Jump to content
Redaksjonen.

Bilgiganten Japan lager nesten ikke elbiler – risikerer å miste 1,5 millioner arbeids­plasser

Recommended Posts

Reagerer på det det refereres til EV-salgstall fra Q3 2021..

Elbilverden går veldig fort om dagen , og det hadde vel vært mer aktuelt med tall som da ikke er over 6mnd gamle, i en så tidsaktuell sak som EV er..

Nye EV-salgstall (Q1-2022) for verden er tilgjengelig på internett.

Q1-Q3 2021 - ca 2.9mill EV

Q1 2022 - ca 1.44mill EV..

(Stor økning i EV nå, i forhold til 'gamle' tall fra 2021...)

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 4

Share this post


Link to post

Japan har en ganske skitten strømmiks, som ble ennå skitnere når de kuttet ut kjernekraft etter Fukushima-ulykka. De burde se på primærenergi-regnskapet når de konverterer fra fossilt til elbiler. Siden hele energikjeden fram til elbilene er mer effektivt enn kjeden for fossilbilismen så vil behovet for import av fossilt drivstoff synke når de bruker drivstoffet i kraftverk for så å drive elbiler, i stedet for å fylle direkte på fossilbilene. Biler omdanner mye av energien til unyttig overskuddsvarme som fyrer rett for kråka. Ved bruk av elbil kan varmen fra kraftverkene komme til nytte som fjernvarme, som igjen eliminerer andre fossile oppvarmingskilder. Vinn-vinn.

Elektrisitetsmiks:

electricity-prod-source-stacked.thumb.png.81c084eb0354b070701392edeea1d400.png

 

Total energimiks:

energy-consumption-by-source-and-region.thumb.png.ba513cde90603599c499f35f4512bfd7.png

 

Edited by Simen1
Litt uheldig at farkekoden er ulik, så vær obs.
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post

Dagens Toyoda familie dynasti leder er en snodig kar. På den ene siden er Toyota blant de fremste i utvikling av faststoffbatterier. På den andre siden er han usedvanlig sen med å produsere elbiler. I fjor skrev han brev til Biden og anmodet om at dynamikken i elbil skiftet i USA ikke burde gå så fort. Han har også åpenlyst gått ut og skrevet direkte faglig tøv om elbiler. 
I Europa ble uansett konsekvensen at innføringen av Euro 6d 1 Jan. 2020 førte til at Toyota stanset salget av dieselbiler allerede i 2019. De hadde ikke råd til å betale utslippsbøtene i EU. 

  • Like 8
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Viggo Stenbekk skrev (35 minutter siden):

Dagens Toyoda familie dynasti leder er en snodig kar. På den ene siden er Toyota blant de fremste i utvikling av faststoffbatterier. På den andre siden er han usedvanlig sen med å produsere elbiler. I fjor skrev han brev til Biden og anmodet om at dynamikken i elbil skiftet i USA ikke burde gå så fort. Han har også åpenlyst gått ut og skrevet direkte faglig tøv om elbiler. 
I Europa ble uansett konsekvensen at innføringen av Euro 6d 1 Jan. 2020 førte til at Toyota stanset salget av dieselbiler allerede i 2019. De hadde ikke råd til å betale utslippsbøtene i EU. 

Ja, det er håpløst i toppen hos toyota. De bruker hundrevis av millioner på advokater og lobbyister for å øke utslippsgrensene fra biler. I USA samarbeidrt toyota med Trump om å saksøke stater som innførte strengere utslippskrav.

I Japan produserer de tilogmed store mengder skolemateriell der de lærer barn at familien deres kommer til å miste jobben dersom folk velger elbil...

https://electrek.co/2021/11/11/how-toyota-sneakily-spreads-anti-ev-propaganda-in-japan/

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Vi har for lengst sluttet å produsere kjøleskap i Norge,  og om Japan slutter å produsere biler så er det vel en helt naturlig  utvikling?  Men ærlig talt, Japan kunne satse på solenergi og bruke  bilbatterikapasitet til å lagre energi. Merkelig at et land som ikke produserer gass/olje/kull,  satser på fossil energi!

