Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

koots skrev (5 minutter siden):

Tja, som in-house utvikler vet jeg nå ikke alltid om stabile team gjelder, kommer nok an på selskapet. Hos oss vil jeg si vi er 2/3 konsulenter, da tanken er at vi ansatte sitter på den dype domenekunnskapen og slik, og så leier man inn utviklingskraft men slik er det jo ikke. Vi har en del konsulenter i stillinger som jeg absolutt mener burde vært in-house, men vi kan blant annet ikke tilby en lønn som de er villige til å bli ansatt for...

Trenden nå er at stadig flere går vekk i fra konsulenter. Teamet jeg jobber på hadde 50/50 med konsulenter og inhouse når jeg begynte for litt under to år siden, nå er alle konsulentene vekke, og vil heller ikke erstattes av nye konsulenter. Ser lignende tendenser i andre selskaper og team også. Konsulenter forsvarer seg sjelden økonomisk i autonome devops-team over lenger tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (3 minutter siden):

Dere betaler dyrt for konsulenter for det er for lite penger til å ansette?

Det henger vel heller igjen med at mange store selskaper tidligere ikke skulle ha utviklere selv, så alt ble outsources, evt. innleid eksternt. I ettertid viser det seg at dette var en (ikke overraskende) dårlig strategi. Men man kan jo ikke bare sparke alle konsulentene som sitter med all kunnskapen og ansette selv heller. Utviklere er ikke akkurat hyllevare i disse dager. Dette er en prosess som må gå gradvis.

Heldigvis er trenden nå at selskaper, også hvor utvikling ikke er hovedvirksomheten, ansetter inhouse. Teknologi er fremtiden, og det tror jeg stadig flere selskaper ser. En bank er tjent med å drifte og utvikle nettbanken sin selv. En avis er tjent med å drifte og utvikle nettavisen sin selv. Osv. 

I fremtiden tror jeg konsulentbransjen vil vries til å bli mer som tradisjonelle vikarbyråer; korte, midlertidige oppdrag når noen trenger ekstra bemanning kjapt. Og så tror jeg vi vil se flere konsulenthus som spesialiserer seg på å utvikle for bedrifter der IT overhode ikke er relevant for kjernevirksomheten. F.eks. kan det være mer hensiktsmessig at et eksternt selskap lager og vedlikeholder en app for en frisørsalong, fremfor at de ansetter et devops-team selv. 

Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: Konsulent med fakturering
Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: O365, brukerstøtte, Nettverk, AV montasje
Erfaring: 2 år lærling - 1/2 år fast
Alder: 22 år
Utdanning: Fagbrev - IKT-Service

Sertifiseringer: CCNA
Sted: Nordland
Goder: Mobil/bredbånd/forsikring
Lønn: 360 000

Tanker om dette? Føler jeg kan begynne i kassa på butikken med høyere lønn.

Endret av darkmattertime
la til arbeidsoppgaver
Lenke til kommentar
6 minutes ago, darkmattertime said:

 

Stillingstittel: Konsulent med fakturering
Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: O365, brukerstøtte, Nettverk, AV montasje
Erfaring: 2 år lærling - 1/2 år fast
Alder: 22 år
Utdanning: Fagbrev - IKT-Service

Sertifiseringer: CCNA
Sted: Nordland
Goder: Mobil/bredbånd/forsikring
Lønn: 360 000

Tanker om dette? Føler jeg kan begynne i kassa på butikken med høyere lønn.

Usikker på lønnsnivå i Nordland, men i Oslo hadde jeg 100.000 mer enn deg når jeg var på samme "tid i arbeidslivet" med samme utdanning. Dette er 5 år siden. 

 

Edit; jeg var dog ikke konsulent,  men jobbet med intern og ekstern drift på avtaler. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar
darkmattertime skrev (59 minutter siden):

 

Stillingstittel: Konsulent med fakturering
Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: O365, brukerstøtte, Nettverk, AV montasje
Erfaring: 2 år lærling - 1/2 år fast
Alder: 22 år
Utdanning: Fagbrev - IKT-Service

Sertifiseringer: CCNA
Sted: Nordland
Goder: Mobil/bredbånd/forsikring
Lønn: 360 000

Tanker om dette? Føler jeg kan begynne i kassa på butikken med høyere lønn.

