Gå til innhold

Støre med strømløfte: – Vi skal gjøre det vi kan


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (8 minutter siden):

Hvor lite skal det være for å være tørrår? På Sørnorget var det både i fjor og i år nesten 2 måneder uten nedbør - det er ekstremt tørt!

Tørrår er definert som kalenderår der nyttbart energitilsig har gjentaksintervall 10 år. Det betyr at i Norge vil vi ha tørrår når tilsiget underskrider 96.8 TWh, mens midlere energitilsig er 118 TWh.

Se ellers denne: https://www.europower-energi.no/produksjon/mer-tilsig-i-2021-enn-i-2019/2-1-1139973
Dessverre finner jeg ikke eksakte tall for de enkelte områdene, kanskje andre finner det?

Endret av sk0yern
tillegg
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Her har du nok misforstått. @Jens Kr. Kirkebø er netto energileverandør fra hjemmet sitt.

Er han det? Jeg er klar over at han selger overskuddstrøm når solcellepanelene produserer som mest, men han får vel strømstøtte på de kWh'ene han forbruker fra grid. Og jeg oppfatter det som de ikke trekker støtte for de kWh'ene som leveres, så da får han på en måte betalt dobbelt opp. Men dette kan @Jens Kr. Kirkebø oppklare i.

Men det gjelder uansett for de som har sikret seg fastpris som er lavere enn snittprisen. Alt som er mer enn 70 øre per kWh, får de tilbake som strømstøtte, uavhengig av fastprisen som er avtalt. Så da tjener man på differansen.

Lenke til kommentar

For det første hjelper det Europa veldig lite at vi i Norge velger å ha ekstremt høye strømpriser. Det skaper ikke mer strøm for andre land og de ser på i undring mens vi utfører vår selvflagellasjon.

For det andre er det klart at Ukrainiakrigen har påvirket prisene utover det man ser i en normalsituasjon. Dessverre har vi fremover bundet oss til europeiske priser i mye større grad enn før, og disse er historisk sett dobbelt så høye som her. Med overgangen til grønnere kraft vil dette antagelig bli verre i årene som kommer, selv uten Ukraina.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (18 minutter siden):

For det første hjelper det Europa veldig lite at vi i Norge velger å ha ekstremt høye strømpriser. Det skaper ikke mer strøm for andre land og de ser på i undring mens vi utfører vår selvflagellasjon.

Joda, i følge tidligere innlegg er det en viss prisfleksibilitet. Riktignok bare 2-3% på kortsiktig energi i en markedsundersøkelse utført før prisene steg, så spørs hvor reelt det er og hvor representativt det er for lang sikt. Men 2-3% er uansett et høyt tall gitt at vi eksporterer i gjennomsnitt 9,1% av kraften vi produserer. Så dersom høy pris senker forbruket med 3% så tilsvarer det 33% økt eksport (fra 9 til 12 er 33% økning).

Den andre tingen er at høye strømpriser reduserer strømforbruket i andre land også, på grunn av det samme fenomenet, priselastisitet.

Sitat

For det andre er det klart at Ukrainiakrigen har påvirket prisene utover det man ser i en normalsituasjon. Dessverre har vi fremover bundet oss til europeiske priser i mye større grad enn før, og disse er historisk sett dobbelt så høye som her.

Enig i at krigen har økt energiprisene og at vi er mer bundet til energiprisene i Europa nå enn før, uten at det var en dårlig avgjørelse da den ble tatt. Den gangen visste man selvsagt ikke om krigen og økt sammenkobling av prisene betød 1-2 kroner når vi eksporterer og 0-0,3 kroner når vi importerer. Det var ikke helt galt ut fra utgangspunktet stabilt 30-40 øre. Antagelig synker prisene tilbake mot disse nivåene etter krigen.

Sitat

Med overgangen til grønnere kraft vil dette antagelig bli verre i årene som kommer, selv uten Ukraina.

Uenig i det. Det grønne skiftet endrer nok ikke gjennomprisen noe særlig, men det vil nok øke forskjellene mellom natt og dag og mellom vindstille og vindfullt. Vi som har trukket nok et vinnerlodd i geografilotteriet har en så stor buffer at vi kan kjøpe strøm bare når den er billig og selge når det er dyrt. Jeg skulle ønske jeg også kunne levere en hundrelapp om morgenen og få tilbake tre på ettermiddagen - hver dag - med så mange hundrelapper jeg bare vil.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

Et godt eksempel på hvor dårlig strømstøtten er utformet, at noen kan tjene mere penger på denne, dess mer de forbruker/sløser, mens gamlemor og gamlefar med minsteinntekt i et gammelt trekkfullt hus de ikke har råd å fikse opp, må slite med langt mer i strømkostnader enn de har måtte ta høyde for, selv etter strømstøtten.

