Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

19 hours ago, tommyb said:

Først, jeg må presisere at jeg ikke motsier deg på at healing er tull og/eller svindel.

Men utover det så finnes det mange typer "håndspålegging", for eksempel vold, massasje, kiroprakti, kos, ellers bevegelser generelt og inntrykk som forandrer på vår oppfattelse av f.eks. fare, stress, opplevd tilgang på mat, etc. Og alt dette påvirker kjemien i kroppen i forskjellig grad. Vi er jo elektrokjemiske datamaskiner. Vi blir påvirket av mange faktorer, direkte og indirekte. Tradisjonell medisin er direkte og effektiv, men du vil finne mange fastleger som vil hevde at bare det å snakke med noen om det man bærer på kan ha stor helseeffekt. Eventuelt stor helserisiko, dersom det trigger noe negativt.

Svindlere, sjamaner, pastorer og håndspåleggere berører innom dette og vil ha effekt. Noen ganger positiv. Og som nevnt, noen ganger skadelig. Det å fortelle et lite barn at det ikke har makt eller verdi er et godt eksempel på effekt som direkte påvirker kjemikaliebalansen i kroppen, og samtidig forandrer på, i mangel på bedre ord, programmeringa.

Dette prøvde jeg også å si sånn ca. Du glemte vel å ta med at både hunder og katter kan fungere som "healere" - så hvorfor ikke mennesker? 🙂

Og en bør ikke "snakke opp" den kongelige butikk-messige svindelen med å likestille dette med for eksempel Joralf sin gjerning. Det blir liksom helt feil. Her er forøvrig en link som visstnok forteller om at ved enkelte engelske sykehus så bruker man healere: https://tidsskriftet.no/2011/04/internasjonal-medisin/integrert-medisin-i-london

Men jeg tror neppe at de ville akseptere en Durek-butikk innen hospitalet 🙂

 

 

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (12 minutter siden):

Dette prøvde jeg også å si sånn ca. Du glemte vel å ta med at både hunder og katter kan fungere som "healere" - så hvorfor ikke mennesker? 🙂

Det du stadig glemmer er vitenskapen bak, det er en forklaring på hvorfor frekvensen på en katts maling har en liten helende virkning. Det er en 3 åring utdannelse å bli fysioterapeut, det er ikke bare å gni henda litt å tafse litt på dem så blir de plutselig friske, kiropraktikk er svindel det å forresten. 

 

lada1 skrev (14 minutter siden):

Og en bør ikke "snakke opp" den kongelige butikk-messige svindelen med å likestille dette med for eksempel Joralf sin gjerning.

Hvorfor kan det ikke sammenlignes ? Han ljuger å han tar betalt for det.

Hva er det denne gubben fra snåsa har utsatt deg for som gjør at du er 100% immun mot å se at det han driver med er utnyttelse av syke å svake, om man skal sammenligne så er det godt mulig durek er verre, men det vet jeg faktisk ikke, og det tror jeg ikke du gjør heller. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 20.12.2023 den 6:28 PM):

En sinnssyk konge, altså. Ikke enkelt.

Egentlig betydde det ikke så mye, Danmark-Norge hadde et så effektivt byråkratisk system at selv om det var enevelde, fungerte det like bra uten typen på toppen 😆
 

Han var forresten 1 av 3 udugelige konger på rekke og rad, de to andre var henholdsvis alkoholiker og mentalt tilbakestående hvis jeg husker riktig 😅

Endret av Entern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, skaftetryne32 said:

Det du stadig glemmer er vitenskapen bak, det er en forklaring på hvorfor frekvensen på en katts maling har en liten helende virkning. Det er en 3 åring utdannelse å bli fysioterapeut, det er ikke bare å gni henda litt å tafse litt på dem så blir de plutselig friske, kiropraktikk er svindel det å forresten. 

 

Hvorfor kan det ikke sammenlignes ? Han ljuger å han tar betalt for det.

Hva er det denne gubben fra snåsa har utsatt deg for som gjør at du er 100% immun mot å se at det han driver med er utnyttelse av syke å svake, om man skal sammenligne så er det godt mulig durek er verre, men det vet jeg faktisk ikke, og det tror jeg ikke du gjør heller. 

