Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

arne22 skrev (7 minutter siden):

Hvis det er en enighet om at alle bør bedømmes likt ut i fra handligner, og uten hensyn til hudfarge, da er det jo enighet om den saken.

Jeg dømmer ikke en slave som dreper slaveieren helt lik slaveieren som dreper slaven.  Hvis det fantes ingen forskjellbehandling baserte på rase så blir vi enige men jeg tror ikke det er tilfelle her hvor Durek bodde 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Julekule av Durek ble revet vekk fra hyllene. Kan bli mer populær enn kongen.

Sitat

 

Kreativ julepynt har lenge vært en økende trend i norske hus og hjem.

Det gjelder også julepynt av kjendiser, noe som Bergensbutikken «Heim» har erfart. Nå rives deres egne julekuledesign av Durek Verrett (49) ut av hyllene som siste innspurt i julehandelen.

 

Sitat

Julekulene av Verret selges i par sammen med hans forlovede Märtha Louise (52) til en pris på 599 kroner.

Men noen vil aller helst bare kjøpe Durek, ifølge julekuleskaperne.

– Flere av kundene våre ønsker og bare kjøpe Durek sin julekule. Sikkert fordi han er en fargeklatt som skiller seg litt ut i slekten. Men jeg tror at han er en litt enten-eller-person, og at det er mange som enten liker han veldig godt, eller så vil de ikke ha han på treet i det hele tatt, sier Johannessen.

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, skaftetryne32 said:

Vel i så fall har vi forstått veldig forskjellig, for at mannen skulle ha penger det var det liten tvil om, og han markedsførte ikke nei, men alle vet hvem han er.

 

Det som gjør han til svindler er løgn å bedrag, falske påstander om magiske krefter som han tok betalt for, og det som verre er, det er det som gjør han til svindler. Jeg skjønner ikke hvordan du kan forsvare denne utnyttelsen av uskyldige mennesker.  

Jeg kjenner til folk som ringte og også oppsøkte han. Lite butikk der. Omgivelsene/tradisjonen gjorde han like mye til healer enn han selv. Man har ikke noe holdepunkt på at han bevisst produserte løyner. Så det har ikke mening å påstå dette.

En annen sak er om det er mulig å finne ut om healingen hans fungerte eller om det bare var tilfeldigheter. Husk at psykologer ofte påstår at deres behandling fungerer - men har man forsket på/etterprøvd dette? Mye løgn blant psykologer?

Konklusjon: Det blir helt feil å blande Joralf inn i den kongelige svindelen. Gjør man det, så er det mange som "ryker" 🙂

 

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner til folk som ringte og også oppsøkte han.

Jeg kjenner til folk som selvskader, folk som ikke greier å ta vare på sin egen økonomi, rusmisbrukere, folk som bruker akupunktur, mange folk gjør dumme ting, mange folk nekter å se den åpenbare svindelen de utsetter seg selv for. 

 

I et innlegg lørdag om Durek Verrett kommer Maryam Iqbal Tahir inn på Snåsamannen og viderefører myten om at han aldri tok betaling for å hjelpe. Det trodde jeg også da jeg ga ut boken «Profeten fra Snåsa». Men så begynte folk å ringe meg fra Nord-Trøndelag og fortalte de utroligste selvopplevde historier, stikk i strid med det bildet som ble tegnet av ham i mediene. Dette gjorde at jeg skrev en ny bok: «Snåsamannen – Helbredelsene, spådommene, løgnene».

Flere jeg snakket med, hadde lagt igjen en hundrelapp etter å ha konsultert Snåsamannen på 80-tallet. Én av hans gamle venner fortalte at det var det man pleide å gjøre. Men helbrederen hadde nok helt rett når han stadig gjentok at han hadde aldri bedt om betaling. Det sto et Norgesglass eller en skål der med sedler i, og de fleste pasienter skjønte hvorfor.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8Jppdw/snaasamannens-honorar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (18 minutter siden):

Husk at psykologer ofte påstår at deres behandling fungerer - men har man forsket på/etterprøvd dette? Mye løgn blant psykologer?