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Toyota klarer seg nok. Men det er noe tafatt over det selskapet. Over 20 år etter at de kom med Prius, så kommer de med en bil med et navn som minner om en oppfølger av Citroen BX, og  med en spec. som ville vært bra for 4 år siden. Mens de ser ut til å tro at de har laget noe revolusjonerende:

Quote

Toyota bZ4X kombinerer det slanke og avanserte utseendet til et elektrisk kjøretøy med det selvsikre SUV-designet. Resultatet er et innovativt elektrisk kjøretøy som presterer på alle veier og snur hoder på veien.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Bytt ut Japan med Tyskland. Hadde vi ikke samme argumentene og en tilsvarende diskusjon for noen år siden der? Så våknet VW-konsernet og resten fulgte delvis etter. Men antallet ansatte i bilindustrien vil dessverre gå ned overalt, på samme måten som det gjorde med antallet hovslagere og kusker da bilen kom i sin tid. Et lands suksess kan måles ut fra endringsviljen i befolkningen og myndighetenes evne og vilje til å bidra til endring og omstilling.

  • Like 6

Share this post


Link to post
OPV skrev (17 minutter siden):

Men antallet ansatte i bilindustrien vil dessverre gå ned overalt

Ikke nødvendigvis en dum ting. Det kan frigi kapasitet og hjernekraft til andre industrier. Etter oljekrakket i 2014 har det kommet mange nye bedrifter og kloke idéer i Norge. 

 

OPV skrev (20 minutter siden):

Et lands suksess kan måles ut fra endringsviljen i befolkningen og myndighetenes evne og vilje til å bidra til endring og omstilling.

Det synes jeg blir veldig merkelig. 

 

Til artikkelen, hva skal egentlig være Toyota sin identitet når de ikke kan markedsføre seg som pålitelige? Det har vell vært det eneste salgsaegumentet deres i lang tid. 

Share this post


Link to post
OPV skrev (38 minutter siden):

Bytt ut Japan med Tyskland. Hadde vi ikke samme argumentene og en tilsvarende diskusjon for noen år siden der? Så våknet VW-konsernet og resten fulgte delvis etter. Men antallet ansatte i bilindustrien vil dessverre gå ned overalt, på samme måten som det gjorde med antallet hovslagere og kusker da bilen kom i sin tid. Et lands suksess kan måles ut fra endringsviljen i befolkningen og myndighetenes evne og vilje til å bidra til endring og omstilling.

Financial Times: Volkswagen-konsernets 2022-elbilproduksjon er nå utsolgt og allerede kø for 2023.

I tillegg til Volkswagen rammer situasjonen også Audi, Porsche, Seat og Skoda.

  • Like 2

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Jarmo said:

Financial Times: Volkswagen-konsernets 2022-elbilproduksjon er nå utsolgt og allerede kø for 2023.

I tillegg til Volkswagen rammer situasjonen også Audi, Porsche, Seat og Skoda.

Det er ikke etterspørsel som er problemet, det er selskapene og deres grådighet som er det. Nå er de så klart påvirket av nåværende geopolitiske hendelser, men trenden om at folk ønsker elbil startet før disse.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
The Very End skrev (13 minutter siden):

Det er ikke etterspørsel som er problemet, det er selskapene og deres grådighet som er det. Nå er de så klart påvirket av nåværende geopolitiske hendelser, men trenden om at folk ønsker elbil startet før disse.

Hovedproblem er mangel på komponenter.  Blir vel gjeldene world wide etterhvert..

