Gå til innhold

Støre med strømløfte: – Vi skal gjøre det vi kan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra han er skeptisk til makspris, for det vil bare føre til at maksprisen er den gjeldende satsen hele året. 

Men nå har den sittende regjering sett på og "fortløpende vurdert situasjonen" siden før nyttår. Vi har absolutt ingen grunn til å ha tillit til at de folkevalgte gjør noe som helst før vinteren. 

Det at han har forventning om at kommunene skal ta ansvar og tjene mindre, er som å tro på julenissen og illustrerer godt den tafattheten som gjennomsyrer AP og SP.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 Det er kanskje litte å ta grep på nå, hvis man ikke får ekstraordinært med nedbør i august, september og oktober. Det er et etterslep fra ca. uke 36 i fjor, og vi fikk i tillegg lite snø sist vinter. At man likevel også i år brukte mye snøsmelting/vårvann til eksport til tross for at man visste det var lite smeltevann, det er et problem.

Ser man tilbake på de mange forklaringene i fjor høst, hvor også englandskabelen kom i drift, så blir man enda mer forundret. Har det ikke også vært rekordår for eksport? Det burde det ikke vært om man ser til nedbørtallene!

Når Lundteigen nå ber om samtaler, så formoder jeg at det vil innebære at regjeringen tar med seg ledelsen i Statnett og Energi Norge til Hurdal Hotell & Spa. Der kan de danse regndans den første uken etter ferien! Det er kanskje last resort, - å få med seg værgudene ut over  høsten?

Endret av NERVI
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Støre kommer med tomme lovnader. Så lenge det ikke er noen faktiske grep som blir lovet, så blir det som med standard AP-løfter, som også er uten substans og reelt innhold. Uansett hvor lite de får til, så kan de slå fast at de ikke brøt løftet, fordi de gjorde alt de kunne.

"Vi" har gått på disse bløffene alt for lenge og alt for mange ganger, sist ve valget, da det ble lovet at "nå er det vanlige folks tur. Muligens de glemte en u foran siste ordet.

Som flere nevner, og som de har sagt lenge nå har de observert. Da bør man forvente at de kommer med noe håndfast, og ikke tåke-lovnader. Det står ikke til troverdighet lengre. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har Støre vært innom tanken at å gjøre ingenting for det norske folk i en krisesituasjon kan vise seg å være en stor feil? Tror han virkelig at å være fullstendig handlingslammet er det minst risikable alternativet? Hvordan endte vi opp med denne pølen av en pudding som leder?

Endret av bo1e
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Men nå har den sittende regjering sett på og "fortløpende vurdert situasjonen" siden før nyttår.

Jeg ser at både du og flere her i tråden ikke har fått det med dere ennå, så jeg må bare be deg google strømstøtteordning og se hva som er gjort og hva som er vedtatt plan fremover. Regjeringen har støttet strømforbrukerne med ganske mange milliarder allerede, så det å hevde at ikke noe er gjort ennå er både kunnskapsløst og ignorant.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neibæk skrev (2 timer siden):

Denne saken viser nettopp at vi ikke er i stand til å holde to tanker samtidig. Derfor må det viktigste prioriteres først.

Denne saken har gjennom kommentarfeltene også vist at det norske folk, ikke har klart å holde to tanker i hodet på en gang. Det virkemiddelet man har for å spare på vannet - er økt pris. Men nå krever folk lavere pris, altså ikke vannsparing, pluss vannsparing og dermed høy pris. Spør man hva folk synes er viktigst og vil prioritere - så kortslutter de i et gnistregn av raseri og beskyldninger alle veier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Denne saken har gjennom kommentarfeltene også vist at det norske folk, ikke har klart å holde to tanker i hodet på en gang. Det virkemiddelet man har for å spare på vannet - er økt pris. Men nå krever folk lavere pris, altså ikke vannsparing, pluss vannsparing og dermed høy pris. Spør man hva folk synes er viktigst og vil prioritere - så kortslutter de i et gnistregn av raseri og beskyldninger alle veier.

