Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (8 timer siden):

Verden går til helvete.

Jepp.. De som vokser opp nå, vokser opp i en verden der fakta viskes ut og forvirringen råder i kombinasjon med at myndighetspersoner, lærere og de som ellers skal passe på og forberede den neste generasjonen på livet må velge alle sine ord med omhu. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 4.8.2022 den 17.00):

Alt fremstilles jo banalt, man skal liksom ha det til at anmeldelsen handler om at Christine Marie Jentoft prøver å tvinge Christina Ellingsen til noe som helst, når det i realiteten dreier seg om at Christina Ellingsen aktivt har oppsøkt Christine Marie Jentoft med hets og trakassering over lang tid.
Ikke bare lyver Christina Ellingsen om hva hun er anmeldt for, hun kringkaster vrangforestillingen av saken verden over, slik at alle som er indignert over denne konstruerte problematikken kan ta det utover Christine Marie Jentoft.

Når du skriver "aktivt oppsøker", sikter du da til twitter? For meg er det en veldig stor forskjell på å trolle noen i sosial media og det å følge etter folk i det virkelige liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 4.8.2022 den 17.34):

Jeg hadde vel trodd du av alle hadde satt deg inn i saken du vidreformidler.
Her kan du lese Christine Marie Jentofts beskrivelse av saken.

Og du bare tar for gitt at fremstillingen "hennes" er fasiten på dette?

FRI er en organisasjon som sprer sin ideologi ganske ukritisk til barn i barneskolen forøvrig. Forsøker å gjøre dem kjønnsforvirret og kommer med "informasjonshefter" der rimelig drøye påstander serveres som fakta for ungene. Noe man burde satt ned foten mot umiddelbart, men jeg antar at utdanningsinstitusjoner og lærerne er redde for å få stempel som "transfobiske". 

Organisasjonen FRI har ihvertfall NULL troverdighet i dette. Og det er vel dem "hun" skriver for?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, DukeNukem3d said:

Når du skriver "aktivt oppsøker", sikter du da til twitter? For meg er det en veldig stor forskjell på å trolle noen i sosial media og det å følge etter folk i det virkelige liv. 

Det virker som det foregår over flere sosiale plattformer, samt at det er plassert ut anti-trans klistremerker utenfor bostedet hennes.
Man kan godt mene det er bagatellmessig, men man skal heller ikke undervurdere hvor belastende gjentagende hets kan være, uavhengig hvor den foregår.

16 minutes ago, DukeNukem3d said:

Og du bare tar for gitt at fremstillingen "hennes" er fasiten på dette?

Nei?
Men etter å ha hørt begge sider av saken, synes jeg hennes versjon virker langt mer plausibel, ikke fordi jeg trenger at det skal være slik, men fordi utsagnene som kastes mot Christine Marie Jentofts tilsynelatende drives av et helt sjukt behov for å deligitmere hennes kjønnsutrykk, og går langt forbi feilkjønning slik Christina Ellingsen fremstiller det.
Altså at når den ene beviselig lyver, fremstår deres versjon mindre troverdig.

Quote

Organisasjonen FRI har ihvertfall NULL troverdighet i dette. Og det er vel dem "hun" skriver for?

Hun skriver vel for seg selv, og blir oppsøkt som privatperson.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Det virker som det foregår over flere sosiale plattformer, samt at det er plassert ut anti-trans klistremerker utenfor bostedet hennes.
Man kan godt mene det er bagatellmessig, men man skal heller ikke undervurdere hvor belastende gjentagende hets kan være, uavhengig hvor den foregår.

Okey, så denne "forfølgelsen" begrenser seg altså til noen hissige meningsutvekslinger i sosiale medier. For meg ser de akkurat like dårlige ut begge to, men hvis det likevel er noe i det så skal det selvsagt EKSTREMT mye til for å bli dømt pga krangel i kommentarfelt o.l. Det forstår du vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/4/2022 at 8:02 PM, Atib Azzad said:

At Christina Ellingsen aktivt oppsøker Christine Marie Jentoft med sine påstander.
At Christina Ellingsen aktivt oppsøker Christine Marie Jentoft for å fortelle henne at hun ikke respekterer hennes kjønnsidentitet.
At Christina Ellingsen aktivt oppsøker Christine Marie Jentoft for å fortelle henne at hun ikke synes hun er egnet til å ha barn.
At Christina Ellingsen aktivt oppsøker Christine Marie Jentoft for å kommentere på kroppen hennes etter hun flere ganger er blitt bedt om å stoppe.

