Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn
Tomeito skrev (5 timer siden):

At det blir litt ekstra fremmet av NRK kan jo ha med at Marte Hedenstad og Sigurd Vik er over hakket interessert i fantasy og annen geek-kultur, samtidig som at dette for tiden er ganske dominerende i film og tv-landskaper. Så får det heller være at spesielt Hedenstad kan bli noe vel engasjert. Det er heller ikke rart at akkurat denne serien har fått mye fokus, det ser man rundt om kring på veldig mange film- og tv-nettsider, ikke bare NRK (orker ikke å røre noe ved påstander om NRKs motiver og den slags). Det er jo en stor happening, noe denne tråden er et bevis på - på godt og vondt. 

 

Amazons mål er nok å tjene mest mulig (Jeff Bezoz ville jo ha sin egen Game of Thrones mtp suksess osv.), men det virker ikke som at serieskaperne nødvendigvis blir styrt for mye av det - så er det jo mer usikkert hvor mye frihet de faktisk har (Noen her vil vel si at de har liten og Amazon har sin agenda...) 

Tja. Husker også at Wheel of Time-serien fikk mye omtale, som har mange av de samme problemene som Rings of Power. Kan derimot ikke si jeg har sett like mye skrevet på NRK.no om House of the Dragon, som fremstår mer som en "tradisjonell god serie" med relativt lite moderne agenda/politikk. 

Det kom vel ut at originalt la Rings of Power seg mye tettere opp mot Tolkiens lære og Peter Jacksons versjon, men så underveis kom det inn andre aktivister og personer (inkl. fra Bad Robot) som ville sette sitt stempel på serien, og gjøre den mer "representativ for den verden vi lever i idag". Når selve historiefortellingen må spille andrefiolin, så blir også resultatet deretter. For all del, jeg kan se det har vært brukt mye penger, og serien har noen pene scener og oversiktsbilder. Men går man handlingen og dialogen nærmere i sømmene, så begynner det fort å rakne...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tomeito skrev (10 timer siden):

Enig i at det fremstår som merkelig av Amazon å gi to uerfarne hovedansvar for en så stor satsing, så de må jo ha overbevist på en eller annen måte.

https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-features/the-rings-of-power-showrunners-interview-season-2-1235233124/

"At one point, Payne and McKay asked mentor and former boss J.J. Abrams to call Amazon to put in a good word, and he did. “We feel like that moved the needle,” says McKay."

Ikke d at d va eneste grunn, Men vil tru d hjalp til mye .

 

Endret av bbios
Lenke til kommentar
Zeph skrev (15 timer siden):

Edit: Målet med serien er vel først og fremst å fylle lommeboka til Jeff Bezos. Ikkje hedre Tolkien eller hans verk.

Målet til alle selskaper som investerer, det være seg i serie eller filmer, eller salg av epler, er best mulig økonomisk resultat. På lik linje med at ansatte jakter best mulig lønn og arbeidsvilkår. De to henger sammen. 

Hva angår Tolkien- boet, som ivaretar hans verk, sa de nei til mer penger fra Netflix fordi Amazon ga de kreativ innpass. Det er verdt å merke seg. Amazon tilbød altså økt hensyn på bekostning av penger. 

Jeff Bezos snakket i London om at hans sønn, en LOTR/Tolkien-fan, var den han fryktet å skuffe. "Dad, please don't fuck this up" ble han fortalt. 

Hva angår kreativ kontroll snakket jeg med regissør, production designer og komponist. De fremhevet alle stor kreativ kontroll, begrensningene de nevnte var budsjett og pandemi-restriksjoner.

Spesielt komponist Bear McCreary påpekte at han for første gang i sin karriere ble gitt full kreativ frihet. Det fant jeg spesielt, jeg ville tro bl.a. arbeidet på Battlestar Galactica, Outlander og Black Sails var med like stor frihet. 

De manglene jeg selv føler på mtp serien, vil jeg mest av alt tilegne rytme og forutsigbarhet, og at spesielt Southlands-scener og Harfoots bar preg av at innspilling åpenbart ga begrensninger i antall extras. 

Jeg vil anta denne serien var en stor nok oppgave for to uerfarne (men åpenbart svært Tolkien-kunnskapsrike, ref dybdeadtikler om bud-prosessen) sjefprodusenter. Å også håndtere serien under en pandemi og den voksende giftige og polariserende online-kulturen, setter nok også sitt preg. 

