Gå til innhold

Programvaren ble trolig Volkswagen-sjefens banesår


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (3 timer siden):

300 mill er sinnsykt. Enda mer sinnsykt er at dette er lommerusk sammenlignet med opsjonsavtalen Musk presset Tesla-styret til å gi ham. 230 milliarder fikk han nå sist og det er på toppen av tidligere utbetalinger.

Elon Musk Likely Getting $23 Billion In Options After Tesla’s Record Quarter

 

Er sykt mye penger/verdier det og. Er absolutt ikke uenig i det

Men verdien av de aksjene er jo i realiteten bare det folk er villig til å betale for de, og kan dette i gulvet minst like fort, om Tesla skulle gå konkurs. 

Så må det også sies at denne verdien har jo økt massivt fordi Tesla og Elon Musk har nådd endel milepæler på veien. Og aksjene koster sånn sett ikke Tesla noe særlig, det er jo allerede ved aksjesplitten og utvidelsen av aksjeporteføljen at man satte de andre eiernes andel av dette i boka, men der alle andre ble trukket opp fordi målene ble nådd.

Det er vel for de andre aksjonærene, en vinn-vinn-situasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Er sykt mye penger/verdier det og. Er absolutt ikke uenig i det

Men verdien av de aksjene er jo i realiteten bare det folk er villig til å betale for de, og kan dette i gulvet minst like fort, om Tesla skulle gå konkurs. 

Så må det også sies at denne verdien har jo økt massivt fordi Tesla og Elon Musk har nådd endel milepæler på veien. Og aksjene koster sånn sett ikke Tesla noe særlig, det er jo allerede ved aksjesplitten og utvidelsen av aksjeporteføljen at man satte de andre eiernes andel av dette i boka, men der alle andre ble trukket opp fordi målene ble nådd.

Det er vel for de andre aksjonærene, en vinn-vinn-situasjon.

EM sin kompensasjon er vell presrasjonsbasert, i motsetning til han her som skal få 300 mill for å gjøre nada. Dog er begge eksemplene hinsides all fornuft såklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 timer siden):

Ser ikke at det er støtte for dette i noen av artiklene som det refereres til. Vet at journalisten fremdeles er veldig opptatt av software-problemene som var på ID3. for to-tre år siden, men de er vel løst er de ikke?

Har dermed sett mer snakk om lederstil og typisk maktkamp samt et saftig rykte om et forhold til en ansatt. Med tanke på hvordan det er i Tesla så bør ikke det være noe spesielt hinder for å få jobb der. Om Diess skulle være så dum å søke seg dit.

Edit: Et kjapt søk gir meg denne artikkelen fra Teslarati som igjen siterer en karakter ved navn Omar Qazi som opptrer som Whole Mars Blog etter å ha blitt utestengt fra Twitter samt ARK Invest. Dette knippet med kultmedlemmer er tydeligvis det som har vært inspirasjon for denne artikkelen. Like greit å referere til Teslarati først som sist synes nå jeg.

Teslarati: VW reportedly fired CEO Herbert Diess over software and other issues

Takk for innspill. 

Det hevdes ikke at det er ene og alene Cariad-problemene som er årsaken til at Diess måtte gå. Det er imidlertid godt kjent at Cariad lenge har vært et gnagsår i VW-gruppen, og Diess har blitt bedt om å rydde opp. Det har han ikke lykkes med. 
Så vidt jeg kan se trekkes dette av mange frem som en av de vesentligste årsakene til at han ikke fikk fortsette.
Se for eksempel
https://www.wiwo.de/technologie/mobilitaet/e-mobility/machtwechsel-bei-volkswagen-diess-unterlag-einer-fehleinschaetzung/28547082.html
eller 
https://europe.autonews.com/automakers/vws-diess-was-ousted-after-key-porsche-audi-evs-were-postponed-software-problems

Blogginnlegget på teslarati.com har jeg ikke lest, og Twitter-dramatikken rundt personen du nevner kjenner jeg ikke til, men jeg ser blogginnlegget lenker til en Automobilwoche-artikkel som også hevder at det var Cariad som var siste dråpen. At Cariad-problemene har vært en viktig medvirkende årsak til at styret mistet tålmodigheten med Diess er en teori som stammer fra Musk-kulten har jeg vanskelig for å se.

