Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Hmm, nåvel. 

Jeg tror folk ville blitt overrasket over hvor mye verdier mange offentlig ansatte faktisk produserer for samfunnet, kanskje spesielt sykepleiere, leger, psykologer, terapeuter, lærere, ingeniører, politi, brannvesen med mange, mange flere. Til og med en del "byråkrater" i ytterste konsekvens, er ofte med på å skape noe som senere, både indirekte og direkte, kan bli til noe som skaper økonomiske verdier i samfunnet, til tross for at man første øyekast bare tror at de flytter papirer og gjør samfunnet mer komplekst og vanskelig.  

Det hele går nok mer på hvordan verdiskapning blir utregnet, og ikke minst hvem som gjør beregningen. En vanlig tankefeil som jeg tror mange gjør, er at f.eks at det er kun selgere/meglere/ledere og/eller de menneskene som kan fakturere en kunde direkte for en levert tjeneste som egentlig drar inn penger til et selskap, men det er mange som glemmer at det finnes et apparat rundt som faktisk produserer/skaper/leverer det som blir solgt, og ikke minst også som sørger for at selskapet i det hele tatt er i stand til å selge noe. ;)

Så finnes det naturligvis også en hel metadebatt rundt definisjonen av hva som er verdiskapning og hva som er verdier, sett i konteksten av et moderne og sammensatt samfunn. 

 

Edit: Jeg innser dog at alt dette her er ganske off topic. 

Endret av Computron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det men spennende diskusjon allikevel. Jeg vil si at offentlig sektor er veldig viktig og slik er det i alle velfungerende land. Offentlig sektor har jo den utfordringen med hvor mye it kunskaper de skal dyrke selv og hvor mye de skal hente fra markedet. Jeg har inntrykk av at offentlig sektor er dårlig på å dyrke frem it talenter. Det de gjør er å få tak i folk med masse erfaring som ønsker en litt roligere og stabil jobb. Så endel i den eldre garde jobber med it i offentlig sektor. 

Lønn er viktig men når tiden man bruker på jobb er såpass mye er det for meg langt viktigere å trives enn å tjene veldig bra. Er ganske begrenset hvor mye glede litt ekstra luksus gir meg. Men det å kunne jobbe for meg selv, starte f.eks. et enkeltmannsforetak og slippe mye av byråkratiet i en kontorjobb frister skal jeg innrømme. Noen andre som har vurdert det samme? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 4.1.2021 den 16.44):

Spørsmålet er vel om ikke alle yrker burde tjene like mye. De er alle vanskelige på hver sin måte. It- lønn handler mye om tilbud/ etterspørsel. 

Om alle hadde tjent det samme uansett, så ville produktivitet gått kraftig ned, og alle ville blitt fattigere. Hvorfor yte maks når man ikke får noe ekstra i forhold til å drive dank? Dette er grunnen til at kommunisme ikke fungerer i praksis.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 timer siden):

Lønn er viktig men når tiden man bruker på jobb er såpass mye er det for meg langt viktigere å trives enn å tjene veldig bra. 

Det ironiske er at det gjerne er slik at trivselen øker i takt med lønnsnivået. Da siktet jeg ikke til pga. lønna, men arbeidsoppgavene. Jeg trives mye bedre i jobben jeg har i dag, hvor jeg tjener nesten dobbelt så mye som jeg ville gjort om jeg hadde fortsatt med den jobben jeg hadde da jeg begynte i arbeidslivet. Ser man på hvilke type jobber som genererer lav, middels og høy lønn, så er nok dette hovedregelen.

Det er i hvert fall en myte at høy lønn betyr at man som regel ikke trives på jobben.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 time siden):

Det ironiske er at det gjerne er slik at trivselen øker i takt med lønnsnivået. Da siktet jeg ikke til pga. lønna, men arbeidsoppgavene. Jeg trives mye bedre i jobben jeg har i dag, hvor jeg tjener nesten dobbelt så mye som jeg ville gjort om jeg hadde fortsatt med den jobben jeg hadde da jeg begynte i arbeidslivet. Ser man på hvilke type jobber som genererer lav, middels og høy lønn, så er nok dette hovedregelen.

Det er i hvert fall en myte at høy lønn betyr at man som regel ikke trives på jobben.

