Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (1 time siden):

Siste episode av House of the dragon... holy sh#t.
Et mesterstykke i skuespill. Stemning som er til å ta og føle på. Uforutsigbarhet. Politisk intrige. 

ROP har ingenting å stille opp med selv om den er dyrere å produsere. HOD blir bedre og bedre mens ROP blir dårligere og dårligere, helt ned i rennesteinen er den på vei. 
Det var synd at serien skulle bli så dårlig, gledet meg lenge til å se hva de hadde laget. 


 

Veldig enig. Å se HoD etter en RoP-episode er som å rense bort alt crapet og virkelig se kvalitet.

Tror HOP har vunnet mye på at de ble sluppet samtidig, kontrasten blir så stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, The Very End said:

Dama likte det, og personlig synes jeg det er flere ting å like i episoden selv om det er også er en del dårlig skuespill / dialog. Ut i fra hva hun beskriver er hun typ 8/10 mens jeg tenker meg et sted rundt 6-7-tallet. Det er underholdende å se på, selv om det har noen kleine scener. At noen mener det er det verste de har sett bevitner at de faktisk ikke vet  hva de snakker om. For hvis dette er det verste noen har sett sammenlignet med det meste av serier som i dag vises, ja da er man faktisk ikke objektiv. (Og ja, er lov å kritisere masse, men folk overdriver).

Problemet her er hva vi ser på og hva forventningene er. Dette er ikke en vanlig serie hvor man blir overrasket over bra produksjon og gode CGI effekter. Når man kjøper Tolkien rettigheter, kaster 10 milliarder kroner og hyper dette i tre år så er forventningene noe annet. Helt grei 6/10 er en katastrofe. For Tolkiens så er det slag i tryne og derfor reaksjonene. Ikke bare omskrivingen og mangler på karakterer men hvordan de har tvistet hele greia til å handle om seg selv. 

Serien i seg selv er kanskje en 5/10 men når man drar inn hva den burde være er den 2/10.. og jeg forstår at noen mener den er 1/10.

Så når man ser dette så husk at hver eneste episode har budsjett på størrelse med en hollywood spillefilm. Det er bare helt sykt. Eneste positive er at det er så lenge til sesong to kommer at de kanskje de vil høre på kritikken og rette opp det de gjør feil.. hahha neida.. vi vet hva som skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eit moment er at mange vil samanlikne serien med filmane, og alle tre filmane er inne på topp 15 av IMDB sin Top 250. Det set eit veldig press på produsenten for å levere. Tolkien sitt univers var allereie populært før filmane og vart ikkje mindre etter filmane.

Hadde dette vore ein random serie i eit ukjent univers så ville det vore heilt greit, men det er ikkje det. Det er LOTR og det er Tolkien sitt univers. Då stiller folk høgare krav. Eg stiller høgare krav.

No er me kanskje halvveis i sesong ein av potensielt fem sesongar, så det er tidleg å evaluere heile serien, men det er likevel mange timar materiale allerie.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (23 minutter siden):

Eit moment er at mange vil samanlikne serien med filmane, og alle tre filmane er inne på topp 15 av IMDB sin Top 250. Det set eit veldig press på produsenten for å levere. Tolkien sitt univers var allereie populært før filmane og vart ikkje mindre etter filmane.

Hadde dette vore ein random serie i eit ukjent univers så ville det vore heilt greit, men det er ikkje det. Det er LOTR og det er Tolkien sitt univers. Då stiller folk høgare krav. Eg stiller høgare krav.

No er me kanskje halvveis i sesong ein av potensielt fem sesongar, så det er tidleg å evaluere heile serien, men det er likevel mange timar materiale allerie.

Vi har bare en episode igjen av sesong 1, så vi er godt over halvveis i den sesongen. Men ja, vi er snart ferdige med en av det som er planlagt å bli fem sesonger...