Håpet er at de involverte blir godt ivaretatt, og at de bygger videre på det som fungerte i første sesong, de får mer igjen i budsjettet med å flytte produksjonen til London (men nervøs mtp det visuelle). Men jeg er redd de, som så mange før dem, kommer til å bli spist opp av hatbølger. Det kan vanskelig være sunt mentalt å jobbe på slike prosjekt, det var ikke rent lite de måtte jobbe med dette eksempelvis i forberedelsene til Obi Wan-serien, hvor de erfarne måtte forberede de nye på hva de har i vente (Hayden er forøvrig verdens hyggeligste mann). 

Utover det er jeg skuffet over at jeg ikke har fått millioner av Amazon. Siden jeg var eneste nordmann (ble meg fortalt) invitert inn på rød løper (den var grønn) under verdenspremieren for å snakke med de involverte, er det skuffende at bestikkelser ikke kom. Det var rimelig dyrt å være med på dette her. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har nå lidd meg gjennom første sesongen og den største grunnen til det er at jeg har fått meg en 77" Sony Oled som løftet helhetsinntrykket. Bilde og lyd på serien er veldig bra, men er en kjedelig og rotete serie. Å se på de pompøse alvene stå og gnåle i det uendelig uten at jeg egentlig skjønner hva de sier er ulidelig. Nå skal det sies at jeg generelt ikke liker serier siden jeg mener de er kjedelige og dratt ut i det uendelige bare for å få flere episoder, men jeg prøvde å gi denne serien en sjanse. Hovedpersonen har bare et ansiktsuttrykk og er en veldig kunstig person som jeg ikke kan identifisere meg med. Er det bare jeg som ser at serier har mye dårligere kvalitet enn filmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noko eg har lagt merke til lenge etter at LOTR-filmane kom ut er kor mykje det er gått over til CGI i dagens filmbransje. I filmane brukte dei veldig mykje fysiske lokasjonar, bygde landsbyar og anna, mens det i dag blir brukt store mengder CGI. Det er tilfelle i dei fleste filmar og seriar sjølvsagt. Det kjennes litt meir ekte ut med måten ting vart gjort i filmane. Dei brukte sjølvsagt CGI på den tida óg, men det er noko med det visuelle, fargebruken og ting ser litt meir ut som ein kan tenke seg at det ville gjort i ei fiktig verd. Det er litt meir nedtona, meir jordlege fargar, mindre prang. Litt mindre Starcraft 2 og Marvel. "Grittier", som Mortensen omtalar det under.

Eg har ei kjensle av at filmane vart laga på akkurat riktig tidspunkt. Dei var forbi 80-talsgreiene, teknologien var godt på vei framover (om ein ser vekk frå scenen der Isildur tar på ringen), men samtidig var det mykje som vart gjort utan datagrafikk. Eg kom over eit intervju med Viggo Mortensen om akkurat dette her:

Sitat

"Peter was always a geek in terms of technology but, once he had the means to do it, and the evolution of the technology really took off, he never looked back," Mortensen says. "In the first movie, yes, there's Rivendell, and Mordor, but there's sort of an organic quality to it, actors acting with each other, and real landscapes; it's grittier."

Mortensen says the "ballooning" of Jackson's reliance on CGI began with the second film, The Two Towers, and has increased with each subsequent project. "It was grandiose, and all that, but whatever was subtle, in the first movie, gradually got lost in the second and third. Now with The Hobbit, one and two, it's like that to the power of 10," Mortensen says.

https://ew.com/article/2014/05/17/viggo-mortensen-lord-of-the-rings-interview/

Det er mykje riktig i dette, og det er ikkje blitt mindre i RoP. No er ikkje Jackson involvert der, men det er store forskjellar frå FotR til RoP, som det vel hadde blitt uansett kven som produserte serien.

Eg kjøpte ein samleboks av LOTR Extended Edition for mange år sidan på DVD, men eit hav av DVD-plater og mange med ekstramateriale. Det var moro å sjå ekstramaterialet om korleis dei produserte filmane.

Alt var ikkje betre før, men alt er ikkje blitt betre med tida heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rogernen skrev (1 time siden):

 

Spennende å lese at man synes serien dro det ut for lenge, da det er tempoet som jeg stort sett har mest problemer med i sesong 1: De har for dårlig tid. Skulle som tidligere nevnt i tråden ønsket at den hadde 10 episoder (som de planla)

Zeph skrev (52 minutter siden):

 

Orkene, unnskyld uruk-ene, er vel ofte ekte mennesker i kostymer, sminke og dens slags praktiske effekter i RoP?