Dette er ikke kritikk mot de som har fått dette i fanget, så lenge de ikke spekulerer i dette og sløser med overlegg. Kritikken er direkte rettet mot de som har utformet denne, og som sikkert hadde ordnet seg på forhånd, og sånn sett bevilget seg midler fra felleskassa som de ikke egentlig har krav på.

Finnes ett ord ihvertfall som passer på en slik "tilpasning", men skal la det henge i lufta...

Nja, vi forbruker ikke mye. Faktisk produserer vi like mye i året som vi bruker. Kombinasjonen av å få godt betalt for eksporten plass støtte for det vi må kjøpe betyr ganske så hyggelige regninger. 

Til vinteren betyr som strømstøtten vesentlig mer, for da øker månedsforbruket fra 500kWh til 3000kWh i de kaldeste månedene. Derfor har jeg gått over på solkonto nå, for å spare opp resten av årets produksjon til de sannsynligvis mye dyrere vintermånedene. Da betaler vi kun moms og nettleie, og får strømstøtte i retur. Dvs. at jo dyrere strøm jo større kreditnota. 

Og ja, vi prøver å bruke minst mulig. Et forbruk fra strømnettet på under 500kWh i juli med to elbiler i husholdningen synes jeg ikke er galt, når det også inkluderer forbruket til en utleieleilighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Joda, i følge tidligere innlegg er det en viss prisfleksibilitet. Riktignok bare 2-3% på kortsiktig energi i en markedsundersøkelse utført før prisene steg, så spørs hvor reelt det er og hvor representativt det er for lang sikt. Men 2-3% er uansett et høyt tall gitt at vi eksporterer i gjennomsnitt 9,1% av kraften vi produserer. Så dersom høy pris senker forbruket med 3% så tilsvarer det 33% økt eksport (fra 9 til 12 er 33% økning).

Den andre tingen er at høye strømpriser reduserer strømforbruket i andre land også, på grunn av det samme fenomenet, priselastisitet.

En kortsiktig (1-2 år) priselastisitet på 2-3 % i Norge er ekstremt lite. Sammenlignet med det totale strømforbruket i Europa vil dette bli en dråpe i havet. Det samme er 9% eksport, det er heller ikke mye sett fra Europas side. Det europeiske markedet er stort, det er derfor vi får europeiske priser mens prisene i Europa ikke blir på historiske norske nivåer.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at hele landet til enhver tid får samme strømpris som den regionen som har dyrest strøm.

Samme pris for hele landet uavhengig av bosted.

Slik at vi alle kan være solidariske med de som har dyrest strøm til enhver tid. 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Er han det? Jeg er klar over at han selger overskuddstrøm når solcellepanelene produserer som mest, men han får vel strømstøtte på de kWh'ene han forbruker fra grid. Og jeg oppfatter det som de ikke trekker støtte for de kWh'ene som leveres, så da får han på en måte betalt dobbelt opp. Men dette kan @Jens Kr. Kirkebø oppklare i.

Men det gjelder uansett for de som har sikret seg fastpris som er lavere enn snittprisen. Alt som er mer enn 70 øre per kWh, får de tilbake som strømstøtte, uavhengig av fastprisen som er avtalt. Så da tjener man på differansen.

Ja, alle får støtte for den strømmen som kjøpes. For salget får jeg spotpris eks. mva. + 14,63 øre fra netteier for minket overføringstap i strømnettet. Jeg kan ikke se at det er dobbelt opp egentlig, tar du vekk strømstøtten til alle med solcelleanlegg så blir det jo svært ulønnsomt. Er ikke store produksjonen i november-januar, da man bruker mest. 

Jeg har ikke fastpris, men bruker produktet "spot med forvaltning" fra Fjordkraft. De fleste måneder havner strømprisen derfra langt under spotprisen, de to siste månedene hhv. 74 og 83 øre under. Så da blir det jo ekstra gunstig også for oss mhp. strømstøtte. Jeg anbefaler egentlig alle med spot-pris å ta en grundig titt på det produktet...

https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/trumf/spot-med-forvaltning/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (2 minutter siden):

En kortsiktig (1-2 år) priselastisitet på 2-3 % i Norge er ekstremt lite.

