Gå til innhold

Støre med strømløfte: – Vi skal gjøre det vi kan


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (7 minutter siden):

For bare strøm? Hvordan tror du våre handelspartnere hadde reagert på det, når de er så desperate etter strøm til sitt viktige forbruk at de betaler 4 kr/kWh for den - til tross for lavere lønnsnivå?

Eller tenker du stenge grensa generelt? I så fall må jeg bare oppfordre deg til å tenke hvilke konsekvenser det får.. Begynn gjerne med olje, gass, fisk, metaller og kunstgjødsel..

Her kan norske toll- og handelsmyndigheter som ikke er for norsk EU-medlemskap, og dermed mer lojale til Brussel enn det norske folk, forhandle handelsavtaler som er til fordel for oss. Vi kan selge fisk, gass og olje som vi har overskudd av, uten å selge strøm vi trenger selv. Og alt dette uten å implementere EU-direktiver som norsk lov.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Her kan norske toll- og handelsmyndigheter som ikke er for norsk EU-medlemskap, og dermed mer lojale til Brussel enn det norske folk, forhandle handelsavtaler som er til fordel for oss. Vi kan selge fiks, gass og olje som vi har overskudd av, uten å selge strøm vi trenger selv. Og alt dette uten å implementere EU-direktiver som norsk lov.

Du vet at handelsavtaler innebærer at begge parter gir og tar? Det er ikke en barnehagen hvor man tar alt godteriet selv, man er nødt til å inngå kompromisser, hvertfall når man kun er 5 millioner. Kompromisset er at i perioder får man mindre tilbake enn det man gir, men at man over tid får sånn noenlunde like fordeler.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Vi gir fisk til Tyskland, vi tar penger fra dem.
Vi trenger ikke implementere EU-direktiver som undergraver norsk selvstendighet for å selge fisk.

Vi velger dette selv, ikke EU. Vi står faktisk fritt til å følge direktivene, noe vi gjør av fri vilje. F.eks har Norge valgt å ikke følge direktivene som omhandler cookie-håndtering i nettlesere (ikke spør hvorfor), så det er ikke noe i veien mot å si nei. Du må rette kritikken nasjonalt og slutte å tro at EU er den store stygge ulven. Dette er en direkte parallell til strømmen som vi selv selger av egen vilje.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Hvorfor trenger vi å koble oss til det europeiske strømnettet, som har så store problemer med å bestemme rettferdige priser? Vi risikerer jo slike priser i Norge!

Hva mener du er rettferdig pris, hvis det ikke er den prisen kjøper og selger blir enig om?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg selger ikke strømmen vår av fri vilje. Det er noe EU-kollaboratører i regjeringen finner på, mot folks vilje.

Politikere i AP og H er for norsk EU-medlemskap, selv om folket er imot. Så de snikinnfører alle direktiver de kan. Kanskje med ett unntak om cookies i nettleseren, så det ikke skal bli for åpenbart.

Å selge strøm vi trenger selv til Tyskland er ikke i vår interesse. Pengene havner ikke hos de samme menneskene som får høyere strømregning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Her kan norske toll- og handelsmyndigheter som ikke er for norsk EU-medlemskap, og dermed mer lojale til Brussel enn det norske folk, forhandle handelsavtaler som er til fordel for oss. Vi kan selge fisk, gass og olje som vi har overskudd av, uten å selge strøm vi trenger selv. Og alt dette uten å implementere EU-direktiver som norsk lov.

Jeg ser denne påstanden gjentatt til det kjedsommelige - men for å dra tråden tilbake i litt mer saklig retning - kan du dokumentere at vi selger kraft som vi trenger selv? Og hva er din definisjon av "trenger"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg ser denne påstanden gjentatt til det kjedsommelige - men for å dra tråden tilbake i litt mer saklig retning - kan du dokumentere at vi selger kraft som vi trenger selv? Og hva er din definisjon av "trenger"?

Kan du dokumentere at strømprisen ikke har gått opp i det siste? Har du lest en avis i det siste? Hvorfor spille dum? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg selger ikke strømmen vår av fri vilje. Det er noe EU-kollaboratører i regjeringen finner på, mot folks vilje.

Politikere i AP og H er for norsk EU-medlemskap, selv om folket er imot. Så de snikinnfører alle direktiver de kan. Kanskje med ett unntak om cookies i nettleseren, så det ikke skal bli for åpenbart.

Å selge strøm vi trenger selv til Tyskland er ikke i vår interesse. Pengene havner ikke hos de samme menneskene som får høyere strømregning.

