Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et dilemma vedr. jobb, og ønsker innspill!

Jeg har i dag en jobb hvor jeg trives, med god fastlønn og veldig komfortable dager, uten krav til fakturering eller annen inntjening. Jeg jobber et sted mellom 25-35 timer i uken og har en sentral rolle og veldig høy fleksibilitet. 

Jeg har nå fått muligheten til å starte i et ganske lite konsulentselskap, med lønn etter prestasjon. Lite utskiftninger og ålreite regnskapstall. Jeg kan regne med å tjene rundt 1,1 M her dersom jeg leverer gjennomsnittlig, som er ca. 250 k mer enn hva jeg har i dag.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil trives med å jobbe som konsulent, hvor 90% av tiden må være fakturerbar. Noen her som har tilsvarende stilling, og kan si noe om hvordan det er?

Det er ikke et krav med fakturering, men dersom jeg ikke leverer, vil jeg havne på garantilønn som er litt lavere enn dagens inntekt.

Det nye selskapet virker veldig spennende og lovende, med høyere vekt på trivsel enn hva jeg har i dag (personalturer, aktiviteter osv.). Det har også et større faglig miljø med finere lokaler, og jeg syntes det generelt virker spennende.

Jeg har nylig blitt pappa, og er litt usikker på om timingen også er rett. Rolige dager er deilig akkurat nå, men ikke viktigst i lengden.

Så; hva ville du gjort? Har noen erfaring under beltet til å si hvordan det er å jobbe som konsulent ute hos bedrifter, hvor man kan tjene godt med penger om man gjør det bra?

Takk for svar!

Endret av OtherHalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt unna er garantilønnen dagens lønn? Husk også å sammenligne pensjonsavtaler. Uansett vil det være kjipt både for arbeidsgiver og arbeidstaker om man blir sittende lenge på benken.

Med 12 år i konsulentbransjen må jeg si at å slippe jaget etter timeføring, fakturerbare oppdrag osv. er utrolig deilig. Jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til konsulentbransjen igjen, selv om arbeidsmengden jeg har nå er nokså lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvilken holdning du har til jobb. Om jobb er jobb og du vil prioritere å være hjemme med familien din så spiller hverken lønn eller spasering i skauen noen stor rolle.

Noen liker å dra på jobb stridsklar. Andre har lyst å gå 16:00. Hvem er du?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om du snitter 30 timer i dag, blir vel neppe timelønna særlig høyere, selv om bruttoen blir det. Og om man må jakte oppdrag selv, kan jo det være en stressfaktor. Selv har jeg ikke opplevd det på mine ti år, men det varierer sikkert. Andre ting å vurdere er vekstmuligheter - er det eierandeler involvert? Slikt kan på sikt være verdifullt, men ingen garanti. Som konsulent har man også mulighet til å prøve litt forskjellige ting uten å måtte bytte arbeidsgiver. Jeg har ingen interesse av å gå tilbake til fast ansettelse, men ser jo at en del vurderer ting anderledes for tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OtherHalf skrev (15 timer siden):

Hei, jeg har et dilemma vedr. jobb, og ønsker innspill!

Jeg har i dag en jobb hvor jeg trives, med god fastlønn og veldig komfortable dager, uten krav til fakturering eller annen inntjening. Jeg jobber et sted mellom 25-35 timer i uken og har en sentral rolle og veldig høy fleksibilitet. 

Jeg har nå fått muligheten til å starte i et ganske lite konsulentselskap, med lønn etter prestasjon. Lite utskiftninger og ålreite regnskapstall. Jeg kan regne med å tjene rundt 1,1 M her dersom jeg leverer gjennomsnittlig, som er ca. 250 k mer enn hva jeg har i dag.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil trives med å jobbe som konsulent, hvor 90% av tiden må være fakturerbar. Noen her som har tilsvarende stilling, og kan si noe om hvordan det er?

Det er ikke et krav med fakturering, men dersom jeg ikke leverer, vil jeg havne på garantilønn som er litt lavere enn dagens inntekt.

Det nye selskapet virker veldig spennende og lovende, med høyere vekt på trivsel enn hva jeg har i dag (personalturer, aktiviteter osv.). Det har også et større faglig miljø med finere lokaler, og jeg syntes det generelt virker spennende.

Jeg har nylig blitt pappa, og er litt usikker på om timingen også er rett. Rolige dager er deilig akkurat nå, men ikke viktigst i lengden.

