Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (20 minutter siden):

Og dureken fortsetter i kjent stil:  https://www.vg.no/rampelys/i/4oPMJE/leve-gaar-knallhardt-ut-mot-durek-verretts-omtale-av-selvmord

Undrer på hvordan Martha og Aris barn reagerer på dette .

Nå vil Durek få Aris etterkommere til å skylde på  «onde ånder» for Aris død.
Da blir det lett å spille på nedbrytende selvbebreidelse og dårlig samvittighet hos de nærmeste

Skolemedisinens vitenskapelige kunnskap rundt depresjon, misbruk av rusmidler og utsvevende livsstil blir derved tilsidesatt til fordel for Dureks svindelaktige livsanskuelse.
Det er langt mellom mental egentrening og å skylde på onde ånder….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 timer siden):

Og dureken fortsetter i kjent stil:  https://www.vg.no/rampelys/i/4oPMJE/leve-gaar-knallhardt-ut-mot-durek-verretts-omtale-av-selvmord

Undrer på hvordan Martha og Aris barn reagerer på dette .

 

Simen1 skrev (6 timer siden):

Samme sak hos DB. Martha er like dypt nedi kaninhullet som Durek så det er nok bare god respons der. Barna aner jeg ikke, men jeg håper de har hatt sine obligatoriske timer om kildekritikk i grunnskolen.

.. endeløst med karismatisk kvakksalveri fra Durek. Håper det koker over for kongeparet snart. Vi kan absolutt ikke ha det sånn. Vi trenger så sårt en gjenninnføring av kvakksalverloven og Durek i fengsel med kommunikasjonsforbud.

Ekstremt jævlig.

Tviler dessverre sterkt på at kongeparet vil ta avstand, nå eller noensinne. Da må Durek gjøre noe helt hinsides, noe kriminelt.

Inspector skrev (6 timer siden):

Nå vil Durek få Aris etterkommere til å skylde på  «onde ånder» for Aris død.
Da blir det lett å spille på nedbrytende selvbebreidelse og dårlig samvittighet hos de nærmeste

Skolemedisinens vitenskapelige kunnskap rundt depresjon, misbruk av rusmidler og utsvevende livsstil blir derved tilsidesatt til fordel for Dureks svindelaktige livsanskuelse.
Det er langt mellom mental egentrening og å skylde på onde ånder….

Ganske forferdelig, ja, og klassisk manipulerende atferd. Bekymrer meg for Aris barn, nå er de heldigvis ikke små barn akkurat lengre, takk Gud, men dette er ikke ålreit for ungdommer å gå gjennom. De burde virkelig beskyttes eller skjermes fra sin stefar og mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei ser man det. Det er vel dette man kan kalle for et kombinasjonsbruk. Her kan det jo se ut som at vi har fått en selvmordsånd og en pengeånd integrert inn i samme person. Kobinere man litt med demonutdrivelse fra små barn så blir det jo riktig så bra.

https://www.vg.no/rampelys/i/4oPMJE/leve-gaar-knallhardt-ut-mot-durek-verretts-omtale-av-selvmord

https://shamandurek.com/product/building-a-relationship-with-the-money-spirit/

https://www.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-durek-oppfordring-til-overgrep/80665113

Dette må vel være det man kaller "en svigermors drøm"?

Hva kaller me dette ? - En slags blanding av okkultisme og god (eller dårlig) underholdning?

Kan det være at den kommende brud bør gjennomføre en samtale med hesten?

I følge Nettavisen så kan man jo da samtale på et litt dypere nivå. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Nei ser man det. Det er vel dette man kan kalle for et kombinasjonsbruk. Her kan det jo se ut som at vi har fått en selvmordsånd og en pengeånd integrert inn i samme person. Kobinere man litt med demonutdrivelse fra små barn så blir det jo riktig så bra.

https://www.vg.no/rampelys/i/4oPMJE/leve-gaar-knallhardt-ut-mot-durek-verretts-omtale-av-selvmord

https://shamandurek.com/product/building-a-relationship-with-the-money-spirit/

https://www.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-durek-oppfordring-til-overgrep/80665113

Dette må vel være det man kaller "en svigermors drøm"?

Hva kaller me dette ? - En slags blanding av okkultisme og god (eller dårlig) underholdning?

Kan det være at den kommende brud bør gjennomføre en samtale med hesten?

