Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (På 5.8.2022 den 18.07):

det er plassert ut anti-trans klistremerker utenfor bostedet hennes.

Det er ikke ikke greit.

Sitat

Man kan godt mene det er bagatellmessig, men man skal heller ikke undervurdere hvor belastende gjentagende hets kan være, uavhengig hvor den foregår.

Hvis du blir kalt «dust» 1000 ganger, er det da en sak for ordensmakten? Finnes det en nedre grense for hvor liten krenkelse som burde være straffbar hvis den bare er repetert ofte nok?

Carl I Hagen har måttet tåle verbale karakteristikker i 30 år. Han har oppsøkt kontrovers og fått den. Hvor mange ganger burde han tåle å kalles rasist før neste-mann som gjør det må tåle straff?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 time siden):

Det er ikke ikke greit.

Hvis du blir kalt «dust» 1000 ganger, er det da en sak for ordensmakten? Finnes det en nedre grense for hvor liten krenkelse som burde være straffbar hvis den bare er repetert ofte nok?

Carl I Hagen har måttet tåle verbale karakteristikker i 30 år. Han har oppsøkt kontrovers og fått den. Hvor mange ganger burde han tåle å kalles rasist før neste-mann som gjør det må tåle straff?

-k

Fører det til at folk som ser ut som Hagen erfarer utbredt diskriminering og vold?  
 

Jeg ser en stor forskjell mellom kritikk på meninger/oppførsel og legitime identitet

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
53 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg ser en stor forskjell mellom kritikk på meninger/oppførsel og legitime identitet

Burde ikke menn som mener at de er kvinner tåle og høre andres ærlige oppfatninger, tanker og følelser rundt det? Jeg er enig i at man ikke trenger å stå og skrike det utenfor soveromsvinduet deres om natta, men også menn som mener at de er kvinner, og kvinner som mener at de er menn, må tåle og stå i andres synspunkter, der disse faller seg naturlig å tilkjennegi.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det viktigere å kjempe for retten til å si at transkvinner er menn og transmenn er kvinner, enn å kjempe for transmenneskers rett til å ikke bli utstøtt fra samfunnet, utsatt for hat og mobbing, utsatt for vold, eller drept?

Hvorfor denne fanatiske besettelsen av retten til å si at transmennesker er deres biologiske fødselskjønn, når man vet at denne besettelsen er med på å tiltrekke det verste menneskeheten har å by på i form av diktatorer, tyranner, patriarker, teokrater og generellt morderiske gærninger?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (18 minutter siden):

Burde ikke menn som mener at de er kvinner tåle og høre andres ærlige oppfatninger, tanker og følelser rundt det? Jeg er enig i at man ikke trenger å stå og skrike det utenfor soveromsvinduet deres om natta, men også menn som mener at de er kvinner, og kvinner som mener at de er menn, må tåle og stå i andres synspunkter, der disse faller seg naturlig å tilkjennegi.

Burde svarte tåle rasisters ærlige oppfatninger, tanker og oppfatninger rundt deres rase?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, jjkoggan said:

Burde svarte tåle rasisters ærlige oppfatninger, tanker og oppfatninger rundt deres rase?

Rasister har en ensidig negativ mening om personer av en annen hudfarge. Det er problematisk. 
Realister som mener at en mann som tror han er en kvinne er en mann har ikke en negativ mening om dem. 
De har et syn på ham som er vitenskapelig korrekt og er verken negativt eller positivt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Rasister har en ensidig negativ mening om personer av en annen hudfarge. Det er problematisk. 
Realister som mener at en mann som tror han er en kvinne er en mann har ikke en negativ mening om dem. 
De har et syn på ham som er vitenskapelig korrekt og er verken negativt eller positivt. 

Mange rasister bare mener at rasene har forskjellige egenskaper (både positive og negative) inkludert hvite, ikke at noe raser er overlegne andre. Dette nøytral mening bidrar til rasediskriminering og vold 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Du tar bare feil.
Rasist har vært klart definert i lange tider. Diskriminering er ikke likt et rasistisk tankesett. 

En tankesett som promoterer rasediskriminering er rasisme.  Uansett hvordan du definerer rasisme bidrar disse  disse nøytrale meninger til rasediskriminering og vold, ganske lik  nøytrale meninger om transpersoner 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man trenger heller ikke å være en hardbarka rasist som eksplisitt hater andre etnisiteter for å uføre en rasistisk handling eller ytring. Eller anledningsvis skli inn på et tankesett som forer dagens Trumpisme/Putinisme/diktatorisme. Noen ganger holder det å si "kan bli litt vel mye transpersoner i media nå", og man har gitt noen smuler til maskinen. Og når flere personer sier det offentlig i f.eks sosial media, har man gitt maskinen et solid måltid. Selve setningen i seg selv er ikke så veldig farlig tatt ut av kontekst. Men tar man med konteksten i form av tiden og verdenssituasjonen vi lever i, så får den setningen en nogenlunde annerledes betydning.

Problemstillingen er da hvordan man har en diskusjon om f.eks transpersoner uten å skli inn i det tankesettet.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette høres for meg ut som en slippery slope fallacy. Det blir veldig vanskelig å ha en diskusjon eller mening om noe som helst, om alt man sier skal polariseres og tydes i verste mening.