Så; hva ville du gjort? Har noen erfaring under beltet til å si hvordan det er å jobbe som konsulent ute hos bedrifter, hvor man kan tjene godt med penger om man gjør det bra?

Takk for svar!

Brannfakkel: Det er ikke noe stress i det hele tatt å være IT-konsulent så lenge du har ettertraktet kompetanse.

Jeg var konsulent i 6 år. Mesteparten av tiden var jeg på ren provisjonslønn. Jeg hadde en behagelig tilværelse og opplevde aldri noe faktureringsjag. Kontraktene var langvarige og de ble alltid fornyet dersom jeg ønsket. Hvis jeg ville gjøre noe annet var det ti andre kunder som stod i kø for å leie meg inn.

Dette fordrer at du er noenlunde flink til det du driver med og godt likt.

I min tid som konsulent ble jeg pappa til tre barn, og det var heller aldri noe stress. Arbeidsgiver betalte lønn under pappaperm. Det året min yngste ble født hadde jeg 1,3 M i inntekt.

Nå jobber jeg i en sentral rolle i et produktselskap på fastlønn og det er mer stress.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel legge til at jeg ikke jobbet på langtidskontrakter (av egen preferanse), men kun korte engasjementer fra 2 uker til 3 mnd. Dette var i hovedsak fordi jeg er en type som misliker når noe blir rutine. Jeg trenger å "starte fresh" med (u)jevne mellomrom, samt. jobbe med det absolutt nyeste innen teknologi. Det kan hende mitt perspektiv dog er noe preget av det. Jeg var dog aldri uten oppdrag, men bare det å "måtte" fakturere 8 timer til dagen ble etter hvert et stressmoment. Ved syke barn, (tann)legetimer osv. mistet jeg en god del lønn. Havna jeg under 95% fakturering gikk det også utover bonusoppnåelse osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, NoTrace said:

Hvor langt unna er garantilønnen dagens lønn? Husk også å sammenligne pensjonsavtaler.

Garantilønn er 150 unna dagens, men pensjonsavtalene er vesentlig bedre.

12 hours ago, Uv Ismann said:

Om du snitter 30 timer i dag, blir vel neppe timelønna særlig høyere, selv om bruttoen blir det. Og om man må jakte oppdrag selv, kan jo det være en stressfaktor. Selv har jeg ikke opplevd det på mine ti år, men det varierer sikkert. Andre ting å vurdere er vekstmuligheter - er det eierandeler involvert?

Må ikke jakte oppdrag selv, og det er muligheter for å kjøpe eierandeler, som også er et stort pluss. Jeg har gode vekstmuligheter i nåværende jobb, regner med at de ikke er noe dårligere enn i ny jobb. Når det kommer til IT er dette litt opp til en selv, føler jeg. 


Setter pris på alle tanker og innspill jeg har fått, folkens!

Lenke til kommentar
OtherHalf skrev (16 timer siden):

Hei, jeg har et dilemma vedr. jobb, og ønsker innspill!

Jeg har i dag en jobb hvor jeg trives, med god fastlønn og veldig komfortable dager, uten krav til fakturering eller annen inntjening. Jeg jobber et sted mellom 25-35 timer i uken og har en sentral rolle og veldig høy fleksibilitet. 

Jeg har nå fått muligheten til å starte i et ganske lite konsulentselskap, med lønn etter prestasjon. Lite utskiftninger og ålreite regnskapstall. Jeg kan regne med å tjene rundt 1,1 M her dersom jeg leverer gjennomsnittlig, som er ca. 250 k mer enn hva jeg har i dag.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil trives med å jobbe som konsulent, hvor 90% av tiden må være fakturerbar. Noen her som har tilsvarende stilling, og kan si noe om hvordan det er?

Det er ikke et krav med fakturering, men dersom jeg ikke leverer, vil jeg havne på garantilønn som er litt lavere enn dagens inntekt.

Det nye selskapet virker veldig spennende og lovende, med høyere vekt på trivsel enn hva jeg har i dag (personalturer, aktiviteter osv.). Det har også et større faglig miljø med finere lokaler, og jeg syntes det generelt virker spennende.

Jeg har nylig blitt pappa, og er litt usikker på om timingen også er rett. Rolige dager er deilig akkurat nå, men ikke viktigst i lengden.

Så; hva ville du gjort? Har noen erfaring under beltet til å si hvordan det er å jobbe som konsulent ute hos bedrifter, hvor man kan tjene godt med penger om man gjør det bra?

