Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (1 time siden):

Her er en liste over spill Sweet Baby Inc har vært med på å utforme:

https://store.steampowered.com/curator/44858017-Sweet-Baby-Inc-detected/

Andre DEI-firmaer fins også, selvfølgelig.

Her er en mer generell liste over spill med DEI:

https://deidetected.com/dei-detected?game_status=dei-detected

DEI står for Diversity, Equity and Inclusion og stammer fra Affirmative Action-bevegelsen, som historisk sett altså er "positiv diskriminering" for å få flere minoriteter inn yrker/kultur/samfunnsliv:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diversity,_equity,_and_inclusion

Nå var kritikken jeg diskuterte mot spill som ikke ble så bra.

Som er noe helt annet enn spill som har DEI, som inneholder ekstremt gode, gode, middelmådige og dårlige spill.

Jeg mener.

Alan Wake 2.
Baldur's Gate 3.
God of War: Ragnarok
Assassin's Creed: Valhalla
Shadow Gambit: The Cursed Crew

...

Er det en liste over de beste spillene i 2022-2024, eller spill med DEI..?

  

DukeNukem3d skrev (På 18.5.2024 den 17.20):

"Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo mener venstresiden støter bort unge menn ved å være for «woke».

Det skal dog nevnes at det er journalisten som legger ordet i hans munn:
 

"Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen:

– Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen."

...

Han vet nok godt at majoriteten av engelskspråklige fremdeles regner woke som et positivt ord, og at de snakker om unge menn i Norge, som har en annen forståelse av ordet enn det meste av verdens engelskspråklige.

Så kan man jo velge hvem i USA man er enige med, Trump eller Biden -- eller de som foretrekker å stå midt i mellom pest og brokkoli og tror de er nøytrale.

"A vast majority (78%) of Democrats say being “woke” means being informed, while nearly three-fifths (56%) of Republicans say it means being overly politically correct. Compared to Democrats and Republicans, however, independents are more divided on the definition of “wokeness,” as 51% say it involves being informed and 45% say it means being overly politically correct."

https://www.ipsos.com/en-us/americans-divided-whether-woke-compliment-or-insult

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Red Frostraven said:

Nå var kritikken jeg diskuterte mot spill som ikke ble så bra.

Som er noe helt annet enn spill som har DEI, som inneholder ekstremt gode, gode, middelmådige og dårlige spill.

Jeg mener.

Alan Wake 2.
Baldur's Gate 3.
God of War: Ragnarok
Assassin's Creed: Valhalla

...

Er det en liste over de beste spillene i 2022-2023, eller spill med DEI..?

  

Det skal dog nevnes at det er journalisten som legger ordet i hans munn:
 

"Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen:

– Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen."

...

Han vet nok godt at majoriteten av engelskspråklige fremdeles regner woke som et positivt ord, og at de snakker om unge menn i Norge, som har en annen forståelse av ordet enn det meste av verdens engelskspråklige.

Så kan man jo velge hvem i USA man er enige med, Trump eller Biden -- eller de som foretrekker å stå midt i mellom pest og brokkoli og tror de er nøytrale.

"A vast majority (78%) of Democrats say being “woke” means being informed, while nearly three-fifths (56%) of Republicans say it means being overly politically correct. Compared to Democrats and Republicans, however, independents are more divided on the definition of “wokeness,” as 51% say it involves being informed and 45% say it means being overly politically correct."

https://www.ipsos.com/en-us/americans-divided-whether-woke-compliment-or-insult

78% mener at woke betyr at man er informert om «sosial urettferdighet».. om de måtte velge mellom det eller den andre påstanden. Samtidig mente kun 46% at det er et kompliment. Ganske ubrukelig poll med andre ord. Leser du selv det du lenker til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 minutter siden):

78% mener at woke betyr at man er informert om «sosial urettferdighet».. om de måtte velge mellom det eller den andre påstanden. Samtidig mente kun 46% at det er et kompliment. Ganske ubrukelig poll med andre ord. Leser du selv det du lenker til?

Kan du gi oss enn alternativ definisjon som du mener burde blitt på undersøkelsen

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

...vet du hva ordene 'hvem', og 'konkret' betyr?