Ikt-overnskomsten(elogit) har startlønn på ca 380000 for "operatører" med fagbrev. Så du er underbetalt ift tariff. Men om du har faktureringsbonus så stiller jo saken seg i ett annet lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stillingstittel: CRM-konsulent

Erfaring: 6 år

Sertifisering: 2 MS sertifiseringer, skal snart ta AZ-900

Arbeidsoppgaver: Tilbudsarbeid, konfigurasjon, testing, dokumentasjon, opplæring +++

Utdanning: BSc hos det som før het NITH

Årsinntekt: 850 000 fast lønn + overtid, 6 uker ferie, fri telefon & bredbånd, subsidiert trening, firmahytter flere steder i landet og privat reiseforsikring for meg + familie. 

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (2 timer siden):

Stillingstittel: CRM-konsulent

Erfaring: 6 år

Sertifisering: 2 MS sertifiseringer, skal snart ta AZ-900

Arbeidsoppgaver: Tilbudsarbeid, konfigurasjon, testing, dokumentasjon, opplæring +++

Utdanning: BSc hos det som før het NITH

Årsinntekt: 850 000 fast lønn + overtid, fri telefon & bredbånd, subsidiert trening, firmahytter flere steder i landet og privat reiseforsikring for meg + familie. 

Sted?

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT konsulent
Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Generell brukerstøtte
Erfaring: 4 år innen ikt, 2 år med div annet
Alder: 23 år
Utdanning: Fagbrev - IKT-Service

Sertifiseringer: Ingen
Sted: Oslo
Goder: Mobil
Lønn: 325 000

 

Jeg vet jeg er grovt underbetalt men hadde veldig dårlige forhandlingskort etter lang tid som av og på arbeidsledig. Dog trives jeg i jobben og får stort sett holde på som jeg vil.

Lenke til kommentar
Blåbær skrev (50 minutter siden):

Prisen det er snakk om er opptil 2700 men det er normal timepris hvis man sammenligner seg med en advokat.

En sikkerhetskonsulent er ofte inne i korte tidsrom (dager-uker), med nedetid imellom oppdrag eller i hvert fall mer ufakturerbar tid brukt for å finne neste oppdrag. Vs en utviklerkonsulent som sitter månedsvis samme plassen og kan fakturere 100% i lengre perioder. Så tror ikke forskjellen er fullt så dramatisk totalt sett. Egentlig nesten litt misvisende å sammenligne det med timepris, ofte selger man jo heller inn en tjeneste ala "Sikkerhetsgjennomgang x timer" som kan ta feks tre uker, man kjøper ikke arbeidskraft på samme måte som med en utvikler.

Evt en sikkerhetsperson på et oppdrag over lengre tid jeg kjenner er igjen mer priset som en utvikler.

Men kan nok tjene bra i sikkerhet, ja. Et annet konkret eksempel er jeg og en kamerat som begge nå bytter jobb til samme selskap. Vi har like mange års erfaring men ulik retning: Jeg går inn i linja som utvikler, han inn med ansvar for sikkerhet. Og mer ansvar = mere lønn, så han klarte pushe lønna litt høyere enn meg.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Nettverksadministrator
Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Drift av skytjenester og nettverk for forskjellige kunder
Erfaring: 1,5 år spesifikt med nettverk. Ellers 8 år innen IT
Alder: 33 år
Utdanning: Bachelor Elkraft

Sertifiseringer: CCNA, AZ-104
Sted: Drammen
Goder: Bredbånd, mobil, forsikringer
Lønn: 484 000


Sitter å funderer på hvor mye opp i lønn jeg skulle hatt for å ta en nettverksjobb i Asker. Bor selv i Drammen så jeg er som plommen i egget mtp avstand til kontoret der jeg er nå, går eller sykler til jobb vanligvis. Stå i kø på motorveien eller sloss om plasser på toget frister egentlig ikke. Men, alt har sin pris.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gyro_ said:

