Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Matsemann said:

Disse to tingene er noe jeg erfarer kommer veldig an på prosjektet man er på. Som ansatt i samme konsulentselskap har jeg både jobbet med bleeding edge greier, og måtte røre legacy greier.

Jeg har tilogmed hatt prosjekter som innholdt begge deler samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fc28c...ed6
45 minutes ago, Matsemann said:

Disse to tingene er noe jeg erfarer kommer veldig an på prosjektet man er på. Som ansatt i samme konsulentselskap har jeg både jobbet med bleeding edge greier, og måtte røre legacy greier. Både vært innom superstrenge kunder, og andre som er mer laid back.

Denne stillingen er for en konsulent som jobber med produkter etter kunders behov, altså de sitter på kontoret til konsulentfirmaet det meste av tiden, og de har de samme teknologiene for det meste av deres prosjekter. Stillingen var beskrevet ganske bredt da jeg søkte, men jeg fant ut under intervjuet at den kanskje ikke er helt riktig for meg. Jeg er usikker på om jeg burde takke ja til den faste lønnen som tilbys, eller om jeg bør se etter nye muligheter som jeg ikke vet når vil dukke opp.

Anonymous poster hash: fc28c...ed6

Lenke til kommentar

På en side høres det slitsom ut. For å sitere Shakespeare: "A jack of all trades is a master of none, but often times better than a master of one".

På den andre siden, gitt din korte erfaring i bransjen kanskje det er en god mulighet til å finne ut av hva du vil drive med på lengre sikt. Når man kommer seg inn i bransjen er det fort gjort å bare bli værende med det man driver med og ikke utforske nok til å finne det man virkelig brenner for.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (13 timer siden):

Jeg er sikkert i undertall her for jeg syns det kan være ganske artig å måtte sette seg inn i noe skikkelig legacy greier en gang i blant.  

Ja, som du sikkert så så skrev jeg ikke noe negativt om legacy. Bare at spekteret er bredt. Men skjønner jo det er en negativ konnotosjon der.

Det kjipe med gamle legacy prosjekter er jo man ikke får noe kult å putte på CVen. Hva skal jeg gjøre med Wicket igjen, liksom? Men det er jo mye annet kult, som du et inne på. En legacy applikasjon som fortsatt lever gjør jo det fordi den er viktig. Så det i seg selv kan være motiverende å jobbe med.

 

Gjest fc28c...ed6 skrev (13 timer siden):

Denne stillingen er for en konsulent som jobber med produkter etter kunders behov, altså de sitter på kontoret til konsulentfirmaet det meste av tiden, og de har de samme teknologiene for det meste av deres prosjekter.

Ok, så ikke helt skreddersøm-konsulent som jeg tenker på. Da er det nok viktig du liker selve grunnkonseptet, ja, for da blir det nok lite handlingsrom for å bevege seg særlig langt fra den stacken.

Har du en eksisterende jobb? Siden du skriver 4 års ansennitet. Eller er du desperat etter å lande noe?

En tanke fra min side er at teknologi ikke betyr alt. Det er mange andre områder å utvikle seg på også. Begynne å ta mer ansvar, lederskap, mentoring, og tusen andre ting man også kan motivere seg for selv om techen ikke er så spennende.

Lenke til kommentar
Quote

 

Jeg er sikkert i undertall her for jeg syns det kan være ganske artig å måtte sette seg inn i noe skikkelig legacy greier en gang i blant.  

Noe av det "verste" har vært å gå igjennom titusenvis av linjer av RPG III kildekode som hadde blitt generert av et 4. gen verktøy som kun gjorde vondt verre - og jeg viste intet om noe av det til å begynne med - men vi måtte igang med å migrere ting bort fra stormaskin da folk gikk på pensjon og svært lite hadde blitt dokumentert av de folkene opp gjennom årene. 

Når jeg skriver "verste", så betyr det imidlertid også at tilfredsstillelsen etterpå er desto større når man har løst oppgaven og lært en helt masse nytt, selv om jeg sikkert aldri får bruk for det igjen.  Det setter jeg faktisk nesten like stor pris på som lønnen for arbeidet. 

Jeg har så også altid vært glad i reverse engineering og puzzles i al almindelighet fra jeg var ganske ung, så jeg syns det er gøy å få slike oppgaver. 

 

Brukbar dokumentasjon tilhører sjeldenhetene selv i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 6232c...092

Stillingstittel:  Seniorkonsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 11 år
Alder: 305
Utdanning: Bsc dataing

Fastlønn kr 1.196.000,-

Anonymous poster hash: 6232c...092

Lenke til kommentar
Gjest 6232c...092
34 minutes ago, Guest 6232c...092 said:

Stillingstittel:  Seniorkonsulent
Sektor: Privat
Erfaring: 11 år
Alder: 305
Utdanning: Bsc dataing

Fastlønn kr 1.196.000,-

Anonymous poster hash: 6232c...092

35 selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 6232c...092

Lenke til kommentar
Gjest 5d1bf...a47
23 hours ago, Guest 6232c...092 said:

35 selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 6232c...092

Hva jobber du med? Spisskompetanse etc.

