Gå til innhold

Kina importerer mer russisk energi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, geir__hk said:

Lurer på om man bør frykte at kineserne nå på grunn av veldig billig kraft fra russland, vil komme til å bli bedre i stand til å utkonkurrere europeiske bedrifter på store byggeprosjekter og evt. andre produkter som blir mer prisgunstig å produsere i kina, slik som f.ex biler ?

Mye tyder vel på at det er tilfellet ja. Ikke bare pga russisk gass, men europeisk energipolitikk i sin helhet. Men alle som påpeker at det å bare flytte utslippene ut av Europa for at vi her tilsynelatende skal ha god samvittighet har en tendens til å bli stemplet som klimafornektere

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (17 minutter siden):

Slutt å kjøpe produkter som er eiet av kinesiske selskaper og blir produsert i Kina.

Jeg greier ikke det i det daglige.

Men kjøper kun samsung når det er nettbrett og telefon. Hvitevarene skal være laget i europa. Aldri kinesisk tv.

Er klærne laget i Kina vil jeg helst ikke ha dem. Foretrekker smådyre merker som Boss som produserer i europa eller til nøds tyrkia. Gant og Jean Paul er fabrikksydde klær fra kina og det holder jeg meg for god til etter fylte 40. Kinas konsentrasjonsleire for Uighurer var dråpen for meg. Og jeg har lite til overs for Islam og dens tilhengere, for å si det mildt. Er ikke i tvil om hvem jeg sympatiserer med av muslimene og kommunistene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kina eier mesteparten av grunnmaterialene som trengs for solcelle og vindkraftproduksjon, og skulle de gå på Taiwan vil vi ikke kunne skape mange flere av disse energitypene lenger. Europa på sin side har gått fra 40% GDP til 18% av verden, med andre ord kan ikke Europa lenger regnes som "rike", og en har snart ingen reserve å ta av for satsning fremover. Vi kan bare håpe at Frankrikes storsatsning på atomkraft kommer før det er for sent, og at de som styrer Norge prioriterer egne innbyggere istedenfor å være solidarisk med stadig flere fattige naboer. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (3 timer siden):

Slutt å kjøpe produkter som er eiet av kinesiske selskaper og blir produsert i Kina.

ikke alltid lett å vite.

kjøpte et par små bokser tomatpuré (Eldorado) på Kiwi. Oppdaget hjemme når jeg leste på boksen av de var produsert i Kina. Hadde liksom aldri forestilt meg at slikt ble importert hit til landet. Gikk rett i søpla, da jeg ikke stoler på fødevarer derfra. De hadde jo en stor skandale for noen år siden med morsmelk-erstatning til spedbarn, med mange ofre.

p.s. her er forresten wiki-artikkel om skandalen

https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal

Endret av Mr.M
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

ikke alltid lett å vite.

kjøpte et par små bokser tomatpuré (Eldorado) på Kiwi. Oppdaget hjemme når jeg leste på boksen av de var produsert i Kina. Hadde liksom aldri forestilt meg at slikt ble importert hit til landet. Gikk rett i søpla, da jeg ikke stoler på fødevarer derfra. De hadde jo en stor skandale for noen år siden med morsmelk-erstatning til spedbarn, med mange ofre.

p.s. her er forresten wiki-artikkel om skandalen

https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal

Her er en interessant dokumentar om kinesisk tomatsaus-industri

For å oppsummere: de dominerer verden på det området også, og det jukses over en lav sko. Både med innholdet, og at de driver med triks for å få den til å fremstå som italiensk 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (24 minutter siden):

For å oppsummere: de dominerer verden på det området også, og det jukses over en lav sko. Både med innholdet, og at de driver med triks for å få den til å fremstå som italiensk

skremmende. får håpe at Mattilsynet har et øye på kinesiske matprodukter generelt som evt. dukker opp her i landet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crext skrev (6 timer siden):

Kina eier mesteparten av grunnmaterialene som trengs for solcelle og vindkraftproduksjon, og skulle de gå på Taiwan vil vi ikke kunne skape mange flere av disse energitypene lenger. 

Hvilke grunnmaterialer tenker du på da?

Solcellepanel har vanligvis rammer av aluminium som er ganske fritt tilgjengelig, bl.a  ptoduseres mye i Norge.

Utover det er vel glass hoveddelen, produseres i mange land.

Silisium produseres gjerne av steintypen kvarts, finnes mange steder. REC solar produserer dette bl.a. i Kristiansand.

Så er det litt ledninger ol.

Kina er blitt veldig store på solceller, men andre kan og bør også produsere mer.

