Gå til innhold

Rekordmange bygger hytte – organisasjoner mener veksten bør bremses


Anbefalte innlegg

Selvstendigsaas skrev (2 timer siden):

Virkelig patetiske kommentarer her. Hva er det med denne ekstreme misunnelsen i Norge som vil ende med at alle skal være uteliggere fordi alt annet er sløsing med penger og ødeleggelse av natur? Jeg har ingen interesse av hytte, hverken å besøke de eller kjøpe en. Jeg klarer alikevel å forstå at dette er svært viktig for mange mennesker og at dette er et viktig element for en god livskvalitet.

Så er det også sånn at de som bygger hytter sløser ikke bort DINE penger (med mindre det er staten som gjør det) de bruker sine penger og det er faktisk svært viktig at de "rike jævlene" bruker penger, for dette holder liv i økonomien. Alt fra bygging, vedlikehold, handel mm er faktis avhengig av at folk bruker penger. Det skaper arbeidsplasser og omfordeler resursene.

For en totalt hjernedød kommentar. Dette har overhodet ikke med misunnelse å gjøre. Som det står i artikkelen" hytteeiernes organisasjoner er bekymret for hvordan veksten preger sårbar natur."  Mener du da at sårbar natur skal ofres for at folk mener at hytter gir økt livskvalitet for dem?

 

Endret av OlavEH
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare meg som ikke ser hyttesjarmen i å bo i leilighetsblokk ved alpintbakken, eller disse hyttene som ligger så tett at man ikke vet hvor man skal gjøre av snøen? Konseptet hytte er for meg ikke slike landlige forstadsbyer selv om de har aldri så mye tømmer-stil.

Konseptet hytte er for meg et sted jeg kan være uforstyrret, helst ikke kunne se noen andre hytter, se sjø, fjell, fugleliv og kunne risikere å få en elg rundt hytta. Gjerne uten vei helt fram og uten innlagt strøm.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Er det bare meg som ikke ser hyttesjarmen i å bo i leilighetsblokk ved alpintbakken, eller disse hyttene som ligger så tett at man ikke vet hvor man skal gjøre av snøen? Konseptet hytte er for meg ikke slike landlige forstadsbyer selv om de har aldri så mye tømmer-stil.

Det er ganske bra for typisk weekend-leie og 2-3 dager i bakken. Rimelig leie på mange av disse mindre hyttene og blokkene, plass for 6-8 personer, alt på ett plan, lett å rydde og vaske, areal effektivt. Alt til sin bruk sier nå jeg. Det du snakker om er vel en typisk hytte av den gamle sorten som gjerne ble bygget på 70 og 80 tallet. Mange av disse er vel oppgradert med isolasjon og strøm de senere år. Det er klart at når man kan låne penger til negativ realrente og med skattefradrag så gjør det at folk bruker litt gryn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Hyttene er ikke usosiale. Det er bare et resultat av de allerede sosiale ulikhetene i samfunnet, der en samfunnsklasse sliter med å kjøpe seg et sted å bo, mens den andre samfunnsklassen har nok disponibel inntekt til å kjøpe seg en flunkende ny fjellhytte med topp standard.

Ang. det usosiale, hentydet jeg til selve utbyggingene, ikke hytter i seg selv. Det er jo ikke spredte enkelttomter med nye hytter det er snakk om, men mange store nye byggefelt. Her prioriterer altså enkelte kommuner store områder for de velstående over områder mer vanlige folk kan bo på. Det er klart at ikke alle kommuner har like stor etterspørsel og forutsetninger for begge deler, og det blir da et mer nasjonalt problem. Og ja, dette handler om mer enn bare hytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (13 timer siden):

Uten tvil. Veksten bør så defintivt bremses. Bør heller oppmuntres til og kanskje enda mer legges til rette for delingsløsninger. Jeg kunne godt tenkt meg mulighet for å bruke en hytte i fjellet i kanskje en håndfull langhelger i løpet av året, men en slik begrenset bruk er jo overhodet ikke nok til å rettferdiggjøre kjøp av en hytte. Derfor kunne det vært meget aktuelt å kunne betale kanskje en tusenlapp i døgnet for å kunne leie en grei hytte på en passende plass kanskje 15-20 døgn i året.

Denne delingsmodellen kalles ofte «familiehytte» 

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at man ønsker å dra fra tettbygde boligfelt med rekkehus og 4-mannsboliger hvor man nærmest kan se at naboen har noe mellom tenna etter middagen til å dra på hytter som er like tettbygde. Hele sjarmen med ei hytte for min del er at man ikke befinner seg midt i en kok med folk og kan lade batteriene litt vekk fra dagliglivets mas og kjas. 

Eneste gangene jeg har dratt til såkalte tette hyttefelt er når man får låne de via  jobben.

Jeg kan forstå det om man bor på 40kvm i Oslo sentrum men jeg vet at det bare er en del av de.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Av miljøvernhensyn burde mennesket stimuleres til å finne kortreist trivsel i eget selskap. I dag blir vi bombardert med reklame som direkte og indirekte sier at vi ikke er lykkelig hjemme. "Se hytta før og etter oppussing....ikke til å kjenne igjen". "Slik er drømmehytta vår ved sjøen"...osv osv.

Der er ingen som forsøker å vri trenden til at: "Vi koser oss med bypåske hjemme i blokka vår år etter år". "Vi elsker å tilbringe feriene hjemme"..