Det er riktig at det snart er to år siden ID.3 ble levert. Problemene VW hadde den gangen kan sees som et symptom på det som senere skulle komme. De hadde problemer i 2020, og ser fremdeles ut til å ha en vei å gå.
 https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/vw-software-tochter-cariad-mehr-chaos-als-koordiniertes-programmieren/28403258.html 

//Marius Valle, TU

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Trolig ren fantasi. Verden er totalt avhengig av fossile brennstoff i lang tid enda. En eventuell avindustrialisering av verden vil føre til massiv dropp i levestandard og trolig betydelig befolkningsnedgang over tid. Jorden er allerede overbefolket og de som bidrar mest til dette er de som ikke har ressurser til å støtte opp sin økende befolkning. Til gjengjeld er levealderen der temmelig lav.

Hvem har sagt at vi skal av-industrialisere? Hele prosjektet nå er jo å fortsette industrialiseringen, men gjøre det miljøvennlig. Har i lang tid vært sagt at grønn teknologi er det som skal løse forurensningsproblemene til dagens industri. Og det skal skje med både rensing av utslipp, skifte til ren energi, og skape metoder som gjør søppel og avfall om til ressurser.

Gjenbruk og ombruk er i vinden, se blant annet på at man nå bruker innsamlet plast til å lage nye produkter, fremfor å fremstille slikt av ny jomfruelig plast.

frohmage skrev (54 minutter siden):

Gagner subsidiene stort sett folk som har god råd, eller folk som har dårlig råd? Når støtten hovedsaklig kommer fra salg av olje kan en vel også stille spørsmål ved hvor klimavennlig løsningen er.

De som har råd til å kjøpe ny elbil, er jo de som tjener i første omgang, men det er med på å redusere kostnaden for nye biler, og samtidig kommer disse subsidierte/avgiftsfrie bilene ut på bruktmarkedet. Det vil derfor gi ringvirkninger som ganger alle kjøperne.

At vi nå har noen tilbakeslag pga en pandemi og en påfølgende invasjon av Ukraina, hindre ikke dette i det lange løp. Det er bare en lite tue på veien. Som @Simen1 viser til i innlegg og link, så mener mange, inkludert Bloomberg, at vi har nådd "the tipping point", og at elbiler bare vil overta i langt større steg enn tidligere. 

Lenke til kommentar

Det er selvsagt et lite "set back" at vi har vært gjennom en pandemi som  har blitt etterfulgt av microchip-mangel og  en invasjon i Europa, med påfølgende energikrise og mulig en resesjon i markedet, som en korreks. Men svartmalingen fremstår som dårlige forsøk på å dekke over det faktum at skiftet er kommet såpass godt i gang, at det blir tilnærmet umulig å stoppe denne. 

Det er dessuten i myndighetenes planer at dette er en ønsket utvikling at vi går over til (batteridrevet) eldrift på så mange områder som mulig. Dette vil derfor ikke stoppe opp, men vil kunne bremse ned farten på overgangen, men vi kommer dit til slutt uansett. Og med myndighetenes vilje, kan en eventuelt tilbakegang før til at skiftet presses fremover, fordi det er det fornuftige steget å ta.

Ice-biler er det vi kan kalle for "dead man walking" teknologisk sett. Det er ikke spørsmål OM, men NÅR den siste masseproduserte bilen med ice-motor blir tatt av samlebåndet. Når elbilene blir billigst å produseres, så sier det seg selv at de vil ta over.

Vi er allerede kommet dit at 0-80 % SoC-lading kan presses under 20 minutter, som er en stopp for å gå på do, kjøpe en kaffe eller brus, og så kjøre videre. Og rekkevidden økes stadig, stadig flere modeller nærmer seg 600 km-grensa på rekkevidde, slik at selv reiser med tilhenger bakpå kan gjøres med lange nok etapper og en kort pause eller to, som er nært på det lengste folk gidder å kjøre en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (56 minutter siden):

De som har råd til å kjøpe ny elbil, er jo de som tjener i første omgang, men det er med på å redusere kostnaden for nye biler, og samtidig kommer disse subsidierte/avgiftsfrie bilene ut på bruktmarkedet. Det vil derfor gi ringvirkninger som ganger alle kjøperne.

