Gå til innhold

Programvaren ble trolig Volkswagen-sjefens banesår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW kjører på med en runde til med det som har fungert før ser det ut til. Hvilket er tradisjonelle biler med elektriske hjelpemotorer, innkjøpt elektronikk og lapping på forrige generasjons software mens de sleper beina etter seg inn på batterifabrikken.

Pussig at en nasjon med så lav oljeproduksjon har gjort seg så avhengig av dette drivstoffet forresten.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Programvaren ble trolig Volkswagen-sjefens banesår

Ser ikke at det er støtte for dette i noen av artiklene som det refereres til. Vet at journalisten fremdeles er veldig opptatt av software-problemene som var på ID3. for to-tre år siden, men de er vel løst er de ikke?

Har dermed sett mer snakk om lederstil og typisk maktkamp samt et saftig rykte om et forhold til en ansatt. Med tanke på hvordan det er i Tesla så bør ikke det være noe spesielt hinder for å få jobb der. Om Diess skulle være så dum å søke seg dit.

Edit: Et kjapt søk gir meg denne artikkelen fra Teslarati som igjen siterer en karakter ved navn Omar Qazi som opptrer som Whole Mars Blog etter å ha blitt utestengt fra Twitter samt ARK Invest. Dette knippet med kultmedlemmer er tydeligvis det som har vært inspirasjon for denne artikkelen. Like greit å referere til Teslarati først som sist synes nå jeg.

Teslarati: VW reportedly fired CEO Herbert Diess over software and other issues

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
esfets skrev (35 minutter siden):

VW kjører på med en runde til med det som har fungert før ser det ut til. Hvilket er tradisjonelle biler med elektriske hjelpemotorer, innkjøpt elektronikk og lapping på forrige generasjons software mens de sleper beina etter seg inn på batterifabrikken.

Pussig at en nasjon med så lav oljeproduksjon har gjort seg så avhengig av dette drivstoffet forresten.

 

Dette var vel grunnen til at Tyskland brukte hester 'hele' krigen 1939-1945. De hadde industrien til å bygge den motoriserte og mekaniske hæren de har i dataspill og amerikanske filmer, men ingen olje til å drive den. Ploesti dekket vel bare en fraksjon av behovet. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 timer siden):

Ser ikke at det er støtte for dette i noen av artiklene som det refereres til. Vet at journalisten fremdeles er veldig opptatt av software-problemene som var på ID3. for to-tre år siden, men de er vel løst er de ikke?

Har dermed sett mer snakk om lederstil og typisk maktkamp samt et saftig rykte om et forhold til en ansatt. Med tanke på hvordan det er i Tesla så bør ikke det være noe spesielt hinder for å få jobb der. Om Diess skulle være så dum å søke seg dit.

Edit: Et kjapt søk gir meg denne artikkelen fra Teslarati som igjen siterer en karakter ved navn Omar Qazi som opptrer som Whole Mars Blog etter å ha blitt utestengt fra Twitter samt ARK Invest. Dette knippet med kultmedlemmer er tydeligvis det som har vært inspirasjon for denne artikkelen. Like greit å referere til Teslarati først som sist synes nå jeg.

Teslarati: VW reportedly fired CEO Herbert Diess over software and other issues

VW har fremdeles store problemer med softwaren, og det kan ta lang tid å få bukt med denne enorme «floken».

ikke rart ID bilene ikke selger godt.

 

https://www.autoindustriya.com/auto-industry-news/vw-software-problems-delay-audi-porsche-and-bentley-ev-plans/amp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

300 mill. i direktørlønn er jo sinnsykt, spør du meg. Man skal selge endel biler bare for å dekke opp dette. Og han er jo tydeligvis ikke eneste som er oppe på det nivået.

Til sammenligning kan man lønne fort 300 på fabrikkgulvet for samme summen, inkludert avgifter (arbeidsgiveravgifter, skatteavsetninger etc) og avsetninger til pensjon.

Greit nok at VW AG er ett av verdens aller største konsern, og tjener sikkert penger på flere områder enn bare produksjon og salg av biler, men jeg tenker som så at det ier litt om kulturen i selskapet, og hvilke utfordringer de står overfor om de ikke klarer å beholde posisjonen dems når elbilene har overtatt helt for ice-biler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, frohmage said:

Når er det, globalt?