 

Selvfølgelig sammenligner vi, både med filmene, bøkene og andre fantasy-univers. Det er naturlig, men at HotD er veldig bra = RoP er veldig dårlig fordi den ikke er like bra, er en slutning jeg IKKE er enig i. 

 

Er dog ikke glad i at folk er så bastante på at "de som kjenner Tolkien" ikke liker dette. For det er mange som kjenner godt til Tolkiens univers OG som faktisk liker serien!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nå en gang sånn at når disse negative sippefolkene sitter og skriver i sine ekkokamre på twitter/reddit/forum tror de at ALLE som bryr seg om Tolkien instinktivt haaaater serien. Selv om det er bare en liten gruppe på størrelse med dette forumet som liker og deler hverandre syting.

Folk som liker noe skriver vanligvis ikke om det noen steder.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Tomeito said:

men at HotD er veldig bra = RoP er veldig dårlig fordi den ikke er like bra, er en slutning jeg IKKE er enig i. 

Var det ikke bare for å påpeke enkelte element i RoP som var ekstremt dårlige, men som var gode i HotD? Å gå avengers eventyrstil kan dem gjerne gjøre, men det tiltrekker ikke meg. Mister eg retten til å si det er dårlig da?

Lenke til kommentar

Nope, det var heller ikke meningen å nekte deg den retten, selvfølgelig ikke - jeg skriver jo også at det er JEG som ikke er enig i den slutningen, ikke at den nødvendigvis ikke er lov. Og som jeg også skriver, forstår jeg jo sammenligninga, jeg gjør jo det selv, men jeg prøver å ikke la det påvirke min opplevelse av RoP. 

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bytex said:

Det er nå en gang sånn at når disse negative sippefolkene sitter og skriver i sine ekkokamre på twitter/reddit/forum tror de at ALLE som bryr seg om Tolkien instinktivt haaaater serien. Selv om det er bare en liten gruppe på størrelse med dette forumet som liker og deler hverandre syting.

Folk som liker noe skriver vanligvis ikke om det noen steder.

Så når ratingen faller.. seertallene faller.. selv Forbes.com stiller spørsmål til om dette egentlig er noe bra.. da er man fortsatt " negative sippefolk" om man kritiserer serien. Jaja.. 

spacer.png

Lenke til kommentar

Serien har fortsatt høy rating hos noen mediehus. Episode 6 får 10/10 av IGN. Som gjør at jeg mister den lille tilliten jeg hadde til "profesjonelle" hovedstrømsanmeldere. Personlig skrudde jeg av TV-en mot slutten av episoden fordi det var så dårlig. 

Spoiler

Hvordan vet Galadriel og kavaleriet nøyaktig hvor de skal angripe og at de må skynde seg, nesten som at de har lest manuset og vet hva som skal skje? Og de ankommer akkurat den landsbyen der det skjer i hele southlands? Det var da svært beleilig. 

Snilt av Adar og orkene å gi menneskene en 3-4 minutters pause til å gi damen førstehjelp inne i tilfluktsstedet som virker superkunstig. De hadde overtaket og var i fullt angrep - ingen grunn for dem å vente så lenge annet enn at manuset krever det. Dama blir tilsynelatende truffet av 2 piler, ikke 1. Men den ene bare latet hun som at hun ble truffet. 

Ingen tenker det kan være lurt å sjekke at "sverdnøkkelen" faktisk fortsatt ligger innpakket i det som ble tatt fra Adar? All den tid de er i besittelse av dette superviktige objektet? INGEN FINNER PÅ Å SJEKKE? 

Galadriel, alvkommandøren som skal være tusenvis av år gammel og full av visdom og leder store hærformasjoner, alt hun kan gjøre når vulkanen får utbrudd er bare å stå og stirre den i senk? Hun kan ikke lede eller gi kommandoer til folket, og hun kan ikke selv gjøre noe for å hjelpe? Galadriel er den eneste som står og stirrer, alle andre forsøker å hjelpe seg selv eller andre. 
Det blir altfor dumt. 