Det er for meg som er en litt eldre sosialliberaler (født 1980) veldig merkelig at det er venstresiden i vestlig og norsk politikk som stadig overtar posisjonene de langt til høyre for meg pleide å ha - med autokratiske tendenser som økt sensur, generalisering over grupper, kollektivisering av skyld osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Burde svarte tåle rasisters ærlige oppfatninger, tanker og oppfatninger rundt deres rase?

Svarte som mener de er hvite bør vel tåle å høre at de faktisk er svarte. Det gjelder meg også. Om jeg mener jeg er svart så bør folk ha lov til å fortelle meg at jeg er hvit. Folk bør ihvertfall ikke være tvunget til å kalle meg svart, ellers er det hatkriminalitet, bot og fengsel.

Hovedproblemet mitt er egentlig først når menn som føler seg som kvinner kan delta i idrett for kvinner og ha enorme fordeler der. Eller hvis en kvinne som føler seg som en mann møter opp i garderoben i svømmehallen min så synes jeg det er problematisk også. Hva folk føler seg som bryr jeg meg egentlig ikke om, men folk har heller ikke noen rett til sine egne fakta.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (14 minutter siden):

Dette høres for meg ut som en slippery slope fallacy. Det blir veldig vanskelig å ha en diskusjon eller mening om noe som helst, om alt man sier skal polariseres og tydes i verste mening.

 

Det var vanskeligere å demonisere hverandre når du ble truffet oftere av folk ulik deg

Sitat

Det er for meg som er en litt eldre sosialliberaler (født 1980) veldig merkelig at det er venstresiden i vestlig og norsk politikk som stadig overtar posisjonene de langt til høyre for meg pleide å ha - med autokratiske tendenser som økt sensur, generalisering over grupper, kollektivisering av skyld osv.

Mange trodde urettferdig diskriminering ville forsvinne når det ble ulovligjort og eksplisitt diskriminering ble tabu.  Idag vet vi at det hjalp men ikke løste problemet 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (20 timer siden):

Faller folk fremdeles for Matt Walsh og den gjengen der enda? Mannen er forøvrig anti-choiser, det alene er en automatisk dealbreaker for meg.

Fascister som Matt Walsh er i ferd med å bli stuereine hos mange mennesker, og deles i fullt alvor her på forumet. Det er ikke akkurat en koselig utvikling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (33 minutter siden):

Svarte som mener de er hvite bør vel tåle å høre at de faktisk er svarte. Det gjelder meg også. Om jeg mener jeg er svart så bør folk ha lov til å fortelle meg at jeg er hvit. Folk bør ihvertfall ikke være tvunget til å kalle meg svart, ellers er det hatkriminalitet, bot og fengsel.

 

Erfarer du diskriminering og vold fordi du føler deg svarte?  Trenger du tiltak for å beskytte deg fra denne diskriminering og volden du erfarer

Sitat

Hovedproblemet mitt er egentlig først når menn som føler seg som kvinner kan delta i idrett for kvinner og ha enorme fordeler der. Eller hvis en kvinne som føler seg som en mann møter opp i garderoben i svømmehallen min så synes jeg det er problematisk også. Hva folk føler seg som bryr jeg meg egentlig ikke om, men folk har heller ikke noen rett til sine egne fakta.

Deltagelse i sport er jeg imot også.  Jeg tror ikke de fleste transpersoner benekter deres biologi, men kanskje ser på det som folk som har gjort noe galt når de var unge og ikke vil bli kjent som «tyven» eller noe sånt idag fordi de har forandret seg, selv om det er 100% sannt at de hadde engasjert i tyveri tidligere.  Fortsetter folk å kalle vedkommende Tyven fordi det er «korrekt» så plager det vedkommende resten av livet sitt 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, jjkoggan said:

Burde svarte tåle rasisters ærlige oppfatninger, tanker og oppfatninger rundt deres rase?

Jeg føler kanskje at det sier mer om deg, hvis du vil sidestille ytringer som "Jeg synes ikke at menn som sier at de er kvinner faktisk er kvinner." med "Jeg synes ikke svarte at mennesker er like mye verdt som hvite mennesker." For de er vilt forskjellige. Folk som insisterer på å vektlegge kjønnsidentitet når de skal fastsette noens kjønn, må simpelthen bare finne seg i at andre kan finne på å vektlegge de samme personenes biologiske kjønn i stedet for. Sånn er det bare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (18 minutter siden):

Jeg føler kanskje at det sier mer om deg, hvis du vil sidestille ytringer som "Jeg synes ikke at menn som sier at de er kvinner faktisk er kvinner." med "Jeg synes ikke svarte at mennesker er like mye verdt som hvite mennesker." For de er vilt forskjellige. Folk som insisterer på å vektlegge kjønnsidentitet når de skal fastsette noens kjønn, må simpelthen bare finne seg i at andre kan finne på å vektlegge de samme personenes biologiske kjønn i stedet for. Sånn er det bare.

Du har ikke kommet med på hvorfor du støtter forbud mot rasistiske ytringer men ikke kjønnsidentitet.  Både bidrar til diskriminering og vold.  Det er ikke slik som hårfarge hvis noens hårfarge ble forandret men du insisterer å kalle vedkommende en blondine når deres biologisk hår er rødt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...