EC-4DF0-8195-886951727B59.jpeg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Megaoctane said:

Ser man på Concept art og endelig resultat, blir man enda mer skuffet, for de var tydeligvis på riktig vei, men noe eller noen styrte skipet en helt annen vei. 



Det var disse to nepeskrellene av noen showrunnere da. Payne og McKay. Som aldri har dirigert eller skrevet en film eller serie og som hadde ingen credits før Rings of Power og som visstnok bare jobbet med Bad Robot med punchup. De vet rett og slett ikke hva de driver med. Og det vises.

Tenk å gi verdens dyreste TV serie til to mislykkede skribenter.

https://www.imdb.com/name/nm4259881/
https://www.imdb.com/name/nm4260438/

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:



Det var disse to nepeskrellene av noen showrunnere da. Payne og McKay. Som aldri har dirigert eller skrevet en film eller serie og som hadde ingen credits før Rings of Power og som visstnok bare jobbet med Bad Robot med punchup. De vet rett og slett ikke hva de driver med. Og det vises.

Tenk å gi verdens dyreste TV serie til to mislykkede skribenter.

https://www.imdb.com/name/nm4259881/
https://www.imdb.com/name/nm4260438/

Amazon gjorde jo akkurat det samme med Wheel of Time så akkurat det var vel ikke så overraskende.

Lenke til kommentar

Har lest og hørt noen intervjuer med serieskaperne og de er helt klare på at de har en del å jobbe med. Enig i at det fremstår som merkelig av Amazon å gi to uerfarne hovedansvar for en så stor satsing, så de må jo ha overbevist på en eller annen måte. I motsetning til en del kommentarer, virker det også som at de har god peil på Tolkiens univers. Ser fram til fortsettelsen - kanskje de får 10 episoder og ikke 8 neste sesong som gjør at de ikke må ha så dårlig tid som de tidvis har hatt denne sesongen (mener å ha hørt at det egentlig var planlagt 10 episoder, men så ble det 8 og dermed måtte de speede en del opp underveis). 

Kunne feks tenkt meg at handlingen i episode 8 hadde fått minst en episode til på seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handlar ikkje om kor mykje peiling dei har på Tolkien, men korleis serien blir produsert. Det er jo ganske avgrensa kjeldemateriale når dei går i detalj på mange hendingar, så at dei må dikte ein del er sjølvsagt. Det er måten det blir gjort på som ikkje fungerer.

Edit: Målet med serien er vel først og fremst å fylle lommeboka til Jeff Bezos. Ikkje hedre Tolkien eller hans verk.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Brother Ursus skrev (13 timer siden):


Det går ikke an å ta Marte Hedenstad seriøst.

"Morfydd Clark gjør imidlertid en strålende jobb med å gjøre Galadriel til sin egen, og hun overbeviser i rollen som en yngre, mer krigersk og mer egenrådig versjon av rollefiguren."

I'm sorry, what? Du som nettopp snakket om å bevare Tolkiens ånd. Morfydd Clark har forøvrig omtrent ett ansiktsuttrykk og én sinnsstemining. Hun er monoton og dårlig, og lett noe av det verste med serien.

Helt enig. Så fort det var klart at dette ble en politisk korrekt og "progressiv-liberal" versjon av Tolkiens verden, så hengte NRK seg på med en gang, og har promotert serien iøynefallende mye (sammenliknet med mange andre store TV-serier), inkludert med relativt ukritiske og overdrevet positive anmeldelser.

Det samme skjedde med Disney Star Wars. Husker godt hvordan NRK gav The Last Jedi terningkast 5, og skrøt kraftig av filmen. The Last of Us Part II ble også ivrig promotert og genierklært med terningkast 6 (dog spillet rent teknisk er meget imponerende, men synd at handlingen og karakterene er mindre likanes). 

Hvis en film eller TV-serie blir veldig promotert av NRK, så er det heller et svakhetstegn enn et kvalitetsstempel i mine øyne. Da vet man i hvert fall hva slags type historiefortelling man mest sannsynlig har i vente...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

At det blir litt ekstra fremmet av NRK kan jo ha med at Marte Hedenstad og Sigurd Vik er over hakket interessert i fantasy og annen geek-kultur, samtidig som at dette for tiden er ganske dominerende i film og tv-landskaper. Så får det heller være at spesielt Hedenstad kan bli noe vel engasjert. Det er heller ikke rart at akkurat denne serien har fått mye fokus, det ser man rundt om kring på veldig mange film- og tv-nettsider, ikke bare NRK (orker ikke å røre noe ved påstander om NRKs motiver og den slags). Det er jo en stor happening, noe denne tråden er et bevis på - på godt og vondt. 

 

Amazons mål er nok å tjene mest mulig (Jeff Bezoz ville jo ha sin egen Game of Thrones mtp suksess osv.), men det virker ikke som at serieskaperne nødvendigvis blir styrt for mye av det - så er det jo mer usikkert hvor mye frihet de faktisk har (Noen her vil vel si at de har liten og Amazon har sin agenda...) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...