Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (11 minutter siden):

Jeg kan legge til at det jeg reagerer negativt på med woke, er at minoriteter - for å bruke en fellesbetegnelse - ofte blir skviset inn i roller kun i kraft av at de er minoriteter. Rey i Star Wars er en helt papirtynn, 1-dimensjonal figur hvis eneste "kvalitet" er at hun er kvinne. En irriterende Mary Sue som blir en bedre jedi på en uke enn det Luke klarte på tre filmer over flere år. Hva faen er vitsen?

Det var ingen som reagerte på at Blade og Spawn er svarte, fordi de alltid har vært svarte. Det var ikke deres eneste "kvalitet", de var tredimensjonale figurer som tilfeldigvis var svarte. Men hvis Superman blir castet som afrikaner, er det en hån mot kildematerialet. Sikkert mange woke-folk som hadde klappet og vært fra seg av glede over en svart Superman.

 Det er dårlig skrevet, det er ikke fordi hun er kvinne. Hvis du har sett reacher, gamle James bond filmer osv. så er det fryktelig 1. dimensjonale karakterer der og som får til det utrolige. Filmer med jason statham, vin diesel, the rock osv. er alle "marry sue".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):



Jeg er ikke imot f.eks anonymisering av søkernavn.

Det finnes måter å løse reelle problemer på uten at løsningene er verre enn problemene.

Kvotering er å fiske med dynamitt.

Det løser ikke problemet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, PgUp said:

Mener du hudfargen er problemet?

Ja. Det er boxticking for å tekkes en eller annen agenda. For å få Oscar fremover, må man ha så og så mange minoriteter med for å dekke "inclusion standards". Det er sykt. Det er å gjøre kunsten ufri.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (8 minutter siden):

Ja. Det er boxticking for å tekkes en eller annen agenda. For å få Oscar fremover, må man ha så og så mange minoriteter med for å dekke "inclusion standards". Det er sykt. Det er å gjøre kunsten ufri.

 

Agendaen er at svarte og hvite kan bli forelsket? Hvilken agenda sikter du til?

Holy shit, den kanalen du linket til var stappfullt av konspiratorisk pro trump Alex Jones ræl. Dr. Who er transgender, Obama styrer det hvite hus, goddamn. 

 

Tror dere alle på slikt? Var virkelig et mask off øyeblikk her :p

Endret av PgUp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, PgUp said:

Agendaen er at svarte og hvite kan bli forelsket?

Nei, agendaen er at store studioer tvinges inn i en boxticking-mentalitet, en kvote som må fylles, en påtvunget standard. Du prøver å lure meg inn i et eller annet "gotcha!"-moment, men det kommer aldri til å komme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er boxticking for å tekkes en eller annen agenda. For å få Oscar fremover, må man ha så og så mange minoriteter med for å dekke "inclusion standards". Det er sykt. Det er å gjøre kunsten ufri.

 

Kunsten var aldri  fri.  Kunstnere trenger penger.  De som gir pengene alltid krever noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Ikke vi heller. Det er måten det blir gjort på.

1. Da Samus, helten i Metroid på NES i spillet fra 1986, på slutten tok av seg hjelmen, og jeg innså at karakteren jeg styrte hele tiden hadde vært en kvinne. Veldig, veldig kult.

2. Da Netflix race-swappet Kleopatra og lot en svart kvinne gestalte den greske dronningen. Veldig, veldig woke.

Ser du forskjellen mellom 1 og 2?

Ser forskjellen, men jeg klarer ikke å se det store problemet.

Nå har jeg ikke sett serien, men i utgangspunktet ville jeg helst hatt noen andre enn en svart person til å spille Kleopatra. Men akkurat det er jo en detalj sammenlignet med alle andre kvaliter i den serien. Skuespillerprestasjoner og alt annet som virkelig betyr noe. Men for visse er vektingen veldig annerledes. 

Skrike og bære seg i STORE ord over en svart Kleopatra, eller tenke "Det var rart" og så gå videre i livet. Det er også en forskjell.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, PgUp said:

Vi reagerer på at dere peker ut en svart historisk karakter i assasins creed som problematisk. At dere ikke mener kvinner passer i et spill satt i 2. Verdenskrig. At dere fokuserer utelukkende på kvinner og minoriteter og problematiserer dette.



Vel, la oss ta Ubisofts Assassin's Creed Shadows da.