Share this post


Link to post

Rørende at denne klimagruppen er så bekymret for japanske arbeidsplasser, men det kan jo være japanerne har skjønt noe. Japans innenlands marked ikke som norge et skakkjørt avgiftssystem som kan vendes til å bli et massivt subisdierings-verktøy. Det er billig å handle en ny konvensjonell bil i japan, en elbil blir alltid dyrere. Japan har heller ikke en 100% fornybar strømmiks som norge, så et massivt skifte til elbil ville ikke redusert deres utslipp fra privatbilisme.

Det er svært få land om noen som vil få en like rask innfasing av elbil som i norge, mange steder (som i japan) vil hybride løsninger være gunstigere.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Toyota har solgt nærmere 20 millioner elektrifiserte biler. Om man regner med at disse hybridene og ladehybridene har redusert utslippene med en tredjedel så tilsvarer det at de har puttet 7 millioner rene elbiler på veiene, mye mer enn noen annen bilpropdusent. Toyota kan være stolte av det de har gjort for miljøet.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
elysium74 skrev (15 minutter siden):

Rørende at denne klimagruppen er så bekymret for japanske arbeidsplasser, men det kan jo være japanerne har skjønt noe. Japans innenlands marked ikke som norge et skakkjørt avgiftssystem som kan vendes til å bli et massivt subisdierings-verktøy. Det er billig å handle en ny konvensjonell bil i japan, en elbil blir alltid dyrere. Japan har heller ikke en 100% fornybar strømmiks som norge, så et massivt skifte til elbil ville ikke redusert deres utslipp fra privatbilisme.

Det er svært få land om noen som vil få en like rask innfasing av elbil som i norge, mange steder (som i japan) vil hybride løsninger være gunstigere.

Ja, om de vil produsere biler til eget marked så fungerer det kanskje bra. Men de fleste japanske bilprodusenter selger vel flesteparten av sine biler utenlands? Om de da ikke henger med i tiden vil de bli frakjørt og marginalisert i det europeiske, kinesiske og amerikanske markedet. 

Det var sikkert lønnsomt for Nokia å produsere masse knappetelefoner i 2009 også, men det var de som var tidligst ute med det nye som gjorde det stort på sikt. 

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Noen som har et oppdatert tall på hvor mye en gitt mengde elbiler vil "overbelaste" strømnettet med økt forbruk over la oss si en uke?
Tenk et antall ; 100.000 biler. Hvor mye mer belastning gir dette?
Da trenger du ikke å beregne 16A x 230 volt i timen x antall biler bla bla bla, ikke interessant. Jeg ser nemlig at flere mener strømnettet må bygges ut om vi går over til elbildrift, i Norge har vi 4 millioner biler, om alle de gikk over til eldrift, hvor mye overbelastning ville dette gitt på strømnettet?
Tror nemlig at vi ikke trenger å bygge ut noenting om vi går for el-drift i dette landet. Man lader bilene til forskjellige tider, og forskjellig mengde, så jeg tror ikke energinivået endrer seg veldig på toppen av det vi bruker i dag.
Spør for en venn.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Tamtram said:

Noen som har et oppdatert tall på hvor mye en gitt mengde elbiler vil "overbelaste" strømnettet med økt forbruk over la oss si en uke?
Tenk et antall ; 100.000 biler. Hvor mye mer belastning gir dette?
Da trenger du ikke å beregne 16A x 230 volt i timen x antall biler bla bla bla, ikke interessant. Jeg ser nemlig at flere mener strømnettet må bygges ut om vi går over til elbildrift, i Norge har vi 4 millioner biler, om alle de gikk over til eldrift, hvor mye overbelastning ville dette gitt på strømnettet?
Tror nemlig at vi ikke trenger å bygge ut noenting om vi går for el-drift i dette landet. Man lader bilene til forskjellige tider, og forskjellig mengde, så jeg tror ikke energinivået endrer seg veldig på toppen av det vi bruker i dag.
Spør for en venn.

Nyere hus bruker betydelig mindre strøm enn gamle. 80% av varmen i mitt hus gjennvinnes i ventilasjonsanlegget. Før var det åpne ventiler og panelovner folk brukte. Varmepumpe har jo blitt meget populært også.