Dette er ikke svart og hvitt. Svindel eller ikke er ikke en to-bits skala. Det er et spekter. På den ene siden har man medisiner med godt dokumentert effekt, der alle sideeffekter er tydelig presentert. Så har du medisiner der man overselger den positive effekten og underselger sideeffektene. Så kan man kanskje holde tilbake noen sideeffekter man vet om, eller har mistanke om, og så videre. På helt andre ytterpunktet har man han som selger vann som medisin, og vet at det ikke har noen effekt. Beveger man seg inn fra den siden kommer man raskt til homeopati, han som vet han selger vann som medisin men tror det har effekt. Han som selger vann som medisin og har dokumentasjon som viser at det har effekt, men misforstår dokumentasjonen. Og så videre.

Det er sannsynligvis svært få som faktisk utgjør ytterpunktene her. Farmaceutiske bedrifter er bedrifter. De holder tilbake informasjon som kan skade bedriften og reklamerer med informasjon som kan øke inntektene. Selv de som ønsker å svindle, vil søke kunnskap om produkter eller tjenester som er lettere å forsvare, med en eller annen opplevd eller målt effekt.

I løpet av et langt liv som sjaman eller håndspålegger er det rasjonelt å tro at mange, kanskje de fleste, har opplevd ting som gjør at de selv tror på det de gjør.

En kjent healer som har drevet på i mange år vil vite omtrent hvor han kan bevege seg uten å krysse over denne grensen. Eksempelet er syltetøyglasset. Han vet han får trøbbel om han ber om penger. Det betyr ikke at han ikke tror han hjelper folk. En TV-pastor ber faktisk om penger. Men han passer på hvordan ordlyden er for å ikke bryte loven. De er enda frekkere når de snakker med enkeltpersoner, en kjent TV-pastor fortalte min bestemor på telefon at Jesus nok ville finne det i seg å kurere oldebarnet, mot en gave på 500 kroner. Han fikk den gaven, og sikkert mange andre som min bestemor ikke har turt fortelle oss om. Er han bedre eller verre enn Joralf? Han tror nok på Jesus, og de regner bibelen som dokumentert effekt, men han selger fjernhealing for penger.

Hvis vi ser på Durek, Joralf og en kiropraktor, vil jeg si det virker som de befinner seg på helt forskjellig sted på dette spekteret. Det er bare noen få tiår siden fysioterapauter var like uglesett som kiropraktorer. Man tar utdanning for å bli kiropraktorer som man gjør for å bli fysioterapaut. Da man begynte med psykologi var det høyst kontroversielt, omtrent som engleskolen vi hadde. På hvilket tidspunkt sluttet det å være svindel?

Min personlige mening er at svindel er et juridisk begrep, og vi må se til loven og kan ikke diskutere oss fram til dette. Men Durek har sagt ting som er skadelige og virker som de kan være straffbare. Det betyr overhodet ikke at han selv mener dette som en svindel. Jeg tror han er nærmest den rene svindleren av disse eksemplene, men det er fortsatt tvil om han selv tror på det han sier.

Det jeg tror skal jeg ikke si, for det er sannsynligvis en straffbar uttalelse. >_<

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det står absolutt ingenting om healing i denne linken, og det har ingenting med såkalt healing å gjøre. 

Da kan du bruke denne kilden om samme produktet i stedet.

https://www.camh.ca/en/camh-news-and-stories/the-healing-effects-of-a-white-seal

Ordet "healing" er tabloidisert og brukes kun i overskriften. Et selskap som vil selge et produkt ville aldri brukt et slik betent begrep selv. Jeg skjønner at du ønsker å skille mellom "levebrødet" healing som håndspålegging og "healing" som restitusjon og helbredelse (fysiologisk, ikke religiøs). Men det jeg argumenterer for er at det er ikke så enkelt.

Jeg og muligens også Lada1, snakker IKKE om overnaturlige evner. Det er ikke det vi mente med "healing".