Stillingstittel: Nettverksadministrator
Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Drift av skytjenester og nettverk for forskjellige kunder
Erfaring: 1,5 år spesifikt med nettverk. Ellers 8 år innen IT
Alder: 33 år
Utdanning: Bachelor Elkraft

Sertifiseringer: CCNA, AZ-104
Sted: Drammen
Goder: Bredbånd, mobil, forsikringer
Lønn: 484 000


Sitter å funderer på hvor mye opp i lønn jeg skulle hatt for å ta en nettverksjobb i Asker. Bor selv i Drammen så jeg er som plommen i egget mtp avstand til kontoret der jeg er nå, går eller sykler til jobb vanligvis. Stå i kø på motorveien eller sloss om plasser på toget frister egentlig ikke. Men, alt har sin pris.

Dette må jeg ærlig si var veldig dårlig betalt. Kjenner personlig flere i offentlig sektor som ikke har noen spesifike sertifiseringer, alltid er avhengig av andre eller konsulenter for å løse problemer og er godt under 30 år som startet på 550+ og fort steg i lønn og privilegier. Deres oppgaver bestod ofte av å hente ut lister fra verktøy andre hadde installert for dem.

Også i privat sektor var dette særdeles lav lønn for din erfaring. Jeg ville nok begynt å se meg om etter noe annet. Det er viktig å se sin egen verdi særlig når man er i 30 årene. Man har lett for å tenke at "jeg har så mange interessante oppgaver så lønn er ikke det viktigste", det er på mange måter sant men ikke kjør den linja i 30 årene, det er nå du legger opp din fremtidige økonomi. Når det er sagt er det mange her som har urealistiske forventninger til egen lønn, du er ikke en av dem.

Arbeidsgivere som ikke vil betale god lønn selv om de ikke er non-profit bruker ofte argumentet "men du har det jo so fint her og gjør nesten som du vil", vel det gjelder en stor andel andre arbeidsplasser med bedre lønn.

Kompetansen din er også typisk noe som blir leid ut over flere år av gangen med sugerør rett i statens lommebok og disse konsulentene tjener ikke dårlig for å si det slik. Mange store miljøer sliter med fagområdene du jobber med og derfor leier de inn godt betalte over mange år.

Du bør ha minimum et sted over 700.000 og det bør ikke være umulig for deg å doble lønnen hvis du er villig til å jobbe for et konsulentselskap som leier deg ut på 1-3 års basis av gangen. Du får nesten alltid oppdrag i nærheten av ditt bo område.
 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar


Så nevnes det at sikkerhet er så rosenrødt (tilfelle når man ofte ikke får hva man betaler for).

"Sikkerhet" er en boble i mang forstand. Ja du kan tjene godt nå men de mange sikkerhetsselskaper jeg har  jobbet med er ofte mer opptatt av å kjøre penetreringstester med alle privilegier, påpeke hull, feil, mangler , skrive rapporter og kanskje lage litt drama for å få leid inn mer av egne ressurser. De oppfører seg ofte som at deres fag er noe du skal kunne like godt som dem, "men da hadde vi jo ikke hatt behov for dere?" - svar skyldig. Og skulle du kunne noe bedre så kommer ofte spøkelser fra 80-tallets glade dager fort tilbake. Det må sies at de dårligste jeg jobbet med var de i markedet hvor vi forventet høyest grad av profesjonalitet men som heller utviste størst grad av arroganse (med mindre de snakket med noen i ledelsen) og ga lite av verdi tilbake for å bidra til å løse sikkerhetsproblemer som ofte er sammensatt i natur.

Man stod ofte igjen med "Jammen dette visste vi jo, vi har leid inn dere for å få hjelp til hvordan vi skal løse det!" hvor man da ofte får høre"Jeg skal ikke gjøre din jobb" ol.

Veldig få er tjent med en sikkerhetsbransje som hovedsaklig driver med pekefinger og høy lillefinger fremfor også ha fokus på rådgivende og veiledende virksomhet. Et oppdrag bør avsluttes med det nivået av sikkerhet man har anbefalt. Mange driver med det første og en del også det andre under "forkledningen" at de SKAL selge inn flere oppdrag uavhengig av om det som "avsløres" faktisk er viktig å gjøre noe med eller prioritere. Man har også de som er på nivået "oj huff og huff dere har rød tekst i eventloggen deres, dette er alvorlig!" for å gi sjefen på pengesekken noe å tenke på før helgen.