Takk for svar!

Prinsipielt hadde jeg aldri godtatt å gå ned i fastlønn for en garantilønn. Generelt er jeg mer fan av løsninger for faktureringgrad er en bonus - og ikke erstatning - for lønn. Hvis man ønsker å basere lønn på faktureringgrad er det likegreit å leie ut seg selv og få ekstremt mye høyere gevinst.

Fleksibilitet og trivsel avhenger ofte av hvilket oppdrag og kunde du jobber for. Du kan gjerne få mer spennende arbeidsoppgaver (eller ikke) men mtp. antall timer du jobber i dag tror jeg ikke hverdagen din blir bedre, i beste fall kun oppgavene.

Til syvende og sist, det er ingenting i veien for at du går tilbake til dagens arbeidesgiver sier du vurderer et tilbud som gir deg 250K mer i året og ser hva de kommer med av tilbud tilbake. Som regel gjør de det.





 

Lenke til kommentar
OtherHalf skrev (5 timer siden):

Må ikke jakte oppdrag selv, og det er muligheter for å kjøpe eierandeler, som også er et stort pluss. Jeg har gode vekstmuligheter i nåværende jobb, regner med at de ikke er noe dårligere enn i ny jobb. Når det kommer til IT er dette litt opp til en selv, føler jeg. 
 

Å kjøpe eierandeler i konsulentselskaper er ikke nødvendigvis veldig innbringende når selskapet er lite. Utbytter da blir jo bare overskuddet fra driften (faktureringen), som du like gjerne kunne ha hentet ut dersom du drev eget AS. Om dere derimot vokser mye og blir et stort konsulentselskap kan det være en god investering, ettersom du da kan beholde en relativt stor eierandel og motta utbytter som delvis er basert på andres verdiskapning. 

I min bransje, som er litt mindre profitabel enn IT-bransjen, ser jeg at venner og bekjente som eier andeler i selskapet de jobber for stort sett mottar sånn ca. 10-40 k i året i utbytte. Ikke en gullgruve, spør du meg, men det er hyggeligere enn ingenting. 

Lenke til kommentar
On 5.3.2024 at 4:54 PM, OtherHalf said:

Hei, jeg har et dilemma vedr. jobb, og ønsker innspill!

Jeg har i dag en jobb hvor jeg trives, med god fastlønn og veldig komfortable dager, uten krav til fakturering eller annen inntjening. Jeg jobber et sted mellom 25-35 timer i uken og har en sentral rolle og veldig høy fleksibilitet. 

Jeg har nå fått muligheten til å starte i et ganske lite konsulentselskap, med lønn etter prestasjon. Lite utskiftninger og ålreite regnskapstall. Jeg kan regne med å tjene rundt 1,1 M her dersom jeg leverer gjennomsnittlig, som er ca. 250 k mer enn hva jeg har i dag.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg vil trives med å jobbe som konsulent, hvor 90% av tiden må være fakturerbar. Noen her som har tilsvarende stilling, og kan si noe om hvordan det er?

Det er ikke et krav med fakturering, men dersom jeg ikke leverer, vil jeg havne på garantilønn som er litt lavere enn dagens inntekt.

Det nye selskapet virker veldig spennende og lovende, med høyere vekt på trivsel enn hva jeg har i dag (personalturer, aktiviteter osv.). Det har også et større faglig miljø med finere lokaler, og jeg syntes det generelt virker spennende.

Jeg har nylig blitt pappa, og er litt usikker på om timingen også er rett. Rolige dager er deilig akkurat nå, men ikke viktigst i lengden.

Så; hva ville du gjort? Har noen erfaring under beltet til å si hvordan det er å jobbe som konsulent ute hos bedrifter, hvor man kan tjene godt med penger om man gjør det bra?

Takk for svar!

La meg gi deg et direkte og enkelt råd: Bli værende der du er. Som småbarns-far vil du sette umåtelig pris på både fleksibiliteten og tryggheten fremfor svært usikre tider i konsulentbransjen. 

Garantilønn er vel og bra men spesielt mindre konsulentselskaper benytter nå både permitteringer og oppsigelser for å tynne benkene. Dette vil forhåpentlig snu, men igjen er dette definitivt ikke rett tid å ta stor risiko. Som eksempelvis permittert får du en maks "lønn" på ca 60% av 6g (eller i praksis ca 60% av garantilønn).

Det er også slik at de siste inn er de første ut så du vil automatisk trekke korteste strå ved kutt.