Det er gode beviser for at psykiatri har effekt. Så påstandene deres er beviste, ja det er etterprøvd og forsket på. Det er mye løgn blant de fleste mennesker, tipper de fleste psykologer ikke er stort bedre. 

 

lada1 skrev (26 minutter siden):

Konklusjon: Det blir helt feil å blande Joralf inn i den kongelige svindelen. Gjør man det, så er det mange som "ryker" 🙂

Nope. Helt riktig, mannen er en banditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, skaftetryne32 said:

Det er gode beviser for at psykiatri har effekt. Så påstandene deres er beviste, ja det er etterprøvd og forsket på. Det er mye løgn blant de fleste mennesker, tipper de fleste psykologer ikke er stort bedre. 

 

Nope. Helt riktig, mannen er en banditt.

Mye innen psykiatrien er "bare prat". Kunne gjerne bruke hendene som Joralf 🙂

Men hva skulle Joralf ha gjort for at du ikke ville kalle han banditt forutsatt at han ikke bevisst konstruerte løyner? Merk at Joralf var "håndpålegger" i nesten hele sitt voksne liv.  Det var ikke noe kjapt forretnings-påfunn.

At han tjente penger på sin biografi har forøvrig ikke noe med svindel å gjøre. Det er ikke noe kriminelt i å gi ut sin biografi på ens gamle dager. Tipper forøvrig at han ble overtalt av andre til å gjøre det.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (19 timer siden):

Til og med diplomatiske Jonas Gahr Støre tar bladet fra munnen og sier hva han mener om sjamanens uttalelser.  https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-sann-vi-skal-ha-det/80701470

Så gjenstår det å se om Durek og Martha mener at også dette er rasisme…….

Dette var Dagbladets journalister som intervjuet Støre i forbindelse med noe annet. Støre sier klokt videre:

Sitat

Jeg reagerer litt på at KrF mener man skal ta et offentlig oppgjør med en person. La oss si hva vi mener om det og ta avstand fra det. Og la de meningene også være mye verdt.

Dagbladets lederavdeling vil har "mere blod", eller i hvert fall clicbaits.

Drepende overtro  Det er ingen som er drept.

Sitat

Kongen bør ta avstand fra råd som er direkte skadelig for barn.

Er det realistisk å forvente at kongen skal gå ut offentlig å kritisere fremtidig svigersønn før bryllupet?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Man har ikke noe holdepunkt på at han bevisst produserte løyner. Så det har ikke mening å påstå dette.

Enig i dette.

Ingeborg Sennesets erfaringer fra besøk hos Snåsamannen med moren

Joralf Gjerstads evner er hverken guddommelige eller magiske.

Sitat

— Jeg tror ikke på helbredende krefter. Men jeg tror på godhet, og at den godheten kan virke lindrende og kanskje helbredende for noen. Joralf sa selv at han ikke kunne gjøre meg frisk, og det hadde han rett i. Han sa at han så at jeg kom til å bli helt frisk. Kanskje har dette vært en selvoppfyllende profeti, men jeg er helt frisk fra spiseforstyrrelsen. Det ga meg hvertfall håp da, og mer vilje til å kjempe for livet. Han var brutalt ærlig, men samtidig mild. Jeg glemmer ham nok aldri, nettopp fordi han var et så godt menneske. Et menneske du får tiltro til med én gang. Et menneske som ser deg helt klart. Jeg tror ikke han er den eneste i verden som har den evnen. For meg var hans såkalte helbredende evne godheten, og jeg ville ikke vært møtet foruten.

 

Endret av Subara
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Subara said:

Er det realistisk å forvente at kongen skal gå ut offentlig å kritisere fremtidig svigersønn før bryllupet?

