Jump to content
plankeby

Bilfører ødelagt to liv (drap) pga mobilbruk. Liten konsekvens.

Recommended Posts

On 5/30/2022 at 2:19 PM, Svein M said:

Dette forklarer hvorfor straffen er mer forståelig. Det som har skjedd er et uhell pga av at en har vært uoppmerksom og brukt mobil. Det er ganske så mennesklig å være uoppmerksom så en bør ikke begynne å straffe dette så veldig hardt selv om konsekvensene av uhellet kan være store (merk at der er en stor økonomisk straff). Noe helt annet er det om en gjør det med vilje, i rus eller kjører i ulovlig høy hastighet. En kan heller spørre seg om det er forsvarlig å ha så høy fartsgrense som 100 km/t når en vet at noen sjåfører er dårlige.

Det er kjernen av problemet. Mennesker gjør alt mulig når de sitter i en bil og kjeder seg. Om det er en mobiltlf eller kjefting på unger i baksete så er det umulig å bli kvitt alle distraksjoner. 

Ser at noen ønsker 21 år for slikt som gir ingen mening. Dette er noe hundretusenvis av nordmenn hver eneste dag gjør og dessverre går det galt noen veldig få ganger. Det er heller ikke notoriske kriminelle bak dette og de er selvsagt sterkt preget av ulykken selv. Skal det ha konsekvenser, absolutt, men ikke livsødeleggende straff. Hundretusenvis av nordmenn går ikke rundt å prøver å drepe noen hver eneste dag for å sammenligne med overlagt drap.

 

Man kan ikke sette fartsgrense for ubrukelige sjåfører. Da får man heller ta lappen fra dem. Klarer man ikke å kjøre i 110 på en trygg måte får man heller levere inn lappen.

Edited by scuderia
  • Like 1

Share this post


Link to post
scuderia skrev (57 minutter siden):

Bilprodusentenes jag etter "rene" interiør er ikke alltid bra. Er en grunn til at det fortsatt er masse fysiske knapper selv på helt moderne fly. Men er ikke stemmestyring nå på full vei inn for slike enkle operasjoner? 

Dette med stemmestyring liker jeg veldig godt. Men du må venne deg til det. Og for enkelte fungerer det bare ikke pga dialekt. Kjæresten min får de aldri til å fungere. Hverken Google, Siri, Huyndai eller Volvo. Komisk egentlig.

Share this post


Link to post

Hva skulle poenget være med å straffe hardere enn seks måneder i fengsel, rent bortsett fra "hevn"?

Dersom straffen hadde vært 6 år, ville det ikke endret handlingene til en eneste sjåfør. Det er INGEN som tenker at det er verdt risikoen å tekste/drepe siden det kun er seks måneder i fengsel. 

Dersom man vil ha dette vekk, så må straffen for teksting/fikling økes kraftig, og sannsynligheten for å bli tatt økes.

Share this post


Link to post
scuderia skrev (23 timer siden):

Bilprodusentenes jag etter "rene" interiør er ikke alltid bra. Er en grunn til at det fortsatt er masse fysiske knapper selv på helt moderne fly. Men er ikke stemmestyring nå på full vei inn for slike enkle operasjoner? 

Stemmestyring på varme i bil, klima osv har man hatt i 10-15 år nå. Selv på standard bilmodeller. Men stemmestyring har aldri tatt så av, som noen så for seg.

Dersom menyer for basis justering av varme i bil ligger bak mange menyer, da kanskje noen bruker stemmestyring. 

Om kyniske jævler (folk som aktivt velger å ikke følge med i trafikken) skader seg selv i trafikken, med å kjøre i en lastebil bakfra eller ut av veien, er greit nok. Men når man aktivt velger å kunne drepe andre, med grov uaktsomhet.... 

Kan virke som at selvsentrerte egoister øker noe i trafikken. 

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (På 7.6.2022 den 10.34):

Hva skulle poenget være med å straffe hardere enn seks måneder i fengsel, rent bortsett fra "hevn"?

Dersom straffen hadde vært 6 år, ville det ikke endret handlingene til en eneste sjåfør. Det er INGEN som tenker at det er verdt risikoen å tekste/drepe siden det kun er seks måneder i fengsel. 

Dersom man vil ha dette vekk, så må straffen for teksting/fikling økes kraftig, og sannsynligheten for å bli tatt økes.

Fordi "hevn" som du kaller det har en viss effekt i seg selv. Dersom man kan drepe og skade andre uten noen straff, vil nok en viss endel av befolkningen utøve mer vold. Frykten for straff holder nok noen tilbake med å ikke påføre andre grov skade.

I saken her tenker jeg at 6 måneder, for ett drap og lemlestelse av en annen, gir feil signal til de dom utviser total ignoranse for andres liv og helse som sjåfør, med å være grovt uaktsom og ikke følge grunnleggende krav om å følge med. 

Edited by plankeby
Ser det ble to poster fra meg etterhverandre...

Share this post


Link to post
1 hour ago, plankeby said:

Fordi "hevn" som du kaller det har en viss effekt i seg selv. Dersom man kan drepe og skade andre uten noen straff, vil nok en viss endel av befolkningen utøve mer vold. Frykten for straff holder nok noen tilbake med å ikke påføre andre grov skade.