Joda, men effekten av trickle-down economics er vel noe omdiskutert 🙂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Ice-biler er det vi kan kalle for "dead man walking" teknologisk sett. Det er ikke spørsmål OM, men NÅR den siste masseproduserte bilen med ice-motor blir tatt av samlebåndet. Når elbilene blir billigst å produseres, så sier det seg selv at de vil ta over.

 

Det er nok riktig, men når vil det skje? Som Stellantis og Toyotas ledelse ganske riktig har advart mot, så er prisen på elbilteknologi ikke i nærheten av det nivået den må være for å kostnadseffektivt kunne produsere biler i det lavere prissegmentene. Problemet er hovedsaklig prisen på batterier, der både pris og teknologiutviklingen har stått bortimot stille de siste 3-4 årene. økte volumer ser ikke til å hjelpe så mye, så med mindre det snart dukker opp helt ny batteriteknologi, så er det vanskelig å se for seg at forbrenningsmotoren vil dø ut med det første. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
hitokiri skrev (1 time siden):

Takk for innspill. 

Det hevdes ikke at det er ene og alene Cariad-problemene som er årsaken til at Diess måtte gå. Det er imidlertid godt kjent at Cariad lenge har vært et gnagsår i VW-gruppen, og Diess har blitt bedt om å rydde opp. Det har han ikke lykkes med. 
Så vidt jeg kan se trekkes dette av mange frem som en av de vesentligste årsakene til at han ikke fikk fortsette.

Ja, men ingen vet helt hvorfor Diess måtte gå og derav en hel del spekulasjoner rundt blant annet lederstil, forhold til fagforeninger, maktkamper i et heterogent konsern etc. Når det gjelder programvare så er det jo ikke akkurat helt sensasjonelt at man har noen barnesykdommer ved lansering av en helt ny modell bygget på en helt ny arkitektur eller at programvareprosjekter blir forsinket. Det er bare å se på Tesla det som ikke akkurat har gode meritter når det gjelder tidsplaner rundt FSD og en hel del annet. Kan ikke se at noen har fått sparken for det.

Jeg sitter med inntrykket at en del publikasjoner overfokuserer på programvaredelen for å støtte opp under et (mytisk) narrativ om at VW ligger så utrolig langt bak andre på det området.

Ryktet om en romantisk affære kommer fra Ed Nidermeyer som har veldig god kjennskap til bilindustrien og ellers kredibel. Det går på at Diess innledet et forhold til en underordnet, promoterte henne og så gjorde henne gravid. Om det stemmer kan man legge til side alle spekulasjoner om programvare og fagforeninger, en slik atferd er automatisk oppsigelse i seriøse selskaper.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (22 minutter siden):

Det er nok riktig, men når vil det skje? Som Stellantis og Toyotas ledelse ganske riktig har advart mot, så er prisen på elbilteknologi ikke i nærheten av det nivået den må være for å kostnadseffektivt kunne produsere biler i det lavere prissegmentene. Problemet er hovedsaklig prisen på batterier, der både pris og teknologiutviklingen har stått bortimot stille de siste 3-4 årene. økte volumer ser ikke til å hjelpe så mye, så med mindre det snart dukker opp helt ny batteriteknologi, så er det vanskelig å se for seg at forbrenningsmotoren vil dø ut med det første. 

Priser på endel deler og råstoffer har gått opp pga de siste års hendelser, og utviklingen har stort sett gått til å øke rekkevidden. Nå snakker vi ikke lengre om 24-30 kWh batterier på de minste og billigste, men 40 og 55 kWh, som gir rekkevidder gode nok til at "bybilene" og rekker på en og annel langtur, uten for store utfordringer.

Når chip-mangelen ser ut til å bli løst, og krigen er stoppet, vil prisene begynne å normalisere seg igjen. Men jeg tør ikke spå om dette siste vil skje i år, neste år eller kanskje i -24. Mye avhenger av dette. Og om LFP-batterier kan produseres og selges utenfor Kina. Altså, ikke bare i biler som produseres i Kina for eksport.

Uansett, med masseproduksjon vil kostnadene gå ned pga storskalafordeler. Og om de får forbedret produksjon i tillegg, vil kostnadene fortsette å gå ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snowleopard said:

Uansett, med masseproduksjon vil kostnadene gå ned pga storskalafordeler. Og om de får forbedret produksjon i tillegg, vil kostnadene fortsette å gå ned.