Vel, Grunnlovens §4 sier jo som følger:

Quote

Kongen skal alltid vedkjenne seg den evangelisk-lutherske religionen.

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-nn/§4

Her har vi altså å gjøre med en svigersønn som sier at han representerer en alternativ religion med seg selv som religiøst overhode.

Er det ikke omtrent slik som det er ? (I følge Wikipedia så er er jo sjamanisme en form for religion.)

https://no.wikipedia.org/wiki/Sjamanisme

Sikkert litt alvorlig også, men det er jammen ikke lett å ikke også se det nesten litt morsomme i situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Mye innen psykiatrien er "bare prat". Kunne gjerne bruke hendene som Joralf 🙂

Nei det kunne de ikke, ingen pasienter hadde blitt friskere av det. 

lada1 skrev (1 time siden):

Men hva skulle Joralf ha gjort for at du ikke ville kalle han banditt forutsatt at han ikke bevisst konstruerte løyner?

Løgner er alt han driver med, med andre ord en svindler, en bedrager, en banditt som hører hjemme i et mørkt hull der han ikke kan utnytte de svake å de desperate. Alt han hadde trengt å gjøre er å ikke drive med svindel, det er alt. 

 

lada1 skrev (1 time siden):

At han tjente penger på sin biografi har forøvrig ikke noe med svindel å gjøre. Det er ikke noe kriminelt i å gi ut sin biografi på ens gamle dager. Tipper forøvrig at han ble overtalt av andre til å gjøre det.

Hvorfor skriver du dette til meg ? 

Lada1 jeg må nesten informere deg om at det er ikke svindel å selge Lada selv om det stort sett var ræva biler, Niva ikke inkludert .

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (11 minutter siden):

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-nn/§4

Her har vi altså å gjøre med en svigersønn som sier at han representerer en alternativ religion med seg selv som religiøst overhode.

Er det ikke omtrent slik som det er ? (I følge Wikipedia så er er jo sjamanisme en form for religion.)

https://no.wikipedia.org/wiki/Sjamanisme

Sikkert litt alvorlig også, men det er jammen ikke lett å ikke også se det nesten litt morsomme i situasjonen.

Kongehuset prøver å skape avstand til Martha Louises geskjeft og forlovedens ved å "redusere" prinsessetittelen.

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=216578&sek=27023

Det kan jo være at monarkiet begynner å bli foreldet. Den tar ikke høyde for inngifte av sjamaner i hvert fall. Martha Louise er født inn i familien, så det får de ikke gjort noe med. Kong Harald og Dronning Sonja planla nok ikke at de skulle få en synsk datter. Det har gitt dem hodebry. Forrige generasjons hodebry var Dronning Sonja.

 

Sitat

Kongen på banen?

Når det er sagt, så må jeg ofte undre meg over engasjementet i flere norske medier. Det får være så sin sak at Facebook og andre steder skvulper over med etsende kritikk av sjamanens ulike utspill. Men å kreve på lederplass at monarken skal komme fram og si hva han mener om Verretts forslag til passende metode for å drive de onde åndene, må i beste fall være å skyte spurv med kanoner.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ma-kongen-pa-banen/o/5-95-1526161

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Det kan jo være at monarkiet begynner å bli foreldet. Den tar ikke høyde for inngifte av sjamaner i hvert fall. Martha Louise er født inn i familien, så det får de ikke gjort noe med. Kong Harald og Dronning Sonja planla nok ikke at de skulle få en synsk datter. Det har gitt dem hodebry. Forrige generasjons hodebry var Dronning Sonja.

Vi har faktisk hatt enda større hodebry tidligere:

https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_VII_av_Danmark_og_Norge

Det var dog ingen sjamaner med i spillet den gang. Det er nytt.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (37 minutter siden):

Vi har faktisk hatt enda større hodebry tidligere:

https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_VII_av_Danmark_og_Norge

Det var dog ingen sjamaner med i spillet den gang. Det er nytt.

