Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Feen skrev (19 timer siden):

Nytt år, nye endringer.

 

Stillingstittel: Systems Engineer
Sted: Oslo
Erfaring: 10 år
Alder: 34
Arbeidsoppgaver: Drift av nettverk (aksess/core), drift av servere, samt Javascript utvikler i nyere tid.
Utdanning: Droppa ut fra videregående.

Årslønn: 668k fast grunnlønn, 108k fast vakt, 21k fast ringeliste, så ligger rett i underkant av 800k i året der. 
Med jobbing under vakt samt overtid så ligger det over en mill i året de siste årene, nærmere 1.1.
Samt nytt fra i år er jo potensiale for 10% bonus som er basert på grunnlønn.

Goder: Standardgoder som internett/telefon, firmahytte etc.

800k uten Master?

Virkelig imponerende!

Lenke til kommentar
12 hours ago, Tore Andreas said:

800k uten Master?

Virkelig imponerende!

Master er ikke så viktig for lønn som du tror.

Men Feen har jo mye av lønna si som kompensasjon for vakter, så ham er tilgjengelig store deler av døgnet og har en sjanse for å bli vekket klokken 3 om natta om noe skjer i produksjon. Skulle bare mangle at arbeidsgiver kompenserer godt for det.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Softwareutvikler / konsulent via eget selskap
Sted: Drammen
Erfaring: ~10 år.
Sertifiseringer: 0
Alder: 35
Arbeidsoppgaver: Utvikling helt etter hva kunden ønsker. Pr akkurat nå: applikasjonsutvikling, driftsautomatisering, ETL-script, mm.
Utdanning: Dataingeniør, bachelor

Årslønn: Tar ut rundt 1-1.1M i lønn, i tillegg til at jeg i selskapet dekker arbeidsutstyr, bil, samt bygger opp 200-300k/år som investeres.

Goder: Se "Årslønn".

Endret av pipo
Lenke til kommentar
pipo skrev (6 minutter siden):

Stillingstittel: Softwareutvikler / konsulent via eget selskap
Sted: Drammen
Erfaring: ~10 år.
Alder: 35
Arbeidsoppgaver: Utvikling helt etter hva kunden ønsker. Pr akkurat nå: applikasjonsutvikling, driftsautomatisering, ETL-script, mm.
Utdanning: Dataingeniør, bachelor

Årslønn: Tar ut rundt 1-1.1M i lønn, i tillegg til at jeg i selskapet dekker arbeidsutstyr, bil, samt bygger opp 200-300k/år som investeres.

Goder: Se "Årslønn".

Jeg har alltid lurt på hvordan selvstendige konsulenter får oppdrag. Er det via anbud? Ringer dere rundt? 

Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

Jeg har alltid lurt på hvordan selvstendige konsulenter får oppdrag. Er det via anbud? Ringer dere rundt? 

Det er flere veier: Det finnes varianter tilsvarende Finn.no bare med konsulentoppdrag. I tillegg finnes det en del selskaper som jobber primært med konsulentformidling som da sitter med rammeavtaler e.l. inn mot større kunder. Der sørger man da for å være registrert i deres systemer og melder interesse for de enkelte prosjektene. Ellers kan man svare direkte på anbud - men det er ikke så mange prosjekter som passer for enkeltindivider så da må man samarbeide med noen. Og ellers kan man jo alltids ta direkte kontakt med interessante steder og selge seg inn da - som du jo er inne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange konsulentselskaper har rammeavtaler, men ikke folk. Så lenge de får en  ~5-15% cut som er gode penger for viderefakturering og som er oftest i stor grad allerede automatisert. Som selvstending, får du ansvaret for forsikring, lønn, regnskap, skatting osv... Som også er ekstra arbeid, men gir også fleksibilitet. Spesielt når det kommer til arbeidsutstyr som da kan kjøpes inn uten å måtte få det godkjent fra en leder og uten å måtte bruke private midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
siDDis skrev (28 minutter siden):

Mange konsulentselskaper har rammeavtaler, men ikke folk. Så lenge de får en  ~5-15% cut som er gode penger for viderefakturering og som er oftest i stor grad allerede automatisert. Som selvstending, får du ansvaret for forsikring, lønn, regnskap, skatting osv... Som også er ekstra arbeid, men gir også fleksibilitet. Spesielt når det kommer til arbeidsutstyr som da kan kjøpes inn uten å måtte få det godkjent fra en leder og uten å måtte bruke private midler.

