Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Er det forresten noen som har lagt inn lenker til NVEs opplysninger om ny kraft? 
Det kan være interessant. 

Turbinoppgraderinger (kraftverk over 10 MW) er estimert til å kunne øke produksjonen med totalt 4,4 TWh. 
faktaark2020_03.pdf (nve.no)

Reinvesteringsbehovet på grunn av alder øker fra ~4 mrd i 2019, 10 i 2021, 30 i 2032, 120 i 2051 - relativt lineært. 

Flomtapet er ca. 5 TWh, men dette øker med klimaendringene. Samtidig øker også kraftproduksjonen, men andelen som går til flomtap vil øke dersom man ikke bygger om de eksisterende anleggene for å ta hensyn til endret tilsig. Så her ligger merpotensiale, men det krever store investeringer og bygging av nye kraftverk i parallell med de gamle. 
Vi forklarer - opprusting og utvidelse av vannkraftverk (nve.no)
Klimaendringene gir økt kraftproduksjon og økte flomtap på Vestlandet - NVE

 Ny kraftproduksjon så langt i 2022: 
Sum 2657 GWh, der 2 er opprusting og utvidelse 244 + 196 ny vannkraft og 2216 vindkraft. 

Tillatelser gitt, ikke driftsatt: 
Sum 6935 GWh, derav 2392+836 ny vannkraft, 1247 opprusting og utvidelse, 2461 vindkraft. 

Vs. under bygging: 
Sum 1109 GWh, derav 626+70 ny vannkraft, 50 opprusting og utvidelse og 48 vindkraft. Sammenlign gjerne med tillatelsene. 

Under utredning: 
Sum 24466 GWh, derav 278+2198 ny vannkraft, 585 opprusting og utvidelse, 21 405 vindkraft. 
Uregistrert publikasjon (nve.no)

Jeg antar de store havvindprosjektene er i det siste tallet. 

Jeg håper jeg har representert disse tallene riktig, ikke mitt kunnskapsområde. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/21/2022 at 10:22 AM, Ekspertkommentator said:

Tyskland startet krangelen om å legge ned atomkraft på 70 tallet, og nå i 2022 har de stengt ned alle sine atomkraftverk, unntatt 2 som de planlegger å stenge i 2023. Krangel om atomkraft i Norge vil ta generasjoner. Det er ingen hast da Norge ikke mangler energi. Vi eksporterer ca 10 ganger mere energi enn det vi bruker innenlands!
  
Det er ingen politisk vilje til å velge bort vindkraft til havs iallefall. De ulike partiene overbyr hverandre:
  
Høyre vil tildele arealer for utbygging av 30 GW havvind før 2035! (samlet årsproduksjon mere enn 120 TWh).
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/Kz9g27/hoeyre-oensker-20-ganger-mer-havvind-enn-regjeringen-innen-2035
 
Regjeringen vil tildele arealer for utbygging av 30 GW havvind før 2040!
https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/gront-industriloft/havvind/id2920295/
 

Interessant at politikerne bare må tilby ulike nyanser av vindkraft. Men det er vel det det norske folk vil ha. Men hvorfor satses det på havvind hvis man har et så stort overskudd av energi? Skal du eksportere alt til Storbritannia?

21 hours ago, J-Å said:

Det er nok mulig å stabilisere nettet med moderne elektroniske løsninger som emulerer disse store tunge generatorene. Men det er riktig at vanlige vingeneratorer ikke gjør det, da de ikke går synkront. Så inntil videre er det absolutt en fordel å ha endel kjernekraft og endel vannkraft i nettet.  https://www.energy.gov/eere/wind/articles/wind-turbines-can-stabilize-grid

Når det gjelder kjernekraft for Norge, så tror jeg det er best at vi baserer oss på svensk kjernekraft. Jeg tror vi er for små, og for uenige, til å bygge opp en egen industri rundt dette. Fokuset vårt bør være havvind nord for Stadt, med god overføringskapasitet sørover og østover. https://www.dn.no/innlegg/vindkraft/klima-og-miljo/havvind/null-sammenheng-mellom-vind-i-nord-og-sor-det-er-gull-verdt-for-norsk-havvind/2-1-1356106

Jeg er glad for at denne typen uenighet ikke lenger eksisterer i Sverige. På nyhetene i morges ble det nevnt at 6/10 svensker ønsker å bygge ut kjernekraft, mens 1/10 var imot. Det negative med det hele er hvor lang tid det tar å få en på plass. Det tar mindre enn et år å stenge en atomreaktor mens det tar minst 10 år å bygge opp. Vi skal se hvordan Europa takler det neste tiåret. I Tyskland har vindturbiner begynt å bli revet for å utvinne mer brunkull.

https://tvpworld.com/64180528/germans-remove-wind-turbines-to-expand-lignite-mine

2 hours ago, Simen1 said:

Her har nok du også forvekslet energi med strøm. Det er energi i form av naturgass som krever store aggregater, for å pumpe gassen i rør over lange avstander. Disse generatorene tar vel rundt en prosent av energien som overføres om jeg husker rett.