Hvem, konkret, kritiserer du -- og hva funderer du forestillingen om at disse konkrete menneskene har en ideologi som du og andre i samme konspi-leir kaller woke(...) på?

Vet du hva "selskap og "ansvar " betyr?

Som sagt, jeg ser på sluttproduktet og de som leverer det, det er konkret nok for lommeboka mi.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (17 minutter siden):

Vet du hva "selskap og "ansvar " betyr?

Som sagt, jeg ser på sluttproduktet og de som leverer det, det er konkret nok for lommeboka mi.

Så.

Sertifiserte 'woke' spill som Shadow Gambit: The Cursed Crew, Assassin's Creed: Valhalla, God of War: Ragnarok, Alan Wake 2 og Baldur's Gate 3 plager deg..?

Eller er det andre spill?
Og nevn i så fall disse -- så skal vi se hvem som står bak spillet, lese litt om bakgrunnen for hvordan spillet ble som det ble, og så analysere hva vi finner ut om eventuell ideologi som ligger bak lederene for prosjektet.

scuderia skrev (1 time siden):

Samtidig mente kun 46% at det er et kompliment. Ganske ubrukelig poll med andre ord. Leser du selv det du lenker til?


Folk er fullstendig klar over at radikale høyre misbruker 'woke' i så stor grad at det er der man er mest sannsynlig å høre ordet bli brukt -- uavhengig av hvordan man selv bruker ordet.

Om noen i Norge kaller meg 'woke', så er det 99% sjanse for at de er en komplett idiot, og like stor sjanse at de bruker det som nedsettende kommentar.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (31 minutter siden):

Så.

Sertifiserte 'woke' spill som Shadow Gambit: The Cursed Crew, Assassin's Creed: Valhalla, God of War: Ragnarok, Alan Wake 2 og Baldur's Gate 3 plager deg..?

Eller er det andre spill?
Og nevn i så fall disse -- så skal vi se hvem som står bak spillet, lese litt om bakgrunnen for hvordan spillet ble som det ble, og så analysere hva vi finner ut om eventuell ideologi som ligger bak lederene for prosjektet.

Ligger etter på spillutgivelser så har ikke spilt disse, har dog tenkt å spille Alan Wake 2 en vakker dag.

Her demonstrerer du atter et erke-woke fenomen, et slags krav om at kritikere av woke må redegjøre grundig for sin woke-skepis ovenfor tilhengere av woke. Det er jo ingen selvfølge at jeg som forbruker trenger å forklare for deg hva mine preferanser går ut på. Jeg trenger da for pokker ikke å navngi personer eller virksomheter som påvirker selskaper, dersom selskapene velger å kjøre den linja er det selskapet som er woke i tråd av hva de gir ut, og tar betalt for.

Et ekspemel, la oss si at jeg var en stor fan av Star Wars eller Tolkien, selvfølgelig vil jeg ha mer av det som appellerte til meg i utgangspunktet. Når så selskapene bak svikter på dette til fordel for andre ting så fører det til et svekket kundeforhold mellom meg og utgiveren, mer komplisert er det ikke.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

A vast majority (78%) of Democrats say being “woke” means being informed,



78% av demokrater er bare 35,1 millioner, eller litt over 1/10.
1/10 er også antallet som gir sterk støtte til Disneys radikale politiske agenda mens 71% er imot hvorav 53% er sterkt i mot.

Fler enn 9/10 av amerikanere er for meritokrati og likhet under loven uavhengig av hudfarge, kjønn, legning osv.

USA og Vesten har ikke et diskriminerings-problem. Vi er de mest tolerante samfunnene i verden. USA og Vesten har et problem med en liten radikal minoritet som forsøker å styre samfunnsdebatten og presse synet sitt på majoriteten og bruker enhver skitten taktikk de kan finne på for å gjøre det.

Det er også en av grunnene til at vi nå risikerer en President Trump 2.0.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):



78% av demokrater er bare 35,1 millioner, eller litt over 1/10.
1/10 er også antallet som gir sterk støtte til Disneys radikale politiske agenda mens 71% er imot hvorav 53% er sterkt i mot.

Fler enn 9/10 av amerikanere er for meritokrati og likhet under loven uavhengig av hudfarge, kjønn, legning osv.

