Gå til innhold

Skulle gjerne lagt Pride «på hylla»


Anbefalte innlegg

https://www.digi.no/artikler/debatt-skulle-gjerne-lagt-pride-pa-hylla/520227

Sitat

..halvnakne mennesker som danser på gata

Første gang jeg så Pride-toget reagerte jeg på at det var så seksualisert, eller hvilket ord jeg skal bruke. Jeg ville ikke at barn skulle lære at å slippe alle hemninger er noe man skal gjøre mye av, som ellers skjer på fest og ofte med inntak av store mengder alkohol.

Hvis man sammenligner Pride-toget med karnevalet i Rio er de like lettkledde og "frivole". Så det er nok bare at vi befinner oss i det kalde nord og at jeg er for tilkneppet 🙂 Vi hadde tre sesonger med karneval i Oslo i sin tid, men arrangementet ble fjernet pga forsøpling og hærverk.

Det blir ellers feil å nevne karneval i denne sammenhengen, for transer har klær og klesstil som en del av identiteten. De kunne også arrangert et vanlig demonstrasjonstog. Men det hadde blitt mye kjedeligere.

Alle trenger ikke like det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...
en kamp for likeverd er ikke over når det er relativt grei andel toleranse i samfunnet.

Kampen mot hva folk ikke liker stopper aldri: Så lenge det finnes mennesker som ikke liker identiteter de selv ikke besitter, og ønsker særfordeler for seg og sine grupper, så må alle vi som ikke ønsker forskjellsbehandling fortsette å kjempe mot disse holdningen, som bokstavelig talt fødes på ny hver eneste dag.

Den dagen man tror at feminismen, pride, arbeiderklassen, antirasisme, eller kampen mot barnefattigdom har seiret, er dagen utviklingen begynner å gå feil vei igjen.

Om du slutter å passe på at den feite gutten tar kaken til andre, fordi han har forstått at du kommer til å stoppe ham -- så kommer han til å begynne å ta kake fra andre igjen mens du ikke ser på -- men vel vitende om at han også må lure deg til å tro at han har sluttet.
Det begynner sakte, med en anklage om at det er dem som har gjort noe galt, om han blir tatt.
Og derfra utvikler det seg til en kultur, igjen, som er bygget for å oppnå målet om diskriminering, men som også er bygget på premisset om at det ikke er de som utfører den nye undertrykkingen sin skyld at gruppene lider; det er gruppene sin egne feil, på grunn av 'sett inn vikarierende argumenter her'.

Det fødes mennesker som vil utvikle seg til å ønsker særfordeler for gruppene de tilhører, hver eneste dag.
Og selv om disse også finnes blant minoriteter, så er det alltid flere av dem blant majoriteten.

Det fødes mennesker som vil utvikle seg til å være tolerante hver eneste dag.
Men toleranse i seg selv bekjemper ikke diskrimineringen som på nytt oppstår i samfunnet, men er tvert i mot blind for den -- helt til de blir gjort oppmerksom på den, og overbevist om at den eksisterer.
Se på rasisme i USA. Man trodde på 00-tallet at kampen nesten var vunnet, men problemene har blusset opp igjen.

Det går ikke an å vinne en kamp for like rettigheter, det går bare an å oppnå en akseptabel tilstand -- og den akseptable tilstanden må fremdeles beskyttes mot menneskene som ønsker særfordeler for seg og sin gruppe, frem til egoisme ikke lengre eksisterer.
Jeg tror ikke egoismen av typen som skaper problemer forsvinner de første par tusen årene.

