Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

19 hours ago, Simen1 said:

Du finner neppe noen beskrivelse av denne konkrete handlingen i lovverket. Det blir et tolkningsspørsmål og nettopp derfor jeg mener barnevernet bør få en bekymringsmelding, som betyr at de plikter å undersøke og vurdere saken. Jeg går ut fra at de har god kompetanse på nettopp skjønnsmessige vurderinger om saker som angår barn. Selv om jeg tviler på at de kommer borti saker om eksorsisme på barn særlig ofte. Håper uansett de får fortalt familien "hvor skapet står" og at en så tvilsom offentlig uttalelse bør beklages og trekkes tilbake offentlig.

Jeg synes det likner veldig på det som her blir omtalt på ung.no:

Quote

Psykisk vold kan være flere ting. Det kan være trusler (f.eks trusler om å skade eller drepe noen, eller å drepe kjæledyr), nedvurdering og ydmykelse (f.eks. nedsettende eller sårende utsagn og kritikk av noens verdi), trakassering og krenkelse av privatlivets fred, og det å være vitne til vold.

Psykisk vold kan være straffbart. Det er f.eks. straffbart å true med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt (straffeloven 263

). Etter straffeloven § 266

er det straffbart å forfølge en annen person eller på annen måte krenke en annens fred ved skremmende veller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd. 

Noen foreldre utsetter barnet sitt for psykisk vold. Det står i barneloven § 30

at barnet ikke må bli behandlet slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsatt for skade eller alvorlig fare. 

Du kan lese mer om psykisk vold her.

Match: At barnet ikke må bli behandlet slik at den psykiske helsa blir utsatt for skade eller alvorlig fare.

Jeg mener også at å si ordene «Du har ingen makt her. Du er et svakt vesen, og nå sender jeg deg inn i lyset. Dypt inn i lyset.» mens du ser barnet inn i øynene vil bli tolket av et lite barn som om at forelderen skal sende barnet bort fordi det ikke er bra nok. For et litt eldre barn som om at forelderen skal sende barnet til himmelen. Det er kanskje ikke direkte en match på trussel om straffbar handling, men definitivt på det ovenfor, psykisk helse.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Øglas» nyeste utspill bidrar ikke akkurat til gjensidig forsoning og forståelse :

https://www.vg.no/rampelys/i/bgVmq5/durek-verrett-om-kongelige-de-stoerste-rasistene-av-de-alle

Hos den karismatiske sjamanen ligger selvfølgelig årsaken til problemene  hos alle de andre

Alarmklokkene bør nå ringe hos alle med et minimum av erfaring innen psykopati.
Nå svertes og spottes kongehuset, monarkiet og Marthas «grunnfjell» på det groveste.
Når skal Martha forstå at hun risikerer å gå til grunne i et slikt forhold ?

Endret av Inspector
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det burde ikke være vanskelig å være enig i at kongehusene er blandt de mest rasistiske, da det er en veldig konservativ institusjon. Derek har også mye oppmerksomhet rettet mot seg, fordi han blir den første med svart hudfarge i historien som gifter seg inn i den kongelige institusjonen. Det er nok alt annet enn enkelt. Prins Harry har nettopp vunnet en sak mot en sladreavis, så de har pressen etter seg.

Det norske kongehuset har gode verdier og er i mot rasisme og omfavner mangfoldet. Det har vi eksempler på i talene til kongen. Jeg er sikker på at Derek allerede er tilgitt for denne uttalelsen i Martha Louises nærmeste familie. Martha jobber  mot rasisme.

Sitat

«Det kan være vanskelig å sette seg inn i hvordan direkte eller indirekte, bevisst eller ubevisst rasisme kan oppleves, for oss som ikke står i det selv. Det er dessverre mange i Norge i dag som opplever diskriminering og rasisme»

https://www.vg.no/rampelys/i/bgVmq5/durek-verrett-om-kongelige-de-stoerste-rasistene-av-de-alle

Det stemmer.

Jeg synes også det er stygt å kalle Derek for en "øgle" selv om jeg er uenig i sjamanpraksisen hans.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Det burde ikke være vanskelig å være enig i at kongehusene er blandt de mest rasistiske, da det er en veldig konservativ institusjon. 

Jeg synes også det er stygt å kalle Derek for en "øgle" selv om jeg er uenig i sjamanpraksisen hans.