  • Ubisoft forkastet en historie som allerede var godt utviklet og sentrert rundt en japansk protagonist og ansatte plutselig aktivist-skribenter til å skrive et nytt mangfoldig narrativ (til tross for at Japan aldri har vært mangfoldig)
  • En av grunnene den nye skribenten ga var at "det finnes nok spill med hvite protagonister" - altså har hun null respekt for historiebygging eller historie, og anser av en eller annen grunn japanere som hvite (kanskje et poeng i hennes favør ? ;) )
  • Ubisoft og deres allierte aktivister i spillpressen (det ser ut til å være stort overlapp mellom folk som jobber for Ubisoft, i spillpressen og i organisasjoner som Sweet Baby Inc og lignende) har gått aktivt inn for å befeste Yasuke i en historisk posisjon (historieforfalskning) som rett og slett ikke eksisterer.
  • Ubisoft ser ut til å forsøkt å endre på Wikipedia-innlegget om Yasuke før de slapp traileren for å underbygge ham som historisk karakter og fjernet benevnelser og kilder med bevis som motsier statusen hans
  • De tok den eneste svarte mannen i hele føydal-Japan, og gjorde ham til protagonist
  • De underslår hele Yasukes egentlige, tragiske historie, som er at han var slave
  • Denne ene mannen er i spillet større og sterkere enn absolutt alle japanere
  • En svart mann kommer til å løpe rundt og myrde japanere for fote - en ekstremt dårlig visuell - det snakkes allerede om #stopasianhate igjen

Jeg vet ikke hva du synes, men jeg setter ikke pris på at multinasjonale selskaper forsøker å endre på menneskehetens felles historie for å selge meg et rasistisk produkt ved å late som om det er raseprogressivt.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (5 minutter siden):

Nei, agendaen er at store studioer tvinges inn i en boxticking-mentalitet, en kvote som må fylles, en påtvunget standard. Du prøver å lure meg inn i et eller annet "gotcha!"-moment, men det kommer aldri til å komme.

Ok, du får fortsette å tro jorda er flat, Obama styrer det hvite hus, det er en agenda mot hvite menn osv 😜

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):



Vel, la oss ta Ubisofts Assassin's Creed Shadows da.

  • Ubisoft forkastet en historie som allerede var godt utviklet og sentrert rundt en japansk protagonist og ansatte plutselig aktivister-skribenter til å skrive et nytt mangfoldig narrativ (til tross for at Japan aldri har vært mangfoldig)
  • En av grunnene den nye skribenten ga var at "det finnes nok spill med hvite protagonister" - altså har hun null respekt for historiebygging eller historie, og anser av en eller annen grunn japanere som hvite (kanskje et poeng i hennes favør ? ;) )
  • Ubisoft og deres allierte aktivister i spillpressen (det ser ut til å være stort overlapp mellom folk som jobber for Ubisoft, i spillpressen og i organisasjoner som Sweet Baby Inc og lignende) har gått aktivt inn for å befeste Yasuke i en historisk posisjon (historieforfalskning) som rett og slett ikke eksisterer.
  • Ubisoft ser ut til å forsøkt å endre på Wikipedia-innlegget om Yasuke før de slapp traileren for å underbygge ham som historisk karakter og fjernet benevnelser og kilder med bevis som motsier statusen hans
  • De tok den eneste svarte mannen i hele føydal-Japan, og gjorde ham til protagonist
  • De underslår hele Yasukes egentlige, tragiske historie, som er at han var slave
  • Denne ene mannen er i spillet større og sterkere enn absolutt alle japanere
  • En svart mann kommer til å løpe rundt og myrde japanere for fote - en ekstremt dårlig visuell - det snakkes allerede om #stopasianhate igjen

Jeg vet ikke hva du synes, men jeg setter ikke pris på at multinasjonale selskaper forsøker å endre på menneskehetens felles historie for å selge meg et rasistisk produkt ved å late som om det er raseprogressivt.

Hallo, har du spilt assasins creed? Eller bare sett en youtube video?

De reiser jo fra nåtiden tilbake til fortiden, og hopper frem og tilbake. Det er Sci fi. Ikke historie.

 

Hva var der som fikk deg til å tro at det var historisk korrekt? :p

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Og ja, Ubisoft og spillpressen reklamerer for Yasuke som en historisk person.

Selv om det er et scifi-spill, så har det semi-realistiske settinger, og de har skrevet mange ganger, spesifikt, at dette er en historisk person.

Men nå som det var en svart person var det et problem? Ikke før?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (10 minutter siden):

En annen ting, PgUp. Du redigerer ofte innleggene dine etter du har publisert dem, noe som ofte endrer hele meningen i innlegget. Det er en uredelig måte å diskutere på. Tenk gjennom innlegget ditt før du publiserer.

Redigerer ikke for å endre mening, men for skrivefeil eller tydeliggjøring. Gi eksempler på alle gangene jeg har endret mening.

Endret av PgUp
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, PgUp said:

Redigerer ikke for å endre mening, men for skrivefeil. 

Det er jug. Jeg har sittet og sett på tråden her nå i en halvtime og refreshet browseren jevnlig, og du redigerer hele innholdet. Og du redigerer samme innlegg gjentatte ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Det er jug. Jeg har sittet og sett på tråden her nå i en halvtime og refreshet browseren jevnlig, og du redigerer hele innholdet. Og du redigerer samme innlegg gjentatte ganger.

Gi eksempler da på at hele innholdet ble endret.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...