Gå til innhold

Musk vil ha tilbake alle ansatte på kontoret, ellers «kan du late som du jobber et annet sted»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-"gitt dem klar beskjed om at han kom til å gi dem sparken om han så dem gjøre det samme igjen. "

-"Når Musk ikke kjefter på sine ansatte"

'Klar beskjed' ble til kjefting på neste paragraf.

Artikkelens forfatter er på en måte hard med Musk fordi han er hard med sine arbeidere. Å drive firma er ikke en enkel oppgave. Elon Musk har bevist så det holder at han vet hvordan det skal gjøres. Og bare se på alt han har hjulpet menneskeheten med. Hvis vi hadde hatt 50 Elon Musker rundt omkring i verden så hadde en del av oss spilt tennis på romstasjoner rundt Alpha Centauri nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Musk har generelt gjort en god figur når det gjelder PR og å selge selskapene sine, men det som har kommet ut i det siste viser en del andre sider av hvordan det er å jobbe for han og også bli utnyttet av han privat.

En del av dette kan vel være kjøpt og betalte drittpakker gjort av konkurrenter som ikke liker markedsandelen han har.

Uansett kan en vel i stor grad takke Tesla for at bransjen går rette veien.

Det å sammenligne amerikanere og kinesere blir litt spesielt, da dette er to helt forskjellige kulturer.

Mitt inntrykk av Musk har nok endret seg noe uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig miljøvennlig å tvinge folk til  å bruke masse tid på pendle frem og tilbake.

Jeg ser behovet for at de som leder produksjonen og produksjonsarbeidere må være on site. Derimot ser jeg ikke behovet for SW ingeniører, regnskap ol.

Skuffende holdning fra Musk, men nå ser en mer og mer at det gjelder å få in penger i Musk kassen slik at han kan drive sine hobbyprosjekter. Marstur og Twitter.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hmm. Mange som ikke forstår hva som er saken. Har mistanke om at det er fordi de ikke har satt seg inn i hva som er årsaken til at Musk sender ut en slik beskjed.

Tesla/SpaceX forandrer verden, til det bedre. Management må være til stede, for å inspirere.

så enkelt er det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk gjerne vil jobbe hjemmefra.  Men da kan man jo like gjerne ansette folk fra billigere land? Jeg er redd denne hjemmekontor-epidemien vil føre til at man vil se langt mer outsourcing på sikt. Det vil trolig gå gradvis over i at man sitter hjemme og samarbeider med folk fra stadig større avstander fra bedriftens hjemsted.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, coret3x said:

Jeg forstår at folk gjerne vil jobbe hjemmefra.  Men da kan man jo like gjerne ansette folk fra billigere land? Jeg er redd denne hjemmekontor-epidemien vil føre til at man vil se langt mer outsourcing på sikt. Det vil trolig gå gradvis over i at man sitter hjemme og samarbeider med folk fra stadig større avstander fra bedriftens hjemsted.

Spørsmålet blir hvorfor de skal betale 100k-150k $ i året for en i USA dersom de kan få det samme for 20-30k$ per år i India.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Egil Hjelmeland said:

Nei, det hadde vi ikke. Du har mye å lære om avstander i verdensrommet.

Jeg vet det er heee%##%es langt ja. Det var primært ment som en liten spøk. Nå tror ikke jeg på warp speed med det første, men det er nok bare pågrunn av mitt snevre kunnskapsnivå basert på teknologi og vitenskap fra 2022 og tilbake. Så hvem vet hvilken teknologi vi hadde hatt med 50 Elon Musker. Jeg vet at vi ikke hadde hatt det nivået av romteknologi som vi har nå hvis det hadde vært en mindre Elon Musk.

8 minutes ago, Egil Hjelmeland said:

Uansett har vi ikke noe der å gjøre.

AHA!... Så DU har allerede vært der!!  Komme her å få oss til å tro at det er umulig og greier! Ser nok hva du prøver på!