---

At det har blitt 'for mye pride' er et talking point hos kristenkonservative/alternative høyre, som sprer mest propaganda i vesten, og Russland, pluss en del land i Midtøsten som også pusher propaganda i vesten, og vi ser at det begynner å bite seg fast i målgruppen, vanlige mennesker.
Målet er å snu opinionen mot Pride, gjennom å bidra til overeksponering, pluss holdningsskapende arbeider, som appell til empati for dem som er så lei av pride fordi de og gruppen de selv tilhører har problemer, og det stilles spørsmål om Pride sin moral, mens bevegelsen også svartmales med anekdoter om det verste som har blitt fanget på film.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (9 minutter siden):

Har en bekjent som er "i mot" pride. Som da selvfølgelig skaper diskusjon hver bidige gang det blir dratt opp. Alltid like morsomt å se reaksjonene når han selv informerer om at han er homofil :lol:

Det finnes også anti-feministiske kvinner, fargede som støttet slaveriet og en rekke andre eksempler på mennesker som har meninger som går på tvers av egne interesser. 🤷🏼‍♂️ Dette er jo ikke noe argument overhodet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (På 14.6.2022 den 14.16):

Synes det er slitsomt å bestandig lese at siden man er kritisk til pride så er man homofobi.

Jupp.

Det samme om man er kritisk til innvandring. Da er man rasist. 
Også har vi denne sjamal-tullingen til Martha, som antar folk er i mot ham på grunn av hudfargen.
Når det (sannsynligvis) er alt det rare han sier og gjør som folk flest reagerer på.

Dette pride-hysteriet tar litt vel av USA og dermed også her hjemme i Norge. Så er det alltid dem som skal slå en pr-mynt på disse greien; da det tydeligvis gir mye klikk for nettavisene. Siden det tydeligvis fremdeles er en stor greie å være homo & skeiv, eller det å tilhøre en annen seksuell minoritet. Når selv barn blir dratt med inn i dette sirkuset blir det litt vel mye - selv for min liberale smak.

Jeg har ingen kilde på dette. Men så i en dokumentar for en stund tilbake; at over 20% (!) av tenåringer i USA i dag rapporterer at de har en annen seksuell legning enn heterofil. I følge SSB er 7% skeive. Jeg har nesten inntrykk av at det er "på moten" å være skeiv i dag. Tross alt; får man litt mer oppmerksomhet (på godt og vondt) noe mange søker. Man faller lettere inn i et fellesskap som gir en god tilhørighetsfølelse. Noe jeg selv skal innrømme at jeg misunner skeive. (Type; miljøer jeg har fått innblikk i via skeive venner, samt hvor varme folk er mot hverandre på skeive møteplasser, som på barer og nattklubber og ymse. Det er rett å slett mer artig å besøke disse stedene, selv for meg som "kjedelig" hetero).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (43 minutter siden):

Har en bekjent som er "i mot" pride. Som da selvfølgelig skaper diskusjon hver bidige gang det blir dratt opp. Alltid like morsomt å se reaksjonene når han selv informerer om at han er homofil :lol:

 

Og hvordan argumenterer han for dette synspunktet -- hva er alternativet; hvordan ønsker han å sikre at homofiles rettigheter også i fremtiden er sikret?
Hvordan ønsker han å fremdeles bedre situasjonen og redusere mobbingen og hetsen som fremdeles pågår -- selv om det ikke nødvendigvis rammer ham selv?

Pride er en form for eksponeringsterapi som vanliggjør homofili i samfunnet, som gjør det vanskeligere å forsvare diskriminering.

Det ville vært utenkelig for Per Christian Foss å bli statsminister i Norge på grunn av legningen hans, for 20 år siden.
Nå ville det fremdeles vært skadelig for partiet å få en åpent homofil statsministerkandidat -- de ville sannsynligvis tjent mer på å gi statsministerrollen til FrP enn på å gi den til en homofil person fra eget parti.
De ville mistet prosentvis støtte -- som ville gått til FrP og KrF.

For FrP og KrF ville det også vært ekstremt skadelig å ha homofile i viktige verv, utenom som en 'my black friend' type kandidater som er medforstått å bare være tolerert fordi de trekker inn støtte fra folk som ikke dømmer etter politikk, men hvordan ting ser ut, populisme.