 

Seks måneder i fengsel for uaktsomt drap er ikke "uten noen straff". Seks måneder i fengsel utgjør en stor endring i en persons liv.

Det er absolutt ingen som tenker at det "kun" kan føre til seks måneder i fengsel, så da kan jeg like godt tekste. Om man staffes med seks måneder i fengsel, eller seks år i fengsel, vil ikke utgjøre noen forskjell. Akkurat like mange vil tekste.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dette er slik også med fart, noen blir tatt og får bot, og det skjer også mange alvorlige ulykker p.g.a. høy fart. Likevel ser en at det stadig er noen som kjører langt over fartsgrensen.

Share this post


Link to post
34 minutes ago, Svein M said:

Dette er slik også med fart, noen blir tatt og får bot, og det skjer også mange alvorlige ulykker p.g.a. høy fart. Likevel ser en at det stadig er noen som kjører langt over fartsgrensen.

Ja, det å være involvert i en kollisjon i 100km/t er mer avskrekkende enn straffen for å forårsake ulykken/konsekvensene av ulykken. Det gjør dog ikke at folk lar vær å fikle med telefonene/ kjøre for fort. 

Jeg kjører ofte over fartsgrensen, men aldri så langt over at sertifikatet kan ryke. Det forteller meg at jeg ikke føler at straffen og sannsynligheten for å bli tatt utgjør et problem. Jeg tror dog jeg ville vært langt mer forsiktig om jeg hadde prikker på sertifikatet. 

 

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Ja, det å være involvert i en kollisjon i 100km/t er mer avskrekkende enn straffen for å forårsake ulykken/konsekvensene av ulykken. Det gjør dog ikke at folk lar vær å fikle med telefonene/ kjøre for fort. 

Jeg kjører ofte over fartsgrensen, men aldri så langt over at sertifikatet kan ryke. Det forteller meg at jeg ikke føler at straffen og sannsynligheten for å bli tatt utgjør et problem. Jeg tror dog jeg ville vært langt mer forsiktig om jeg hadde prikker på sertifikatet. 

 

Interessant vinkling. Spørsmålet er jo i det hele tatt om det med grovt overlegg å aktivt  forvolde en annens død, kun skal være strengt når det er aktivt planlagt handling. Altså aktivt planlagt forsett om å drepe. Slik man hadde på E6 ved Sarpsborg i 2021 eller 2021, der en aktivt ville ta livet av en annen fører, ved å kjøre i ham.

Samtidig kan det muligens sidestilles noe med å drepe noen i affekt, uten at det var en planlagt handling om å skade/drepe.

Så kommer jo begreper som er mer diffuse om samfunnets oppfatning av rettsforståelse med mer. Skille på å drepe med grov uoppmerksomhet og ignoranse med bil vs annen gjenstand. Å forvolde annens død grunnet grov ignoranse av sikkerhet. I dette tilfellet med et totalt overraskende moment uten noen mulighet til at avdøde kunne avverge situasjonen.

Jeg drodler nok litt langt av sted nå. Tema straff og sanksjon er interessant. Selvsagt er 6 måneders fengsel en merkbar konsekvens. Samtidig svært lite sammenlignet med andre måter å ta et annet menneske sitt liv.

Tema anger og lærdom etter hendelse er mer sammensatt tema, og noe oppkonstruert via forsvarsadvokater.

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
plankeby skrev (På 7.6.2022 den 12.30):

Stemmestyring på varme i bil, klima osv har man hatt i 10-15 år nå. Selv på standard bilmodeller. Men stemmestyring har aldri tatt så av, som noen så for seg.

Det er mange ting som er utfordrande med stemmestyring. Fyrst og fremst er det fyrst no dei siste åra at stemmestyring på norsk har fungert relativt greitt. Deretter er det ei utfordring at ulike bilar har ulike kommandoar for å gjere ulike ting gjennom stemmestyring. Så ein må kjenne systemet i sin bil ganske godt før det er effektivt med stemmestyring. Ofte må ein også holde inne ein knapp eller hente opp rett meny før ein kan bruke stemmekommandoar.
I tillegg så kjem ein ikkje utenom at det å snakke til bilen er litt meir tungvindt og tidkrevande enn å trykke eller skru på ein knapp.

 

Eg tenker nok at det største problemet er at myndigheitene har sovet i timen og ikkje oppdatert regelverk og godkjenningsrutiner på ein slik måte at bilindustrien i større grad må ta ansvar for korleis bilane blir designa.
Ein ting er at mange bilprodusentar i dag har mange funksjonar på touchskjerm som på mange måtar innfører dei same risikoane som anna mobilbruk, men det som eg synes er spesielt slapt av myndigheitene er at det ikkje er regulert kva funksjonar som kan være betjent via touchskjerm. Enkelte funksjonar burde det nok være krav om at det enten skal være mulig å betjene via fysiske knappar, eller at det er krav om at bilen må være parkert for å betjene dei funksjonane.
Klimakontroll kan f.eks. være ein av dei funksjonane som ein ikkje burde få betjene under køyring utan fysisk knapp sidan dette ikkje er kritisk for køyringa, men funksjonar som duggfjerning/varmluft må være lett tilgjengeleg under køyring.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...