Igjen så skal du ignorere at det mange er misfornøyde med, er at vi eksporterer masse kraft mens man samtidig risikerer rasjonering til vinteren. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Strømstøtte er bare penger vi skattebetalerne støtter oss selv med fordi politikerne har ødelagt det norske strømmarkedet.

Ja, nå husker jeg det. Politikerne vedtok jo 7,5 TWh mindre nedbør i sør det siste 1,5 året. Før de også vedtok at Putin skulle angripe Ukraina og bruke gass som utpressingsmiddel mot Tyskland. Også vedtok de at Tyskerne skulle legge ned for mye kjernekraft og kullkraft.

 

/Sarkasme kan forekomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (4 minutter siden):

Igjen så skal du ignorere at det mange er misfornøyde med, er at vi eksporterer masse kraft mens man samtidig risikerer rasjonering til vinteren. 

Da misforstår du meg. Jeg sier jo at virkemiddelet for å spare på vannet er høyere priser. Høyere priser betyr lavere eksport, siden eksporten konkurrerer mot blant annet fossil kraft. Vi kan fint prise oss ut av eksporten. Null problem. Men nå klarer jo ikke det norske folk å ha to tanker i hodet på en gang så da kommer de med ildsinte motstridende krav - eller så kortslutter de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Da misforstår du meg. Jeg sier jo at virkemiddelet for å spare på vannet er høyere priser. Høyere priser betyr lavere eksport, siden eksporten konkurrerer mot blant annet fossil kraft. Vi kan fint prise oss ut av eksporten. Null problem. Men nå klarer jo ikke det norske folk å ha to tanker i hodet på en gang så da kommer de med ildsinte motstridende krav - eller så kortslutter de.

Tror du kanskje noen synes det er litt dumt, at vi har havnet i en situasjon der eneste måte å begrense eksport, er at vi selv må betale ekstreme priser for strømmen? 

Da man ble lovt av veltalende politikere at disse nye kablene bare minimalt skulle påvirke prisene? 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

litt av problemet når Støre skal rydde opp, er at AP bl.a. er alt for lojale mot EU forordningen og direktiver.

men strøm- og gasskrisen har allerede bevist at hvert land først og fremst må ta hjemlige hensyn. Det ene EU-landet etter det andre lager egne ordninger, selv om det bryter med EU-ånden.

https://ksu.no/artikler/kronikk/114348-energipolitikk-i-eu-frankrike-nasjonaliserer

AP har berøringsangst for alt dette.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, bo1e said:

Har Støre vært innom tanken at å gjøre ingenting for det norske folk i en krisesituasjon kan vise seg å være en stor feil? Tror han virkelig at å være fullstendig handlingslammet er det minst risikable alternativet? Hvordan endte vi opp med denne pølen av en pudding som leder?

Ingenting er kanskje bedre enn det de ender opp med å gjøre. Uansett hvor ille situasjonen er fins det alltid en politiker som kan gjøre den enda verre. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Da misforstår du meg. Jeg sier jo at virkemiddelet for å spare på vannet er høyere priser. Høyere priser betyr lavere eksport, siden eksporten konkurrerer mot blant annet fossil kraft. Vi kan fint prise oss ut av eksporten. Null problem. Men nå klarer jo ikke det norske folk å ha to tanker i hodet på en gang så da kommer de med ildsinte motstridende krav - eller så kortslutter de.

Hvis dette kan løses med høyere priser, hvorfor sier da tyskerne at de ikke vil kunne eksportere på grunn av lave "magasiner og tilsig" av gass. De pålegger sparing og magasinering ved lov! Og hvorfor rasjonerer nå hele EU når vi skal kunne løse det med børshandel og pris?

Jeg syns du driver med sirkelargumentasjon omkring markedets fortreffelighet. Det er velkjent at markedet ikke fungerer uten at både kunde og produsent/selger har nok å rutte med/ markedsmakt. Da regjeringer begynne å regjere og tilsyn må begynne å føre tilsyn. Det betyr rasjonering, regulering og tilsyn. Nå er det svartebørs, det ser man på priser og ekstraordinære fortjenester. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...