Anonymous poster hash: 5d1bf...a47

Lenke til kommentar
Gjest fc28c...ed6
On 27.3.2024 at 11:34 PM, Feh said:

På en side høres det slitsom ut. For å sitere Shakespeare: "A jack of all trades is a master of none, but often times better than a master of one".

På den andre siden, gitt din korte erfaring i bransjen kanskje det er en god mulighet til å finne ut av hva du vil drive med på lengre sikt. Når man kommer seg inn i bransjen er det fort gjort å bare bli værende med det man driver med og ikke utforske nok til å finne det man virkelig brenner for.

Det er jo fint å tenke slik. Det blir uansett bare et pluss å ha på CV-en. Hvis man ikke trives, kan man alltids hoppe over til noe annet...

On 28.3.2024 at 11:54 AM, Matsemann said:

Ok, så ikke helt skreddersøm-konsulent som jeg tenker på. Da er det nok viktig du liker selve grunnkonseptet, ja, for da blir det nok lite handlingsrom for å bevege seg særlig langt fra den stacken.

Har du en eksisterende jobb? Siden du skriver 4 års ansennitet. Eller er du desperat etter å lande noe?

En tanke fra min side er at teknologi ikke betyr alt. Det er mange andre områder å utvikle seg på også. Begynne å ta mer ansvar, lederskap, mentoring, og tusen andre ting man også kan motivere seg for selv om techen ikke er så spennende.

Jeg setter pris på mulighetene for personlig vekst og utvikling hos dem. Kanskje det er en mulighet å bytte til et annet datterselskap hvis jeg ønsker å utforske andre tech stack. Som du påpekte, er kanskje ikke teknologien alt. Jeg har ikke tenkt å jobbe som utvikler på lang sikt, men heller å ta mer ansvar i karrieren. Jeg har vært uten jobb en stund nå, selv om økonomien fortsatt er stabil, kjenner jeg en viss press for å komme tilbake til arbeidslivet. Etter å ha mottatt dette tilbudet, er jeg usikker på om lønnen er over gjennomsnittet for Oslo, og det plager meg litt at jeg tidligere har tjent bedre (rundt 800k).

Anonymous poster hash: fc28c...ed6

Lenke til kommentar
Gjest 09240...d8a

Husker ikke helt sist gang jeg oppdaterte her så gjør det nå så kommer det sikkert en ny post etter lønnsoppgjøret senere i år rundt sommer:

Stillingstittel: Senior Developer / Data Engineer
Sektor: Privat
Erfaring: 5 år
Alder: 30
Utdanning: Master fokus på AI / ML
Lønn: 862k

Bonus: Ingen årlig bonus. Men får ca 20-25k per sertifisering. I tillegg til utbetaling av overtidstimer ligger reell lønn på ca ~950k

 

Anonymous poster hash: 09240...d8a

Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0

Hei folkens. Jeg trenger litt innspill. Vurderer å bytte jobb fra utvikler til drift med sikkerhet. For å slippe å pendle 30 min til jobb og intresse for sikkerhet. Kanskje jeg ødelegger for meg selv i lengden, lønnsmessig? Har hørt at utviklere har bedre lønnsøkning enn drift. Kanskje jeg burde jobbe flere år for å få mer erfaring så bytte til en annen utviklingsjobb? 

Stillingstittel:  Software developer

Sektor: Privat

Erfaring: 2 år

Sted: To timer unna Oslo

Alder: 29

Utdanning: Bachelor IT drift/cyber

Lønn: 530k 

 

 

Anonymous poster hash: db574...ea0

Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0 skrev (26 minutter siden):

Hei folkens. Jeg trenger litt innspill. Vurderer å bytte jobb fra utvikler til drift med sikkerhet. For å slippe å pendle 30 min til jobb og intresse for sikkerhet. Kanskje jeg ødelegger for meg selv i lengden, lønnsmessig? Har hørt at utviklere har bedre lønnsøkning enn drift. Kanskje jeg burde jobbe flere år for å få mer erfaring så bytte til en annen utviklingsjobb? 

Stillingstittel:  Software developer

Sektor: Privat

Erfaring: 2 år

Sted: To timer unna Oslo

Alder: 29

Utdanning: Bachelor IT drift/cyber

Lønn: 530k 

 

 

Anonymous poster hash: db574...ea0

Penger er ikke alt, og har du interesse for sikkerhet så tenker jeg at du burde velge det. Dessuten så tror jeg du kan forvente lønnshopp fra det du har idag.

Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0
Blåbær skrev (4 minutter siden):

Penger er ikke alt, og har du interesse for sikkerhet så tenker jeg at du burde velge det. Dessuten så tror jeg du kan forvente lønnshopp fra det du har idag.

Jeg har prøvd å forhandle lønn. Men får ikke mer. Trives godt i utvikling også. Har en god mentor der jeg jobber. Men skulle ønske jeg fikk mer lønn. Kan hende jeg ikke får et bedre tilbud på drift jobben også? Kan ikke gå ned i lønn. Ønsker å gå opp i lønn, men så har jeg ikke drift erfaring utenom utdanningen min. 

Anonymous poster hash: db574...ea0

Lenke til kommentar
On 18.4.2023 at 8:47 AM, Gratax said:

Jeg tenkte å prøve forhandle nå imens streiken pågår.

Jeg fikk tidligere tilbud på 625k(Grunnlønn) , ligger forøvrig på 540k + vakt tilleg på cirka 100k.

Burde jeg få dem til å matche grunnlønn?

 

Erfaring: 7 år (3 år som lærling)

Alder: 26

Oppgaver: Azure, ERP, Diverse, ligger litt imellom stener.

Sertifisering: AZ-104, Fagbrev Dataelektroniker og IKT Servicfaget

Grunnlønn: 540k

Sted: Stavanger

Stor Oppdatering:
Har fått jobbtilbud fra annen bedrift😊 og kommer 99,99% til å takke ja.

Ny Jobb

Erfaring: 8 år (3 år som lærling)

Alder: 27

Oppgaver: Azure, Drift, Backup og Nettverk

Utdanning: 2 Fagbrev: Dataelektroniker og IKT Servicfaget

Grunnlønn: 750k + 110k vakt + 50k i kjøregodtgjørelse

Sted: Stavanger
Goder: gratis mobil, internett, 5,6% pensjon, Yrke/Helse forsikring, Årlige firmaturer, 10 minutter med bil fra der jeg bor.

Endret av Gratax
utdanning
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest dc0ba...f6f

Jobber i konsulentselskap, tjener 630k. Fått tilbud fra in-house selskap på 800k.

Virker fristende å akseptere tilbudet, men er det lurt i dette markedet å bytte jobb? Er det tryggere å jobbe in-house enn i konsulentselskap?

Takk for tips.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest dc0ba...f6f said:

Jobber i konsulentselskap, tjener 630k. Fått tilbud fra in-house selskap på 800k.

Virker fristende å akseptere tilbudet, men er det lurt i dette markedet å bytte jobb? Er det tryggere å jobbe in-house enn i konsulentselskap?

Takk for tips.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Hvorvidt in-house er tryggere er umulig å si noe generelt om. Det kan være in-house i det offentlige eller et eller annet større finansforetak eller noe sånt. Da er det ganske trygt. Eller det kan være et produktselskap med 4 ansatte og èn kunde, og da skal det veldig lite til før det går galt.

Ser ikke noe generelt galt i å bytte jobb i dagens marked. De som har ledige stillinger nå har arbeid klart. Ingen ansetter på forventninger nå.

Vi har hatt annonser ute og sett etter folk de siste 6 månedene, men paradoksalt nok er det vanskeligere enn normalt å finne annet enn nyutdannede å rekruttere nå om dagen. Virker som alle som har litt erfaring og er i jobb sitter veldig stille i båten...

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Shju skrev (På 14.3.2024 den 3:03 PM):

Stillingstittel: ServiceNow Utvikler (Privat sektor) In-house

Erfaring: 2 år

Sertifisering: CSA

Arbeidsoppgaver: Utvikling av applikasjoner innen ITSM/CSM. også litt arkitekt arbeid.

Utdanning: 3 Årig Bachelor i Informatikk

Årsinntekt: 830 000-, + overtid

Ser at behovet for servicenow utvikler er enormt nå.

Hoppet fra 500 til 830 etter å ha byttet jobb nylig.

Vil du si firma? Helt vilt hopp!

Lenke til kommentar
Shju skrev (På 14.3.2024 den 3:03 PM):

Stillingstittel: ServiceNow Utvikler (Privat sektor) In-house

Erfaring: 2 år

Sertifisering: CSA

Arbeidsoppgaver: Utvikling av applikasjoner innen ITSM/CSM. også litt arkitekt arbeid.

Utdanning: 3 Årig Bachelor i Informatikk

Årsinntekt: 830 000-, + overtid

Ser at behovet for servicenow utvikler er enormt nå.

Hoppet fra 500 til 830 etter å ha byttet jobb nylig.

I Oslo? :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...