Men politikerne våre er, på godt og vondt - oss. Det er derfor jeg mener at vi må rette sinnet vårt nasjonalt / internt og ikke legge skylden på EU. Jeg er helt enig med deg at det er høl i huet at man har tillatt slik massiv eksport trass lave nedbørsmengder, men vi må bare huske å ha tunga rett i munnen og kritisere de rette folka (oss selv indirekte).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Politikere i AP og H er for norsk EU-medlemskap, selv om folket er imot

Det er en hel del partier som er i mot. Folket er heller ikke akkurat enstemmig. Så når du sier at du ikke selger strømmen vår av fri vilje så gjør du akkurat samme generalisering. Her må jeg bare påpeke at "vi" (inkludert deg) har valgt Ap og Sp inn i regjering.

Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Å selge strøm vi trenger selv til Tyskland er ikke i vår interesse.

"vår" som i rundt deres kjøkkenbord - eller generaliserer du igjen? Da får jeg bare gjenta at "vi" (inkludert deg) har valgt den regjeringen vi har, som selger strøm til Tyskland.

Så jo - dette er både frivillig og demokratisk. Vi selger strømmen av vår egen frie vilje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser denne påstanden gjentatt til det kjedsommelige - men for å dra tråden tilbake i litt mer saklig retning - kan du dokumentere at vi selger kraft som vi trenger selv? Og hva er din definisjon av "trenger"?

Kan du dokumentere at strømprisen ikke har gått opp i det siste? Har du lest en avis i det siste? Hvorfor spille dum? 

Hvorfor skulle jeg det? Jeg dokumenterer ikke andres stråmenn og flåseri på generell basis. Så tilbake til sakligheten: Kan du dokumenterer din egen påstand eller ei?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

EU stjeler strømmen vår, kollaboratører på innsiden av det norske statsapparatet gjør det mulig.

EU stjeler oljen vår, kollaboratører .. gjør det mulig.

EU stjeler fisken vår..

EU stjeler ..

Slikt pisspreik og disrespekt for demokratiet ødelegger sakligheten i diskusjonen. Hvor interessant blir det i lengden å høre på et slikt apeberg som stadig lirer av seg dyriske brøl for å overgå den forrige apen som gjorde det samme?

Vær så snill og prøv å gjør dette til en kunnskapsrik, lærerik og faktabasert debatt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du må ha sovet under en stein i flere måneder hvis du ennå ikke har oppdaget at Norge eksporterer strøm som vi trenger selv.
 Strømprisene HAR faktisk gått opp som følge av det.


Du har sågar i tidligere diskusjoner forsvart hvordan strømmen selges på et åpent market, og vi må betale det samme som tyskere for vår egen strøm. Bare at du anerkjenner ikke landegrenser. Jeg er visstnok blendet av et rasistisk hat mot tyskere hvis jeg er imot strømeksport. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

EU stjeler oljen vår, kollaboratører .. gjør det mulig.

EU stjeler fisken vår..

EU stjeler ..

Slikt pisspreik og disrespekt for demokratiet ødelegger sakligheten i diskusjonen. Hvor interessant blir det i lengden å høre på et slikt apeberg som stadig lirer av seg dyriske brøl for å overgå den forrige apen som gjorde det samme?

Vær så snill og prøv å gjør dette til en kunnskapsrik, lærerik og faktabasert debatt!

Hvordor lyver du? Vi har overskudd på fisk og olje, som jeg tidligere har nevnt. Men ikke mer strøm en vi selv trenger.
Kan du ikke slutte med pisspreik og disrespekt for demokratiet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

 Strømprisene HAR faktisk gått opp som følge av det.

En insinuert stråmann altså.

Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Du må ha sovet under en stein i flere måneder hvis du ennå ikke har oppdaget at Norge eksporterer strøm som vi trenger selv.

Jeg savner dokumentasjon på påstanden din.

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Du har sågar i tidligere diskusjoner forsvart hvordan strømmen selges på et åpent market, og vi må betale det samme som tyskere for vår egen strøm.

Stråmenn igjen. Jeg har ikke forsvart hvordan strømmen selges på et åpent marked, men forklart hvordan den selges på et åpent marked. Det er en vesentlig nyanseforskjell. Forklaringene har gått til de som åpenbart ikke har skjønt dette. Dette har vært noen av mine bidrag til å gjøre dette til en lærerik tråd. Forklaringene er dokumentert der det har vært relevant. Vennligst prøv å få tråden tilbake på rett spor ved å bruke fakta og dokumentere dine påstander.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...