Man må helt til Venstre før det ikke begynner å koste mye.
Arbeidet er langt fra over.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 9
Lenke til kommentar
23 hours ago, Scarea said:

"Pride er en samling ekstremt priviligerte mennesker som har makten over dagsorden i hele verden." Mener du dette i land som Russland, Brasil, Kina og India også? Land som faktisk har majoriteten av verdens befolkning?

Jeg mener den dagsorden som finnes for hele verden.  Den som settes i Davos eller den som settes i USA (typisk California) og som resten av verden følger til punkt og prikke.  Ikke nødvendigvis dagsorden for indremisjonen i Mjøsa eller for regjeringen i Brasil.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 timer siden):

Ja, så likegyldige og tolerante at de tydeligvis må bruke enorme mengder krefter på å grine i kommentarfelt over hvor plagsomt det er med «alt dette Pride-greiene» og om ikke folk kunne pelle seg tilbake i skapet der de hører hjemme.

Leser du en gang det du selv skriver? 🙄

Ja jeg leser mine egne innlegg før jeg poster dem. Hvem har hevdet at de skeive skal tilbake til skapet sitt?
De burde heller komme seg tilbake på jobb og yte litt for fellesskapet fremfor å promotere overdreven skrulleoppførsel.

«Enorme mengder krefter» på ytringsfrihet og kritikk av dekadense er vel ikke akkurat det verste man kan bruke en brøkdel av fritiden på……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Ja jeg leser mine egne innlegg før jeg poster dem. Hvem har hevdet at de skeive skal tilbake til skapet sitt?
De burde heller komme seg tilbake på jobb og yte litt for fellesskapet fremfor å promotere overdreven skrulleoppførsel.

«Enorme mengder krefter» på ytringsfrihet og kritikk av dekadense er vel ikke akkurat det verste man kan bruke en brøkdel av fritiden på……

Det er kanskje ikke så lett å "komme seg tilbake på jobb og yte litt for fellesskapet", når skeive har dårlige forutsetninger for å gjøre det enn andre. Skeive sliter med enn andre med psykisk helse (noe som kan ha mange årsaker), men det kan være mobbing i barn/ungdomstid, manglende inkludering, manglende følelse av fellesskap, diskriminering osv. Det er fortsatt helt nødvendig med pride i Norge, selv om man ikke skulle tro det. I følge SSB (i artikkelen under) så er det 7% skeive i Norge. Tenk om 7% av arbeidsstokken plutselig forsvant, fordi de rettighetene som vi har oppnådd så langt ble opphevet? Det hadde vært krise for den norske økonomien.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/1-av-3-skeive-lite-tilfreds-med-egen-psykisk-helse

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 timer siden):

Jupp.

Det samme om man er kritisk til innvandring. Da er man rasist. 
Også har vi denne sjamal-tullingen til Martha, som antar folk er i mot ham på grunn av hudfargen.
Når det (sannsynligvis) er alt det rare han sier og gjør som folk flest reagerer på.

Dette pride-hysteriet tar litt vel av USA og dermed også her hjemme i Norge. Så er det alltid dem som skal slå en pr-mynt på disse greien; da det tydeligvis gir mye klikk for nettavisene. Siden det tydeligvis fremdeles er en stor greie å være homo & skeiv, eller det å tilhøre en annen seksuell minoritet. Når selv barn blir dratt med inn i dette sirkuset blir det litt vel mye - selv for min liberale smak.

Jeg har ingen kilde på dette. Men så i en dokumentar for en stund tilbake; at over 20% (!) av tenåringer i USA i dag rapporterer at de har en annen seksuell legning enn heterofil. I følge SSB er 7% skeive. Jeg har nesten inntrykk av at det er "på moten" å være skeiv i dag. Tross alt; får man litt mer oppmerksomhet (på godt og vondt) noe mange søker. Man faller lettere inn i et fellesskap som gir en god tilhørighetsfølelse. Noe jeg selv skal innrømme at jeg misunner skeive. (Type; miljøer jeg har fått innblikk i via skeive venner, samt hvor varme folk er mot hverandre på skeive møteplasser, som på barer og nattklubber og ymse. Det er rett å slett mer artig å besøke disse stedene, selv for meg som "kjedelig" hetero).