De siste 2-3 årene har vel vist stikk motsatt. Flere års leveringstid, prisøkninger 2-3 ganger i året, funksjoner som blir fjernet stadig vekk uten at man betaler mindre. De fleste produsenter virker som de bruker enhver unnskyldning for å pumpe opp prisene så mye som mulig. Det hevdes at prisen på batterier har gått ned 60-70 % i løpet av de siste 10 årene, likevel er biler i dag enda dyrere enn de var før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Er det?

 

kremt skrev (1 minutt siden):

De siste 2-3 årene har vel vist stikk motsatt. Flere års leveringstid, prisøkninger 2-3 ganger i året, funksjoner som blir fjernet stadig vekk uten at man betaler mindre. De fleste produsenter virker som de bruker enhver unnskyldning for å pumpe opp prisene så mye som mulig. Det hevdes at prisen på batterier har gått ned 60-70 % i løpet av de siste 10 årene, likevel er biler i dag enda dyrere enn de var før.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

De siste 2-3 årene har vel vist stikk motsatt. Flere års leveringstid, prisøkninger 2-3 ganger i året, funksjoner som blir fjernet stadig vekk uten at man betaler mindre. De fleste produsenter virker som de bruker enhver unnskyldning for å pumpe opp prisene så mye som mulig. Det hevdes at prisen på batterier har gått ned 60-70 % i løpet av de siste 10 årene, likevel er biler i dag enda dyrere enn de var før.

Jeg har allerede påpekt hvorfor de siste årene må sees litt bort fra, der man har fått slike utslag pga pandemi, chip-mangel, økning av priser på metaller og råvarer ellers, mange av disse som og påvirker ice-biler spesielt i de lavere prisklassene.

Det pekes jo på både i artikkelen og i kommentarene mine. Også det at den første halveringen av batteriprisene er tatt ut i å gi oss biler med langt større batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

 

  Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Er det?

 

  kremt skrev (1 minutt siden):

De siste 2-3 årene har vel vist stikk motsatt. Flere års leveringstid, prisøkninger 2-3 ganger i året, funksjoner som blir fjernet stadig vekk uten at man betaler mindre. De fleste produsenter virker som de bruker enhver unnskyldning for å pumpe opp prisene så mye som mulig. Det hevdes at prisen på batterier har gått ned 60-70 % i løpet av de siste 10 årene, likevel er biler i dag enda dyrere enn de var før.

 

Hadde du noe du ville kommentere? Jeg ser bare du siterer andre. Har du ikke egne meninger eller synspunkter å komme med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Hadde du noe du ville kommentere? Jeg ser bare du siterer andre. Har du ikke egne meninger eller synspunkter å komme med?

Jeg synes det var artig at til tross for enorme inntjeninger har prisen på nesten alt gått opp , det er selvsagt pga krisen slik du skrev. Bare synes det var artig.

Angående råvaerer så er vi avhengige av å finne mer bærekraftige løsninger enn det vi har idag. Det koster fortsatt mye å lage/drive en elbil - men utviklingen går helsigvis fort.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det var artig at til tross for enorme inntjeninger har prisen på nesten alt gått opp , det er selvsagt pga krisen slik du skrev. Bare synes det var artig.

Angående råvaerer så er vi avhengige av å finne mer bærekraftige løsninger enn det vi har idag. Det koster fortsatt mye å lage/drive en elbil - men utviklingen går helsigvis fort.

Flott, da fikk jeg med meg hva du mente. Var ikke lett å tolke når du ikke skrev noe.

Ad første punkt, så synes jeg egentlig er tragisk, men jeg skjønner ironien i at det har gått motsatt vei de aller siste årene.

Jeg er enig i at vi må få mer bærekraftige batterer, og at råvarene fremskaffes på bedre måter. Mye tror jeg vil bedres med at de får tak på hvordan man bruke lettere tilgjengelige råvarer som ikke skader like mye som f.eks. kobolt.