USA og Vesten har ikke et diskriminerings-problem. Vi er de mest tolerante samfunnene i verden. USA og Vesten har et problem med en liten radikal minoritet som forsøker å styre samfunnsdebatten og presse synet sitt på majoriteten og bruker enhver skitten taktikk de kan finne på for å gjøre det.

Det er også en av grunnene til at vi nå risikerer en President Trump 2.0.

29% av voksne er demokrater, 78% av dem er 23% av alle voksne amerikaner

42% av voksne amerikanere er Independents, 51% av dem er 21% av alle voksne amerikanere

27% av voksne amerikanere er republikanere, 37% av dem er 10% av alle amerikanere

23% + 21% + 10% = 54% av alle voksne amerikanere mener woke= means being informed about social injustices ifølge meningsmålingen 

54% X 259.000.000 (antallet amerikanere eldre enn 17år)= 154.000.00

Hvis Trump vinner det er ikke pga woke debatten.  
 

About two in three Americans either strongly support (28%) or support (38%) mandatory diversity, equity, and inclusion (DEI) training for employees.

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

Her demonstrerer du atter et erke-woke fenomen, et slags krav om at kritikere av woke må redegjøre grundig for sin woke-skepis ovenfor tilhengere av woke

...

Det er mer "Er denne... woke... med oss i rommet her i dag?"

Men ja -- det er flott at du forstår skepsisen sin natur.
Så må du forstå at skepsisen til din forklaring og forståelse av markedskreftene i underholdningsindustrien ikke kommer fra noe radikale venstre, men hele samfunnet, fra Høyre til Venstre til SP, AP, og SV.

Det er demonstrert gjentatte ganger at hva som kalles woke i de fleste tilfeller er kapitalisme.

Så er det bare igjen å forstå at du er grundig lurt til å bære vann for onde krefter, så er du i mål.
Problemet er vennene du fikk på veien -- som er hovedgrunnen til at folk går inn i en ideologi, og sliter med å komme seg ut av den.

Ikke at den blir avslørt som falsk og tåpelig, men at de er en del av et større fellesskap, grunnen til at de kom til å tro i utgangspunktet. Enten det er en youtube-vane, eller vane med å lese alternative nyheter, eller alternative forum / sosiale medier -- ekkokammer med likesinnede.

Men joda. Bare å klamre seg til halmstrå. 

 

Sitat

Et ekspemel, la oss si at jeg var en stor fan av Star Wars eller Tolkien, selvfølgelig vil jeg ha mer av det som appellerte til meg i utgangspunktet. Når så selskapene bak svikter på dette til fordel for andre ting så fører det til et svekket kundeforhold mellom meg og utgiveren, mer komplisert er det ikke.

La oss si jeg var fan av Diablo I og Diablo II, Baldur's Gate I og II, og Call of Duty 4 og Battlefield 2.
Og Tolkien.

Selvfølgelig vil jeg ha mer av det som appellerer til meg i utgangspunktet.
På 20 år så er det eneste jeg har fått Call of Duty 4 remake, Diablo 2 remake, og Baldur's Gate 3.

...
Hva skjedde med de originale utviklerene bak Diablo 1 og Diablo 2, da de ba eierene sine om kreativ frihet for å produsere sin senere kansellerte versjon av Diablo 3, og truet med å slutte om de ikke fikk produsere produktet de ønsket?

Hva skjedde med lederene for InfinityWard da de ønsket kreativ frihet, og å slippe å måtte forholde seg til korporasjonen som eide selskapet deres sine tilfeldige krav -- som ikke engang handler om inklusivitet, men om innhold, produktplassering, kreativ visjon, og autensitet?
Viktige elementer av den kreative ledelsen og teamet gikk videre og laget Titanfall og Titanfall 2.

...

Og Baldur's Gate 3 er en av de mestvinnende 'game of the year'-titlene noensinne, er hva du vil kalle 'woke' som faen, samtidig som at det er fritt for kreativ påvirkning fra en korporasjon.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...

Det er mer "Er denne... woke... med oss i rommet her i dag?"