Er enig der, men kommer ganske an på også. Noen ledere som må jobbe 60 timers uker med mye stress tjener veldig godt, men er imo ikke verdt det. Samtidig er det å jobbe som servitør eller call-center ofte mer stressende og betaler dårligere enn en type IT jobb.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 minutter siden):

Er enig der, men kommer ganske an på også. Noen ledere som må jobbe 60 timers uker med mye stress tjener veldig godt, men er imo ikke verdt det. Samtidig er det å jobbe som servitør eller call-center ofte mer stressende og betaler dårligere enn en type IT jobb.

Det er selvsagt mange unntak. Men de lederne som jobber slik du skisserer liker som hovedregel det de driver med. Det er jo helt frivillig å jobbe slik.

Lenke til kommentar

Enig, lønn og trivsel kommer ofte sammen. Jeg velger trivsel over lønn, og erfaringsvis kommer da lønnen etterhvert. Og dette med å være leder å jobbe mye, det er ikke noe problem om trivselen er stor. Jeg kan stort sett jobbe så mye jeg vill og tar gjerne lange dager, det eneste som setter stopper er familielivet egentlig. Så tar unna nå det passer seg.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (5 timer siden):

Om alle hadde tjent det samme uansett, så ville produktivitet gått kraftig ned, og alle ville blitt fattigere. Hvorfor yte maks når man ikke får noe ekstra i forhold til å drive dank?

Nja, forskning på UBI og annet viser ofte at det skjer en del kanskje uintuitive effekter. Feks at når folk har sine basisbehov dekket, har de tid/risikovilje o.l. til å forsøke andre nye ting som kan skape større verdi. 

Lenke til kommentar

Hallais!
Jeg skal til sommer bli ferdig med fagskolen (Frontend), er en av de som faktisk er interesserte i å lære noe og liker å kode.
Jeg har begynt nå å søke jobber, og har fått spørsmål om hvor mye jeg forventer i lønn. Jeg er veldig usikker på hva en junior med 0 erfaring kan kreve av lønn.

Når det gjelder kompetanse ligger jeg langt forran pensumet og føler meg komfortabel med JS ES6, React, TypeScript, kan teste med Jest, håndtere MongoDB med mongoose.
I tillegg har jeg brukt Vue og Next før, og laget min egen reaktiv "framework" i plain JS til en assignment der vi ikke fikk lov å bruke eksterne frameworks.
Ellers bruker jeg en del Node.js, og noe av "det vanlige" - SCSS, Bootstrap, Tailwind, Git.
 

Bør jeg takke ja uansett hvilket tilbud jeg får, siden det er så vanskelig å komme seg ut på arbeidsmarkedet? Hva bør jeg forvente av min første jobb, hvor mye i lønn? 

Endret av flqqq
Lenke til kommentar
flqqq skrev (43 minutter siden):

Hallais!
Jeg skal til sommer bli ferdig med fagskolen (Frontend), er en av de som faktisk er interesserte i å lære noe og liker å kode.
Jeg har begynt nå å søke jobber, og har fått spørsmål om hvor mye jeg forventer i lønn. Jeg er veldig usikker på hva en junior med 0 erfaring kan kreve av lønn.

Når det gjelder kompetanse ligger jeg langt forran pensumet og føler meg komfortabel med JS ES6, React, TypeScript, kan teste med Jest, håndtere MongoDB med mongoose.
I tillegg har jeg brukt Vue og Next før, og laget min egen reaktiv "framework" i plain JS til en assignment der vi ikke fikk lov å bruke eksterne frameworks.
Ellers bruker jeg en del Node.js, og noe av "det vanlige" - SCSS, Bootstrap, Tailwind, Git.
 

Bør jeg takke ja uansett hvilket tilbud jeg får, siden det er så vanskelig å komme seg ut på arbeidsmarkedet? Hva bør jeg forvente av min første jobb, hvor mye i lønn? 

Kommer mye an på hvor du søker. I Oslo 560k +++.

Lenke til kommentar
1 hour ago, flqqq said:

Bør jeg takke ja uansett hvilket tilbud jeg får, siden det er så vanskelig å komme seg ut på arbeidsmarkedet? Hva bør jeg forvente av min første jobb, hvor mye i lønn? 