Dette går hus forbi mange av anmelderne virker det som. Kanskje de klarer å skru av hjernen mens de ser og bare nyter det visuelle? 
Det er ganske tydelig at publikummet ikke gjør tilsvarende. 
image.png.b4aadfe288a41c29d9fc2818038dfcc4.png
 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har slått meg flere ganger at musikken jobber hardt for å få et svært middelmådig manus og platte replikker til å konstant fremstå 'episk'. Til sammenligning klarer vel eksempelvis både Game of Thrones og House of the Dragon med ganske minimalistiske lydspor - fordi replikkene tillater det. Hva tenker dere? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, afterall said:

Det har slått meg flere ganger at musikken jobber hardt for å få et svært middelmådig manus og platte replikker til å konstant fremstå 'episk'. Til sammenligning klarer vel eksempelvis både Game of Thrones og House of the Dragon med ganske minimalistiske lydspor - fordi replikkene tillater det. Hva tenker dere? 

Ja, enig der. Musikken drar meg ut av scenene ofte, er også veldig repetivt. I Hotd legger jeg ikke så mye merke til musikken egentlig.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (50 minutter siden):

 

  Skjul innhold

Hvordan vet Galadriel og kavaleriet nøyaktig hvor de skal angripe og at de må skynde seg, nesten som at de har lest manuset og vet hva som skal skje? Og de ankommer akkurat den landsbyen der det skjer i hele southlands? Det var da svært beleilig. 

Snilt av Adar og orkene å gi menneskene en 3-4 minutters pause til å gi damen førstehjelp inne i tilfluktsstedet som virker superkunstig. De hadde overtaket og var i fullt angrep - ingen grunn for dem å vente så lenge annet enn at manuset krever det. Dama blir tilsynelatende truffet av 2 piler, ikke 1. Men den ene bare latet hun som at hun ble truffet. 

Ingen tenker det kan være lurt å sjekke at "sverdnøkkelen" faktisk fortsatt ligger innpakket i det som ble tatt fra Adar? All den tid de er i besittelse av dette superviktige objektet? INGEN FINNER PÅ Å SJEKKE? 

Galadriel, alvkommandøren som skal være tusenvis av år gammel og full av visdom og leder store hærformasjoner, alt hun kan gjøre når vulkanen får utbrudd er bare å stå og stirre den i senk? Hun kan ikke lede eller gi kommandoer til folket, og hun kan ikke selv gjøre noe for å hjelpe? Galadriel er den eneste som står og stirrer, alle andre forsøker å hjelpe seg selv eller andre. 
Det blir altfor dumt. 

Dette går hus forbi mange av anmelderne virker det som. Kanskje de klarer å skru av hjernen mens de ser og bare nyter det visuelle? 
Det er ganske tydelig at publikummet ikke gjør tilsvarende. 

Jeg liker egentlig hva de sier i filmpolitets Ringenes Herre-spesial: De påpeker logiske brister og slikt, og når de er ganske store er de ganske kritiske, men så kan de også si: "Jaja, jeg godtar det" - og der finner jeg meg en del ganger. Jeg ser logiske brister, litt for kjappe og "tilfeldige" ting som skjer osv. (og irritere meg over dem), men jeg kan samtidig godta det. 

Angående det i spoiler

Spoiler

Ligger ikke denne landsbyen langt mot vest, slik at dette er den første landsbyen i The Southlands de kommer til? 

Galadriel er både gammel og ganske vis, men samtidig relativt ung. Hennes karakter må også få utvikle seg over tid. Hadde hun vært så bra som hun er i RH, hadde hun vært en mye kjedeligere figur. Vi ser episode for episode både at hun tar inn over seg at hun har vært for sta, tatt feil osv. og forbedrer seg, men samtidig at hennes alve-hovmod nok fortsatt står sterkt. Også skal jeg innrømme at hun IKKE er favoritten min her. 