Det henger nokså mye sammen med at legning også er på et spektrum. Nokså få har ikke hatt tiltrekning til minst en av samme kjønn, til tross for at de fleste tiltrekninger er til det motsatte. Robbie Williams er prakteksempel: for det meste kvinner, men han tok tidvis også med seg menn inn på hotellrommet. 
 

De yngste i dag har langt mer aksept for slikt. Og det er bifili som har sørget for den store økningen. Slikt går tilbake til normalen, slik det var før kristendommen, og de ymse intoleransene som fulgte med. 
 

Så, kanskje ikke en mote. Mer en normalstand. Nokså sunn normalstand spør du meg. Homofobe og transfobe har gjerne vansker med at de også har noe tiltrekning til samme kjønn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (38 minutter siden):

Det er kanskje ikke så lett å "komme seg tilbake på jobb og yte litt for fellesskapet", når skeive har dårlige forutsetninger for å gjøre det enn andre. Skeive sliter med enn andre med psykisk helse (noe som kan ha mange årsaker), men det kan være mobbing i barn/ungdomstid, manglende inkludering, manglende følelse av fellesskap, diskriminering osv. Det er fortsatt helt nødvendig med pride i Norge, selv om man ikke skulle tro det. I følge SSB (i artikkelen under) så er det 7% skeive i Norge. Tenk om 7% av arbeidsstokken plutselig forsvant, fordi de rettighetene som vi har oppnådd så langt ble opphevet? Det hadde vært krise for den norske økonomien.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/1-av-3-skeive-lite-tilfreds-med-egen-psykisk-helse

Andelen på 7 % er et anslag og avhenger av spørsmålsstillingen: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/lhbtiq/Hvor_mange/

Hvem har hevdet at lhbt-gruppen skal miste sine menneskerettigheter? At mange skeive sliter med livskvaliteten er ingen overraskelse. Mobbing er mer eller mindre et tilbakelagt stadium, men egen usikkerhet og kraftige svingninger i psyken er en påkjenning i seg selv.

Min kritikk retter seg mot de som overkompenserer ekstremt når de endelig finner en livbøye å holde seg fast i. Da gjelder plutselig en mengde snodige fellesskapssymboler og måter å oppføre seg på som kan sammenlignes med en religiøs sekt…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, elysium74 said:

Tror ikke han ville legge pride på hylla, det er bare billig retorikk og hersketeknikk som kommer hvert eneste år (vi burde ikke trenge å snakke om dette i 2022, bla bla). Jeg tror de homofile/lesbiske er opptatt av stolthet for å kompensere for skammen de føler innerst inne. Jeg har ingen problemer med mennesker som velger andre typer samliv, men det er ikke dermed noe å være stolt av. Homofilt samliv er et biologisk blindspor (enkelt å argumentere for det!). De homofile er selv resultater av ordinær formering men skal altså ikke selv formere seg. Så livsvalget eller legningen har et preg av en slags ego-tripp. Jeg mistenker det er denne anti-biologiske egoismen de søker aksept for, både fra seg selv og omgivelsene, hvert eneste år.

Selvsagt er det mye internalisert skam og homofobi. Vi vokser jo fortsatt opp i en kultur hvor det normale er å være cis og heteronormativ. Å kalle noe for et "biologisk blindspor" (eller mener du et evolusjonært blindspor?) er en del av skamleggingen. Det er jo ikke et valg man tar. Jeg skulle også ønske at folk ikke trengte en parade for å vise stolthet, men enn så lenge lever vi i en kultur hvor det er høyst nødvendig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Inspector said:

Andelen på 7 % er et anslag og avhenger av spørsmålsstillingen: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/lhbtiq/Hvor_mange/

Hvem har hevdet at lhbt-gruppen skal miste sine menneskerettigheter? At mange skeive sliter med livskvaliteten er ingen overraskelse. Mobbing er mer eller mindre et tilbakelagt stadium, men egen usikkerhet og kraftige svingninger i psyken er en påkjenning i seg selv.