Ta en revurdering om et år eller to, og da kan du like gjerne vurdere å starte for deg selv kontra å gi halvparten til et usikkert, lite selskap.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Virker som om at man sitter med veldig mye risiko som arbeidstaker i en slik ordning, og at arbeidsgiver nesten skummer fløten? 

Husk at det du tjener ekstra må du betale 50 prosent skatt på. Så er ikke så gunstig som det først ser ut til. Går du ned til null derimot (blir arbeidsledig) må du ta nesten hele tapet selv. Sånn sett favorittsirer norsk skattepolitikk trygge jobber.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Wisd0m said:

Husk at det du tjener ekstra må du betale 50 prosent skatt på. Så er ikke så gunstig som det først ser ut til. Går du ned til null derimot (blir arbeidsledig) må du ta nesten hele tapet selv. Sånn sett favorittsirer norsk skattepolitikk trygge jobber.

Er du sikker på at det man tjener over garantilønn går som ekstra inntekt?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Wisd0m said:

Husk at det du tjener ekstra må du betale 50 prosent skatt på. Så er ikke så gunstig som det først ser ut til. Går du ned til null derimot (blir arbeidsledig) må du ta nesten hele tapet selv. 

Dette er så feil som det kan bli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (27 minutter siden):

Dette er så feil som det kan bli. 

Til syvende og sist er det feil, men en kan absolutt oppleve at det er realiteten i skattekortet en har. Hadde en liten justering nå og med skattekortet jeg hadde ville det blitt 70-80% skatt på den økningen. Gikk såklart inn å justerte opplysningene mine i skattekortet for det blir for dumt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Marginalskatten på de øverste trinnene er vel rundt 45-48% nå?

Kan selvfølgelig får det til å "føles" mer eller mindre ut ved å "smøre" det utover hele inntekten på skattekortet, men hver krone man får i lønnsøkning over ca millionen øker jo skatten man betaler med rundt 45-48 øre.

Riktig at det ikke er 50%.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (58 minutter siden):

Marginalskatten på de øverste trinnene er vel rundt 45-48% nå?

Kan selvfølgelig får det til å "føles" mer eller mindre ut ved å "smøre" det utover hele inntekten på skattekortet, men hver krone man får i lønnsøkning over ca millionen øker jo skatten man betaler med rundt 45-48 øre.

Riktig at det ikke er 50%.

Jo, den begynner jo å nærme seg 50% på høyeste trinn, som vel er på 1.350.000.

Men hele argumentet til @Wisd0m med at det skal være tryggere å bli i en dårligere betalt jobb gir ikke mening. Høyere lønn gir mindre økonomisk risiko, ikke mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OtherHalf skrev (På 5.3.2024 den 4:54 PM):

Jeg har i dag en jobb hvor jeg trives, med god fastlønn og veldig komfortable dager, uten krav til fakturering eller annen inntjening. Jeg jobber et sted mellom 25-35 timer i uken og har en sentral rolle og veldig høy fleksibilitet. 

Denne ville jeg fokusert på.. 
En ting er antall jobbtimer, men det du sier om fleksibilitet er noe av det viktigste for meg i en jobb.

Jeg var for en stund tilbake i nøyaktig samme situasjon som deg. 
Styrte min egen arbeidsdag omtrent 100%, hadde ålreite kollegaer, ingen timeføring eller faktureringskrav og mye moro. 
Tenkte at "skogen er jo grønnere på andre siden", når jeg ble tilbudt en ny jobb som betalte ca 150k mer. 

Dummeste avgjørelsen jeg har gjort i mitt (arbeids)liv.. 
Jada, lønnen var høyere, men arbeidsmiljøet var sånn midt på treet, det var ca 0 frihet når det kom til arbeidsmetodikk, alle avgjørelser ble tatt på grunnlag av "hva kan vi tjene på dette", noe som førte til at enkeltkunder med reelle utfordringer ikke ble prioritert fordi utvikling kun produserte ting som kunne selges til "mange" og ting var rett og slett kjedelig. 

Holdt ikke ut veldig lenge i den jobben for å si det slik, og fikk siden vite at jeg hadde gått glipp av noen helt utrolige muligheter i jobben jeg hadde i utgangspunktet. de 150 tusenlappene var faktisk ikke i nærheten av å være verdt det på noen som helst måte. 