Det er mer enn merkelig at kritikken hagler mot andre som bruker sjamanens egen beskrivelse av seg selv:

https://www.nrk.no/kultur/durek-verrett_-_-jeg-er-en-hybrid-av-reptil-og-andromeda-1.15676780

Når paret bruker begrepet rasisme i den norske kongehusdebatten, skyter de langt over mål.
Dette er kun med på å distansere seg selv vekk fra norsk virkelighet.
Når de legger seg ut med norsk folkevett på denne måten, kommer de til å bli jaget fra skanse til skanse av media inntil de rømmer utenlands. I mellomtiden blir det masse og ødeleggende støy for monarkiet.

Skulle neste tro at sjamanen har et plan om å flytte til en øde øy med en egen menighet av nikkedokker og zombier…..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (45 minutter siden):

Det er mer enn merkelig at kritikken hagler mot andre som bruker sjamanens egen beskrivelse av seg selv:

https://www.nrk.no/kultur/durek-verrett_-_-jeg-er-en-hybrid-av-reptil-og-andromeda-1.15676780

Når paret bruker begrepet rasisme i den norske kongehusdebatten, skyter de langt over mål.
Dette er kun med på å distansere seg selv vekk fra norsk virkelighet.
Når de legger seg ut med norsk folkevett på denne måten, kommer de til å bli jaget fra skanse til skanse av media inntil de rømmer utenlands. I mellomtiden blir det masse og ødeleggende støy for monarkiet.

Skulle neste tro at sjamanen har et plan om å flytte til en øde øy med en egen menighet av nikkedokker og zombier…..

Det er forskjell på å bruke beskrivelsen om seg selv og når andre gjør det for å angripe.

Jeg får asossiasjoner til hvordan dyrenavn praktiseres i rasistisk praksis

Derek og Martha Louise beskriver bare sin virkelighet, som jeg ikke har noen problemer med å forstå. Rasismen hadde vært der uavhengig av å være sjaman, selv om å ha et kontroversielt yrke ikke hjelper. Sjamanismen blir en gavepakke til de som er etter folk med feil hudfarge, og kan brukes til å unnskylde rasisme.

De kongelige synes jeg har godt av å gå i seg selv. Feks. Megans Markles behandling i Britiske kongefamilien, da moren hennes er mørk. Hertuginne Meghan og prins Harrys hevder at medlemmer av den britiske kongefamilien skal ha vært bekymret for hvor mørk hud deres første barn ville få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (59 minutter siden):

Det er forskjell på å bruke beskrivelsen om seg selv og når andre gjør det for å angripe.

Jeg får asossiasjoner til hvordan dyrenavn praktiseres i rasistisk praksis

Derek og Martha Louise beskriver bare sin virkelighet, som jeg ikke har noen problemer med å forstå. Rasismen hadde vært der uavhengig av å være sjaman, selv om å ha et kontroversielt yrke ikke hjelper. 

Reaksjon på og aksept av Durek ville vært helt annerledes hvis han hadde holdt en lavere profil og signalisert et minimum av respekt for norske verdier. Rasisme er derfor helt underordnet og et misbrukt begrep denne saken.

Det er altfor lett å dra rasismekortet hvis en fremmedkulturell få berettiget kritikk.
At Martha forsvarer sjamanen i alt han gjør og sier, viser bare hvor blind hun er for livets realiteter.
Jeg spår at hun kommer til å få en skikkelig «blåmandag» den dagen hun åpner øynene…..

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Reaksjon på og aksept av Durek ville vært helt annerledes hvis han hadde holdt en lavere profil og signalisert et minimum av respekt for norske verdier. Rasisme er derfor helt underordnet og et misbrukt begrep denne saken.

Det er altfor lett å dra rasismekortet hvis en fremmedkulturell få berettiget kritikk.
At Martha forsvarer sjamanen i alt han gjør og sier, viser bare hvor blind hun er for livets realiteter.
Jeg spår at hun kommer til å få en skikkelig «blåmandag» den dagen hun åpner øynene…..

Og norske verdier er?

Vår kloke konge holder fast ved gode verdier som feks. å ta avstand fra diskriminering og rasisme.

Derek er hva man kaller frittalende. Hans sjamanistiske praksis er for kontroversiell for de fleste, men det undergraver ikke erfaringene hans med rasisme.

Jeg tror ikke Martha Louise er "blind". Hun tilhører det samme miljøet, som forhenværende rektor for en engleskole. Det nye er at hun opplever rasisme fordi kjæresten er mørk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Derek er hva man kaller frittalende. Hans sjamanistiske praksis er for kontroversiell for de fleste, men det undergraver ikke erfaringene hans med rasisme.

