Gå til innhold

Forsvarets veteranbiler må holde ut lenger: Utsetter utskifting av Geländewagen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TorHansen skrev (1 time siden):

Bør ikke slike biler som minimum være pansret?

Med 70hk tror jeg pansring ville ha blitt for tungt for dagens biler. De fleste av disse ble vel kjøpt på 80 tallet om jeg husker rett. Utrolig at de fortsatt går. om 616 maskiner i mange av dem, muligens 617 i noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Med 70hk tror jeg pansring ville ha blitt for tungt for dagens biler. De fleste av disse ble vel kjøpt på 80 tallet om jeg husker rett. Utrolig at de fortsatt går. om 616 maskiner i mange av dem, muligens 617 i noen. 

Jeg tenkte på de nye som Forsvaret planla å kjøpe: «Ifølge RFI-en vurderes det å kjøpe feltvogner i fire forskjellige versjoner. En grunnversjon med kapasitet til 4-5 soldater, som skal komme i både en upansret og pansret multiutgave, en upansret versjon med plass til 8-9 soldater og en upansret fraktutgave med plass til 2-4 soldater.»

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mulig å oppdrive like allsidige biler i 2022. Litt av poenget med bilene er at de er relativt smale og lette, for enkel ferdsel gjennom tett norsk skog på myk grunn. I tillegg til alle andre egenskaper som er nødvendige for ferdsel i terreng selvfølgelig. Tviler på at det er mulig å lage slike biler med dagens sikkerhetskrav til personbiler.

Det hjelper ikke med en Arctic Truck hvis man må kutte trær annenhver meter fordi den er så bred.

Det finnes pansrede versjoner av disse bilene også, men de fikk vi ikke lov til å kjøre ut i felt (tykk skog og skogsveier av typen firehjulingveier) fordi de ville sette seg fast pga vekt. Andre hadde visstnok prøvd det før oss, med variabelt utfall. De er tross alt registrert som lette lastebiler og minibusser avhengig av konfigurasjon, pga vekten. De brukte vi bare på grus og asfalt.

Et relevant spørsmål er om det fremdeles er viktig å kunne ferdes i tykk skog. Hvis ikke det er viktig lenger, så er det flust av alternativer som sikkert er minst like bra i terrengkjøring i åpent terreng. F.eks. innavl-bilene som HV kjøpte. De fikk man vel også kjøpe med en hunngammel motorisering, slik at de fungerte på alternative drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (13 timer siden):

Bør ikke slike biler som minimum være pansret?

Det vil være ulike transportbehov. Det største transportbehovet av soldatar er ofte å få soldatane frå leir og fram til frontlinje på forholdsvis trygge vegstrekningar der ein ikkje reknar med å bli angrepet. Ein kunne sjølvsagt også brukt pansra køyretøy til slik transport men då med ulempen av lavare hastigheit, mindre kapasitet og høgare drivstofforbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 28.4.2022 den 9.37):

Uansett hva de velger så forventer jeg at de blir elektriske. Alt annet ville vært tåpelig i dag.

Fordelen med multifuel er at de kan kjøre på ulike typer drivstoff alt etter hva som er tilgjengelig i en krigssituasjon. Det skaper driftssikkerhet og dermed trygghet i en forsvarssituasjon. Jeg håper heller de velger plugin-hybrider sånn at de kan gå på strøm i tillegg. Strøm kan til og med genereres lokalt uten å ha en forsyningslinje med tankbiler som lett kan bombes vekk. Det skaper ennå mer trygghet i en forsvarssituasjon.

I fredstid er utslipp et større moment og der vil plugin-hybrider ofte kunne kjøres helt utslippsfritt. Gelendewagen kjøres ofte bare småturer. Mange av de har bare gått 2-300 000 km siden 80-tallet, noe som tilsvarer rundt 2 mil om dagen.

En plugin-hybrid kan godt utstyres med mer enn en fossilmotor bare de er små nok. F.eks en som går på forsvarets F34 diesel og en som går på moderne renere diesel eller bensin. Fossilmotoren kan krympes fordi batteriet fungerer som effekt-buffer. Dermed trenger ikke motoren dimensjoneres for like høy makseffekt som før.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...