Med kortsiktig mener jeg 24 timer. Det var det scenariet markedsundersøkelsen presenterte til de som ble spurt. Når høye priser varer lengre så har også folk større incentiv til å gjøre mer langvarige tiltak. Derfor må du forvente et høyere tall når man ser på lengre sikt enn 24 timer.

Sitat

Sammenlignet med det totale strømforbruket i Europa vil dette bli en dråpe i havet.

Vi skal ikke sammenligne med det totale strømforbruket i Europa - eller verden for den del. Norge kan ikke forsyne hverken Europa eller Verden alene. Men vi skal sammenligne med vårt bidrag tidligere år, i snitt 9,1% av produksjonen vår. Europa er i en vanskelig situasjon på grunn av en drittsekk borte i Kreml og vi bør stå samlet mot galskapen. Dette er ikke tiden for å egge opp til splittelse mot EU. EU-problematikk kan vi diskutere under mer normale omstendigheter etter krigen. Stand with Ukraina - og Nato, og FN, og Tyskland og EU, og Polen og alle de andre mot Putin.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (10 minutter siden):

En kortsiktig (1-2 år) priselastisitet på 2-3 % i Norge er ekstremt lite. Sammenlignet med det totale strømforbruket i Europa vil dette bli en dråpe i havet. Det samme er 9% eksport, det er heller ikke mye sett fra Europas side.

Jeg tror nok "kortsiktig" i dette sammenhengen er dager og uker, ikke år. I løpet av 1-2 år har mange rukket å gjøre tiltak. Vi har både doblet kapasiteten på solcelleanlegget og byttet den 16 år gamle varmepumpen i en ny, større og mer effektivt utgave siden prisene steg. Det er tiltak som tar fra en del måneder til et år å gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Nja, vi forbruker ikke mye. Faktisk produserer vi like mye i året som vi bruker. Kombinasjonen av å få godt betalt for eksporten plass støtte for det vi må kjøpe betyr ganske så hyggelige regninger. 

Til vinteren betyr som strømstøtten vesentlig mer, for da øker månedsforbruket fra 500kWh til 3000kWh i de kaldeste månedene. Derfor har jeg gått over på solkonto nå, for å spare opp resten av årets produksjon til de sannsynligvis mye dyrere vintermånedene. Da betaler vi kun moms og nettleie, og får strømstøtte i retur. Dvs. at jo dyrere strøm jo større kreditnota. 

Og ja, vi prøver å bruke minst mulig. Et forbruk fra strømnettet på under 500kWh i juli med to elbiler i husholdningen synes jeg ikke er galt, når det også inkluderer forbruket til en utleieleilighet. 

Takk for oppklaring. Så da forstår jeg at det er som jeg antydet til @Simen1 at dere ikke trekkes i støtte for den strømmen dere selger tilbake, men får for all den strømmen dere får fra grid.

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Ja, alle får støtte for den strømmen som kjøpes. For salget får jeg spotpris eks. mva. + 14,63 øre fra netteier for minket overføringstap i strømnettet. Jeg kan ikke se at det er dobbelt opp egentlig, tar du vekk strømstøtten til alle med solcelleanlegg så blir det jo svært ulønnsomt. Er ikke store produksjonen i november-januar, da man bruker mest. 

Jeg har ikke fastpris, men bruker produktet "spot med forvaltning" fra Fjordkraft. De fleste måneder havner strømprisen derfra langt under spotprisen, de to siste månedene hhv. 74 og 83 øre under. Så da blir det jo ekstra gunstig også for oss mhp. strømstøtte. Jeg anbefaler egentlig alle med spot-pris å ta en grundig titt på det produktet...

https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/trumf/spot-med-forvaltning/

Det jeg tenkte på, er at dere får full spotpris, og ikke en redusert pga strømstøtte. Altså, selger du all selvprodusert strøm på dagtid, og så kjøper tilbake samme mengde på natta når det ikke produseres, så sitter dere med netto fortjeneste pga strømstøtte, istedet for å gå i 0, når vi ser bort fra nettleien. Selvsagt gitt samme spotpris.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (4 minutter siden):

Jeg foreslår at hele landet til enhver tid får samme strømpris som den regionen som har dyrest strøm.