I følge Nettavisen så kan man jo da samtale på et litt dypere nivå. 

En samtale med hesten ville fått alle med bena på jorda til å tenke seg om.
Hvis jeg var i Marthas sko ville jeg nå fått svært kalde føtter.

Først rakker han ned på kongehuset, deretter får Ari Behn gjennomgå. Unorsk kvakksalveri, svindel, sjamanisme og barneoppdragelse som grenser til djevelutdrivelse gjør ikke saken bedre.
Prikken over i-en er Dureks absurde selvbilde og påstander om at nordmenn er uvitende.

Når hverdagen kommer, vil Martha erfare at dette er den manipulerende psykopatens verdensbilde.
Da er det kun spørsmål om tid før må hun underkaste seg eller gå til grunne…….

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

En samtale med hesten ville fått alle med bena på jorda til å tenke seg om.
Hvis jeg var i Marthas sko ville jeg nå fått svært kalde føtter.

Først rakker han ned på kongehuset, deretter får Ari Behn gjennomgå. Unorsk kvakksalveri, svindel, sjamanisme og barneoppdragelse som grenser til djevelutdrivelse gjør ikke saken bedre.
Prikken over i-en er Dureks absurde selvbilde og påstander om at nordmenn er uvitende.

Når hverdagen kommer, vil Martha erfare at dette er den manipulerende psykopatens verdensbilde.
Da er det kun spørsmål om tid før må hun underkaste seg eller gå til grunne…….

Jeg har vel personlig inntrykk av at Märtha og Durek er to alen av samme stykke. Vel, jeg tror ikke hun er psykopat, men narsissist er hun sannsynligvis og det er nærme nok, hun har veldig lenge vært veldig opptatt av hvor spesiell og viktig osv hun selv er. Bråket rundt Durek bare forsterker dette - andre forstååååååår henne ikke, hun er altfor speeeeeesiell til at allmuen kan forståååååå henne osv. Tviler faktisk på at hun bryr seg veldig mye om forholdet til reptilfaraoen skader foreldrene og barna hennes.

Foreldrene hennes har alltid beskyttet og enablet henne, det vil de nok fortsette med til Durek går totalt over streken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (6 minutter siden):

Jeg har vel personlig inntrykk av at Märtha og Durek er to alen av samme stykke. Vel, jeg tror ikke hun er psykopat, men narsissist er hun sannsynligvis og det er nærme nok, hun har veldig lenge vært veldig opptatt av hvor spesiell og viktig osv hun selv er. Bråket rundt Durek bare forsterker dette - andre forstååååååår henne ikke, hun er altfor speeeeeesiell til at allmuen kan forståååååå henne osv. Tviler faktisk på at hun bryr seg veldig mye om forholdet til reptilfaraoen skader foreldrene og barna hennes.

Foreldrene hennes har alltid beskyttet og enablet henne, det vil de nok fortsette med til Durek går totalt over streken.


Mulig hun er oversensibel og liker å flørte med det utenomjordiske, men det er likevel stor avstand til sjamanens svindel og kvakksalveri.
Nå fremstår hun som å ha mistet bakkekontakten og må ha noe å klamre seg til; sannsynlige traumatiske ettervirkninger etter Aris tragiske bortgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):


Mulig hun er oversensibel og liker å flørte med det utenomjordiske, men det er likevel stor avstand til sjamanens svindel og kvakksalveri.
Nå fremstår hun som å ha mistet bakkekontakten og må ha noe å klamre seg til; sannsynlige traumatiske ettervirkninger etter Aris tragiske bortgang.

Det er jeg enig i, sammenligner henne ikke med Durek. Hun har sine sider men ikke i slik grad som han. Selv om engleskolen vel var litt på kanten,

Ja hun var nok sårbar etter Aris død, og det er slikt folk som Durek utnytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (8 timer siden):

Tviler dessverre sterkt på at kongeparet vil ta avstand, nå eller noensinne. Da må Durek gjøre noe helt hinsides, noe kriminelt.

Durek og Martha skader kongehusets respekt og anseelse. Det vi ser på TV gir ingen målestokk på hvor omdiskutert Durek har bak lukkede dører i kongehuset. Jeg tipper det har provosert og kokt såpass for både Kongen og Dronningen at de har måttet ta både en og to valium før de har planlagt sine offisielle uttalelser. Jeg håper bare det koker såpass over snart at de blir nødt til å sette foten ned og fordømme Dureks oppførsel offentlig.