Ellers helt enig i at det for mye bruk av CGI, eventuelt dårlig bruk av CGI i dag (Hobbiten-filmene: Grøss!)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Tomeito said:

 

Å ha 2 timer mer med spilletid vil ikke hjelpe på den unaturlige dialogen hvor karakterne er redd for å prate med hverandre, eller ineffektiviteten i presantasjonen som leder til at serien er kjedelig å se på.
Separerer du bort hobbitene så skulle det ikke forundre meg om sessong en kunne ha blitt forkortet ned til en times spillefilm, VIS du har fått noen som ikke skriver cringe språk til å skrive linjene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Randeboy skrev (På 14.10.2022 den 22.58):

Absolutt. Etter to episoder forsto jeg med engang hvem som er hvem. Både Gandalf og Sauron. 

Hvordan i all verden kunne du gjette hvem Sauron var, allerede i episode 2?

Ok vedr. Gandalf, for den tanken har jeg hatt hele veien. Men det er enda ikke bekreftet, selv om det kom sterke indikasjoner i siste episode.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (58 minutter siden):

Hvordan i all verden kunne du gjette hvem Sauron var, allerede i episode 2?

Ok vedr. Gandalf, for den tanken har jeg hatt hele veien. Men det er enda ikke bekreftet, selv om det kom sterke indikasjoner i siste episode.

Det slo meg med engang bare. Og ble bare sterkere og sterkere for hver episode. Han ga ingen mening og oppførselen var helt tydelig et hint til det. 
Selvfølgelig er det Gandalf. Mener du det er Saruman eller Rabagast? De har liksom ikke så mange alternativer. 

Lenke til kommentar
Mala skrev (4 timer siden):

Huff ja, Hobitten filmene syns jeg var direkte grelle å se på, helt jævlig. 

Jeg har det slik med den tredje hobbiten-filmen, som er virkelig ille. De to første synes jeg er OK. Særlig Hobbiten 2 inneholder en del gode scener. Største problemet for meg med hobbiten-filmene er Martin Freeman, som rett og slett ikke holder mål. 

Jeg leste Hobbiten i 16-17 års alderen, og filmene kunne gjerne vært mer tro mot orginalverket for min del. Men dette er vel nettopp saken. Tolkien-bøkene har en stor fanbase, og hver leser ser for seg sitt eget univers. Filmene blir derfor lett annerledes enn det man tenker de burde være.  

ROP er knapt Tolkien engang. Hvis det er Tolkien, så er det Tolkien på en overflatisk måte. Serien burde basere seg på eldgamle europeiske myter, fremfor alt germanske, norrøne og keltiske, det var jo det hele livet til Tolkien handlet om, å gjenfortelle disse mytene. Det var også det George Lucas gjorde med de tre første Star Wars-filmene. Men serieskaperne befinner seg ikke der mentalt, de er mer opptatt av rase, kjønn og legning, av kulturkrig og moralisme. På sett og vis det motsatte av Tolkien, som var interessert i nasjoners egenart og beundret det mannlige heroiske ideal. 

Jeg tror Tolkien ville ha hatet denne serien, han var tross alt kristen og konservativ. Det syns ikke i Ringens Herre-bøkene fordi Tolkien som forfatter var annerledes enn Tokien som privatperson. Som forfatter var han raus og tolerant, klok nok til å forstå at mennesker oppfatter virkeligheten annerledes og at sannheten derfor ikke kan være ens. Som privatperson hadde han svært sterke antipatier, og han ville absolutt ha hatet denne serien, tror jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Randeboy skrev (12 minutter siden):

Det slo meg med engang bare. Og ble bare sterkere og sterkere for hver episode. Han ga ingen mening og oppførselen var helt tydelig et hint til det. 
Selvfølgelig er det Gandalf. Mener du det er Saruman eller Rabagast? De har liksom ikke så mange alternativer. 

Jeg så ikke den komme, faktisk. Det var ingen hint eller indikasjoner før episode 8. Fra episode 1 til 7 var det Galadriel som tok alle avgjørelsene.

Om man ser på hvilket tidsverv serien foregår, burde det ikke vært noen av istarene.

Men hintet om Gandalf kom veldig tydelig frem når den ukjente trollmannen sa at de skulle følge lukten; Noe Gandalf også sa til Frodo i Moria når han plutselig kom på hvilken vei de skulle følge.