Er ikke så viktig hva du får i lønn til å starte med.  Velg det stedet der virker mest interessant.  Poenget nå er å få arbeidserfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/10/2021 at 1:44 AM, tigerdyr said:

Som konsulent leies jeg så godt som altid inn der jeg betales av CAPEX-midler fordi jeg utvikler nye systemer, hvor fastansatte i linjen som drifter det fra dag til dag lønnes av OPEX-midler.  CAPEX er i regnskapet ikke en kostnad, men en verdi.  En verdi som kan avskrives over x antall år.  Det er derfor enklere å få en god pris for jobben om man lønnes fra CAPEX-midler er min erfaring.

Tror den er helt irrelevant. Det finnes yrker i helsevesenet som lett overgår den jevne IT-konsulent, gjerne med 2-3x. F.eks lege med en eller annen spesialisering. Det er fremdeles en driftsutgift i regnskapet, men de har fastlønner som lett overgår de høyeste tallene i denne tråden. 

Tror det ganske enkelt har med tilbud og etterspørsel å gjøre. Hvorfor tilby mer i lønn når folk står i kø til syke- og vernepleierstudieene uansett?

I konsulentmarketed er det mangel på folk. Da dreier konsulentselskapene gradvis over på lavest mulig overhead (enkelt for nye aktører når salg skjer av seg selv), og lønn til ansatte blir primær konkurransefaktor i stedet. Blir mangelen på folk enda større nå, så må timeprisene opp. Her er det litt treghet, men det kommer nok det også.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, MailMan13 said:

Tror den er helt irrelevant. Det finnes yrker i helsevesenet som lett overgår den jevne IT-konsulent, gjerne med 2-3x. F.eks lege med en eller annen spesialisering. Det er fremdeles en driftsutgift i regnskapet, men de har fastlønner som lett overgår de høyeste tallene i denne tråden. 

Leger tjener godt, men ikke 2-3 gangeren en utvikler. Selv med spesialisering så kommer du sjeldent over 1,2-1,3 millioner i året om du jobber på et offentlig sykehus. Men da inneholder det også en del vaktarbeid og ting som de fleste utvilere slipper.

Lenke til kommentar
Just now, xaco said:

Leger tjener godt, men ikke 2-3 gangeren en utvikler. Selv med spesialisering så kommer du sjeldent over 1,2-1,3 millioner i året om du jobber på et offentlig sykehus. Men da inneholder det også en del vaktarbeid og ting som de fleste utvilere slipper.

Kanskje, men bikker ikke millionen som lønnsmottaker  IT-bransjem med 37,5 timers uke uten leder-, partner eller arkitektstilling heller da.

Lenke til kommentar
xaco skrev (7 minutter siden):

Leger tjener godt, men ikke 2-3 gangeren en utvikler. Selv med spesialisering så kommer du sjeldent over 1,2-1,3 millioner i året om du jobber på et offentlig sykehus. Men da inneholder det også en del vaktarbeid og ting som de fleste utvilere slipper.

Ja leger tjener jo egentlig ikke noe særlig, Wasim Zahid brøt dette ned for en tid tilbake. Fastlønn på 800 000 var det vell, med topp ansiennitet og spesialisering. Resten var tillegg og havnet vell på 1,2 om jeg ikke husket feil. 

Dette er helt oppnåelig for enhver ingeniør/teknolog. Selv med lite ansiennitet.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å sammenligne IT og legeyrket.
Leger og overleger er ikke spesielt bra betalt i Norge. Det er uforutsette vakter, turnuser og annen overtid som gjør lønnen akseptabel. Nå tjener ingen lege / overlege bare basislønnen sin, men en overlege kan starte på f.eks. 800.000 i basislønn. Siden disse jobber i staten er det heller ingen gigantiske lønnsøkelser med mindre de tar på ekstra ansvar i form av lederstillinger e.l.

Mange tenker kanskje at dette er en flott lønn, men man må ta med i beregningen at de har gått 6,5 år på skole sammenlignet med en master som er 5 år. Samt at tiden det tar å spesialisere seg er 6,5 nye år, før man kan blir overlege.

Det finnes en artikkel et sted fra 2018 som forteller stor (liten) andel av OUS sine leger som hever over 1 million i lønn.

Lønnen man leser om i de fleste artikler og treffene man får på Google for leger og overleger er som oftest totalen ikke basislønn.

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...