Durek har blitt tvunget til offentlig beklagelse før og nå har trykkokeren minst like høyt trykk som før den beklagelsen. Spørsmålet er hvor mange ganger kongehuset kan tåle å sette han på plass uten at det blir nok en tam "ulv ulv"-situasjon.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Durek og Martha skader kongehusets respekt og anseelse. Det vi ser på TV gir ingen målestokk på hvor omdiskutert Durek har bak lukkede dører i kongehuset. Jeg tipper det har provosert og kokt såpass for både Kongen og Dronningen at de har måttet ta både en og to valium før de har planlagt sine offisielle uttalelser. Jeg håper bare det koker såpass over snart at de blir nødt til å sette foten ned og fordømme Dureks oppførsel offentlig.

Durek har blitt tvunget til offentlig beklagelse før og nå har trykkokeren minst like høyt trykk som før den beklagelsen. Spørsmålet er hvor mange ganger kongehuset kan tåle å sette han på plass uten at det blir nok en tam "ulv ulv"-situasjon.

Håper du har rett :) 

Lenke til kommentar

Vrangforesillinger beskrives slik i Wikipedia:

Quote

Vrangforestillinger eller virkelighetsbrist er oppfatninger som ikke samsvarer med virkeligheten, er åpenbart urimelige, og som normalt ikke deles av andre. For at en feilaktig oppfatning skal bedømmes som en vrangforestilling, må den representere en nokså fast overbevisning som ikke lar seg korrigere med letthet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Vrangforestilling

Wikipedia beskriver spesiell type vrangforestilling som man kaller for "grandiose vrangforestillinger":

Quote

Grandiose vrangforestillinger. En overbevisning om at man er spesiell, eller står i et spesielt forhold til universet, maktpersoner eller Gud.

Når man ser på utsagnene om samtale og makt over ånder, engler og demoner, og hva det nå måtte være, ser vi da noe av dette?

Vi har jo en person som nå sitter i fengsel på grunn av at han drev dette med grandiose vrangforestillinger litt vel langt. Man snakket ikke med engler og demoner, men man var ridder av "Knights Templars", og da hadde man viktige oppgaver som måtte gjennomføres. 

Det var vel litt ueninghet omkring dette men man endte vel opp med at Anders Behring Breivik hadde sine grandiose vrangforestillinger og levde opp til dem i praktiske handling, uten å være utilregnelig eller syk.  

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (11 minutter siden):

Vrangforesillinger beskrives slik i Wikipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Vrangforestilling

Wikipedia beskriver spesiell type vrangforestilling som man kaller for "grandiose vrangforestillinger":

Når man ser på utsagnene om samtale og makt over ånder, engler og demoner, og hva det nå måtte være, ser vi da noe av dette?

Vi har jo en person som nå sitter i fengsel på grunn av at han drev dette med grandiose vrangforestillinger litt vel langt. Man snakket ikke med engler og demoner, men man var ridder av "Knights Templars", og da hadde man viktige oppgaver som måtte gjennomføres. 

Det var vel litt ueninghet omkring dette men man endte vel opp med at Anders Behring Breivik hadde sine grandiose vrangforestillinger og levde opp til dem i praktiske handling, uten å være utilregnelig eller syk.  

Usikker på om Durek faktisk tror på det han selv sier og gjør. Men det er jo selvsagt fullt mulig for en manipulerende psykopat å lide av vrangforestillinger og tro egne løgner. Se: Hitler, Mao, osv.

Endret av Entern
Lenke til kommentar

Det gode med grandiose vrangforestillinger i form av sjamanisme, demonutdrivere og åndemanere, det er jo at man bare behøver å gjennomskue det hele som det det er, og så betrakte det hele som klovnestreker.

Da er jo alle problemer jo egentlig løst. 

Litt spesielt vil det jo være når kongen skal være til stedet i bryllupet til sin datter. Gjennomskuer man dette som en ny utgave av kongelig humor, så går det vel bra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart å mistenke Durek for ikke å tro selv på hva han driver med.

Verden er stor, det finnes mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares. Det finnes overtroiske mennesker, mennesker med vrangforestillinger og personlighetsforstyrrelser som nevnt, spekteret er stort. Så hvorfor skulle det ikke kunne dukke opp en sjaman?