Trolig ren fantasi. Verden er totalt avhengig av fossile brennstoff i lang tid enda. En eventuell avindustrialisering av verden vil føre til massiv dropp i levestandard og trolig betydelig befolkningsnedgang over tid. Jorden er allerede overbefolket og de som bidrar mest til dette er de som ikke har ressurser til å støtte opp sin økende befolkning. Til gjengjeld er levealderen der temmelig lav.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (54 minutter siden):

300 mill. i direktørlønn er jo sinnsykt, spør du meg. Man skal selge endel biler bare for å dekke opp dette. Og han er jo tydeligvis ikke eneste som er oppe på det nivået.

Til sammenligning kan man lønne fort 300 på fabrikkgulvet for samme summen, inkludert avgifter (arbeidsgiveravgifter, skatteavsetninger etc) og avsetninger til pensjon.

Greit nok at VW AG er ett av verdens aller største konsern, og tjener sikkert penger på flere områder enn bare produksjon og salg av biler, men jeg tenker som så at det ier litt om kulturen i selskapet, og hvilke utfordringer de står overfor om de ikke klarer å beholde posisjonen dems når elbilene har overtatt helt for ice-biler.

300 mill er sinnsykt. Enda mer sinnsykt er at dette er lommerusk sammenlignet med opsjonsavtalen Musk presset Tesla-styret til å gi ham. 230 milliarder fikk han nå sist og det er på toppen av tidligere utbetalinger.

Elon Musk Likely Getting $23 Billion In Options After Tesla’s Record Quarter

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, frohmage said:

Når er det, globalt?

 

29 minutes ago, kremt said:

Trolig ren fantasi. Verden er totalt avhengig av fossile brennstoff i lang tid enda. En eventuell avindustrialisering av verden vil føre til massiv dropp i levestandard og trolig betydelig befolkningsnedgang over tid. Jorden er allerede overbefolket og de som bidrar mest til dette er de som ikke har ressurser til å støtte opp sin økende befolkning. Til gjengjeld er levealderen der temmelig lav.

https://cleantechnica.com/2022/07/25/bloomberg-declares-that-the-tipping-point-has-been-reached/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (15 minutter siden):

Så bortsett fra i Norge, hvor vi kaster oljepenger på de som har råd til elbil, blir det ingen overgang med det første.

Gjennomsnittsprisen på elbiler i USA er $66 000. Man kan bare gjette seg til hvordan salget vil bli fremover med raskt stigende renter og resesjon. Norge må virkelig puffe opp elbil-subsidiene om vi skal få til å redde verden(og enkelte elbil-produsenter.).

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Så bortsett fra i Norge, hvor vi kaster oljepenger på de som har råd til elbil, blir det ingen overgang med det første.

Dei billegaste elbilane er heilt kurant prisa for folk flest i dag. Utfordringa har heller vore få bilar på bruktmarknaden og høge prisar. Prisane er framleis høge, men det blir ein stadig større andel elbilar på Finn, så det vil bli bruktbilar å få tak i for dei fleste framover. Forhåpentlegvis vil nybilproduksjonen hente seg inn igjen for å få ned leveringstidene og prisane på brukte bilar. Når ei ny drivlinje skal innførast på marknaden så må nesten dei første bilane vere nye og dyre. Dei kan ikkje legge ut bruktbilar som ikkje finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

Dei billegaste elbilane er heilt kurant prisa for folk flest i dag.

Gagner subsidiene stort sett folk som har god råd, eller folk som har dårlig råd? Når støtten hovedsaklig kommer fra salg av olje kan en vel også stille spørsmål ved hvor klimavennlig løsningen er.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (13 minutter siden):

Gagner subsidiene stort sett folk som har god råd, eller folk som har dårlig råd? Når støtten hovedsaklig kommer fra salg av olje kan en vel også stille spørsmål ved hvor klimavennlig løsningen er.

Dei med god råd sjølvsagt sidan det er så mange nye bilar. Dei som ikkje hadde råd til ny drivstoffbil har uansett ikkje råd til ny elbil.

Hensikten med momsfritak og andre fordelar er å stimulere til kjøp av elbil. Det er ikkje ei økonomisk støtteordning for folk med dårleg råd, men sidan det er dei som har råd til ny bil som kan kjøpe, så er det sjølvsagt dei som får mest nytte av det i første omgang.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Når er det, globalt?

Om man fornekter at vi er i et skifte fra ice til el, så virker det sikkert som fri fantasi, men teknologiskifter har en tendens til å skje fort når man bare har fått i gang momentum. Jeg tipper at innen 2035 er det ikke mange ice-biler som produseres lengre, kanskje bare noen svært få nisjemodeller.

Det tar sikkert ytterligere 5-10 år før også tungtransporten tilnærmelsesvis er gått over til ren eldrift, også på langdistanse. Må bare få opp modellutvalget, bedre batteriteknologien litt og få opp ladeinfrastrukturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...