Den boblen vil sprekke så fort markedet våkner opp der. Akkurat nå løper alle rundt med $ i øynene og man ser noe av det man så på 2000 tallet at folk som aldri hadde tatt i en datamaskin skulle utdanne seg til alskens mulig rare titler fordi det var så mye penger å tjene. Det er heller ikke bransjen nødvendigvis tjent med da man får inn mye uengasjert arbeidskraft.

Det morsomste historien jeg har hørt i nyere tid via bekjente i bransjen var en "sikkerhetsekspert" som "avslørte" en URL uten et tilhørende sertifikat som viste seg å være pga sertifikat policyen for bedriften på den tiden som andre besluttet og styrte. Denne type URL var ikke ment å ha det under gjeldende regler - noen installatøren hadde tatt seg tid til å søke opp og lese  i bedriftens dokumentasjon rundt sertifikater. Sikkerhetseksperten mente dette kom av manglende kompetanse til den som hadde installert tjenesten under gjeldende regler.
Så når denne "sikkerhetseksperten" skulle presentere funnet han først og fremst hadde skyndet seg å rapportere til ledelsen (med pekefinger og utbroderinger) så lastet sitt eget verktøy med hans egen presentasjonsside så kom samme feilmelding opp på storskjermen i møterommet pga. manglende sertifikat. Fordi han i ett "brainfart  moment" skrev inn samme type URL til sitt eget verktøy som lå under samme policy at ikke skulle tildeles sertifikat.
Man skulle jo tro at man innså blemmen der og beklaget feiltakelsen og bekreftet at de skulle sjekke dokumentasjonen til miljøet men neida. De stod fortsatt på sitt og fortsatte å komme med blemmer på bla. hvordan DNS fungerer.

Kommentaren fra kontakten var "Det er godt det norske folk ikke vet hvem som sitter å styrer sikkerheten og tryggheten vår på øverste nivå". Men han hadde også nok integritet til å påpeke deres egen kompetansemangel ovenfor kun dem selv fremfor å forsøke å skape drama via ledelsen. Han sa det var like absurd som en farmen episode mot finaleuka.

Dette gjelder ikke NSM som jeg kun har hatt gode erfaringer med oppgjenom årene.

Dette gjelder selvsagt langt i fra alle men jeg ser den samme trenden her som man har sett andre steder tidligere. Jeg har selv jobbet mange år med sikkerhet og når jeg tenker på uttalelser fra noen av av de som står for landets Cybersikkerhet (i 30-50 årene) er jeg ikke sikker på at vi er i de beste hender. 

Jeg ser også en stadig økende trend til et stadigere høyere utdanningsnivå for å oppnå høyere lønn så tidlig som mulig. Her er jeg helt enig med Elon Musk og har erfart det samme over tiår. Selv 10 på topp listen siste 10 år av de som har imponert meg til hakesleppnivå hadde lav formell utdanning (kanskje i bestefall gamle candmag) men et brennende faglig engasjement og ønske om å dra hele laget fremfor å bruke mest energi på å fremme seg selv eller utvalgte.

Vill du tjene godt på sikkerhet og lykkes - dont be those guys.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Theo343 said:

Dette må jeg ærlig si var veldig dårlig betalt. Kjenner personlig flere i offentlig sektor som ikke har noen spesifike sertifiseringer, alltid er avhengig av andre eller konsulenter for å løse problemer og er godt under 30 år som startet på 550+ og fort steg i lønn og privilegier.

Også i privat sektor var dette særdeles lav lønn for din erfaring. Jeg ville nok begynt å se meg om etter noe annet. Det er viktig å se sin egen verdi. Når det er sagt er det mange her som har urealistiske forventninger til egen lønn, du er ikke en av dem.

Arbeidsgivere som ikke vil betale god lønn selv om de ikke er non-profit bruker ofte argumentet "men du har det jo so fint her og gjør nesten som du vil", vel det gjelder en stor andel andre arbeidsplasser med bedre lønn.