Min kritikk retter seg mot de som overkompenserer ekstremt når de endelig finner en livbøye å holde seg fast i. Da gjelder plutselig en mengde snodige fellesskapssymboler og måter å oppføre seg på som kan sammenlignes med en religiøs sekt…..

Det er ganske mange som argumenterer for at skeive skal miste sine rettigheter, også i Norge. Merk at sektbegrepet er sterkt belastet, men i det store og hele ikke betyr annet enn retning. Heldigvis er Pride og den skeive "sekten" en retning som stadig større deler av befolkningen får respekt for. Videre opplever jeg det som svært modig av deg å påstå at "Mobbing er mer eller mindre et tilbakelagt stadium", mens "homo" fortsatt er et høyst normalt skjellsord i skolen. Hvilket grunnlag har du for å hevde dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
PoPSiCLe skrev (11 timer siden):

Om det er noe som vises helt tydelig i dette kommentarfeltet, som i det jeg skriver dette, kun har 14 kommentarer, så er det i alle fall at Pride er viktig. For så mye fordommer, dårlig skjult nedrakking, tåpelige whataboutisms, 100% feilaktige påstander og mer, er det lenge siden jeg har sett. Eller, vent. Nei. Det er det ikke. Det dukker nemlig opp hver bidige gang noe positivt om Pride og LGBT-personer kommer frem i media. Da kryper alle frem fra skjulestedene sine, og viser frem nøyaktig hvorfor Pride er så viktig. Det at alle er likegyldige og tolerante i Norge er en vits, og viser at man enten ikke følger med, eller at man gir faen, evt begge deler.

Og hvis man påpeker at noen av kommentarene deres er med på å fremme skadelige holdninger, går de fullstendig i forsvarsmodus og føler seg "demonisert" og "kneblet" og alt det der. Særlig i kommentarfelt i nyhetssakene på sosiale medier.

- Å kritisere din ytring er ikke å kneble deg. Du har fremdeles mulighet til å delta i debatten.

- Å kalle påstanden din homofobisk er ikke det samme som å kalle deg for en homofob. Det er å gå etter påstanden din, og ikke deg som person.

- Ingen tvinger deg til å gå i Pride eller i det hele tatt klikke på en artikkel om Pride eller minoriteter. Så hvorvidt det "presses opp i ansiktet" er i de tilfellene opp til deg.

Jeg ser også at de anklager Pride og LGBTQ+-aktivister for å "ikke ønske saklig debatt eller nyanser" i diskusjonen. Hvilke nyanser? Det er bare det samme populistiske oppgulpet gjentatt til det uendelige. Hadde de ment alvor med nyanser, hadde de prøvd å finne konstruktive løsninger på det de påstår de er uenige med.

La oss ta argumentet om seksuellt innhold som eksempel. Er det deler av paraden som fremstår for promiskuøst og seksualisert for barn, synes du? Hva gjør vi med det? Hva defineres som seksualisert og promiskuøst? Hvor går grensa i forhold til f.eks en dame i bikini på stranda? Er det en ide å flytte slike deler av paraden til et senere tidspunkt på dagen/kvelden? Hvilke kommentarfelt har i det hele tatt prøvd å fremme et slikt forslag eller i det hele tatt en liknende form for saklig debatt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 timer siden):

...
en kamp for likeverd er ikke over når det er relativt grei andel toleranse i samfunnet.

Kampen mot hva folk ikke liker stopper aldri: Så lenge det finnes mennesker som ikke liker identiteter de selv ikke besitter, og ønsker særfordeler for seg og sine grupper, så må alle vi som ikke ønsker forskjellsbehandling fortsette å kjempe mot disse holdningen, som bokstavelig talt fødes på ny hver eneste dag.

Den dagen man tror at feminismen, pride, arbeiderklassen, antirasisme, eller kampen mot barnefattigdom har seiret, er dagen utviklingen begynner å gå feil vei igjen.