Jeg vet ikke om "fleksibilitet" er ordet jeg ville brukt når du til enhver tid må sørge for at du er utleid og finne oppdrag for å få mat på bordet. Er det fleksibelt å ta seg fri når du ikke får lønn? I min fastansatt IT jobb er det eksempelvis også rimelig fleksibel på når jeg ønsker å jobbe, det tror jeg går igjen i bransjen. Å slippe å få utstyr godkjent av leder.. vel du må jo bruke av potten du ellers kunne tatt ut i lønn. 

For mange er det nok en god løsning. Men nå er det ikke umulig å bikke millionen i lønn hvis man går rette veier med å være vanlig ansatt som er langt mindre risiko, så jeg tenker at lønnen man får igjen ved å være selvstendig er vel nesten akkurat på kanten med den risikoen man tar. 

Men på en annen side.. en selvstendig konsulent med erfaring får seg sikkert lett fast jobb hvis han ikke klarer å få oppdrag på en lang periode, så kanskje risikoen ikke er så stor likevel.
 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

I dagens marked for systemutviklere så komme jobbtilbudene til deg, samtidig så har du større økonomisk fleksibiltet ved at du ikke tar ut alt i lønn med det samme sånn at du forsatt kan lønne deg selv om du måtte gå 6 måneder ledig. Du kan også permitere deg selv om det er grunnlag for det, ordremangel er f.eks det. Det gjelder bare AS. NAV er tydelig på hva som gjelder her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permittering/#ansatte-i-eget-aksjeselskap

Det er også enklere å si nei til oppdrag, uten å måtte bære på dårlig samvittighet som en gjør som fast ansatt.

Og som du sier, så kan en også søke seg fast jobb.

Det som er viktig å merke seg at timeprisen du tar, også skal inkludere risiko ved dødtid mellom oppdrag. Det er trossalt du som tar denne risikoen. Selger du deg så billig, sånn at du sliter med økonomien mellom oppdrag, vell ja så det er din feil.
Dødtid kan du bruke positivt som til f.eks kompetanseheving i noe nytt mellom oppdragene. Som igjen kommer dine kunder til gode.

Du kan også bruke døtid på å lage produkter som gir recurring revenue. Mulighetene er uendelige ;)

Lenke til kommentar
On 12/3/2020 at 1:47 PM, BaronSlask said:

Virker som bra vilkår.

Hvor mye må du jobbe utenom fast arbeidstid i snitt i året?

Syns du det er greit med den fritida du mister?

Det varierer litt avhengig av nattjobber, vakthendelser, og generelt hvor mye prosjekter som pågår.
Ville nok sagt at snittet de siste årene ligger på 300 timer overtid, med variasjoner derav, har vært nede mot 200 enkelte år, og opp mot 400 andre år.

Tenker ikke så mye over fritiden jeg mister, men har jo IT som hobby, så det blir jo mye læring indirekte via jobben.
Hadde det ikke vært interessant så hadde jeg nok skifta beite for lenge sia :)

Har generelt sett ikke noe problem med å ta ferie og avspassering når jeg vil utenom vaktukene.

 

18 hours ago, Tore Andreas said:

800k uten Master?

Virkelig imponerende!

Takk :) Er viktig å vite sin markedsverdi og kunne bevise det når man har diskusjoner med sjefen rundt lønn og goder.
Det er det som gjorde at jeg har hatt følge med lønnsutvikling samt ekstra justeringer i 2014, 2018 og igjen i år.
Nå er det jo mye som er fast tillegg grunnet vaktordning og ringeliste, men sånn min markedsverdi er når jeg har sjekket uttad så er det et sted mellom 650-750k avhengig av stilling og ansvarsområde.

Har fått et tilbud fra et annet firma for to år siden på 720 i grunnlønn med 50k i bilgodtgjørelse ved siden av, samt provisjon og bonus, så det var en stilling som fort kunne vært økonomisk sett veldig bra, men det var en mer salgsorientert stilling, og det passet ikke inn med hvilken retning jeg ønsket å ta, samt nåværende firma fikk organisert en bra løsning internt.
Men det var en stilling som de originalt sett tilbøy meg 640k i året for å ta, men jeg sa nei og kom tilbake med mottilbud og argumentert for hvorfor, og de økte da grunnlønnstilbudet fra 640 til 720.

Sjefen prøvde å få meg opp fra 618 til 725 i grunnlønn i år basert på årest samtale, men det var for stort hopp til at HR godkjente det, så da ble det +50k, men siden det også er potensiale for 10% bonus framover så tenkte jeg at jeg lar den gå også får det bli en ny diskusjon om noen år hvis ikke det blir noen store forandringer i mellomtiden.
 