Vindturbiner er vel stort sett stål i tårnet og glassfiber i bladene, samt girkasse og generator, standard deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 timer siden):

ikke alltid lett å vite.

kjøpte et par små bokser tomatpuré (Eldorado) på Kiwi. Oppdaget hjemme når jeg leste på boksen av de var produsert i Kina. Hadde liksom aldri forestilt meg at slikt ble importert hit til landet. Gikk rett i søpla, da jeg ikke stoler på fødevarer derfra. De hadde jo en stor skandale for noen år siden med morsmelk-erstatning til spedbarn, med mange ofre.

p.s. her er forresten wiki-artikkel om skandalen

https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal

Takk for info, det hadde jeg egentlig ikke sett for meg, jeg heller. Men hvorfor ikke returnere de til butikken, så man får fortalt at man ikke vil ha kinesiskproduserte varer? Det er jo et signal til butikken om folk leverer tilbake varer som er uåpnet, pga av dette.

Nå vil jeg helt klart se på dette, og kanskje kutte ut Eldorado, ihvertfall de som er merket som made in China. Eldorado er et merke jeg har ansett som av de bedre på erstatningsvarer for de dyrere merkevarene.

Dog, er mindre trygg på varer fra USA også. Virker som de tillater mer bestråling og kjemisk behandling av varene, inkludert ting som såkorn og gjødsel. Og hva vet vi om langtidsvirkningen? Og mye av dette beskrives heller ikke i produktbeskrivelsen, så man må nesten finne slikt ut ved gravejournalister som sjekker for slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vil nok øke Kinas konkurranse evne inkl for de øvrige landene som Kina samarbeider med.
I Europa derimot ser det ut som om det er om å gjøre å knekke konkurranse evnen til land med billig strøm slik som Norge og Sverige. Og da må man i EU heller importere fra Kina eller Island istedenfor fra Norge og Sverige (slik som feks aluminium og cellulose)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, RJohannesen said:

Hvilke grunnmaterialer tenker du på da?

Solcellepanel har vanligvis rammer av aluminium som er ganske fritt tilgjengelig, bl.a  ptoduseres mye i Norge.

Utover det er vel glass hoveddelen, produseres i mange land.

Silisium produseres gjerne av steintypen kvarts, finnes mange steder. REC solar produserer dette bl.a. i Kristiansand.

Så er det litt ledninger ol.

Kina er blitt veldig store på solceller, men andre kan og bør også produsere mer.

Vindturbiner er vel stort sett stål i tårnet og glassfiber i bladene, samt girkasse og generator, standard deler.

Jeg tenker på rare earth materialsene. Denne videoen oppsummerer deler av det greit: 

2:17 sier den følgende som direkte svarer på en av problemstillingene du fremmer: "[vindkraftverk] mens den trenger kobber, stål og betong, så er ikke disse de vanskeligste materialene å få tak i, siden disse finnes i hopetall, isteden er f. eks. magnetene i disse type generatorene bestående av "rare earth metals", som er uerstattelige." Dette kommer også igjen i solceller.

For å sitere EU-ministeren på 5:34: "98% of the rare earth elements we need come from a single supplier, China".

Hvis vi pusher en "new green deal", så vil vi gå fra å være i Putins nåde, til å bli i Xi Jinpings nåde. Det kan bli en katastrofe etter den andre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

ikke alltid lett å vite.

kjøpte et par små bokser tomatpuré (Eldorado) på Kiwi. Oppdaget hjemme når jeg leste på boksen av de var produsert i Kina. Hadde liksom aldri forestilt meg at slikt ble importert hit til landet. Gikk rett i søpla, da jeg ikke stoler på fødevarer derfra. De hadde jo en stor skandale for noen år siden med morsmelk-erstatning til spedbarn, med mange ofre.

p.s. her er forresten wiki-artikkel om skandalen

https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal

Tomatpure kjøper jeg konsekvent fra Stavland. Litt lokalpatriotisme siden min far er fra det området hvor det produseres.
 

Sitat

Sortimentet vårt består av Tomatpuré, Økologisk Tomatpuré, Crushed Tomatoes og Lynghonning, som alle er uten tilsetningsstoffer. Tomatpuré og Crushed Tomatoes blir fremstilt av solmodne tomater høstet i Portugal. Økologisk Tomatpuré blir fremstilt av solmodne tomater fra Spania. Lynghonningen er ekte norsk honning hentet fra utvalgte norske leverandører.

 

Vi har i mange år valgt å bli sertifisert etter den strenge ISO 22.000-standarden, som ivaretar matsikkerheten på en god måte. I tillegg er den økologiske tomatpuréen vår godkjent etter Debio sitt kontrollsystem for økologiske produkter.

tomatglass341x255.jpg?crc=4093808041

Det er ellers vanskelig å unngå Kina, for våre politikere legger til rette til at alt skal outsources.
Med den politikken er det kanskje like greit at vi taper markedsandeler. Jeg begynner å bli lei av å finne Norge på jumboplassen over lands strømforbruk. For å redde klimaet må vi outsource industrien til Kina og fyre med olje, kull og gass. Da endelig mister klimaidiotene sitt hovedargument, at nordmenn sløser med strøm.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...