Samme pris for hele landet uavhengig av bosted.

Slik at vi alle kan være solidariske med de som har dyrest strøm til enhver tid. 

Ja, det vil føles langt mer rettferdig enn den forskjellen som er i dag. Det samme gjelder Europa. Det vil føles mer rettferdig å stå skulder ved skulder mot Putins forsøk på å splitte Europa med fravær av gass som våpen.

Det gir riktignok noen praktiske problemer, siden pris er den mekanismen som finnes for å få strøm til å flyte fra områder med høy tilgang til områder med høy etterspørsel. Forsvinner den økonomiske drifkraften til å flytte strøm fra Nord-Norge til Sør-landet og fra Sør-landet til Tyskland - så kan det gjøre vondt verre for den lokale forsyningssituasjonen. Satt på spissen: Hvorfor i all verden skal man gidde å bruke masse nettleie og energitap på å frakte strøm over lange avstander dersom det ikke fantes penger å hente på det?

Tenk fisk. Hvorfor skal man gidde å sende laks til Italia dersom man får levert laksen lokalt til akkurat samme pris? Trailersjåføren vil ha både lønn og dekte drivstoffutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Hva tenker du ville hatt verst utfall for oss nordmenn, å tvinge tyskerne til å velge mellom å sponse russernes invasjon av Ukraina eller å gå inn i en potensielt katastrofal energikrise med store ringvirkninger på europeisk og dermed også norsk økonomi?

Norge eksisterer ikke i et vakuum og isolasjonisme er ikke veien å gå.

Ja, det er dyrt med strøm nå og det går utover mange av oss. Men litt perspektiv bør man beholde - vi er vel blant de som betaler minst for strømmen i Europa selv nå, justert for inntekt.

Norge er et iskaldt land som bruker strøm til oppvarming. Ikke alle som bor her er rike.

Tyskerne har valgt denne politikken, nå har det konsekvenser. Skyhøye energipriser i Tyskland tvinger dem til å gjennomføre det grønne skiftet raskere, og ikke legge ned fullt fungerende atomkraft og kullkraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Gitt konteksten i innlegget du svarte på - forklar hvordan man skulle planlagt for mange år siden, for krigen i Ukraina i år og følgene av den? Inntil forklaringen foreligger og nikkes til fra min side så kommer jeg til å stå på mitt om at denne delen av priskrisa var uforutsett og dermed ikke kunne blitt planlagt for. Med andre ord etterpåklokt å kritisere for manglende planlegging av krigen for flere år siden.

Skulle vi krisemaksimert med allskens hypotetiske scenarier så hadde vi blitt sprø og ikke fått gjort noen ting. Handlingslammet av frykt. Hadde vi lagt inn en motvekt av allskens hypotetiske scenarier med positivt fortegn så hadde vi fortsatt blitt sprø og handlingslammet av alt for mange muligheter. Derfor koker man det ned til et realistisk scenarie og tar høyde for at det er noe usikkerhet i det. Uansett, midlertidige kriser, går vanligvis over. Så på lang sikt er det nok ikke så dumt med de kablene likevel.

Vil ikke kalle det krisemaksimere å forutse uroligheter i kraftmarkedet når man har kunnskapen om at mye skal elektrifiserest. Når det gjelder de siste utenlandskablene så er det der vi er uenig, du mener de er kjekke og ha mens jeg mener vi heller skulle satset mer på kjernekraft på østlandet, utbedre overføringskapasiteten nasjonalt, oppgradere vannkraftverkene og øke statstøtten til private solcelleanlegg. 

Lenke til kommentar

Folk flest endrer ikke energibehovet sitt på kort sikt, og med kort sikt snakker jeg om, under 1 år ikke timer eller dager. Det har blitt gjort diverse undersøkelser av dette både her og i utlandet, og selv relativt velstående gjennomsnittlige nordmenn går ikke ut og bygger om huset så fort. De som har vedovn kjøper inn litt mer ved, that's it på kort sikt ("strømmen var dyr i fjor så vi kjøper litt ved så vi ikke fryser neste vinter").

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/31/2022 at 12:02 AM, Duriello said:

Støre er på saken, nå får alle like høye strømregninger, alle skal flås!

 

(Så fikk de som suttra over forskjellene viljen sin.)

Like greit. Så kanskje folk får pensjonen de har jobbet for hele livet. I verdens rikeste skatteland.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...