Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

On 11.4.2024 at 9:14 AM, Killamano said:

Vil du si firma? Helt vilt hopp!

 

On 11.4.2024 at 11:51 AM, Preben said:

I Oslo? :) 

Jeg jobber i Oslo, ja.

Foretrekker å holde det anonymt.

 

Jeg hoppet fra et stort norsk firma som senere ble outsourcet til et indisk selskap.

Det gikk åpenbart ikke bra, og alle der har nå sluttet. Jeg ble værende for å skaffe erfaring før jeg søkte meg videre.

 

Var lønnsomt å ikke nevne lønnen jeg hadde på intervjuet og heller si hva jeg hadde fått tilbud fra andre steder  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shju skrev (21 timer siden):

 

Jeg jobber i Oslo, ja.

Foretrekker å holde det anonymt.

 

Jeg hoppet fra et stort norsk firma som senere ble outsourcet til et indisk selskap.

Det gikk åpenbart ikke bra, og alle der har nå sluttet. Jeg ble værende for å skaffe erfaring før jeg søkte meg videre.

 

Var lønnsomt å ikke nevne lønnen jeg hadde på intervjuet og heller si hva jeg hadde fått tilbud fra andre steder  :)

Da har jeg en anelse hehe, ikke det smarteste valget å outsource til de imo. Lykke til videre 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i dag med applikasjonsdrift on-prem og i Azure. I tillegg tar jeg fag innen programmering ved siden av jobb (Java og Python). Jeg vurderer å søke jobb som juniorutvikler når jeg er litt mer komfortabel med programmering.

Jeg har 5 års erfaring som konsulent og 2 år som lærling (IKT-servicefag). I tillegg har jeg følgende sertifiseringer: ITIL Foundation v4, AZ-900, MS-900, AWS Certified Cloud Practitioner, SC-900 og SC-300.

Hva kan jeg eventuelt forvente i lønn?

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (På 16.4.2024 den 8:31 AM):

Jeg jobber i dag med applikasjonsdrift on-prem og i Azure. I tillegg tar jeg fag innen programmering ved siden av jobb (Java og Python). Jeg vurderer å søke jobb som juniorutvikler når jeg er litt mer komfortabel med programmering.

Jeg har 5 års erfaring som konsulent og 2 år som lærling (IKT-servicefag). I tillegg har jeg følgende sertifiseringer: ITIL Foundation v4, AZ-900, MS-900, AWS Certified Cloud Practitioner, SC-900 og SC-300.

Hva kan jeg eventuelt forvente i lønn?

Begynnerlønn i IT for de med høyere utdanning ligger rundt 650k. Selv om du har en del erfaring tror jeg det er det du må sammenligne deg med, gitt at du ikke har høyere utdanning og at erfaringen din bare er delvis relevant.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (16 minutter siden):

Begynnerlønn i IT for de med høyere utdanning ligger rundt 650k. Selv om du har en del erfaring tror jeg det er det du må sammenligne deg med, gitt at du ikke har høyere utdanning og at erfaringen din bare er delvis relevant.

Det var da unormalt høyt. Her er fra Nito, riktignok et halvt år gammelt.

image.png.75c57eb61a05008501f921c39013dbc7.png

Lenke til kommentar

Begynnerlønningene våre har lagt rundt 650' siden i fjor vår. Lavere enn det så ble vi bare overbydd av konsulentbransjen før det snudde for dem. Konkuransesituasjonen er snudd helt nå. Vi har ikke nedjustert selv om vi kanskje kunne sluppet unna med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (34 minutter siden):

Begynnerlønningene våre har lagt rundt 650' siden i fjor vår. Lavere enn det så ble vi bare overbydd av konsulentbransjen før det snudde for dem. Konkuransesituasjonen er snudd helt nå. Vi har ikke nedjustert selv om vi kanskje kunne sluppet unna med det.

 

Kajac skrev (54 minutter siden):

Det var da unormalt høyt. Her er fra Nito, riktignok et halvt år gammelt.

image.png.75c57eb61a05008501f921c39013dbc7.png

Hva kan man forvente i lønn med 3 års erfaring? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (3 timer siden):

Begynnerlønn i IT for de med høyere utdanning ligger rundt 650k. Selv om du har en del erfaring tror jeg det er det du må sammenligne deg med, gitt at du ikke har høyere utdanning og at erfaringen din bare er delvis relevant.

Fagene jeg tar er på høyskole. Det er noen andre fag i tillegg til Java og Python, men de er ikke veldig relevante. Totalt blir det 60 studiepoeng. Har det noe å si? Vil det øke sjansen min? :)

Glemte å nevne at jeg også har noen enkelt emner på fagskolenivå men de er heller ikke særlig relevante for utvikling.

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (52 minutter siden):

Fagene jeg tar er på høyskole. Det er noen andre fag i tillegg til Java og Python, men de er ikke veldig relevante. Totalt blir det 60 studiepoeng. Har det noe å si? Vil det øke sjansen min? :)

Glemte å nevne at jeg også har noen enkelt emner på fagskolenivå men de er heller ikke særlig relevante for utvikling.

Jo, klart at det teller positivt, samtidig som det ikke veier like tungt som om du hadde hatt en grad.