En sinnssyk konge, altså. Ikke enkelt.

Sitat

På grunn av kongens sinnssykdom ble alle regjeringsbeslutninger i hans tid som konge foretatt av dem som sto han nærmest. Disse kongelige rådgiverne var forskjellige personer alt etter hvem som vant maktkampene rundt tronen, men fra 14. april 1784 og frem til Christian VIIs død i 1808 var det hans sønn, den senere Frederik VI som var det uoffisielle, men i realiteten fungerende kongelige overhodet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_VII_av_Danmark_og_Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, skaftetryne32 said:

Nei det kunne de ikke, ingen pasienter hadde blitt friskere av det. 

Svært mange former for "behandling" har en *målbar* effekt ut over rent placebo-effekter. En kan si at jukse-piller har en "ren" placebo-effekt dersom pillen blir tatt i ensomhet, og "prat" eller fysisk berøring kan sannsynligvis ha en større effekt dersom det er med rette person. Merk at inntak av jukse-piller ofte inkluderer sosial omgang ("prat") og kanskje til og med berøring/blikk-kontakt. Effekten av dette kan måles på hjerne-aktivitet, hjerte-rytme og hormoner. Og vinner du for eksempel i lotto - så har dette gjerne en målbar effekt på kroppen din.

Og motsatt: blir du mobbet, sosialt ekskludert eller trakassert med ord eller svak fysisk berøring/kroppspråk, så kan dette få store negative effekter på helsa di. Vi har instinkter som vi forstår lite av, og enkelte personer er sikkert bedre enn andre til å bruke dette for å helbrede eller fremme "selv-helbredende kapasiteter". Det sies at Joralf møtte folk med respekt og interesse slik at han til og med kunne tippe hva som plaget dem eller detaljer om livet deres. Å bli møtt slik kan selvsagt ha en helbredende effekt. Andre kan bruke det til å oppnå negative effekter på andre eller dominans.  Møte med  en arrogant type som hinter om at du er en tulling og taper eller leter etter dine svake sider for å bruke det mot deg, har neppe noe helbredende virkning 🙂

Effekter av positiv sosial sosial kontakt og samhandling kan noen ganger føre til synkronisering av bl.a. hjerne-aktivitet. For eksempel innen sang-kor kan hjerne- og hjerte-aktivitet noen ganger bli synkronisert på målbare måter. Jeg lurer på om enkelte personer intuitivt har fått med seg dette og bruker det positivt i behandlings-messige eller i pedagogiske situasjoner. Kanskje er det også slik at enkelte flokk-dyr kan "helbrede" hverandre ved berøring/interaksjon. Og enkelte hunder kan kanskje være bedre "helbredere" enn mange psykologer 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (22 minutter siden):

Svært mange former for "behandling" har en *målbar* effekt ut over rent placebo-effekter. En kan si at jukse-piller har en "ren" placebo-effekt dersom pillen blir tatt i ensomhet, og "prat" eller fysisk berøring kan sannsynligvis ha en større effekt dersom det er med rette person. Merk at inntak av jukse-piller ofte inkluderer sosial omgang ("prat") og kanskje til og med berøring/blikk-kontakt. Effekten av dette kan måles på hjerne-aktivitet, hjerte-rytme og hormoner. Og vinner du for eksempel i lotto - så har dette gjerne en målbar effekt på kroppen din.

Prøv å behandle en kjemisk ubalanse med placebo å håndspålegging, at placebo og håndspålegging kan kurere forkjølelse å lignende på under en uke er imponerende, men når alt kommer til alt så er disse folka bare svindlere, og de er i veien for ekte behandling som noen mennesker faktisk kan trenge, dette gjør disse bandittene farlige.