Så sørg nå for all del å tenke over hva du har i dag, og finn ut om du er villig til å gi slipp på det. 
Det største eksempel her er som nevnt fleksibilitet.. 
Er du villig til å gå fra en jobb hvor du kan arbeide fra hytta for å starte i en jobb hvor det er oppstilling 08:00 hver morgen? Eller hvor du kan ta en prat med sjefen når du har noen private ærender og det ikke er noen som hever et eneste øyenbryn hvis du er borte en halv dag fordi alle vet at du uansett har kontroll og jobber på når det trengs. 

Det nest største eksempelet er faktureringsgrad:
Er du villig til å gå fra en jobb hvor du har tilnærmet en kompisrelasjon til dine kunder, og hvor du har en høy stjerne i margen hos både interne kollegaer og eksterne kunder til å sitte i en jobb hvor feedback på arbeidet ditt begrenses til gjennomgang av faktureringsgrad på ukentlig avdelingsmøte?

Eller gå fra en jobb hvor du "bare fikser" opp, til en jobb hvor du ofte befinner deg i situasjonen hvor du må "forsvare" at nå er prosjektet ferdig, og dersom dere skal fortsette å bidra noe her nå så starter taksameteret å snurre umiddelbart til tross for at kunden sitter med en oppfatning om at produktet/tjenesten ikke fungerer slik det er nå.

Begge eksempler her er selvsagt satt veldig på spissen, men har man sitti noen år i en jobb med høy fleksibilitet og eierskap i prosjekter så kan det være veldig tungt å komme inn i rene konsulentfirmaer hvor fokus kun er timer og lønnsomhet. 

Som de fleste kanskje leser ut av det innlegget her er jeg veldig tilhenger av mindre, løsningsorienterte IT-firmaer fremfor større konsulent/faktureringsmaskiner. :)

Og det er det som er så herlig, andre her inne rynker garantert på nesen av det jeg har skrevet, og kan ikke skjønne hvordan slike små firmaer kan være lønnsomme, hvor elendig eier/ledelse er som ikke øker produktiviteten og fakturafokuset slik at man tjener inn x antall kroner ekstra pr ansatt osvosv. 

Og hvis du er en av de @OtherHalf så ville jeg gått for den nye jobben, men om du er litt mer som meg som liker å være en "go-to guy" i korridorene og hvor du kanskje har en portefølje av kunder (være seg interne eller eksterne) som ikke kunne tenke seg hvordan IT-driften kunne gått rundt uten deg på speed-dial... Ja, da tror jeg kanskje jeg ville innsett at den fjellhytta eller cabin cruiseren du teoretisk sett hadde hatt råd til om noen år med den nye lønnen faktisk ikke er verdt det. :)

Lykke til! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

Denne ville jeg fokusert på.. 
En ting er antall jobbtimer, men det du sier om fleksibilitet er noe av det viktigste for meg i en jobb.

Jeg var for en stund tilbake i nøyaktig samme situasjon som deg. 
Styrte min egen arbeidsdag omtrent 100%, hadde ålreite kollegaer, ingen timeføring eller faktureringskrav og mye moro. 
Tenkte at "skogen er jo grønnere på andre siden", når jeg ble tilbudt en ny jobb som betalte ca 150k mer. 

Dummeste avgjørelsen jeg har gjort i mitt (arbeids)liv.. 
Jada, lønnen var høyere, men arbeidsmiljøet var sånn midt på treet, det var ca 0 frihet når det kom til arbeidsmetodikk, alle avgjørelser ble tatt på grunnlag av "hva kan vi tjene på dette", noe som førte til at enkeltkunder med reelle utfordringer ikke ble prioritert fordi utvikling kun produserte ting som kunne selges til "mange" og ting var rett og slett kjedelig. 

Holdt ikke ut veldig lenge i den jobben for å si det slik, og fikk siden vite at jeg hadde gått glipp av noen helt utrolige muligheter i jobben jeg hadde i utgangspunktet. de 150 tusenlappene var faktisk ikke i nærheten av å være verdt det på noen som helst måte. 

Så sørg nå for all del å tenke over hva du har i dag, og finn ut om du er villig til å gi slipp på det. 
Det største eksempel her er som nevnt fleksibilitet.. 
Er du villig til å gå fra en jobb hvor du kan arbeide fra hytta for å starte i en jobb hvor det er oppstilling 08:00 hver morgen? Eller hvor du kan ta en prat med sjefen når du har noen private ærender og det ikke er noen som hever et eneste øyenbryn hvis du er borte en halv dag fordi alle vet at du uansett har kontroll og jobber på når det trengs. 