Overføring av strøm krever ikke generatorer, selv om litt av el-energien tapes under veis.

 

Jeg blandet ikke energi og strøm, men jeg kan innrømme at jeg brukte begrepene uforsiktig.

Slik jeg forstår det (jeg kan ta feil), er det nødvendig med en spenning i sentralnettet for å kunne transportere strøm produsert i vannverk i nord til brukeren sør i landet. Detaljene om hvordan dette gjøres må jeg undersøke nærmere enn det var over 10 år siden jeg tok et fysikkkurs.

Endret av Bastu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ser for seg en mer ustabil strømforsyning i Sverige også, fra svenske kraftnetts markedsanalyse:

Sitat

Historiskt har rotationsenergin i det nordiska kraftsystemet varit god, men i och med nedläggningen av kraftslag som bidrar med rotationsenergi, till exempel kärnkraft och kraftvärme, minskar denna. Det innebär ett mer störningskänsligt system. Ökningen av vindkraftsproduktion och import via likströmsförbindelserna kan konkurrera ut ytterligare produktion som bidrar med rotationsenergi, vilket gör att den minskar ytterligare.

https://second-opinion.se/allt-storre-utmaningar-i-sveriges-elsystem/

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Overføring av strøm krever ikke generatorer, selv om litt av el-energien tapes under veis.

Det er her snakk om korttidsstabilitet, svinghjulseffekt, rotasjonsenergi.  Slike svinghjul opprettholder frekvens og spenning en kort tid hvis tunge laster kobles inn eller ut. Hvis ikke det er på plass kan hele nettet begynne å svinge, altså at spenningen faller og stiger ukontrollert. Men det finnes altså nå elektroniske "svinghjul".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bastu said:

Interessant at politikerne bare må tilby ulike nyanser av vindkraft. Men det er vel det det norske folk vil ha. Men hvorfor satses det på havvind hvis man har et så stort overskudd av energi? Skal du eksportere alt til Storbritannia?

Jeg er glad for at denne typen uenighet ikke lenger eksisterer i Sverige. På nyhetene i morges ble det nevnt at 6/10 svensker ønsker å bygge ut kjernekraft, mens 1/10 var imot. Det negative med det hele er hvor lang tid det tar å få en på plass. Det tar mindre enn et år å stenge en atomreaktor mens det tar minst 10 år å bygge opp. Vi skal se hvordan Europa takler det neste tiåret. I Tyskland har vindturbiner begynt å bli revet for å utvinne mer brunkull.

https://tvpworld.com/64180528/germans-remove-wind-turbines-to-expand-lignite-mine

 

Jeg blandet ikke energi og strøm, men jeg kan innrømme at jeg brukte begrepene uforsiktig.

Slik jeg forstår det (jeg kan ta feil), er det nødvendig med en spenning i sentralnettet for å kunne transportere strøm produsert i vannverk i nord til brukeren sør i landet. Detaljene om hvordan dette gjøres må jeg undersøke nærmere enn det var over 10 år siden jeg tok et fysikkkurs.

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/283530?locale-attribute=no

Lenke til kommentar

Det er ikke politisk vilje for å løse kraftkrisen.

Jeg har sett nok argumenter på forumet av typen "vi har det altfor godt",

"ovn i stua er kvalmende overforbruk, bruk ullgenser!",

"hvis du eier iPhone er du ikke fattig nok",

"hytte er unødvendig luksus, selg hytta for å betale strømregningen!",

og prikken over i-en: jeg er "blendet av et rasistisk hat mot tyskere" hvis jeg er imot strømeksport når vi selv har tomme vannmagasiner i Norge.

Jeg forstår ikke tankegangen her. Er dette EU-tilhengere som er så desperate etter norsk medlemskap at de ignorerer alle grunner til å la være?