Hvis du heller er interessert i poenget mitt skrev jeg for noen poster siden at vi blir direkte og indirekte påvirket av bl.a. berøring, men også andre, i forskjellig grad dokumenterte parametre. Det er derfor disse selene finnes, og det er derfor folk opplever å bli bedre av å gå til en healer. Selv om han slett ikke har noen overnaturlige krefter.

Han fungerer også som en venn, en samtalepartner, en selvhjelpsgruppe, en (potensielt farlig) hobbypsykolog, en varmeflaske, en placebo-tablett, en koffein-dispenser, mm. Alt dette påvirker kropp og sinn, og er på mange måter en variasjon - dårligere og mer risikabel - av samtalen med fastlegen.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 minutter siden):

Det hadde jeg også sagt hvis min datter skulle giftet seg.

Det er ikke det samme som å like svigersønnens «forretninger»…..

Bryllupet i Geiranger kunne blitt årets nasjonalromantiske happening.
Nå blir det sterkt skjemmet av Dureks svindel og flåsete bemerkninger. 
Du skal heller ikke bort fra at det kan bli demonstrasjoner, destruktive diskusjoner og buing……..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (26 minutter siden):

Det hadde jeg også sagt hvis min datter skulle giftet seg.

Det er ikke det samme som å like svigersønnens «forretninger»…..

Bryllupet i Geiranger kunne blitt årets nasjonalromantiske happening.
Nå blir det sterkt skjemmet av Dureks svindel og flåsete bemerkninger. 
Du skal heller ikke bort fra at det kan bli demonstrasjoner, destruktive diskusjoner og buing……..

Jeg tror det vil bli et flott bryllup uansett. Og at Dureks kontroverser vil tones ned den dagen. Ikke minst av hensyn til kongefamilien. Noe annet ville vært uhørt og ikke passet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg tror det vil bli et flott bryllup uansett. Og at Dureks kontroverser vil tones ned den dagen. Ikke minst av hensyn til kongefamilien. Noe annet ville vært uhørt og ikke passet seg.

La oss håpe det.
Men nå får alle de som misliker monarkiet, sjamanisme , svindel og alternativ livsstil sitt livs sjanse til å ødelegge «Brudeferden i Geiranger», noe av det norskeste av det norske…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (22 minutter siden):

La oss håpe det.
Men nå får alle de som misliker monarkiet, sjamanisme , svindel og alternativ livsstil sitt livs sjanse til å ødelegge «Brudeferden i Geiranger», noe av det norskeste av det norske…

Er vel strengt tatt Durek og Märtha som ødelegger «Brudeferden i Geiranger»…

Hadde vel egentlig regnet med at de heller ville ønsket å gifte seg på The Mountain of Doom…

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Er vel strengt tatt Durek og Märtha som ødelegger «Brudeferden i Geiranger»…

Hadde vel egentlig regnet med at de heller ville ønsket å gifte seg på The Mountain of Doom…

I følge deres egne utsagn, så dreier det seg jo om et ekteskap mellom et par som snakker med engler og demoner og som forsøker å tjene noen kroner på okkult religion.

Enhver som har litt vett og forstand bør vel forstå at dette er en slags forskrudd form for scam.

Prisnsessen presenterer seg selv slik:

Quote

Hun er forfatter, foredragsholder og kursholder og har dedikert livet sitt til å forandre verden ved at hver og en får tak i sin indre kraft og sannhet.

https://www.theprincessandtheshaman.com/

Hvis man ser på praktisk livsførsel og oppnådde resultater hittil i livet, og hvordan disse to har virket inn på sine nærmeste, hva ser man da av "den indre kraft of sannhet"?

Ari Behn sitt selvmord og datteren som står fram i media og snakker om behovet for å fokusere på psykisk helse, bør jo være en kjent historie.