Det nest største eksempelet er faktureringsgrad:
Er du villig til å gå fra en jobb hvor du har tilnærmet en kompisrelasjon til dine kunder, og hvor du har en høy stjerne i margen hos både interne kollegaer og eksterne kunder til å sitte i en jobb hvor feedback på arbeidet ditt begrenses til gjennomgang av faktureringsgrad på ukentlig avdelingsmøte?

Eller gå fra en jobb hvor du "bare fikser" opp, til en jobb hvor du ofte befinner deg i situasjonen hvor du må "forsvare" at nå er prosjektet ferdig, og dersom dere skal fortsette å bidra noe her nå så starter taksameteret å snurre umiddelbart til tross for at kunden sitter med en oppfatning om at produktet/tjenesten ikke fungerer slik det er nå.

Begge eksempler her er selvsagt satt veldig på spissen, men har man sitti noen år i en jobb med høy fleksibilitet og eierskap i prosjekter så kan det være veldig tungt å komme inn i rene konsulentfirmaer hvor fokus kun er timer og lønnsomhet. 

Som de fleste kanskje leser ut av det innlegget her er jeg veldig tilhenger av mindre, løsningsorienterte IT-firmaer fremfor større konsulent/faktureringsmaskiner. :)

Og det er det som er så herlig, andre her inne rynker garantert på nesen av det jeg har skrevet, og kan ikke skjønne hvordan slike små firmaer kan være lønnsomme, hvor elendig eier/ledelse er som ikke øker produktiviteten og fakturafokuset slik at man tjener inn x antall kroner ekstra pr ansatt osvosv. 

Og hvis du er en av de @OtherHalf så ville jeg gått for den nye jobben, men om du er litt mer som meg som liker å være en "go-to guy" i korridorene og hvor du kanskje har en portefølje av kunder (være seg interne eller eksterne) som ikke kunne tenke seg hvordan IT-driften kunne gått rundt uten deg på speed-dial... Ja, da tror jeg kanskje jeg ville innsett at den fjellhytta eller cabin cruiseren du teoretisk sett hadde hatt råd til om noen år med den nye lønnen faktisk ikke er verdt det. :)

Lykke til! 

Vil si du har mange gode poeng, men må legge til følgende, dette er etter 10 år i bransjen som konsulent. Har jobbet i både store «faktureringsmaskiner» og mindre selskaper. 
 

Som konsulent, er det 9 av 10 ganger opp til kunden du sitter hos, og ikke konsulentselskapet hvor fleksibel arbeidsdagen din er. F eks sist prosjekt jeg var på, hadde vi blitt en så sammensveiset gjeng at alle visste godt hvem som hadde hvilken kompetanse og alle stolte på hverandre. Det var ingen problem å ha hjemmekontor eller hyttekontor, komme senere en dag eller gå tidligere var også helt valgfritt så lenge man gjorde jobben sin.
 

Har også jobbet hos kunder som typisk er «strenge» og i utgangspunktet ikke tillater hjemmekontor, forventer tilstedeværelse etc. dette var før korona, men ryktet sier de er like kjipe fortsatt. Men det var fortsatt aldri problem å komme senere/dra tidligere så lenge man kommuniserte det i forkant og det ikke var noen kritiske møter etc. 

 

Så personlig ville jeg som regel gått for høyere lønn, er det et sted du ikke trives er det jo bare å bytte, eller spørre gamle sjefen om du kan returnere. Ha dog i bakhodet at markedet i dag er noe kjipere enn for noen år siden, men er man flink og har en del erfaring tviler jeg på det er et stort problem.

 

Men husk å sammenligne totalpakken, lønn er en ting, goder, forsikringer og spesielt pensjon kan utgjøre en del tusen.
 

Men med det sagt, 25t arbeid for full lønn høres jo veeeldig digg ut 😅 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8.3.2024 at 8:30 AM, Stvgr said:

Jo, den begynner jo å nærme seg 50% på høyeste trinn, som vel er på 1.350.000.

Men hele argumentet til @Wisd0m med at det skal være tryggere å bli i en dårligere betalt jobb gir ikke mening. Høyere lønn gir mindre økonomisk risiko, ikke mer.

Jeg skrev at vi norsk skattepolitikk favoriserer trygge jobber. Høyere lønn med mer usikre ansettelsesforhold gir økt risiko siden du risikerer å tape hele inntekten din.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...