Det går nok helt fint å flytte forbruket man før hadde inni huset til ut i bilen uten å overbelaste strømnettet. De fleste lader vel også bilen om natten når det er minst belastning.

Edited by Complexity
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Det er vel bare lille Norge som har vært "smart" nok til å subsidiere bilene, eller hva man kaller det. Resten av verden forholder seg til at normalt marked. Mens i Kina bygges det kullkraftvek som aldri før. 

Det var en som sa at hvis japanerne visst hvor dårlig det stor till med rørene våre så ville de aldri handlet med oss, men det var lenge før problenene virkelig begynte å hope seg opp. 

Til sammenligning har Oslos lekkasjer økt nesten tilsvarende Bergens totale lekkasjerate på tolv milliarder liter renset drikkevann. Da blir det nærmest en parodi å snakke om klimaproblemer.

https://vartoslo.no/oslo-reservevannsforsyning/selv-ikke-bergen-kommer-i-naerheten-av-vannsloseriet-som-foregar-i-hovedstaden/376862

Share this post


Link to post
Complexity skrev (2 timer siden):

Nyere hus bruker betydelig mindre strøm enn gamle. 80% av varmen i mitt hus gjennvinnes i ventilasjonsanlegget. Før var det åpne ventiler og panelovner folk brukte. Varmepumpe har jo blitt meget populært også.

Det går nok helt fint å flytte forbruket man før hadde inni huset til ut i bilen uten å overbelaste strømnettet. De fleste lader vel også bilen om natten når det er minst belastning.

Utfordringen for strømnettet vil nok komme på dagtid når man fortrinnsvis benytter hurtigladere. Tenker man Norge så har man vel en indikasjon på tilgjengelig effekt/nettkapasitet ut fra ladeselskapenes søknader om etablering av ladestasjoner. Når det gjelder økning i energibehov er full direkte-elektrifisering (batteribiler) av norsk veitrafikk ingen stor utfordring, i og med at landet i og med at landet flommes over av el-produksjon. Det er nok effektbelastningen og kvaliteten på forsyningen som utfordres, men jeg tror de nye store eksportkablene allerede utfordrer nettet i så stor grad at el-bilenes påvirkning blir i lokalnettene. Noen få hurtigladere kan da skape nok trøbbel for kapasiteten. Har sett tall for opp mot 30% andel av elforbruket for kommuner langs prestisjeprosjektet E39, med elektrifisert bilpark. Det vil jo ha en betydning for kraftprisen i disse kommunene. 

Har sett tall for Sverige og Frankrike hvor effektbehovt antas å øke 10-15%, og energibehovet mindre enn halvparten pga elektrifisering av bilparken. Men i Norge blir det nok mindre.

Edited by NERVI

Share this post


Link to post
Tamtram skrev (3 timer siden):

Noen som har et oppdatert tall på hvor mye en gitt mengde elbiler vil "overbelaste" strømnettet med økt forbruk over la oss si en uke?
Tenk et antall ; 100.000 biler. Hvor mye mer belastning gir dette?
Da trenger du ikke å beregne 16A x 230 volt i timen x antall biler bla bla bla, ikke interessant. Jeg ser nemlig at flere mener strømnettet må bygges ut om vi går over til elbildrift, i Norge har vi 4 millioner biler, om alle de gikk over til eldrift, hvor mye overbelastning ville dette gitt på strømnettet?
Tror nemlig at vi ikke trenger å bygge ut noenting om vi går for el-drift i dette landet. Man lader bilene til forskjellige tider, og forskjellig mengde, så jeg tror ikke energinivået endrer seg veldig på toppen av det vi bruker i dag.
Spør for en venn.

Vi har allerede for lengst passert antallet elbiler som i følge "ekspertene" skulle knekke strømnettet vårt. Jeg tar det med knusende ro. Selv nå, med en halv million elbiler, står elbil-lading for en svært liten del av norske husholdningers strømforbruk.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...