Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Agentspoon skrev (På 8.11.2020 den 16.16):

Snedig! Høres definitivt mer utfordrende (og givende) ut enn å bare få et lass med kode i fanget en skal skrive ned. Litt vanskelig å si likevel, hva som gjør at en vil trives med dette eller ei. Ser at PgUp skriver at en skal være glad i intellektuell problemløsning. Det vil jeg kanskje påstå er en ganske vag betegnelse, som kan gjelde alle yrker. Funderer litt på hva slags type intelligens en helst bør ha. Er det å være god på IQ-tester og være naturlig flink i matte? Jeg selv var aldri noe god i matte, men har likevel tatt realfagsmatte, og matematikk 1 på universitetet, så føler jo jeg er bedre i matte enn gjennomsnittet i befolkning. Men strevde alltid med disse fagene, særlig på universitetet, og da har jeg vel tenkt at den type logisk tenking som koding er, kanskje ikke ville vært noe for meg, hvis jeg har ambisjon om å lykkes. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi jeg strever med intuitiv forståelse av matematikk generelt. Er dette litt "must have" egenskap, mon tro?

Og sorry for at dette ble hijacket til en slags jobbinnhold/egnethets-tråd, når den egentlig handler om lønn. Å jobbe i Oslo med en grunnlønn på litt over 400 000 kr i helt annen sektor enn IT, kan være frustrerende, og da blir en jo alltids litt nysgjerrig. :)

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her, både ønsker og nåværende situasjon. Har selv startet på innføringskurs i programmering fra Universitetet for å se om dette er noe for meg. Kan jeg spørre hva du jobber som og hvordan lønnsnivået er? Mulig dette blir veldig off-topic, da er det bare å slette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, SMO said:

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her, både ønsker og nåværende situasjon. Har selv startet på innføringskurs i programmering fra Universitetet for å se om dette er noe for meg. Kan jeg spørre hva du jobber som og hvordan lønnsnivået er? Mulig dette blir veldig off-topic, da er det bare å slette.

For at vi ikke hijacker tråden, har jeg sendt deg PM! :)

Lenke til kommentar
DevDGs skrev (På 29.1.2020 den 0.14):

Stillingstittel: Cloud Security konsulent 
Sektor: Privat
Erfaring: 0 år innen dette, 1 år innen rådgivning & utvikling (frontend). 
Alder: 26
Utdanning: Infosys Bachelor
Sted: Oslo
Goder: Mobil, trening, dekket lunsj på kontoret og hos kunde, spesialisering kurs, 6 uker ferie og en del ting til.
Lønn: 500 000,- fast lønn, 60 000,- +/- i bonus basert på teamets resultater.

 

Merker markedet er  i fyr om dagen, tre tilbud uten ekstremt mye innsats og noen spesiell erfaring. Linkedin er også rent mas, luksusproblem ?

Stillingstittel: Cloud Security konsulent 
Sektor: Privat
Erfaring: 1/2 år innen dette, 1 år innen rådgivning & utvikling (frontend). 
Alder: 27
Utdanning: Infosys Bachelor
Sted: Oslo
Goder: Mobil, trening, dekket lunsj på kontoret og hos kunde, kurs, 6 uker ferie og en del ting til.
Lønn: 630 000,- fast lønn, ingen bonus modell.

Høy oppgang, men har til gjengjeld fått ekstremt mye sertifiseringer og erfaring som lead i prosjekt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (På 15.7.2019 den 17.20):

Stillingstittel: Systemutvikler

Sektor: Privat
Sted: Oslo
Erfaring: 1 år
Utdanning: Master i Informatikk
Årsinntekt: 620 000 + mobil, internett, trening
 
Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Privat
Sted: Oslo
Erfaring: 2 år
Utdanning: Master i Informatikk
Årsinntekt: 632 000 + mobil, internett, trening
 
Samme arbeidsgiver og stilling, 2% økning vs nesten 20% i fjor. 
Er mildt sagt skuffet, er i dagligvarebransjen, som jo har to-sifret prosentøkning i omsetning og går som det suser med Sverige stengt.
Min nærmeste leder står på for oss hvert år, men finner lite støtte i ledelsen. Den samme ledelsen lurer på hvorfor de ikke klarer å rekruttere senior-utviklere.
Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):
 
Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Privat
Sted: Oslo
Erfaring: 2 år
Utdanning: Master i Informatikk
Årsinntekt: 632 000 + mobil, internett, trening
 
Samme arbeidsgiver og stilling, 2% økning vs nesten 20% i fjor. 
Er mildt sagt skuffet, er i dagligvarebransjen, som jo har to-sifret prosentøkning i omsetning og går som det suser med Sverige stengt.
Min nærmeste leder står på for oss hvert år, men finner lite støtte i ledelsen. Den samme ledelsen lurer på hvorfor de ikke klarer å rekruttere senior-utviklere.

Med kun to års erfaring er dette en uansett en veldig bra lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Er React så fælt? 😛

Hører nok til en annen tråd, men Ja. Webutvikling idag kan fint gjøres uten rammeverk, så hvorfor skal du overengineere med disse rammeverka? Selge ekstra konsulenttimer? Når jeg ser React applikasjoner, så blir eg like kvalm som når jeg ser gammel Java Enterprise Edition kode, SOAP web services, PHP skrevet som Java kode osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 65b20...b2a
siDDis skrev (11 minutter siden):

Hører nok til en annen tråd, men Ja. Webutvikling idag kan fint gjøres uten rammeverk, så hvorfor skal du overengineere med disse rammeverka? Selge ekstra konsulenttimer? Når jeg ser React applikasjoner, så blir eg like kvalm som når jeg ser gammel Java Enterprise Edition kode, SOAP web services, PHP skrevet som Java kode osv.

Prøv Vue 3 istedet :=)

Anonymous poster hash: 65b20...b2a

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Privat
Erfaring: 0
Alder: 27
Utdanning: Bachelor Informatikk og fagbrev IKT
Sted: Trondheim
Goder: Mobil, internett, trening, noen forsikringer, god pensjon, firmahytte og meget gode utvikling- og kompetansehevingstilbud.
Lønn: 520 000

Vi er eneste i Norge som gjør det vi gjør, så vi har en del friheter.

Lenke til kommentar
koots skrev (5 timer siden):

Det skal jeg si meg enig i, men det står ikke i stil til hva jeg ble forespeilet i fjor og hvordan dagligvarebransjen går om dagen, derav litt skuffelse

Jeg vet ikke hvor rasjonelt det er å forvente lønn ut i fra hvor bra bransjen du jobber i går. Du må vurdere lønn opp mot hva du kan få andre steder. Bare fordi dagligvarebransjen går med stort overskudd betyr ikke at de lønner alle ansatte veldig godt. Det samme gjelder ved nedgangstider, hvis stedet du jobber betaler dårlig med begrunnelse i at det går dårlig, så er antagelig ditt svar noe ala "Jeg kunne fått X mer et annet sted".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med @nirolo. Legger du ting i et litt større perspektiv så betyr ikke det at det går veldig bra akkurat nå så mye hvis det går veldig dårlig neste år, eller de neste 5 årene etter det. Da har man pådratt seg betydelige lønnskostnader i det gode året, som blir hengende som en akilleshæl i alle år fremover. Det er ekstremt vanskelig å sette folk ned i lønn, og det måtte vel vært realiteten om man hele tiden skulle justere for bedriftens resultat. Det er ikke bærekraftig å gi i både pose og sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fac1c...b11

Synes dere ~660k som Javautvikler i Oslo (6 års erfaring, har master i informatikk) er innafor? Ligger jo godt bak Tekna-gjennomsnittet, og har en del utviklervenner med ca. samme fartstid som også tjener vesentlig mer (dog de er konsulenter, noe jeg ikke er). Trives bra på jobben (gode kollegaer osv) som gjør at jeg ikke har tenkt allverden på å bytte før, men har følt litt at jeg kanskje sakte sakker akterut mtp. lønna. Spesielt nå i år var lønnsøkninga helt latterlig lav ("redusert budsjett pga. korona" som virker ganske bullshit) og jeg begynner å tenke på å kanskje flytte på meg.

Ikke superfristende å drive med jobbsøking i disse tider, men et større lønnshopp vil vel klart være verdt det, eller?

Anonymous poster hash: fac1c...b11

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...