Det er definitivt for ofte i rommet når en prøver å kose seg med underholdning.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

 

 

Men ja -- det er flott at du forstår skepsisen sin natur.
Så må du forstå at skepsisen til din forklaring og forståelse av markedskreftene i underholdningsindustrien ikke kommer fra noe radikale venstre, men hele samfunnet, fra Høyre til Venstre til SP, AP, og SV.

At woke-tilhengere er skeptiske til woke-kritikere er helt naturlig. Hva norske partier har med internasjonale underholdningsfranchiser å gjøre ser jeg egentlig ikke.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

 

Det er demonstrert gjentatte ganger at hva som kalles woke i de fleste tilfeller er kapitalisme.

Som sagt tidligere, kapitalisme kan være en drivkraft bak som sponser woke-innflytelse men er ikke woke i seg selv.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

 



Så er det bare igjen å forstå at du er grundig lurt til å bære vann for onde krefter, så er du i mål.
Problemet er vennene du fikk på veien -- som er hovedgrunnen til at folk går inn i en ideologi, og sliter med å komme seg ut av den.

Om du kaller preferanser for underholdning for onde krefter blir det bare tåpelig.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

 


Ikke at den blir avslørt som falsk og tåpelig, men at de er en del av et større fellesskap, grunnen til at de kom til å tro i utgangspunktet. Enten det er en youtube-vane, eller vane med å lese alternative nyheter, eller alternative forum / sosiale medier -- ekkokammer med likesinnede.

Spekulajon helt ut av proposjoner, som jeg allerede forklarte koker det ned til forholdet mellom forbruker og selger. 

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

 

Men joda. Bare å klamre seg til halmstrå. 

Noe du tydeligvis gjør for å sverte alle som ikke kaster seg på woke-toget.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

 

La oss si jeg var fan av Diablo I og Diablo II, Baldur's Gate I og II, og Call of Duty 4 og Battlefield 2.
Og Tolkien.

Selvfølgelig vil jeg ha mer av det som appellerer til meg i utgangspunktet.
På 20 år så er det eneste jeg har fått Call of Duty 4 remake, Diablo 2 remake, og Baldur's Gate 3.

...
Hva skjedde med de originale utviklerene bak Diablo 1 og Diablo 2, da de ba eierene sine om kreativ frihet for å produsere sin senere kansellerte versjon av Diablo 3, og truet med å slutte om de ikke fikk produsere produktet de ønsket?

Hva skjedde med lederene for InfinityWard da de ønsket kreativ frihet, og å slippe å måtte forholde seg til korporasjonen som eide selskapet deres sine tilfeldige krav -- som ikke engang handler om inklusivitet, men om innhold, produktplassering, kreativ visjon, og autensitet?
Viktige elementer av den kreative ledelsen og teamet gikk videre og laget Titanfall og Titanfall 2.

Dette er jo irrelevant, at industrien har andre problemer gjør ikke woke bedre.

Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...

Og Baldur's Gate 3 er en av de mestvinnende 'game of the year'-titlene noensinne, er hva du vil kalle 'woke' som faen, samtidig som at det er fritt for kreativ påvirkning fra en korporasjon.

Er det dog woke innflytelsen som trekker opp kvaliteten eller andre kvalitetsmessige ting, har ikke spilt det så vet ikke selv. Nå er det også sagt her at selvom noe er woke betyr ikke at det er kategorisk dårlig, men det har vært unektelig trend.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å sett statistikk på dette, men inntil videre antar jeg følgende.

Det er kun en liten minoritet som føler sin eksistens truet av at svarte, kvinner eller homser er med i spill/film og bruker hele sin fritid på å komme med dommedagsprofetier om sivilisasjonens undergang hver gang en kvinne eller noen andre grupper de misliker er med i et spill.

Det store flertallet er enten solidarisk til DEI eller i verste fall bare bruker 5 minutter en gang i blant på å irritere seg over de mest spinnville påfunnene fra forkjemperne.

Hvis antagelsen stemmer så sitter det her et knippe personer som er så frekke at de mener at spill- og filmindustrien skal føye seg etter et lite mindretall. At denne frekkheten eksisterer er forøvrig bevist med at de ikke nøler med å ødelegge enhver tråd med dette dølle korstoget sitt.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (32 minutter siden):

Det er kun en liten minoritet som føler sin eksistens truet av at svarte, kvinner eller homser er med i spill/film og bruker hele sin fritid på å komme med dommedagsprofetier om sivilisasjonens undergang hver gang en kvinne eller noen andre grupper de misliker er med i et spill.