Selvfølgelig har det også en del å si hvilken lønn du har i nåværende jobb hvis du skal søke deg over til noe nytt. Men du vil gå til en juniorstilling, og da er lønnen også på juniornivå. Så stiger den heldigvis fort de første årene.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Det var da unormalt høyt. Her er fra Nito, riktignok et halvt år gammelt.

image.png.75c57eb61a05008501f921c39013dbc7.png

Jeg så på Tekna og filtrerte på IT. Gjennomsnittlig begynnerlønn i fjor var 619k. Med den lønnsøkningen vi har nå på rundt 5% vil det tilsvare ganske nøyaktig 650k i år. Tekna sin anbefalte begynnerlønn er 655k. Så er det riktignok for masterstudenter da.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (29 minutter siden):

Jeg så på Tekna og filtrerte på IT. Gjennomsnittlig begynnerlønn i fjor var 619k. Med den lønnsøkningen vi har nå på rundt 5% vil det tilsvare ganske nøyaktig 650k i år. Tekna sin anbefalte begynnerlønn er 655k. Så er det riktignok for masterstudenter da.

Tekna er master ja. Du spesifiserte bare "høyere utdanning", som selvsagt også inkluderer bachelor-grader. 655 er også Tekna sin anbefalte begynnerlønn, ikke nødvendigvis den samme lønnen som nyutdannede faktisk får.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 timer siden):

Tekna er master ja. Du spesifiserte bare "høyere utdanning", som selvsagt også inkluderer bachelor-grader. 655 er også Tekna sin anbefalte begynnerlønn, ikke nødvendigvis den samme lønnen som nyutdannede faktisk får.

Anbefalingen ligger alltid noen få tusenlapper over der snittet ender opp i praksis, men ikke mye.

Nyutdannet med master er et ganske greit sammenligningsgrunnlag for en som har noe delvis relevant erfaring og litt utdanning.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (På 17.4.2024 den 1:39 PM):

Jo, klart at det teller positivt, samtidig som det ikke veier like tungt som om du hadde hatt en grad.

Selvfølgelig har det også en del å si hvilken lønn du har i nåværende jobb hvis du skal søke deg over til noe nytt. Men du vil gå til en juniorstilling, og da er lønnen også på juniornivå. Så stiger den heldigvis fort de første årene.

Har 570.000. Er det realistisk? Jeg sikter meg mot Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest 38051...d3e

Stillingstittel: senior sikkerhetsingeniør /. privat. sektor (Oslo)

Erfaring: 8 år

Sertifisering: diverse sans og azure

Arbeidsoppgaver: integrasjon av sikkerhetssystemer, systemutvikling og tekniske kundemøter (ikke leid ut)

Utdanning: mastergrad innenfor it sikkerhet.

Årsinntekt: ca 1.1mnok - 920 fast, resten bonus/vakt (drift)/overtid

andre goder: ekstra ferieuke (6) - utbetalt som lønn om ikke brukt. Inet, kantine, forsikringer osv.

inntrykket mitt er at lønnsnivået er helt ok, gikk opp ca 10% grunnet jobbytte i fjor - men ville jeg jobbet som konsulent kunne jeg nok tjent vesentlig mer. Setter veldig pris på å kunne legge jobben helt fra meg kl 5 (og det er faktisk akseptert).

Anonymous poster hash: 38051...d3e

Lenke til kommentar

Noen som har forsøkt å forhandlet seg fram til en høyere lønn ved tilbud om ny stilling og utvidet ansvar hos nåværende arbeidsgiver? 

Logrer man med halen og takker for tilliten for økt ansvar og lønna som presenteres, eller prøver man alltid å forhandle den opp? Jeg prøver alltid å forhandle lønna opp ved tilbud fra en ny arbeidsgiver, uansett hvor høy den måtte være i utgangspunktet. 
 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (10 minutter siden):

Noen som har forsøkt å forhandlet seg fram til en høyere lønn ved tilbud om ny stilling og utvidet ansvar hos nåværende arbeidsgiver? 

Logrer man med halen og takker for tilliten for økt ansvar og lønna som presenteres, eller prøver man alltid å forhandle den opp? Jeg prøver alltid å forhandle lønna opp ved tilbud fra en ny arbeidsgiver, uansett hvor høy den måtte være i utgangspunktet. 
 

Kommer an på summen, gir de allerede overpris så takker jeg pent. Gir de ett dårlig tilbud så argumenterer jeg for hvorfor det bør være høyere. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (18 minutter siden):

Noen som har forsøkt å forhandlet seg fram til en høyere lønn ved tilbud om ny stilling og utvidet ansvar hos nåværende arbeidsgiver? 

Logrer man med halen og takker for tilliten for økt ansvar og lønna som presenteres, eller prøver man alltid å forhandle den opp? Jeg prøver alltid å forhandle lønna opp ved tilbud fra en ny arbeidsgiver, uansett hvor høy den måtte være i utgangspunktet. 
 

All lønnsforhandling må ha rot i virkeligheten, inkludert tilbudet fra arbeidsgiver. Det nytter sjeldent å bare si at du vil ha høyere lønn fordi du føler for det, eller tror det er forhandlingsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...