5 hours ago, xaco said:

Master er ikke så viktig for lønn som du tror.

Men Feen har jo mye av lønna si som kompensasjon for vakter, så ham er tilgjengelig store deler av døgnet og har en sjanse for å bli vekket klokken 3 om natta om noe skjer i produksjon. Skulle bare mangle at arbeidsgiver kompenserer godt for det.

Det er korrekt som du sier også, utdanning har litt å si, men det er like mye på firma man jobber i, personlige kvaliteter samt hvor flink man er til å selge seg selv og argumentere for lønnsjusteringer, ihvertfall hvis man ikke skifter jobb hvert 2-3 år.

Vaktordningen er 24/7, hver fjerde uke, og det kompenseres på ukesbasis, samt vi får fridager etter endt vaktuke som vi kan avspassere, så det er en veldig fin avtale.

Lenke til kommentar
Gjest 2f32e...fe0

Stillingstittel: IT-konsulent (privat sektor).

Erfaring: 4 år

Sertifisering: 0 for øyeblikket.

Arbeidsoppgaver:  Testing av programvare.

Utdanning: Mastergrad

Årsinntekt: 530 000

Jobber i Oslo.

 

Anonymous poster hash: 2f32e...fe0

Lenke til kommentar
MrL skrev (På 4.12.2020 den 14.41):

Jeg vet ikke om "fleksibilitet" er ordet jeg ville brukt når du til enhver tid må sørge for at du er utleid og finne oppdrag for å få mat på bordet.

"Til enhver tid" er litt upresist. Oppdrag for programmerere varer ofte et år eller to av gangen. Det er ikke ofte man må se etter nye oppdrag og det er stor etterspørsel etter dyktige folk med erfaring.

MrL skrev (På 4.12.2020 den 14.41):

Er det fleksibelt å ta seg fri når du ikke får lønn?

Selvstendig konsulenter er som regel fast ansatt i sitt eget AS. Man får fast lønn uavhengig av om man har oppdrag eller ikke. Så lenge ASet har nok oppsparte midler selvsagt.

MrL skrev (På 4.12.2020 den 14.41):

I min fastansatt IT jobb er det eksempelvis også rimelig fleksibel på når jeg ønsker å jobbe, det tror jeg går igjen i bransjen.

Som selvstendig velger du selv hvor mye du jobber hver uke uten å få trekk i lønn. Du velger også hvor mange ukers ferie du skal ha. Hva med å ta fri hver fredag eller ha 9 uker ferie i året?

MrL skrev (På 4.12.2020 den 14.41):

Å slippe å få utstyr godkjent av leder.. vel du må jo bruke av potten du ellers kunne tatt ut i lønn. 

Ja, det må du. Men den potten er ganske stor.

Men hvis du liker Mac så kan du ha en Mac som jobbmaskin, du slipper å forholde der til at bedriften skal ha Windows PCer som er sentralt styrt. Hvis du liker å gå på konferanser så går du på de du vil. Hvis du vil ta kurs, så tar du kurs. Hvis du mener det er kjekt med tlf abn med 100GB inkl i måneden så har du det. Etc, etc.

MrL skrev (På 4.12.2020 den 14.41):

Men nå er det ikke umulig å bikke millionen i lønn hvis man går rette veier med å være vanlig ansatt

Men klarer du å bikke 2 millioner?

MrL skrev (På 4.12.2020 den 14.41):

å være vanlig ansatt som er langt mindre risiko, så jeg tenker at lønnen man får igjen ved å være selvstendig er vel nesten akkurat på kanten med den risikoen man tar. 

Men på en annen side.. en selvstendig konsulent med erfaring får seg sikkert lett fast jobb hvis han ikke klarer å få oppdrag på en lang periode, så kanskje risikoen ikke er så stor likevel.

Det er sant. Det er et risk/reward system. Men slik de fleste konsulentselskaper driver pr i dag, så koster den lille ekstra tryggheten veldig mye penger og frihet.

For meg er nok den største friheten at jeg velger kunder selv. Jeg har sittet lenge hos kjipe kunder før som fast ansatt i et konsulentselskap. Det slipper jeg nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (53 minutter siden):

Godt svar Nirolo. Dere som jobber selvstendig, jobber dere hjemmefra? Hvor lang er arbeidsdagen ca. ? 

I disse tider jobber vel nesten alle hjemmefra, men ellers har jeg alltid sittet hos kunden. Så snart smittesituasjonen tillater det skal jeg nok tilbake til kunden igjen.