Så vidt jeg har fått med meg er vel de anmeldte tweetene postet offentlig og ikke via PM e.l.
At man tagger eller snakker om en person i en twittertråd er ikke helt det samme som å "aktivt oppsøke" noen.

Ser man på en av twitter-trådene så er det faktisk Jentoft selv som har oppsøkt tråden og begynt å svare Ellingsen.
Dette er den tråden der Ellingsen bl.a.sa at Jentoft hadde sædceller, noe som Jentoft oppfattet som "ekkelt".

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 5.8.2022 den 18.07):

Hun skriver vel for seg selv, og blir oppsøkt som privatperson.

Jentoft har en offisiell rolle gjennom sekretariatet i Foreningen Fri, har beskrevet seg selv for å være i krig i Blikk, og har deltatt i debatter på blant annet nrk og bidratt i dokumentarer på riksdekkende TV. Han har selv valgt, eller i det minste gjort stegene som skal til, for å kunne bli betegnet som en offentlig person, blant annet ved frivillig selv å stikke fram hodet. Det gjør at han ikke uten videre kan påberope seg samme beskyttelse mot offentlig oppmerksomhet som andre, med andre ord må Jentoft finne seg i noe mer enn mannen i gata.

Angående twitter-meldingene, må de ses i kontekst av å være en debatt/diskusjon mellom Jentoft og Ellingsen, kanskje til og med en forlengelse av debatten fra NRK om transpersoner. Jentoft kunne når som helst latt være å svare, men velger selv å forlenge diskusjonen. Enkelte av ytringene fra Ellingsen er av generell karakter eller opp for tolkning, og omtaler heller ikke Jentoft personlig. Om de øvrige er over grensen i forhold til skikk og bruk, kan man diskutere, men det er problematisk om de skulle være straffbare, i lys av ytringsfriheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 4.8.2022 den 21.14):

Sistnevnte er vel teknisk sett kanskje mer korrekt, men det er førstnevnte som er i bruk.

Hvis vi tar for gitt at ord er makt, kan grunnen til at begrepet «feilkjønning» har blitt utbredt være at noen ønsker å ha definisjonsmakten: 1) jeg har rett og dere tar feil, 2) kjønnsidentitet == kjønn?

På samme måte som «monstermaster» og «bestemor på anbud» var fengende termer utformet av noen som ønsket å styre den politiske utviklingen, så kan man tenke seg at «feilkjønning» også har blitt etablert av noen som har veldig tydelige politiske mål?

Jeg kritiserer ikke deg for å bruke en etablert term, men inviterer til refleksjon over hva termen innebærer.

 

Det finnes antagelig mange gråtoner her i debatten, men vi snakker vel her oftest om noen som er født med ett klart (biologisk) kjønn, som har en kjønnsidentitet som samsvarer med det annet kjønn, som evt bruker klær, sminke, medisin eller kirurgi med det som mål å få en fysisk framtoning/funksjon som er nærmere opp mot den kjønnsidentiteten man føler, og andre personer som bevisst tiltaler deg med det kjønnet du er født som, heller enn det kjønnet du identifiserer deg med (kjønnsidentitet), i strid med dine ønsker.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (36 minutter siden):

Hva er anti-choiser? Aldri hørt om før

Det er vel en haug begreper som beskriver det å være 1)for en restriktiv, eller 2)for en liberal abort-lovgivning. Ved å leke med «pro» og «anti» og «choice» og «life» kan man prøve å framstille seg selv som noe positivt og de andre som noe negativt.

»Monstermaster» er noe negativt. «Energiforsyningssikkerhet» er noe positivt. Lag en god spin, det er greia.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...