Om du slutter å passe på at den feite gutten tar kaken til andre, fordi han har forstått at du kommer til å stoppe ham -- så kommer han til å begynne å ta kake fra andre igjen mens du ikke ser på -- men vel vitende om at han også må lure deg til å tro at han har sluttet.
Det begynner sakte, med en anklage om at det er dem som har gjort noe galt, om han blir tatt.
Og derfra utvikler det seg til en kultur, igjen, som er bygget for å oppnå målet om diskriminering, men som også er bygget på premisset om at det ikke er de som utfører den nye undertrykkingen sin skyld at gruppene lider; det er gruppene sin egne feil, på grunn av 'sett inn vikarierende argumenter her'.

Det fødes mennesker som vil utvikle seg til å ønsker særfordeler for gruppene de tilhører, hver eneste dag.
Og selv om disse også finnes blant minoriteter, så er det alltid flere av dem blant majoriteten.

Det fødes mennesker som vil utvikle seg til å være tolerante hver eneste dag.
Men toleranse i seg selv bekjemper ikke diskrimineringen som på nytt oppstår i samfunnet, men er tvert i mot blind for den -- helt til de blir gjort oppmerksom på den, og overbevist om at den eksisterer.
Se på rasisme i USA. Man trodde på 00-tallet at kampen nesten var vunnet, men problemene har blusset opp igjen.

Det går ikke an å vinne en kamp for like rettigheter, det går bare an å oppnå en akseptabel tilstand -- og den akseptable tilstanden må fremdeles beskyttes mot menneskene som ønsker særfordeler for seg og sin gruppe, frem til egoisme ikke lengre eksisterer.
Jeg tror ikke egoismen av typen som skaper problemer forsvinner de første par tusen årene.

---

At det har blitt 'for mye pride' er et talking point hos kristenkonservative/alternative høyre, som sprer mest propaganda i vesten, og Russland, pluss en del land i Midtøsten som også pusher propaganda i vesten, og vi ser at det begynner å bite seg fast i målgruppen, vanlige mennesker.
Målet er å snu opinionen mot Pride, gjennom å bidra til overeksponering, pluss holdningsskapende arbeider, som appell til empati for dem som er så lei av pride fordi de og gruppen de selv tilhører har problemer, og det stilles spørsmål om Pride sin moral, mens bevegelsen også svartmales med anekdoter om det verste som har blitt fanget på film.

Man må ikke være redd for å kalle det hva det er, enten det er rasisme, fascisme, kristofascisme, nasjonalfascisme osv. Sålenge man går etter selve holdningene og påstander. Går du etter selve personene, risikerer man å bli anklaget for "hersketeknikk" og "polarisering". Men det vil man til en viss grad likevel.

En annen ting å huske på er at begrep som "rasisme", "misogyni", "transfobi" og "homofobi" ikke nødvendigvis er assossiert med et hatefult, sinna menneske med pulserende panne som skriker direkte hatefulle setninger. Man kan være en grei person, og likevel inneha små tendenser til disse holdningene. Selv om man kanskje ikke mener det. Rasismebegrepet er mer vid enn å bare være en overdreven hatefull karikatur. Men det er kanskje vanskelig for noen å ta innover seg? Kanskje det er derfor noen klager over at "jøss, man kan jo ikke si noen ting lenger uten å bli kalt rasist/få slengt rasismekortet etter seg". Nå utelukker jeg selvfølgelig ikke at noen av de som bruker denne setningen prøver å mainstreame rasistiske holdninger...

Red Frostraven skrev (9 timer siden):

Arbeidet er langt fra over.

Nope, folk trenger å bli mer aktive i arbeidet. Et tiltak kan være å delta mer i disse kommentarfeltet til VG, Dagbladet, Nettavisen osv. og kontre med solide argumenter og debunke talking points. Det må gjøres jevnt og med god rekruttering, og målet må være å få så mange som mulig til å se at deres hat og misnøye er malplassert og finner andre og mer konstruktive måter å forbedre livene sine.

