Gå til innhold

Kina importerer mer russisk energi


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg har ikke veldig peiling på økonomi.

Men hvor vanskelig er det å produsere "alibaba" i afrikanske eller andre lavkostland?

Ellers er det vel mye mineraler i Afrika som Vesten kan dra nytte av, både olje og mineraler.

Canariøyene er spanske, afrikanere har i hundretusener gjennom årene flyktet dit. Det må være ressurser å hente der, bla.

Edit: fra der hvor de flykter fra

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (13 timer siden):

Lurer på om man bør frykte at kineserne nå på grunn av veldig billig kraft fra russland, vil komme til å bli bedre i stand til å utkonkurrere europeiske bedrifter på store byggeprosjekter og evt. andre produkter som blir mer prisgunstig å produsere i kina, slik som f.ex biler ?

Ja så klart, billig energi er en forutsetning for industrialisering.

 

Om dagens nymotens politikere hadde bestemt før i tiden så hadde vel Yara og Hydro hatt fabrikkene sine i Tyskland istedenfor i Norge, og oljen i Nordsjøen hadde tilhørt England.

Å selge billig energi dyrt, vil knuse siste rest av velferd i Norge. Vi har rett å slett blitt dumme, naive og late etter at vi fant oljen.

Nå er det dog ikke bare kina som har billig energi, Sør-Korea også +++. Norge har mistet konkurransefortrinnet sitt, det selv om folket i Norge stemte nei til å bli medlem av unionen. Fremtidens velferdsnasjoner kommer til å være i asia, land som prioriterer trygg og stabil styring, med lite samfunnsendringer, overnasjonal styring, dyr energi og masseinnvandring.

 

Har reist mye til asiatiske land som Thailand m. flere de siste 20 årene. Hvor raskt de utvikler økonomien og velferden er utrolig.
Nærmest doblet bnp pr innbygger på 10 år.

I Norge så går det motsatt vei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 timer siden):

Men hvor vanskelig er det å produsere "alibaba" i afrikanske eller andre lavkostland?

Etter hva jeg har hørt så er det veldig vanskelig. Uten å greie alle afrikanske land under en kam så er det mange av dem som har dårlig infrastruktur, slik som ustabilt/manglende strømnett og dårlige veier. Myndighetene er gjennomsyret av korrupsjon og stillestående byråkrati. Sikkerheten er lav, med fare for ran og sabotasje. De regionene rike på naturressurser er gjerne de som har blitt verst.

Rom var ikke bygget på en dag, men det må mer til enn ett privat selskap for å kunne løfte en region.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 21.8.2022 den 10.51):

Alibaba er kanskje heller ikke noe å ønske seg nye reinkarnasjoner av..

Alibaba og aliexpress tenker jeg er dobbelt så dyrt som prislappen ettersom annenhver vare går i søpla ubrukt pga kvalitet. Jeg vil veldig gjerne ha en vestlig reinkarnasjon med vestlige varer selv om det koster dobbelt så mye. Da kan jeg forhåpentligvis forvente at varene har ok kvalitet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (På 20.8.2022 den 13.29):

Jeg greier ikke det i det daglige.

Men kjøper kun samsung når det er nettbrett og telefon.

Samsung er fra vestlig allierte Sør-Korea. Jeg har ingen problem med å handle derfra, eller fra Japan, Vietnam, Taiwan, og de andre vestlig allierte, samt India selv om de ikke er alliert så er de heller ikke alliert med Kina.

Ikke gi opp Kina-boikotten bare fordi det er umulig å gjøre 100%. Hvert lille ekstra bidrag hjelper. Det er beløpene som er viktigst i boikotten. Kan du boikotte bilkjøpet til 500 000 så er det veldig mye viktigere enn en LED-nøkkelknippe til 5 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Alibaba og aliexpress tenker jeg er dobbelt så dyrt som prislappen ettersom annenhver vare går i søpla ubrukt pga kvalitet. Jeg vil veldig gjerne ha en vestlig reinkarnasjon med vestlige varer selv om det koster dobbelt så mye. Da kan jeg forhåpentligvis forvente at varene har ok kvalitet.

Ja, altså, jeg er vel den siste som burde snakke på disse selskapene da jeg ikke har personlig kjenskap til dem.
Likevel synes jeg det ser ut som man i praksis kjøper søppel, sender søppel rundt kloden, bare for å oppdage at det er søppel, og kaste det der det hører hjemme, meningsløs praksis.
 

Lenke til kommentar
Crext skrev (På 20.8.2022 den 23.11):

Jeg tenker på rare earth materialsene. Denne videoen oppsummerer deler av det greit: 

2:17 sier den følgende som direkte svarer på en av problemstillingene du fremmer: "[vindkraftverk] mens den trenger kobber, stål og betong, så er ikke disse de vanskeligste materialene å få tak i, siden disse finnes i hopetall, isteden er f. eks. magnetene i disse type generatorene bestående av "rare earth metals", som er uerstattelige." Dette kommer også igjen i solceller.

For å sitere EU-ministeren på 5:34: "98% of the rare earth elements we need come from a single supplier, China".

Hvis vi pusher en "new green deal", så vil vi gå fra å være i Putins nåde, til å bli i Xi Jinpings nåde. Det kan bli en katastrofe etter den andre. 

Vindkraftverk KAN bruke permanentmagneter i generatoren for å lage de mindre hvis det er rimelig, men man kan også lage generatorer på "vanlig" vis så der er det så vidt jeg kjenner til ingen avhengighet av Kina. Så lenge de selger til lav pris brukes de, går prisen opp bytter man til vanlige generatorer.

Solceller har vel ikke annet behov for dette enn at noe av elektronikken bruker det kanskje, som i mye annen elektronikk. 

 

Ellers er jeg enig i at man bør unngå å binde seg til Kina, og det er betenkelig at de kjøper opp så mye av et lite marked og presser ut andre. Men det er mange ressurser tilgjengelig etter det jeg vet, det er bare at ingen selskaper ser det som lønnsomt så lenge Kina dumper priser for å presse ut andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...