Durek er en person som ikke går stille i dørene, men han gjør klokt i å ligge lavt til etter brylluppet. Det har blitt for mange avisoppslag i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Jeg synes det er rart å mistenke Durek for ikke å tro selv på hva han driver med.

Verden er stor, det finnes mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares. Det finnes overtroiske mennesker, mennesker med vrangforestillinger og personlighetsforstyrrelser som nevnt, spekteret er stort. Så hvorfor skulle det ikke kunne dukke opp en sjaman?

Når man ser på praktisk livsførsel og historien fra tidligere partnere så framstår det hele som ganske kynisk.

Når det gjelder Sjaman Durek, så er jo hans utgave av sjamanisme helt annerledes enn det som ellers er sjamanisme.

Hos Sjaman Durek så ser man jo en slags vulgær selvsentrert utgave av dette som i tilsynelatende, i liten eller ingen grad, har noe til felles med den sjamanismen som andre driver med. Innenfor sjamanismen så snakker man om å være nær eller i ett med naturen, mens Sjaman Durek snakker om slike ting som pengeånden og selvmordsånden, og seg selv som senter i det hele, som administrerer alle disse åndene som det måtte passe han.

Hvis Sjaman Durek egentlig ikke tror på dette, men bare tror i den grad det er nødvendig for å ivareta en scam og et bedrageri og for å løfte seg selv opp fra en posisjon "ingenting" til "offentlig person med penger" da er han jo egentlig bare en helt vanlig bedrager, som kan være "frisk nok" når han har blitt avslørt.

Hvis Sjaman Durek har grandiose vrangforestillinger om seg selv ved at han tror på sine egne selvsentrerte historier på samme måte som Anders Behring Brevik, da er jo situasjonen for han egentlig litt mer alvorlig. Denne typen vrangforestillinger, av typen, jeg er den nye Jesus, jeg er Guds sendebud på jord, jeg snakker med åndene, osv, de er jo ganske vanlige i forbindelse med ulike typer psykiatriske sykdommer

Av to alternativ så bør det vel være bedre å være en bedrager som kan bli avslørt og være noenlunde ferdig med situasjonen som følge av det, enn å ha grandiose vrangforestillinger (jeg er den som kan snakke med åndene, jeg er den utvalgte som kan vise menneskene rett vei, osv) av samme type vrangforestillinger som det Anders Behring Breivik hadde. (Bare jeg er den utvalgte som kan forstå politikk og vise menneskene vei, å drepe et antall mennesker ut i fra min kjærlighet til landet, osv)

Når vrangforestillingene blir den eneste mulige måten å se verden og virkeligheten på, da kan jo det hele spore litt av i uheldige retninger. Det finnes jo mange litt dårlige eksempler på religiøse sekter der en eneveldig leder med vrangforestillinger har overtatt kontroll. 

Det man kan håpe på for Sjaman Durek sin egen del, det er jo at han er en bedrager som er på jakt etter kjendisstatus, posisjon og penger. Alternativet, at han tror på dette selv, er nok kanskje ikke noe særlig bedre, kanskje snarere tver i mot. 

Endret av arne22
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (8 timer siden):

Når det gjelder Sjaman Durek, så er jo hans utgave av sjamanisme helt annerledes enn det som ellers er sjamanisme.

 

Det kan jo være Hollywood-utgaven. Tenk på amerikanske vekkelsespredikanter. Vi har et lite knippe av dem i Norge også. Det er nok mange som ber til pengeguden rundt omkring i verden i forskjellig "drakt".

arne22 skrev (8 timer siden):

Hvis Sjaman Durek egentlig ikke tror på dette, men bare tror i den grad det er nødvendig for å ivareta en scam og et bedrageri og for å løfte seg selv opp fra en posisjon "ingenting" til "offentlig person med penger" da er han jo egentlig bare en helt vanlig bedrager, som kan være "frisk nok" når han har blitt avslørt.