Kompetansen din er også typisk noe som blir leid ut over flere år av gangen med sugerør rett i statens lommebok og disse konsulentene tjener ikke dårlig for å si det slik. Og mange store miljøer sliter med fagområdene du jobber med og derfor leier de inn godt betalte over mange år.


Ja, jeg har kjent litt på dette med lønn i det siste. Spesielt når jeg går inn på SSB og ser på lønnstatistikker fordelt på alder og yrke.
Når jeg velger IT-tjenester, privat sektor, heltidsansatt og alder 30-34 år får jeg en median avtalt månedslønn på 54 170 kr. Er jo langt over det jeg har nå.
Leser også på oslo børs og nyheter både internt og eksternt at selskapet jeg jobber for har super vekst og rekordresultater samtidig som lønnsjusteringer ble hoppet over i 2020. Fikk dog en økning for 2021 på 3% forrige uke, men uten justeringen for 2020 har lønna gått ned i forhold til inflasjon.

Regner med at SSB tallene er et godt utgangspunkt for å forhandle lønn på ny jobb ?

Endret av Gyro_
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gyro_ said:


Ja, jeg har kjent litt på dette med lønn i det siste. Spesielt når jeg går inn på SSB og ser på lønnstatistikker fordelt på alder og yrke.
Når jeg velger IT-tjenester, privat sektor, heltidsansatt og alder 30-34 år får jeg en median avtalt månedslønn på 54 170 kr. Er jo langt over det jeg har nå.
Leser også på oslo børs og nyheter både internt og eksternt at selskapet jeg jobber for har super vekst og rekordresultater samtidig som lønnsjusteringer ble hoppet over i 2020. Fikk dog en økning for 2021 på 3% forrige uke, men uten justeringen for 2020 har lønna gått ned i forhold til inflasjon.

Regner med at SSB tallene er et godt utgangspunkt for å forhandle lønn på ny jobb ?

Et godt utgangspunkt, det er en kilde man er nød til å ta alvorlig og ikke noe man kan bortforklare.

Ønsker deg lykke til og vil helst se at du havner på minimum 650 ift. fagområdet du jobber med (jeg tenker 690). Deretter bør du ha god lønnsvekst per år med mindre økonomien kræsjer.

Godta heller ikke lønnsøkning som i praksis gir en nedgang i kjøpekraft, mange prøver å lure seg unna med slikt. Og er du ikke organisert? Gjør det asap, velg da en av de store ikke særorganisasjonene som ofte ikke prioriterer arbeidskraft i IKT.

Det norske IKT markedet higer etter arbeidskraft i din aldersgruppe med 10+ års erfaring. Du er midt i sweetspot og optimalt sett er det disse årene du bør bruke for å bygge fremtidig økonomi lønnsmessig.

Eneste gangen du bør vurdere å gå ned i lønn er hvis arbeidsituasjonen er så ræva at den påvirker helsa.

Men først og fremst, sett av tid hver uke fremover til å finne og kanskje søke på jobber du virkelig kunne tenke deg og sett av tid til å gå på intervjuer og skap rom for oppgaver ifb. med intervju. Gir sjefen deg issues her fordi han mistenker at han er i ferd med å miste et arbeidsjern som godtar lav lønn tar du kontakt med tillitsmann etc.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gyro_ skrev (1 time siden):

Regner med at SSB tallene er et godt utgangspunkt for å forhandle lønn på ny jobb ?

Jeg ville sett på om det finnes en fagforening du passer inn under, og se på deres statistikker (evt må ofte da melde seg inn). Jeg kjenner ikke til nettverk (og det kan bety så mangt), men kanskje NITO kan være aktuelt? De har en lønnskalkulator du kan se på. Vet ikke helt hvilken ansiennitet du bør ligge på da, med mange års erfaring i IT men ikke så mange år innenfor retningen du jobber i nå.

3% lønnsøkning over 2 år er nesten fornærmende. For min del (annen type IT) har det vært snakk om typ 7-8% økninger i året, med noen ekstra bumps her og der. Så ved å bli værende blir du bare ytterligere akterutseilt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...