De forstår at sverdhjaltet er viktig, men hvor viktig? Vet alle det? Hvorfor skal de sjekke noe som er pakket inn. 

Nå var forrige episode (6) den episoden med størst feil og brister, der er jeg faktisk veldig enig. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (19 minutter siden):
debattklovn skrev (1 time siden):

 

  Vis skjult innhold

Hvordan vet Galadriel og kavaleriet nøyaktig hvor de skal angripe og at de må skynde seg, nesten som at de har lest manuset og vet hva som skal skje? Og de ankommer akkurat den landsbyen der det skjer i hele southlands? Det var da svært beleilig. 

Snilt av Adar og orkene å gi menneskene en 3-4 minutters pause til å gi damen førstehjelp inne i tilfluktsstedet som virker superkunstig. De hadde overtaket og var i fullt angrep - ingen grunn for dem å vente så lenge annet enn at manuset krever det. Dama blir tilsynelatende truffet av 2 piler, ikke 1. Men den ene bare latet hun som at hun ble truffet. 

Ingen tenker det kan være lurt å sjekke at "sverdnøkkelen" faktisk fortsatt ligger innpakket i det som ble tatt fra Adar? All den tid de er i besittelse av dette superviktige objektet? INGEN FINNER PÅ Å SJEKKE? 

Galadriel, alvkommandøren som skal være tusenvis av år gammel og full av visdom og leder store hærformasjoner, alt hun kan gjøre når vulkanen får utbrudd er bare å stå og stirre den i senk? Hun kan ikke lede eller gi kommandoer til folket, og hun kan ikke selv gjøre noe for å hjelpe? Galadriel er den eneste som står og stirrer, alle andre forsøker å hjelpe seg selv eller andre. 
Det blir altfor dumt. 

Dette går hus forbi mange av anmelderne virker det som. Kanskje de klarer å skru av hjernen mens de ser og bare nyter det visuelle? 
Det er ganske tydelig at publikummet ikke gjør tilsvarende. 

Vis sitat  

Jeg liker egentlig hva de sier i filmpolitets Ringenes Herre-spesial

Det hørtes midt i blinken ut å følge episode recaps av serien fra Filmpolitiet - helt til jeg sjekket dem opp på Spotify. Hver podcast-episode er rett i underkant av FIRE timer? 3-4 timer for å dekke 50 minutter med innhold? Livet mitt er rett og slett for kort til det der. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Tomeito said:

Jeg liker egentlig hva de sier i filmpolitets Ringenes Herre-spesial: De påpeker logiske brister og slikt, og når de er ganske store er de ganske kritiske, men så kan de også si: "Jaja, jeg godtar det" - og der finner jeg meg en del ganger. Jeg ser logiske brister, litt for kjappe og "tilfeldige" ting som skjer osv. (og irritere meg over dem), men jeg kan samtidig godta det.

  Hide contents

Ligger ikke denne landsbyen langt mot vest, slik at dette er den første landsbyen i The Southlands de kommer til? 

Galadriel er både gammel og ganske vis, men samtidig relativt ung. Hennes karakter må også få utvikle seg over tid. Hadde hun vært så bra som hun er i RH, hadde hun vært en mye kjedeligere figur. Vi ser episode for episode både at hun tar inn over seg at hun har vært for sta, tatt feil osv. og forbedrer seg, men samtidig at hennes alve-hovmod nok fortsatt står sterkt. Også skal jeg innrømme at hun IKKE er favoritten min her. 

De forstår at sverdhjaltet er viktig, men hvor viktig? Vet alle det? Hvorfor skal de sjekke noe som er pakket inn. 

Nå var forrige episode (6) den episoden med størst feil og brister, der er jeg faktisk veldig enig. 

 

Noen få logiske brister går an. Men synes disse er for mange og for alvorlige og ødelegger derfor for mye. 