Er det andre grunner til å ønske at alle blir fattige? 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 timer siden):

Det er her snakk om korttidsstabilitet, svinghjulseffekt, rotasjonsenergi.  Slike svinghjul opprettholder frekvens og spenning en kort tid hvis tunge laster kobles inn eller ut. Hvis ikke det er på plass kan hele nettet begynne å svinge, altså at spenningen faller og stiger ukontrollert. Men det finnes altså nå elektroniske "svinghjul".

Hvis @Bastu mente svinghjul når han skrev generator så er det jo rett, men jeg tenkte ikke at to så ulike saker skulle forveksles, særlig med den beskrivelsen om at generatorene skulle "pumpe strømmen"  osv.

Lenke til kommentar

Sitenote: her jeg bor( ca.40 år), Indre Vestland og hvor vi vanligvis har ca. 2-4 meter snø opp på høyfjell i denne tiden av året, bare ca. en meter nå. Alle fjelltoppene jeg ser fra tunet mitt har lite snø. Har 2 -3 cm i hagen min nå. Vi har temmelig store vannmagasiner her for kraftproduksjon, bl.a til stor del av Øst-Norge, Oslo(Aurland/Hafslund E-CO) osv. Om ikke vi får MYE mer påfyll av snø så ser det dårlig ut for neste år.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 timer siden):

Sitenote: her jeg bor( ca.40 år), Indre Vestland og hvor vi vanligvis har ca. 2-4 meter snø opp på høyfjell i denne tiden av året, bare ca. en meter nå. Alle fjelltoppene jeg ser fra tunet mitt har lite snø. Har 2 -3 cm i hagen min nå. Vi har temmelig store vannmagasiner her for kraftproduksjon, bl.a til stor del av Øst-Norge, Oslo(Aurland/Hafslund E-CO) osv. Om ikke vi får MYE mer påfyll av snø så ser det dårlig ut for neste år.

Synd det tappes ned i rekordfart mens eksporten går for fullt da.

image.thumb.png.aea09bfa2744d90071035b13c11dd12c.png

image.thumb.png.ea3585636fb7de29d647e19b96be2df4.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er greit å eksportere strøm fra vannmagasin når vannnivå er høyt (over rød kurve), men nå når det er nede på middels nivå så må en bremse på eksporten for å unngå at det blir for lave nivåer. Opplegget ved under rød kurve bør være at en eksporterer kun vindkraft der en bruker vannkraft kun som batteri. For å få til dette så bør en ha ett marked for innenlandsstrøm og ett marked for eksport.

Endret av Svein M
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (33 minutter siden):

Intervju med Støre på tv2 i dag, der han kommer med følgende utsagn: "Vi har hatt tørrår". 

Er han virkelig så jeg vitende, eller juger han bevisst? Uansett ikke bra!

Blir vel mest semantikk, da det har vært veldig tørt og lite tilsig en stund. Klart det har mye å si. Ser man på hele landet hadde vi vel såvidt ikke tørrår etter NVEs definisjon, men det gir heller ikke så mye mening. Sør-Norge har vært svært tørt. Det vil si, det har kommet like lite nedbør som de ti prosent tørreste årene i normalperioden. Andre deler er ekstremt tørre og det betyr at det var tørrere enn det som er målt i hele normalperioden 1991-2020. 

https://www.met.no/nyhetsarkiv/vaeraret-2021

https://www.faktisk.no/artikler/jn28r/store-skyldte-pa-torrar-men-det-har-det-ikke-vaert-ifolge-nve

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Blir vel mest semantikk, da det har vært veldig tørt og lite tilsig en stund. Klart det har mye å si. Ser man på hele landet hadde vi vel såvidt ikke tørrår etter NVEs definisjon, men det gir heller ikke så mye mening. Sør-Norge har vært svært tørt. Det vil si, det har kommet like lite nedbør som de ti prosent tørreste årene i normalperioden. Andre deler er ekstremt tørre og det betyr at det var tørrere enn det som er målt i hele normalperioden 1991-2020. 

https://www.met.no/nyhetsarkiv/vaeraret-2021

https://www.faktisk.no/artikler/jn28r/store-skyldte-pa-torrar-men-det-har-det-ikke-vaert-ifolge-nve

Hæ? 

Det der stemmer jo overhodet ikke. På landsbasis har vi mer nedbør enn normalt. Avviket fra normalen i alle områder er i området +-5%. Mer normalt er det vel sjelden å se. 

Screenshot_20221223_225114_Drive.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...