Her har vi en beskrivelse av Sjaman Durek sitt første ekteskap:

Quote

He was formerly married to Zaneta Marzalkova, a Los Angeles resident of Czech nationality. They married in 2005 when she was 21 years old.[19] In 2008 he reported his then-wife to the immigration authorities as an illegal resident, and as a result she was jailed and deported from the country. They divorced in 2009, and Verrett has claimed that his wife "exploited" him.

https://en.wikipedia.org/wiki/Durek_Verrett

Og så følger neste forhold til en mann:

Quote

From 2007 to 2015 Verrett also had a boyfriend, a masseur named Hank Greenberg, who was also his business partner. They broke off their engagement prior to their planned wedding in 2015, and Greenberg later accused Verrett of being manipulative, violent and dangerous, and said he has a "brainwashed" cult of followers where "his word is law

Og så ny dame:

Quote

Verrett lived for six years with his then-manager Tiana Griego, who said that "Durek controlled my whole life. It was as if he became jealous of anything that stole his attention.

I følge Durek så er an 6. genereasjon sjaman, men dette er hva forrige genereasjon, hans mor sier:

Quote

 In an interview with Norwegian media, Verrett's mother called him "ingratiating", "manipulative", "dangerous", and prone to lying, and said she has no contact with him.

https://www.seher.no/kongelig/moren-advarer-han-er-farlig/79133862

Hvor mye tankevirksomhet behøves det for å gjennomskue at dette ikke har så veldig mye å gjøre med "indre kraft og sannhet"?

Har vi å gjøre med et par som har en rik tradisjon for å spre lykke og harmoni blant sine medmennesker?

Hva er den fornuftige grunn til at man bør tro på budskapet til Sjaman Durek?

Endret av arne22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (17 timer siden):

I følge deres egne utsagn, så dreier det seg jo om et ekteskap mellom et par som snakker med engler og demoner og som forsøker å tjene noen kroner på okkult religion.

Enhver som har litt vett og forstand bør vel forstå at dette er en slags forskrudd form for scam.

Prisnsessen presenterer seg selv slik:

https://www.theprincessandtheshaman.com/

Hvis man ser på praktisk livsførsel og oppnådde resultater hittil i livet, og hvordan disse to har virket inn på sine nærmeste, hva ser man da av "den indre kraft of sannhet"?

Ari Behn sitt selvmord og datteren som står fram i media og snakker om behovet for å fokusere på psykisk helse, bør jo være en kjent historie.

Her har vi en beskrivelse av Sjaman Durek sitt første ekteskap:

https://en.wikipedia.org/wiki/Durek_Verrett

Og så følger neste forhold til en mann:

Og så ny dame:

I følge Durek så er an 6. genereasjon sjaman, men dette er hva forrige genereasjon, hans mor sier:

https://www.seher.no/kongelig/moren-advarer-han-er-farlig/79133862

Hvor mye tankevirksomhet behøves det for å gjennomskue at dette ikke har så veldig mye å gjøre med "indre kraft og sannhet"?

Har vi å gjøre med et par som har en rik tradisjon for å spre lykke og harmoni blant sine medmennesker?

Hva er den fornuftige grunn til at man bør tro på budskapet til Sjaman Durek?

Som tidligere nevnt i tråden; her burde alarmklokkene ringt høyt og lenge hos Marthas støttespillere.

Å leve sammen med dominerende psykopater kan få den sterkeste til å gå til grunne

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Durek selv gir vel et nokså klart uttrykk for at han ønsker å være en offentlig person og så hever han at nordmenn ikke forstår han på grunn av av nordmennene ikke er kunnskapsrike nok i forhold til det åndelige. 

https://www.vg.no/rampelys/i/jlWRGe/durek-veirett-svarer-paa-kritikken-det-er-alltid-nordmennene

Kan det være at dette forholdet til pengeguden og mye annet egentlig er forholdvis enkelt å forstå?

https://shamandurek.com/product/building-a-relationship-with-the-money-spirit/

Hva skulle "det kompliserte" eventuelt bestå i?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Samme sak hos DB. Martha er like dypt nedi kaninhullet som Durek så det er nok bare god respons der. Barna aner jeg ikke, men jeg håper de har hatt sine obligatoriske timer om kildekritikk i grunnskolen.

.. endeløst med karismatisk kvakksalveri fra Durek. Håper det koker over for kongeparet snart. Vi kan absolutt ikke ha det sånn. Vi trenger så sårt en gjenninnføring av kvakksalverloven og Durek i fengsel med kommunikasjonsforbud.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...