Jeg skal lese igjennom bøkene på nytt, for å se om det finnes en skikkelse før istarenes tid på Midgard, som Gandalf kan være inspirert av. For det er veldig (om ikke for) opplagt at det er Gandalf.

Dessuten synes jeg den ukjente trollmannen har for mye kraft til å være istar. De mistet mye kraft når de dro fra Valinor til Midgard.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Randeboy said:

Selvfølgelig er det Gandalf. Mener du det er Saruman eller Rabagast? De har liksom ikke så mange alternativer. 

Kan være en av de 2 blå trolmennene, i noen versjoner av hva Tolkien har skrevet så kom de jo i andre tideverv. Så det passer jo bedre enn Gandalf som kom i tredje tideverv.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

Jeg så ikke den komme, faktisk. Det var ingen hint eller indikasjoner før episode 8. Fra episode 1 til 7 var det Galadriel som tok alle avgjørelsene.

Dette er jo Saurons sin beste egenskap - manipulasjon. Det var ganske mange hint å ta av, men ikke så lett å legge merke til når man er så spent på en så stor serie som handler om Middle-Earth.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
TwoFace skrev (35 minutter siden):

Dette er jo Saurons sin beste egenskap - manipulasjon. Det var ganske mange hint å ta av, men ikke så lett å legge merke til når man er så spent på en så stor serie som handler om Middle-Earth.

Det er sant, at Sauron er manipulaitv. Men likevel ga ikke serien noen hint før i episode 8, eller rettere sagt, de røpte hintene ved at han var manipulativ i episode 8, ikke før.

Du sier "når man er så spent på en så stor serie som handler om Middle-Earth."

For min del ser jeg på serien som den er. Ja, selvfølgelig drar jeg paralleller til bøkene både før ringen og historien Ringerens herre. Men likevel tar jeg serien som den er, basert på de begrensninger serien har mtp. opphavsrett etc.

Din konklusjon om at jeg er for spent mtp. på serien, slik at jeg overser hintene i serien, uten at du påpeker hva jeg har oversett er ignorant. Det tyder på din manglende kunnskap om Tolkiens univers.

Hint: Påpek hva jeg har oversett, ikke påstå at jeg har oversett.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (8 minutter siden):

Det er sant, at Sauron er manipulaitv. Men likevel ga ikke serien noen hint før i episode 8, eller rettere sagt, de røpte hintene ved at han var manipulativ i episode 8, ikke før.

Du sier "når man er så spent på en så stor serie som handler om Middle-Earth."

For min del ser jeg på serien som den er. Ja, selvfølgelig drar jeg paralleller til bøkene både før ringen og historien Ringerens herre. Men likevel tar jeg serien som den er, basert på de begrensninger serien har mtp. opphavsrett etc.

Din konklusjon om at jeg er for spent mtp. på serien, slik at jeg overser hintene i serien, uten at du påpeker hva jeg har oversett er ignorant. Det tyder på din manglende kunnskap om Tolkiens univers.

Hint: Påpek hva jeg har oversett, ikke påstå at jeg har oversett.

Det hintet som satte spikeren i kisten for min del, var da han viste hvor interessert og hva han var villig til å gjøre for å få innpass som smed. Han viste for stor interesse og viste tidlig hva han var villig til å gjøre for å få tilgang/innpass f.eks. Dead giveaway right there.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
TwoFace skrev (8 minutter siden):

Det hintet som satte spikeren i kisten for min del, var da han viste hvor interessert og hva han var villig til å gjøre for å få innpass som smed. Han viste for stor interesse og viste tidlig hva han var villig til å gjøre for å få tilgang/innpass f.eks. Dead giveaway right there.

Den er jeg enig i. Men det hintet kom i episode 7, ikke 2.

Edit: med fare for at jeg diskuterer med feil bruker, som påstå at han viste hvem Sauron var allerede i episode 2.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (9 minutter siden):

Den er jeg enig i. Men det hintet kom i episode 7, ikke 2.

Edit: med fare for at jeg diskuterer med feil bruker, som påstå at han viste hvem Sauron var allerede i episode 2.

Jeg visste ikke at han var Sauron i andre episode, men fattet fort mistanker allerede da. Spesielt på båten når han ikke ville svare på hvor han kom fra. Mitt første innlegg i denne tråden, så du har nok ikke diskutert dette med meg, nei.

Edit: Men det er sikkert noen som liker å skryte på seg ekstra kunnskap. Bragging rights på nett er veldig viktig for noen.

Endret av TwoFace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...