Gå til innhold

Hvordan aktivere BankID-appen?


Anbefalte innlegg

Tenkte å få aktivert BankID-appen for å bli ferdig med det men jeg får det ikke til. Etter ventetimen logger jeg inn med BankID på mobil og får godkjent identifiseringa. Men når appen skal kontakte BankID får jeg bare No Internet selv om jeg er tilkoblet internett. Etter noen forsøk får jeg den utrolig beskrivende feilmeldingen Something went wrong. Try again later.

Hva er det jeg gjør galt??

Sony Xperia 1-II, Talkmore og Sparebanken Sør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Tenkte å få aktivert BankID-appen for å bli ferdig med det men jeg får det ikke til. Etter ventetimen logger jeg inn med BankID på mobil og får godkjent identifiseringa. Men når appen skal kontakte BankID får jeg bare No Internet selv om jeg er tilkoblet internett. Etter noen forsøk får jeg den utrolig beskrivende feilmeldingen Something went wrong. Try again later.

Hva er det jeg gjør galt??

Sony Xperia 1-II, Talkmore og Sparebanken Sør.

Jeg fikk det heller ikke til ved første forsøk, prøvde igjen dagen etter da fungerte det.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at du har et gyldig/aktivt sertifikat?

Sitat

Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat på “Min BankID” øverst til høyre på bankid.no. Dersom dette er utløpt, vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat

Kilde

 

Lenke til kommentar

Merk at «BankID» og «BankID for mobil» er to tilsynelatende uavhengige systemer. Du må ha en regulær «BankID» avtale for å få aktiver appen.

Hele BankID er litt teit for på utsiden gir det inntryk av å være en helhetlig identifiseringstjeneste (som pass eller førerkort), men så må du assosiere den med en og en bank for at den skal funke.

Banken min krevde at jeg logget inn med kode-kort for å få gjort de endringene som krevdes for å kunne aktivere appen (hvis jeg logget inn på andre måter så forsvant bare funksjonaliteten).

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 minutter siden):

 Det er ikke rare scoren appen har hos Google Play.

Jeg har iOS, og den har alltid funket fint for meg. Er det andre med iOS som kan dele erfaringer her? Ikke bra score i App Store heller, men de fleste som gir dårlig score gir det for konseptet, ikke for appens funksjonalitet. De som ønsker en sikkerhet med 4 tall i stedet for en løsning med bedre sikkerhet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Det fungere knirkefritt for meg og på Android, men en ting jeg lurer på:

Denne appen forutsetter vel forbindelse via Internett for å fungere? Hvis man for eksempel er i ulandet utenfor EU og har slått av 4G så vil det vel ikke fungere? Hvis man kobler til lokal Wifi, så vil det vel fungere? - Noen som vet? 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, :utakt said:

Jeg liker ikke at jeg tydeligvis nå må skrive passordet mitt hver gang? Det er langt. 

Tragisk opplegg.  Det gamle BankID på mobil fungerte mye bedre.  Tipper mange nå må lage langt enklere passord fordi det blir for besverlig å skrive inn kompliserte passord på mobilen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/30/2022 at 7:49 AM, sedsberg said:

Jeg fant en guide men får det fremdeles ikke til.

https://www.sor.no/kort-og-betaling/bankid-app/

Det bekrefter også at banken støtter BankID-app. Så da skal det jo fungere. Har også siste oppdaterte versjon av android for mobilen.

Du må aktivere bankid inne på sor.no hvis du ikke allerede har gjort det. Samme sted som du aktiverer bankid på mobil.

 

Meny -> Ditt kundeforhold ->BankID/BankID på mobil

Så skal du se det under "Mine Avtaler".

Sånn ser det ut hos meg

543834017_Screenshot2022-09-01at11_01_34.png.d85e6d7bff93261aa0d38ca5b9595529.png

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (39 minutter siden):

Tragisk opplegg.  Det gamle BankID på mobil fungerte mye bedre.  Tipper mange nå må lage langt enklere passord fordi det blir for besverlig å skrive inn kompliserte passord på mobilen.  

Var ikke endel av fordelene med BankID-App at man skulle kunne bruke biometri som innlogging? 

kommer vell en oppdatering skulle man tro

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Emsal said:

Du må aktivere bankid inne på sor.no hvis du ikke allerede har gjort det. Samme sted som du aktiverer bankid på mobil.

 

Meny -> Ditt kundeforhold ->BankID/BankID på mobil

Så skal du se det under "Mine Avtaler".

Sånn ser det ut hos meg

543834017_Screenshot2022-09-01at11_01_34.png.d85e6d7bff93261aa0d38ca5b9595529.png

Som nevnt så er den aktivert. Både BankID og BankID på mobil. Jeg får også "aktivering godkjent" etter andre identifisering. Det er når BankID-appen skal videre at den stopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...