Et annet tiltak er å ta kontakt med div. antifascistiske organisasjoner og drøfte tiltak og organisering. Bygge et konstruktivt og positivt nettverk. Hvis noen har navn og nettsteder til slike grupper så tar jeg de gjerne imot.

Vi må også anerkjenne at kristofascisme er en reel greie som faktisk kan skje her. Vi ser tendenser til det. Vi er veldig flinke til å fordømme Taliban, IS og Islamistiske grupper, men vi har desverre glemt at innen enkelte kristne miljøer finnes det også folk som vil skru klokken tilbake.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen tilhenger av Pride. Er på ingen måte homofob, men er en del forhold rundt Pride som er problematiske. Pride er i Norge driftet og organisert av organisasjonen Fri. Det er derfor vanskelig å se Pride uavhengig av organisasjonen Fri, og hva denne står for. Fri søker et sannhetsmonopol, og vi lever i et samfunn hvor man risikerer kansellering og mistro hvis man ikke bøyer kne for Fris ideologi. Jeg tror Fris kompromissløse holdninger til egen ideologi, som delvis går på tvers av både vitenskap og sunn fornuft, kan skape en polarisering som på sikt kan komme til å skade rettighetene homofile og andre skeive har oppnådd til nå. Mine meninger er for øvrig ganske så sammenfallende med de som er nevnt i oppropet jeg har lenket til her: https://www.foreldreopprop2022.no/ (er linket til flere ressurser i artikkelen).

For mer bakgrunnsinformasjon om emnet, og Fris rolle i det hele, sjekk gjerne siste episode av Folkeopplysningen på NRK (https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen). Meget bra produsert, og objektivt, om en av de mer problematiske sidene ved Fri. 

Eller denne episoden av debatten? https://tv.nrk.no/serie/debatten/202201/NNFA51012722/avspiller , hvor det kommer rimelig klart fram at de som er betenkelig til i hvert fall deler av Fris ideologi, inkluderer forskere, feminister, åpne homofile, og hvis man legger Folkeopplysningen til grunn, medisinsk kompetanse på området, samt enkelte transpersoner.

Foreldreoppropet over er signert av et femsifret antall personer, trolig mange som er betenkt til "Rosa kompetanse" og ukritisk indoktrinering av Fris ideologi gjennom skolesystemet. Vi har også religionsfrihet i Norge. Ville du for eksempel latt Islamnet eller Brunstad laget undervisningsopplegg til ukritisk bruk i krle-timene, på samme måte som Fri til samfunns- og naturfagtimene?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, henrikwl said:

Det finnes også anti-feministiske kvinner, fargede som støttet slaveriet og en rekke andre eksempler på mennesker som har meninger som går på tvers av egne interesser. 🤷🏼‍♂️ Dette er jo ikke noe argument overhodet.

Nja..slaveriet er da en ting, men feminisme & pride?
Går fullt an å være i mot hva pride er eller har blitt; uten at man nødvendigvis er mot homofiles rettigheter. Mye av kritikken sånn generelt går på overseksualisering, var en sak i NRK for noen dager siden om at en skoleklasse skulle gå i toget. Hva har feks barn i dette toget å gjøre? Sammen med mennesker som kler seg i lær & med klare seksuelle avvik? Er dette sunt for barn?
NTB_JpCY5Ti90GM.thumb.jpg.001232b35a182de95d69e1a4a9ac4225.jpg

og man finner nok mange som ikke støtter dette, selv de som deltar på pride. Så det at man kritiserer aspekter av pride betyr ikke at man er mot homofili. Fordi man mener at dette høres til på soverommet, eller at man ikke støtter vrangforestillinger som at det finnes tusen forskjellige kjønn. Da er man jo i teorien mot pride. Denne kronikken er en god lesning som tar opp mye av temaet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke noen tilhenger av Pride. Er på ingen måte homofob, men er en del forhold rundt Pride som er problematiske. Pride er i Norge driftet og organisert av organisasjonen Fri. Det er derfor vanskelig å se Pride uavhengig av organisasjonen Fri, og hva denne står for. Fri søker et sannhetsmonopol, og vi lever i et samfunn hvor man risikerer kansellering og mistro hvis man ikke bøyer kne for Fris ideologi. Jeg tror Fris kompromissløse holdninger til egen ideologi, som delvis går på tvers av både vitenskap og sunn fornuft, kan skape en polarisering som på sikt kan komme til å skade rettighetene homofile og andre skeive har oppnådd til nå. Mine meninger er for øvrig ganske så sammenfallende med de som er nevnt i oppropet jeg har lenket til her: https://www.foreldreopprop2022.no/ (er linket til flere ressurser i artikkelen).