Nok et erke-woke eksempel, sette opp ville stråmenn mot kritikerne. Kan du vise til noen innlegg i denne over 150-siders tråden som har nevnt eksistenstrussel eller sivilisasjonsundergang? Hvor mange her har sagt at det er problematisk med kvinner i spill? 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Nok et erke-woke eksempel, sette opp ville stråmenn mot kritikerne. Kan du vise til noen innlegg i denne over 150-siders tråden som har nevnt eksistenstrussel eller sivilisasjonsundergang? Hvor mange her har sagt at det er problematisk med kvinner i spill? 

Jeg tror ikke uname, PgUp, Red Frostraven et al. skjønner problemstillingen. Det er ingen av oss woke-motstandere som er redd for kvinner, homofile eller svarte. Men vi syns det er patetisk å skvise inn minoriteter i krampeaktig dydsposering overalt der det overhodet ikke passer. Det er ingen grunn til at døtrene til William J. Blazkowicz fra Wolfenstein skal være skruller av dimensjoner. Det er ingen grunn til at alver i Middle Earth skal ha mørk hud. Det er ingen grunn til at en kvinne skal pryde coveret på Battlefield 5. Det viser liten respekt for og forståelse av kildematerialet og er historieløst. Det er denne "shoehorning'en" (i mangel av et bra norsk ord) som er så påtatt og utstudert. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

En veldig aktiv fyr her kaller det "rasisme" fordi det er en svart fyr i et spill. Tenk det. Her har man et samfunn hvor ekte rasisme finnes og med konkrete konsekvenser for de det gjelder og så kommer det en hvit fyr og mener han blir utsatt for det samme fordi noe som er fri diktning(og helt frivillig å kjøpe) inneholder en mørkhudet person.

Det er i beste fall en realitetsbrist av dimensjoner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Gargantua said:

Jeg tror ikke uname, PgUp, Red Frostraven et al. skjønner problemstillingen. Det er ingen av oss woke-motstandere som er redd for kvinner, homofile eller svarte. Men vi syns det er patetisk å skvise inn minoriteter i krampeaktig dydsposering overalt der det overhodet ikke passer. Det er ingen grunn til at døtrene til William J. Blazkowicz fra Wolfenstein skal være skruller av dimensjoner. Det er ingen grunn til at alver i Middle Earth skal ha mørk hud. Det er ingen grunn til at en kvinne skal pryde coveret på Battlefield 5. Det viser liten respekt for og forståelse av kildematerialet og er historieløst. Det er denne "shoehorning'en" (i mangel av et bra norsk ord) som er så påtatt og utstudert. 



De forstår tilsynelatende heller ikke at det ofte er rasistisk og misogynistisk og dehumaniserende når de gjør det, også mot "minoritetene" (som i realiteten er majoriteter, både i Norge og resten av verden men pyttsann).

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):


De forstår tilsynelatende heller ikke at det ofte er rasistisk og misogynistisk og dehumaniserende når de gjør det, også mot "minoritetene" (som i realiteten er majoriteter, både i Norge og resten av verden men pyttsann).

Ja, grunnen til at svarte og kvinner ikke reagerer på rollebesetningen i spillene dine er nok at de ikke skjønner noen ting.  Ingen annen forklaring er mulig, som for eksempel at det du påstår er det komplette BS.

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

En veldig aktiv fyr her kaller det "rasisme" fordi det er en svart fyr i et spill. Tenk det. Her har man et samfunn hvor ekte rasisme finnes og med konkrete konsekvenser for de det gjelder og så kommer det en hvit fyr og mener han blir utsatt for det samme fordi noe som er fri diktning(og helt frivillig å kjøpe) inneholder en mørkhudet person.

Det er i beste fall en realitetsbrist av dimensjoner.

Det kalles projisering.

Og en dose hvit forfølgelseskompleks. Et av brukernavnene her inne oser nettopp det.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...