Hvis det nu handlar om rasism och inte om reaktioner på hans tull. 

Är ju inte direkt ovanligt att en del drar rasisme kortet når folk helt enkelt kommer med relevant kritik.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 timer siden):

Og norske verdier er?

Vår kloke konge holder fast ved gode verdier som feks. å ta avstand fra diskriminering og rasisme.

Derek er hva man kaller frittalende. Hans sjamanistiske praksis er for kontroversiell for de fleste, men det undergraver ikke erfaringene hans med rasisme.

Jeg tror ikke Martha Louise er "blind". Hun tilhører det samme miljøet, som forhenværende rektor for en engleskole. Det nye er at hun opplever rasisme fordi kjæresten er mørk.

Det er stor forskjell mellom å ta avstand fra rasisme og å anklage andre for å bedrive det samme ……

Det Durek og Martha feilaktig oppfatter som rasisme, er berettiget kritikk av svindel,kvakksalveri og sjamanisme.
Med denne misforståtte, usympatiske og kompromissløse skyttergravsposisjonen, blir man aldri populær i Norge.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Jo mer enn andre, en kan ikke klage på paparazzi når en aktivt oppsøker dem.

Screenshot-2023-02-16-at-12.13.07-e16765

Enig i at det ligger en selvmotsigelse her for de fleste kjendiser.

Harry er jo født inn i kongehuset og sønn av Diana, så han har ikke noe valg. Jeg tenker at man etterhvert får behov for å fortelle den sanne historien om seg selv, når man ikke kjenner seg igjen i medienes omtale, og så er det hele i gang.

Eller at man har meldt seg ut av kongehuset og gir avkall på apanasje, blir selvstendig næringsdrivende og trenger omtale i passe porsjoner. Man at man aldri får kontroll over hvor mye og hva.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Det er stor forskjell mellom å ta avstand fra rasisme og å anklage andre for å bedrive det samme ……

Det Durek og Martha feilaktig oppfatter som rasisme, er berettiget kritikk av svindel,kvakksalveri og sjamanisme.
Med denne misforståtte, usympatiske og kompromissløse skyttergravsposisjonen, blir man aldri populær i Norge.

Jeg tror heller ikke at Durek vil bli populær i Norge, men han kan likevel være utsatt for rasisme. Martha Louise vil derimot alltid være norges prinsesse, selv om hun har sagt i fra seg tittelen. En som man har fulgt med på fra fødsel til voksenliv avhengig av ens egen alder, uavhengig av hvem hun gifter seg med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (26 minutter siden):

Jeg tror heller ikke at Durek vil bli populær i Norge, men han kan likevel være utsatt for rasisme. Martha Louise vil derimot alltid være norges prinsesse, selv om hun har sagt i fra seg tittelen. En som man har fulgt med på fra fødsel til voksenliv avhengig av ens egen alder, uavhengig av hvem hun gifter seg med.


En gang i fjern fortid hadde jeg stor sans for Martha. Nå har hun sagt fra seg tittelen og er på god vei til å melde seg helt ut av monarkiet og familien.

Det er overveiende sannsynlig at paret flytter til et land hvor svindel, kvakksalveri og sjamanisme er en akseptert levevei.
Barna får seile sin egen sjø.
Risikoen for at hun går til grunne , fullstendig dominert av sjamanen, isolert og glemt av nordmenn flest er til stede.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):


En gang i fjern fortid hadde jeg stor sans for Martha. Nå har hun sagt fra seg tittelen og er på god vei til å melde seg helt ut av monarkiet og familien.

Det er overveiende sannsynlig at paret flytter til et land hvor svindel, kvakksalveri og sjamanisme er en akseptert levevei.
Barna får seile sin egen sjø.
Risikoen for at hun går til grunne , fullstendig dominert av sjamanen, isolert og glemt av nordmenn flest er til stede.

Tror hun i hvert fall vil bli i Norge så lenge foreldrene er gamle, eller pendle mellom to land. Barna er snart voksne. Hun er fra et ressurssterkt miljø, så jeg tror ikke det vil bli så fatalt. Og mediene kommer til å følge henne opp. Ingenting er vel egentlig mer spennende å skrive om enn en sjaman som gifter seg med en forhenværende prinsesse, USA /Hollywood og Norge (glamour), farget og hvit, healing og alternativmiljøet. Jeg tror ikke hun blir glemt. På meg virker det som hun har bein i nesa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...