Styrer stort sett lengden på arbeidsdagen selv. Noen kunder har grense på 37,5 timers uke (i snitt), andre lar deg jobbe så mye du ønsker. Personlig ligger jeg på ca 37,5 timer uansett, men ser både de som fast jobber mer og de som ligger på 30 timer i uka.

Tid som går med til regnskap og rapportering til myndigheter er marginalt.

Lenke til kommentar
Spoiler
On 12/1/2019 at 1:11 PM, NoTrace said:

Igjen har jeg en oppdatering, da jeg har takket ja til en ekstremt god mulighet.

Stillingstittel: Arkitekt Skyteknologi
Erfaring: 12 år
Sertifiseringer: Mange. Den mest aktuelle er vel Microsoft Azure Architect Expert.
Arbeidsoppgaver: Rådgivning innen skytjenester
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: 1.400.000 (ca. 20% er bonus) + 1.200.000 i aksjer (engangsinvestering)
Alder: 29
Sted: Stavanger
Goder: Standard IT-goder
+ Meget god pensjonsordning
+ 250 timer fritt disponibelt til læring/utvikling i året
+ 6 uker ferie
+ Ubegrenset privat forbruk mobil
+ Ingen timeføring
+ Signeringsbonus
+ Aksjeprogram
+ En haug av andre goder utover det som anses som standard
 

 

Oppdatert med tall etter lønnsforhandling og bonusoppgjør 2020.

Stillingstittel: Arkitekt Skyteknologi
Erfaring: 13 år
Sertifiseringer: Mange. Den mest aktuelle er vel Microsoft Azure Architect Expert.
Arbeidsoppgaver: Rådgivning innen skytjenester, feedback til utviklerne våre for videreutvikling osv.
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: 1.500.000 (ca. 20% er bonus) + 1.500.000 i aksjer
Alder: 30
Sted: Stavanger
Goder: Standard IT-goder
+ Meget god pensjonsordning
+ 250 timer fritt disponibelt til læring/utvikling i året
+ 6 uker ferie
+ Ubegrenset privat forbruk mobil
+ Ingen timeføring
+ Signeringsbonus
+ Aksjeprogram
+ En haug av andre goder utover det som anses som standard

Lønnsutvikling:
H2010: 270'
V2011: 300'
V2012: 320'
V2013: 327'
V2014: 357'
H2014: 400'
V2015: 427'
V2016: 457'
V2017: 500'
H2017: 850' (jobbtilbud + vaktlag)
V2019: 900' (inkl. vakt)
V2019: 1.1M (ny arbeidsgiver)

H2019: 1.4M + 1.2M aksjer (ny arbeidsgiver)
H2020: 1.5M + 1.5M aksjer

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lagde konto for å svare her.

 

Erfaring: 3 år

Arbeidsoppgaver: Generell Java Applikasjonsdrift + forvaltning av meldinger som blir sendt på tvers av applikasjoner (MQ).

Utdanning: Fagbrev IT

Årsinntekt: 442.000 uten vakt og overtid. I 2019 ble det 565.000 med vakt og overtid

Alder: 24

Sted: Bergen

Gratis Mobil / Internett.

Ba om mer i lønnsforhandlinger tidligere i år, men skjedde ingenting pga Covid. Skal ta det opp igjen etter nyttår. Tenker å be om å få ligge nærmere 500k, mtp erfaringen jeg har opparbeidet meg i samme arbeidsmiljøet er tilsvarerende tiden det tar å få en bachelor.

Ligger jeg på OK nivå? Vet at ny-ansatte som kommer rett fra Universitet / Høyskolen med Bachelor får tilbud på 500k.

 

Endret av m8g
Lenke til kommentar
19 hours ago, PgUp said:

Godt svar Nirolo. Dere som jobber selvstendig, jobber dere hjemmefra? Hvor lang er arbeidsdagen ca. ? 

Det spørs mye på kunden og oppdraget. Men for min del skal det mye til før jeg tar et oppdrag som ikke lar meg ta i hvert fall _noe_ tid hjemme (sett vekk fra tiden vi er i nå hvor det uansett er 100% hjemme).

Der jeg er var det frem til Mars praktisert at man ordinært var på kontoret i kjernetiden, men det var åpent for å ta timer/dager hjemme etter eget skjønn.

Det jeg vil tilstrebe fremover er en 50/50-løsning. Jobber utmerket hjemmefra, men det er nyttig å iblant være på kontoret.

Lengde på arbeidsdag: det faktureres jo pr time, og kontrakten har en ramme/ca-forventning som tilsvarer 7.5t/dag over en gitt periode. Avtaler ellers med kunde hvis jeg trenger/ønsker et avvik på dette.

Endret av pipo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...