For mer bakgrunnsinformasjon om emnet, og Fris rolle i det hele, sjekk gjerne siste episode av Folkeopplysningen på NRK (https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen). Meget bra produsert, og objektivt, om en av de mer problematiske sidene ved Fri. 

Eller denne episoden av debatten? https://tv.nrk.no/serie/debatten/202201/NNFA51012722/avspiller , hvor det kommer rimelig klart fram at de som er betenkelig til i hvert fall deler av Fris ideologi, inkluderer forskere, feminister, åpne homofile, og hvis man legger Folkeopplysningen til grunn, medisinsk kompetanse på området, samt enkelte transpersoner.

Foreldreoppropet over er signert av et femsifret antall personer, trolig mange som er betenkt til "Rosa kompetanse" og ukritisk indoktrinering av Fris ideologi gjennom skolesystemet. Vi har også religionsfrihet i Norge. Ville du for eksempel latt Islamnet eller Brunstad laget undervisningsopplegg til ukritisk bruk i krle-timene, på samme måte som Fri til samfunns- og naturfagtimene?

 


Vel, hvis jeg misliker Norge, og mener 17. mai er noe dritt, da mener jeg vel ikke at alle nordmenn er dritt. 
 

Om årsaken bak mitt norgeshat hadde vært at jeg ikke liker store deler av ideologien, og det skulle vist seg at delene jeg ikke liker er ting som frihet, demokrati, inkludering, o.l. så blir det likevel noe helt annet, fordi jeg mener da implisitt at autoritære regimer er noe å foretrekke; mindre frihet til spesielle grupper m.m. og direkte etterforfølgelse ville betydd at jeg var av fascistisk holdning, og resonnementet bak mitt hat, ville gjerne ha vært vrangforestillinger om de forhattede gruppene. 
 

Apropos foreldreoppropet. Biologisk så er kjønn bimodalt, ikke binært. Og ordet ‘kjønn’ hentyder også til ‘kjønnsidentitet’. Man sliter hvis man søker gjennom biologipapirer for å finne andre påstander enn at kjønn er bimodalt. Det er vitenskapelig påvist og har vært kjent i flere tiår nå, at de biologiske systemene som utgjør ens biologiske kjønn er mer kompleks enn ‘tissefant’ og ‘tissedame’. Eller kjønnskromosomer, eller gameter. At de korrelerer med en rekke kjønnsuttrykk er en ting, men kroppen er nokså mye mer komplekst, og det uttrykket kan vannes ut helt av andre systemer i kroppen, det er også litt derfor man har stor spredning selv innad et kjønn.
 

Så det ligger en merkelig ironi at de krever mer vitenskap i skolen, når vitenskapen er det som for lengst har avslørt kompleksiteten bak kjønn. Så hvem er det da som presser sin ideologi på skolebarn? 
 

Gjør et søk på Google Scholar etter bimodal sex eller bimodal gender expression. Da får du et lite innblikk i hva forskningen faktisk sier. 
 

Til tross for at slikt læres bort, så kan du trøste deg med at flertallet identifiserer seg som kjønnsorganet de ble født med. Forskjellen ligger i at de som ikke er det ikke skal bli fryst ut, mobbet, og forskjellsbehandles i skole og yrkesliv. Både de og alle andre skal lære at slikt er helt greit. Verre enn det er det ikke. Med mindre man gjør det verre med rabalder, selvsagt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...