 

lada1 skrev (27 minutter siden):

En kan si at en prest eller mulla er "rene svindlere" siden de serverer løgner, men innen en tradisjon kan de sannsynligvis ha en positiv fysisk effekt på folk. 

Ja tror man hardt nok så kan det ha en viss effekt, placebo, men som vi allerede har vært inne på om det er verre en snufsete nese så hjelper ikke det stort, i usa har de pray away the gay grupper, men mystisk nok så fungerer de ikke i det hele tatt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Prøv å behandle en kjemisk ubalanse med placebo å håndspålegging, at placebo og håndspålegging kan kurere forkjølelse å lignende på under en uke er imponerende, men når alt kommer til alt så er disse folka bare svindlere, og de er i veien for ekte behandling som noen mennesker faktisk kan trenge, dette gjør disse bandittene farlige.

Grunnen til at enkelte personer forsøker å bygge opp en sekt med seg selv som religiøst overhode, det er jo ikke så skjeldent behovet for penger og makt.

Her kan man for eksempel gå på kurs og lære noen triks av den gode Durek om hvordan man får et godt forhold til penge-ånden. Slike opplysninger skal man vel naturlig nok betale litt for:

https://shamandurek.com/product/building-a-relationship-with-the-money-spirit/

Det er ikke bare barn, men også penger som har iboende ånder.

I følge markedsføringen så skal det dreie seg om "Ancient Wisdom Today". Det er jo nettopp det som det ikke gjør. En litt mer korrekt beskrivelse må vel være "overfladisk og historieløs kommersialisering via Internett".

https://shamandurek.com/

Her har vi nok et eksempel på det:

https://www.theprincessandtheshaman.com/

Da kan det nok være lurt å kunne si, for eksempel:

"Nei, så dumme og så historieløse er vi faktisk ikke. Dette tror vi ikke noe på. Dere er gjennomskuet begge to, og vi ønsker ikke å bidra til Sjaman Durek sin personlige pengeånd."

Pengeånden Durek bør nok tjene sine penger på en litt mer samfunnsnytting måte.

Gjennom Internett så blir vi utsatt for scam og lureri hver eneste dag. Pengeånden er nok bare en av de mange.

 

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, skaftetryne32 said:

Prøv å behandle en kjemisk ubalanse med placebo å håndspålegging (...)

Først, jeg må presisere at jeg ikke motsier deg på at healing er tull og/eller svindel.

Men utover det så finnes det mange typer "håndspålegging", for eksempel vold, massasje, kiroprakti, kos, ellers bevegelser generelt og inntrykk som forandrer på vår oppfattelse av f.eks. fare, stress, opplevd tilgang på mat, etc. Og alt dette påvirker kjemien i kroppen i forskjellig grad. Vi er jo elektrokjemiske datamaskiner. Vi blir påvirket av mange faktorer, direkte og indirekte. Tradisjonell medisin er direkte og effektiv, men du vil finne mange fastleger som vil hevde at bare det å snakke med noen om det man bærer på kan ha stor helseeffekt. Eventuelt stor helserisiko, dersom det trigger noe negativt.

Svindlere, sjamaner, pastorer og håndspåleggere berører innom dette og vil ha effekt. Noen ganger positiv. Og som nevnt, noen ganger skadelig. Det å fortelle et lite barn at det ikke har makt eller verdi er et godt eksempel på effekt som direkte påvirker kjemikaliebalansen i kroppen, og samtidig forandrer på, i mangel på bedre ord, programmeringa.

Endret av tommyb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, skaftetryne32 said:

Prøv å behandle en kjemisk ubalanse med placebo å håndspålegging, at placebo og håndspålegging kan kurere forkjølelse å lignende på under en uke er imponerende, men når alt kommer til alt så er disse folka bare svindlere, og de er i veien for ekte behandling som noen mennesker faktisk kan trenge, dette gjør disse bandittene farlige.

Tror heller ingen healer påstår å kurrere beinbrudd 🙂 Men det bevise ikke noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...