Lenke til kommentar
1 hour ago, roveras said:

Hmm. Mange som ikke forstår hva som er saken. Har mistanke om at det er fordi de ikke har satt seg inn i hva som er årsaken til at Musk sender ut en slik beskjed.

Tesla/SpaceX forandrer verden, til det bedre. Management må være til stede, for å inspirere.

så enkelt er det.

Tror det har heller med at amerikanske selskaper typisk har en mye mer tyngre hierarki enn hva norske har. Dette er jo hva som fører til at amerikanske selskaper må bruke mye mer penger på managers som tar avgjørelser som vanlige arbeidere har tillit og ansvar til å ta i Norge. Det at vanlige arbeidere kan bli vist tillit og gjøre arbeidet sitt uten å bli mikromanaged av managere, utfordrer jo hvordan amerikanske selskaper er strukturert, det kan man jo ikke ha noe av. Musk sin uttalelse er bare en symptom på hvordan de (les amerikanere) tenker at man skal strukturere selskapshierarkiet.

  

57 minutes ago, kremt said:

Spørsmålet blir hvorfor de skal betale 100k-150k $ i året for en i USA dersom de kan få det samme for 20-30k$ per år i India.

Fordi kostnaden av kommunikasjonsfeil, pga kulturelle forskjeller, manglende tilstedeværelse, eller dårlig kommunikasjon med kunden, i store prosjekter er vanvittig mye dyrere. Er ikke uten grunn til at trenden går motsatt vei av outsourcing i USA for tida, etter en lang periode med heftig outsourcing av IT.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg forsvarer noen, men mange her kan ikke ha helt oversikt over hvordan arbeidsmarked og arbeidsmiljø typisk er i USA.

Når det gjelder hjemmekontor, ja, det har i utgangspunktet ikke betydning for mange hvor de jobber, men det er vel også åpenbart at det krever en viss arbeidsmoral og struktur, og at enkelte garantert er på gjemmekontor.

Og, i enkelte posisjoner er resultatene man oppnår bedre ved fysisk interaksjon. Desuten er det mange selskap, også i Norge, som krever det samme. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Spørsmålet blir hvorfor de skal betale 100k-150k $ i året for en i USA dersom de kan få det samme for 20-30k$ per år i India.

Hvis du jobber med noe som kan gjøres med hjemmekontor så kan det som regel også gjøres i et annet land. Evt så kan hele prosjektet eller firmaet byttes ut med et som jobbet et annet sted. Så hvorfor flyttes ikke alle sånne jobber ut av høykostland? Kanskje fordi en fungerende organisasjon er mye mer enn antall ansatte med bachelor-grad. Kanskje fordi man er forsiktig og konservativ.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øst-asiatisk arbeids(u)kultur er ganske brutal, og ganske forskjellig fra vestlig arbeidskultur. Mens vi i Norge går hjem innen fem minutter etter endt arbeidstid, er det i Japan forventet at du fortsetter å arbeide til alle de andre kollegaene er ferdige. Og da skal du ikke gå hjem, men være med dem ut på bar. Det er ikke uvanlig å møte opp på jobb kl. 06 og være hjemme kl. 23. Man jobber svært hardt og lenge og det er et strengt regime der man respekterer sjefen og går på etternavn i alle arbeidsrelasjoner. Fagorganisering og arbeidsrettigheter er ikke noe man tør å begynne med, om ikke man ønsker mange fiender.

Så jeg kan skjønne at han får inspirasjon når han reiser til Kina og ser hvordan de jobber der, og når Tesla åpner opp fabrikker i Korea og Japan vil han få enda flere ideer om hvordan ting bør gjøres, men det vil bli et kultursjokk å introdusere samme regime i USA og Tyskland.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hadde vært greit med en artikkel forfatter som visste hva han snakket om... Hvorfor sammenligne med snitt av bakkenette? De som har tilgang til fiber velger det, men mange hundre millioner mennesker har ikke det. Men på opplastingshastighet og svartider er ikke Starlink konkurransedyktige. I Tyskland registrerte Ookla forsinkelser på 47 millisekunder, mens tallet for det bakkebaserte nettet lå på 14 millisekunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...