Legger dog merke til hva Auke Hoeksrea sier i intervjuet lenket til under, at den største forskjellen på hvor miljøvennlig dagens batterier er i forhold til de første batteriene, som og gjør at nye større paker er mer miljøvennlige å fremstille, er pga bedre prosesser på batterifabrikkene og større kvantum.

https://elbil.no/ren-knock-out-for-elbilen/

Jeg finner det ganske logisk at man kan gjøre ting på en bedre måte når man får større volum, fordi det gjør at man kan automatisere og robotifisere flere prosesser som og blir mer effektive og gir mindre rester, og lettere fanger utslipp/rester som ellers ville vært dumpet på ugunstig vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Priser på endel deler og råstoffer har gått opp pga de siste års hendelser, og utviklingen har stort sett gått til å øke rekkevidden. Nå snakker vi ikke lengre om 24-30 kWh batterier på de minste og billigste, men 40 og 55 kWh, som gir rekkevidder gode nok til at "bybilene" og rekker på en og annel langtur, uten for store utfordringer.

'

Jeg snakker om selve batteriutviklingen. For batterier som når serieproduksjon og finner veien til bil, så har den omtrent stoppet opp, både teknologisk og prismessig. Dette skjedde lenger før pandemien. Pr i dag er det ikke mulig å bygge billige biler for massene med batteridrift, og da kan ikke elbil overta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om selve batteriutviklingen. For batterier som når serieproduksjon og finner veien til bil, så har den omtrent stoppet opp, både teknologisk og prismessig. Dette skjedde lenger før pandemien. Pr i dag er det ikke mulig å bygge billige biler for massene med batteridrift, og da kan ikke elbil overta. 

Batteriutvikling og annen utvikling skjer ikke i en rett og fin linje/kurve. Det kan "stå stille" i en periode, så kommer et stort eller lite gjennombrudd, så får vi et hopp. Eller et trappetrinn på utviklingsskalaen. Flere initiativ og små eller store steg, alt etter hvordan man ser det, er med på å drive det fremover.

Jeg er ihvertfall ikke bekymret, og tror vi vil få se stadige nye endringer i løpet av de nærmeste få årene. Om endringene er revolusjoner eller iterasjoner er ikke så nøye, men at det hele tiden er store krefter med smarte folk og selskaper som jobber med problemet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Batteriutvikling og annen utvikling skjer ikke i en rett og fin linje/kurve. Det kan "stå stille" i en periode, så kommer et stort eller lite gjennombrudd, så får vi et hopp. Eller et trappetrinn på utviklingsskalaen. Flere initiativ og små eller store steg, alt etter hvordan man ser det, er med på å drive det fremover.

Jeg er ihvertfall ikke bekymret, og tror vi vil få se stadige nye endringer i løpet av de nærmeste få årene. Om endringene er revolusjoner eller iterasjoner er ikke så nøye, men at det hele tiden er store krefter med smarte folk og selskaper som jobber med problemet.

Problemet er at dagens batterier ser ut til å ha nådd toppen, og da trenger vi helt ny teknologi. Og som sagt, nå hiver "alle" seg på elbil men ingen klarer foreløpig å lage en billig elbil, og da har de ekskludert seg fra mesteparten av markedet. De mest solgte bilene i europa koster rundt 15000 euro. Tilsvarende biler med eldrift er 100% dyrere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Problemet er at dagens batterier ser ut til å ha nådd toppen, og da trenger vi helt ny teknologi. Og som sagt, nå hiver "alle" seg på elbil men ingen klarer foreløpig å lage en billig elbil, og da har de ekskludert seg fra mesteparten av markedet. De mest solgte bilene i europa koster rundt 15000 euro. Tilsvarende biler med eldrift er 100% dyrere.

 

Nådd toppen? Tuller du? Skjer jo masse spennende som vil gjøre batteriene billigere, lettere, lader raskere og med mer energi. Både med graphen, grafitt og sulfur (svovel). Siste nye melding fra Northvolt og Stora Enso om batterier med Lignode (restprodukt fra treproduksjon) til å erstatte grafitt.

https://www.tu.no/artikler/gjennombrudd-for-billig-litium-svovel-batteri-som-lar-elbilen-kjore-over-100-mil-uten-a-lade-br/482460

https://elbil.no/northvolt-og-stora-enso-vil-utvikle-trebaserte-batterier/

Og SS-batterier er stadig nærmere å lanseres. MB har jo begynt tesing i e-Citaro på veiene:

https://bil24.no/mercedes-og-stellantis-satser-pa-banebrytende-batterier/

Og, selv om du nok ikke anser det som noe betydelig fremskritt, Tesla har nå begynt produksjon og salg av TMY med 4680-batterier og sine selvbærende batterier. Og her er jo det at de bruker tørr elektrolytt under produksjon, som vil kutte produksjonstid og kostnader.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...