Vet ikke hva som er det naturlige lynne for et upåvirket menneske....Er mennesket rastløst og søkende av natur, eller finner vi normalt trygghet og ro hjemme i hulen vår?

Dagens menneske er i hvertfall stressa som en jakthund som lukter fuggel, men ikke greier å finne den...Raser hvileløst omkring på jakt etter lykken....

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

De sier prisen på trelast går opp pga leveranseproblemer.... Men nå ser jeg hvor mye av trelasten har havnet... Det er de som hadde hus fra før som faktisk har bygd seg ett til....Og ikke nok med det. De har kjøpt dobbelt opp av alt de har i det første huset. Møbler, hvitevarer, kunst, TV og kjøkkenutstyr.....til og dobbelt sett med klær ligger klart i klesskapene på hytta, så de slipper å pakke når de skal forflytte seg i den store miljøvennlige elektriske SUV'en fra det ene til det "andre huset." Reflektert gjeng de der hyttefolkene....

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kan gjerne bo tett hvis vi drar på fjellet en helg eller to for å stå i bakken eller dra på skitur, men veldig bra om man kan gå på ski rett fra hytta eller hotellet.

Skulle bare vært mer hoteller med flere soverom og eget kjøkken. Da er det rnklere å dra dit med familie. Mange hoteller har nesten bare dobbelrom og alt må spises i restauranten til deres tider og meny.

Et enkelt hotell kan erstatte en stort hytteområde, rommene eller leilighetene kan brukes av mange, og både arealbruk, materialbruk og energibruk er mye lavere enn hytter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, CXSUB4BA said:

De sier prisen på trelast går opp pga leveranseproblemer..

Er nok for det meste bullshit. De lagrene jeg har sett er stappfulle. Sjekket for moro skyld opp regnskapet til noen byggevare shoper. Jevnt over 2 til 3 ganger større overskudd enn de tidligere årene. Aldri la en god krise gå til spille. Alt skal melkes og hausses opp, for å få folk til å kjøpe i panikk og gi blaffen i hva det koster. "Kjøp nå ellers får du det aldri!".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 16.4.2022 den 11.28):

Selv forstår jeg ikke at folk finner glede i å reise på hytta i et hyttefelt som er så tett bebygd at du kan se hvilke kort naboen har fått utdelt i amerikaner, men hvis noen vil bruke sju millioner på det, så vær så god

Når man bor i en trang leilighet som en familie på fire tipper jeg det er digg å komme på hytta og få litt plass,selv om det er midt i sentrum av hyttebygda. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Når man bor i en trang leilighet som en familie på fire tipper jeg det er digg å komme på hytta og få litt plass,selv om det er midt i sentrum av hyttebygda. 

Bor man i en trang leilighet som en familie på fire er det meget sannsynlig etter eget valg fordi man vil bo sentralt i en relativt stor by. Hadde de flyttet litt mindre sentralt, ville de etter all sannsynlighet fått mer plass. I tillegg er det ikke noe grunn til å rasere naturen for å bygge enda flere hyttebyer med dette som argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Bor man i en trang leilighet som en familie på fire er det meget sannsynlig etter eget valg fordi man vil bo sentralt i en relativt stor by. Hadde de flyttet litt mindre sentralt, ville de etter all sannsynlighet fått mer plass. I tillegg er det ikke noe grunn til å rasere naturen for å bygge enda flere hyttebyer med dette som argument.

Jeg argumenterte bare for at jeg har forståelse for at folk som har bosatt seg i trange leiligheter med flere kan ha glede av ei hytte. Intet annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (På 16.4.2022 den 10.50):

Jeg sliter litt med å forstå at vindkraftutbygging på land har fått så mye pepper når private får lov til å bygge fritidsboliger over en lav sko. Vindkraft er forstyrrende for natur og mennesker i nærheten men strømmen som produseres er i alle fall viktig for samfunnet. Og bidrar blant annet til at de som ikke har råd til fritidsbolig i alle fall får billigere strøm. Å ha rett til å bygge seg fritidsbolig bør kanskje ikke være en selvfølgelighet mer.

Dette henger jo direkte sammen. Folk ønsker ikke store turbiner like ved hytta. Kommunene trenger inntekt, da blir det enten hytter eller vindturbiner. Kombinere de gir bråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (På 16.4.2022 den 10.50):

Jeg sliter litt med å forstå at vindkraftutbygging på land har fått så mye pepper når private får lov til å bygge fritidsboliger over en lav sko. 

Det har nok mykje med skala å gjere. Eit og eit hytteprosjekt går lett under radaren med utbygginga av vindkraft er eit stort byggeprosjekt. Ein hadde nok fått mykje dei same protestane om ein utbyggar hadde søkt om å få bygge 100 hytter samtidig i eit stort anleggsprosjekt. 

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at hytter i dag, ikke er hytter.
De bygges ofte større enn hus, og med en standard som i mange tilfeller er bedre.
Hytter i dag er bolig nummer 2.

Vi har en familiehytte bygget på 60-tallet, som er modernisert med Riks-TV..
Innlagt vann og strøm, men ikke mye annet.
Vi drar ikke på hytta for å se på TV eller surfe på nett.
3 soverom på 7 personer.

Jeg har lyst på egen hytte, uten innlagt strøm og vann, og uten bilvei til døren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...