Prøve seg på kongehuset for å se om noen lar seg lure?

arne22 skrev (8 timer siden):

Hvis Sjaman Durek har grandiose vrangforestillinger om seg selv ved at han tror på sine egne selvsentrerte historier på samme måte som Anders Behring Brevik, da er jo situasjonen for han egentlig litt mer alvorlig. Denne typen vrangforestillinger, av typen, jeg er den nye Jesus, jeg er Guds sendebud på jord, jeg snakker med åndene, osv, de er jo ganske vanlige i forbindelse med ulike typer psykiatriske sykdommer

Av to alternativ så bør det vel være bedre å være en bedrager som kan bli avslørt og være noenlunde ferdig med situasjonen som følge av det, enn å ha grandiose vrangforestillinger (jeg er den som kan snakke med åndene, jeg er den utvalgte som kan vise menneskene rett vei, osv) av samme type vrangforestillinger som det Anders Behring Breivik hadde. (Bare jeg er den utvalgte som kan forstå politikk og vise menneskene vei, å drepe et antall mennesker ut i fra min kjærlighet til landet, osv)

Ja, eller at han bare har en form for narsissisme. Det er ganske vanlig å stille diagnoser for tiden, men best å overlate det til fagfolkene. Narsissisme kombinert med overtro er sikkert mer enn nok.

Det blir feil å sammenligne Durek med en viss person som har begått massemord.

arne22 skrev (9 timer siden):

Når vrangforestillingene blir den eneste mulige måten å se verden og virkeligheten på, da kan jo det hele spore litt av i uheldige retninger. Det finnes jo mange litt dårlige eksempler på religiøse sekter der en eneveldig leder med vrangforestillinger har overtatt kontroll. 

Det man kan håpe på for Sjaman Durek sin egen del, det er jo at han er en bedrager som er på jakt etter kjendisstatus, posisjon og penger. Alternativet, at han tror på dette selv, er nok kanskje ikke noe særlig bedre, kanskje snarere tver i mot. 

Han vil nok fortsette uavhengig av diagnosen. Og han har sine tilhengere i USA. Med all den negative omtalen i dagspressen fra blant annet psykiateren, og med rette, tenker jeg at at det ikke blir spesielt mye medvind for ham her i landet.

Alternativmarkedet består jo forsåvidt av bedragere, spesielt hvis de lover for mye. Jeg er feks sint på en del fysioterapeuter - finnes mange sorter av dem, legger til akupunktør og ernæringsfysiolog (sukker og hvetemel er gift)- de av dem som lovet meg å fjerne plagene etter et visst antall behandlinger, noe som ikke skjedde. Det var derfor jeg betalte for behandlingen, mange tusen kroner i året.

Da blir det enda mer alvorlig med de som hevder å kunne fjerne kreft. https://www.vg.no/spesial/2018/mirakelpredikantene/kap1/ Ellers er det ikke uvanlig å mene at positiv tenking - som mirakelpredikanten kaller Guds kraft - kan forhindre kreft. Selvutviklingskurs, elsk deg selv med krystaller, engler og demoner. Både Verrett og Martha Louise står klare til å hjelpe, de tror begge på Gud i sin personlige utgave.

Det er ellers lang ventetid på time hos psykolog.

Helsevesenet har endret seg. Legen er ikke lenger en autoritet som trøster og gir pasientene håp -  men serverer istedenfor statistikk over antall forventede leveår - hvis man blir rammet av en farlig sykdom. Det begynner å bli lenge siden at kirke og prest var en viktig det av livet til folk, tro og fellesskap, støtte, håp og trøst i vanskelige stunder.

Alternativmarkedet fanger opp de som er gitt opp av helsevesenet med placiboeffekt, mer tid på pasienten, bare 10-15 min for konsultasjon hos fastlegen nå, oppmerksomhet og kroppskontakt. Hvis norsk helsevesenet blir bedre, vil alternativmarkedet bremses.

Mens andre synes det er spennende å få kontakt med noe mer åndelig - kristendommen er ut - i et samfunn som har blitt sekulært. Ikke nødvendigvis for å helbrede sykdom, men på jakt etter meningen med livet, finne fellesskap med andre, fjerne tomhet og ensomhetsfølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Durek: «pressen er ute etter meg»:  

https://www.dagbladet.no/kjendis/om-pressen-ute-etter-meg/80749403

Se der ja, der kom offerkortet frem etter at han selv har presentert hårreisende behandlingsmetoder og okkulte prinsipper for barneoppdragelse. Var dette overraskende ?

Jeg vil heller hevde at pressen inntil nylig har vært svært forsiktige for å unngå å få rasismekortet i fleisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...