Spoiler

Det var i så fall ganske beleilig at dette er første landsbyen de kommer til, akkurat i tide. 

Joda, Galadriel trenger ikke være perfekt. Men selv "dumme" landsbybeboere prøver å gjøre noe produktivt. Hvorfor må hun være en dum-dum som står og stirrer på et vulkanutbrudd i flerfoldige minutter? En dyktig feltkommandør som Galadriel skal være må kunne improvisere når uforutsette hendelser skjer, finne opp en slagplan der og da og lede folk. Om hun selv også bidrar i tillegg så er det enda bedre. 

De forstår jo at sverdhjaltet er viktig, en karakter (husker ikke hvem) sier at "dont let Adar get away, he has a important object with him" eller noe lignende. Men ikke viktig nok til å sjekke at det er riktig objekt som er innpakket? 
Glemte enda en logisk brist: Helbrand begynner å springe etter Adar etter både Adar og Galadriel har begynt å løpe, men han er på stedet der Adar kommer før dem til å angripe Adar forfra. Hvordan gir det mening? Har han en superhest?
Hvordan vet han nøyaktig hvor Adar kom til å løpe? 

 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Serien har fortsatt høy rating hos noen mediehus. Episode 6 får 10/10 av IGN. Som gjør at jeg mister den lille tilliten jeg hadde til "profesjonelle" hovedstrømsanmeldere. Personlig skrudde jeg av TV-en mot slutten av episoden fordi det var så dårlig. 

  Vis skjult innhold

Hvordan vet Galadriel og kavaleriet nøyaktig hvor de skal angripe og at de må skynde seg, nesten som at de har lest manuset og vet hva som skal skje? Og de ankommer akkurat den landsbyen der det skjer i hele southlands? Det var da svært beleilig. 

Snilt av Adar og orkene å gi menneskene en 3-4 minutters pause til å gi damen førstehjelp inne i tilfluktsstedet som virker superkunstig. De hadde overtaket og var i fullt angrep - ingen grunn for dem å vente så lenge annet enn at manuset krever det. Dama blir tilsynelatende truffet av 2 piler, ikke 1. Men den ene bare latet hun som at hun ble truffet. 

Ingen tenker det kan være lurt å sjekke at "sverdnøkkelen" faktisk fortsatt ligger innpakket i det som ble tatt fra Adar? All den tid de er i besittelse av dette superviktige objektet? INGEN FINNER PÅ Å SJEKKE? 

Galadriel, alvkommandøren som skal være tusenvis av år gammel og full av visdom og leder store hærformasjoner, alt hun kan gjøre når vulkanen får utbrudd er bare å stå og stirre den i senk? Hun kan ikke lede eller gi kommandoer til folket, og hun kan ikke selv gjøre noe for å hjelpe? Galadriel er den eneste som står og stirrer, alle andre forsøker å hjelpe seg selv eller andre. 
Det blir altfor dumt. 

Dette går hus forbi mange av anmelderne virker det som. Kanskje de klarer å skru av hjernen mens de ser og bare nyter det visuelle? 
Det er ganske tydelig at publikummet ikke gjør tilsvarende. 
image.png.b4aadfe288a41c29d9fc2818038dfcc4.png
 

Ja, dette er noe jeg også stusser over. Hvordan er det egentlig mulig å gi ROP en god anmeldelse? Da må man i tilfelle skru av hjernen som du sier. Det samme med store Hollywood-produksjoner igrunnen, de får nesten alltid gode anmeldelser, uansett hvor dårlige de er. Bare tenk på de siste Star Wars filmene. Slik har det vært i mange år nå. Det har tydeligvis oppstått en type allianse mellom Hollywood og anmelderne i mainstreammedia. Mulig de har en felles kampsak i woke og identitetspolitikk? Vet ikke. Virker ihvertfall urettferdig mot små produksjoner, som jo ikke blir hypet opp av falske anmeldelser i de store mediehusene. Og det er ikke bra for oss kunder heller, som må finne frem til innhold på egenhånd, uten å stole på anmelderne som liksom narrer oss til å se populærkulturelt søppel. Løsningen for meg er YouTube, der finnes det dyktige og morsomme anmeldere. Man kan finne en eller to som man liker, og som ikke er kjøpt og betalt. Det fungerer ganske bra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, debattklovn said:

Serien har fortsatt høy rating hos noen mediehus. Episode 6 får 10/10 av IGN. Som gjør at jeg mister den lille tilliten jeg hadde til "profesjonelle" hovedstrømsanmeldere. Personlig skrudde jeg av TV-en mot slutten av episoden fordi det var så dårlig. 

  Reveal hidden contents

Hvordan vet Galadriel og kavaleriet nøyaktig hvor de skal angripe og at de må skynde seg, nesten som at de har lest manuset og vet hva som skal skje? Og de ankommer akkurat den landsbyen der det skjer i hele southlands? Det var da svært beleilig. 

Snilt av Adar og orkene å gi menneskene en 3-4 minutters pause til å gi damen førstehjelp inne i tilfluktsstedet som virker superkunstig. De hadde overtaket og var i fullt angrep - ingen grunn for dem å vente så lenge annet enn at manuset krever det. Dama blir tilsynelatende truffet av 2 piler, ikke 1. Men den ene bare latet hun som at hun ble truffet. 

Ingen tenker det kan være lurt å sjekke at "sverdnøkkelen" faktisk fortsatt ligger innpakket i det som ble tatt fra Adar? All den tid de er i besittelse av dette superviktige objektet? INGEN FINNER PÅ Å SJEKKE? 

Galadriel, alvkommandøren som skal være tusenvis av år gammel og full av visdom og leder store hærformasjoner, alt hun kan gjøre når vulkanen får utbrudd er bare å stå og stirre den i senk? Hun kan ikke lede eller gi kommandoer til folket, og hun kan ikke selv gjøre noe for å hjelpe? Galadriel er den eneste som står og stirrer, alle andre forsøker å hjelpe seg selv eller andre. 
Det blir altfor dumt. 

Dette går hus forbi mange av anmelderne virker det som. Kanskje de klarer å skru av hjernen mens de ser og bare nyter det visuelle? 
Det er ganske tydelig at publikummet ikke gjør tilsvarende. 
image.png.b4aadfe288a41c29d9fc2818038dfcc4.png
 

Altså for rottentomato så er den basert på de to første episodene som faktisk var bra. Imdb er eid av Amazon så… IGN er bare tull. Den er like langt unna 10/10 som 1/10

Lenke til kommentar
afterall skrev (3 timer siden):

Det har slått meg flere ganger at musikken jobber hardt for å få et svært middelmådig manus og platte replikker til å konstant fremstå 'episk'. Til sammenligning klarer vel eksempelvis både Game of Thrones og House of the Dragon med ganske minimalistiske lydspor - fordi replikkene tillater det. Hva tenker dere? 

Musikken bør stemme overens med historiens stemning og tema, noe som fungerer bra i Game of Thrones. 

Det som er litt synd med ROP, er at mange tydeligvis har lagt ned et fantastisk arbeide i fotografering, bilde, lydspor osv. Men det blir liksom forgjeves fordi handlingen bare er et rot som ikke gir mening (så opp til episode 4, før jeg ga opp). Så ja, det er ikke musikken som er problemet. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Mitt problem med RoP er at jeg ikke føler så veldig mye når jeg har sett en episode. Skuespillerne er for det meste ganske bra, men sliter med å bry meg om karakterene. Men jeg vet jo hvordan det ender. Uansett hva Galadriel eller Elrond finner på, så går det bra. Arwen blir født. Isildur kaster ikke ringen når han får muligheten. Hva står egentlig på spill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...