Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HBO Max trekker meg uten at jeg har avtale med de


Leatherass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Leatherass said:

Jeg lurer på om hele forumet har fått en kollektiv mental svikt, eller om det er jeg som starter å bli riv ruvende gal.
Jeg har aldri bedt om juridisk vurdering til hvorvidt HBO MAX har et rettmessig krav mot meg eller ikke. Jeg har ikke spurt om det, jeg er ikke interessert i det, og det er ikke relevant for problemstillingen.

Hvis du ikke hadde nevt hele problematikken med HBO Nordic overgangen til HBO Max i den første posten din så hadde nok ikke forumet misforstått.

Det du egentlig lurer på er noe slikt, stemmer?

"Jeg har et kort hos DNB, dette er sperret, en tjeneste fortsetter å trekker meg penger på dette utløpte kortet. Hva gjør jeg?"

Svaret er da at du tar kontakt med banken (DNB).
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har vært på mange nok kurs hvor jeg har blitt fortalt at om folk ikke forstår poenget ditt etter 2-3 ganger, så er det stor sannsynlighet at det er du som er problemet og ikke dem, så her får jeg bare gå i meg selv.

Jeg anser problemstillingen til å være interessant og i stor grad omhandle juss, men jeg kan jo ikke tvinge andre til å mene det samme.

Interessante momenter for meg er i stigende rekkefølge:

Hva er sannsynligheten for at HBO MAX har skaffet seg mitt nye kort igjennom databehandleravtale med andre parter?
Om de har gjort det, hva er lovligheten av å gjøre det, og hva er lovligheten av å gjennomføre et trekk på et kort jeg aldri har autorisert de til å trekke fra?

Om jeg f.eks sjekker inn på et hotell med VISA kortet mitt, så spiser jeg middag på hotellet og betaler med mastercardet, så har jo ikke hotellet anledning til å bruke mastercardet til å gjøre opp sluttregningen for rommet, om de ikke får dekning på visakortet. Det kreves jo en aksept.

Det er slik at ingen av disse streamingsidene eller andre "månedstilbud" krever inn ubetalte måneder via inkasso i Norge. Hva som er årsaken kan jo ikke jeg vite, men jeg vil anta at kravet er for lavt til at det er verdt bryet, evt at de ikke kan ta høye nok salærer på kravet til at det gir mening, men sakens kjerne er nå en gang slik at samtlige av disse tjenestene avslutter ditt abbonement etter x antall dager uten betaling, så får du en mail om at du må oppdatere betalingsinformasjonen for å få tilgang igjen - og de krever ikke inn "manglende" betaling når du eventuelt tar det i bruk igjen.

Hvordan kan det ha seg at et kort som, uavhengig om jeg har stengt det eller ikke, er utløpt fortsatt kan trekkes fra? Det åpner jo forbrukere opp for alskens misbruk. Alle steder du har lagt igjen kortet ditt (hotell, flyselskap, tog, nettsteder etc) kan utsettes for databrudd, og om gamle kort fortsatt kan brukes, så vil jo forbrukeren stå igjen med et ansvar inntil vedkommende eventuelt lager en sak. 

Til info: HBO beklaget, ga meg pengene tilbake og tilbud om 6 måneder gratis. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Har vært på mange nok kurs hvor jeg har blitt fortalt at om folk ikke forstår poenget ditt etter 2-3 ganger, så er det stor sannsynlighet at det er du som er problemet og ikke dem, så her får jeg bare gå i meg selv.

Jeg har fulgt tråden med stor interesse, og skjønte problemetstillingen ved første gjennomlesing...

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Til info: HBO beklaget, ga meg pengene tilbake og tilbud om 6 måneder gratis. 

Really? Pic or it didn't happen. 😃

Veldig dårlig butikk for HBO å refundere pengene til alle som hevder at de trodde abonnementet var stoppet. Må være formildende omstendigheter i denne saken i såfall.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, nightowl said:

Really? Pic or it didn't happen. 😃

Veldig dårlig butikk for HBO å refundere pengene til alle som hevder at de trodde abonnementet var stoppet. Må være formildende omstendigheter i denne saken i såfall.

Nei, det er veldig dårlig butikk å bruke lønnende ansatte til å krangle med kunder når kundeforholdet ikke har noen direkte kostnad for deg. 

Det å motta, lese og svare på en negativ e-post tar tid. Det vil veldig fort koste mer enn det smaker. Si ok, refunder og gi bort noe som ikke koster noen ting. 

TS ville helt garantert ikke vært Lunde de neste seks månedene om de hadde vært kipe, så det er ikke noe tapt omsetning eller kostnad i å gi bort seks måneder gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Nei, det er veldig dårlig butikk å bruke lønnende ansatte til å krangle med kunder når kundeforholdet ikke har noen direkte kostnad for deg. 

Det å motta, lese og svare på en negativ e-post tar tid. Det vil veldig fort koste mer enn det smaker. Si ok, refunder og gi bort noe som ikke koster noen ting. 

TS ville helt garantert ikke vært Lunde de neste seks månedene om de hadde vært kipe, så det er ikke noe tapt omsetning eller kostnad i å gi bort seks måneder gratis.

Det er ingenting som er gratis her i verden.

Tilbyr man innhold via betalt strømming så er oppetid og tilgjengelighet utrolig viktig. Det betyr at man må ha rikelig med serverressurser tilgjengelig. Idag er det riktignok enklere enn noen gang å skalere opp/ned slike ressurser. Men ingen tilbydere vet nøyaktig hvor mye ressurser de trenger hver time, derfor må de ligge litt over. Dessuten er det ikke alle type serverressurser som hele tiden lar seg skalere perfekt, de gjør heller et lite byks.

For å budsjettere og planlegge for fremtidig ressursbruk antar jeg at historisk strømmeaktivitet per kunde veier tungt når man er en strømmeleverandør. Men det er som regel vanskelig å se fremtiden klart. Hva om det kommer masse nytt innhold som kunden også ønsker å strømme, hvor mye skal de tilgjengelige serverressursene da økes? Osv. osv. Attpåtil må man ta hensyn til hvor kunden befinner seg i verden, fordi forskjellige lokasjoner har forskjellige priser. Og om økt ressursbruk blir nødvendig når serverressursene allerede er flittig brukt, ja så øker prisene ytterligere.

...

Å glatt hevde at TS ikke har påført HBO direkte kostnader blir altfor lettvint. Han/hun/hen strømmet jo fra HBO Nordic en stund og ble da del av HBOs strømmestatistikk. At HBO har tatt utgangspunkt i den samme statistikken når fremtidig ressursbruk ble estimert virker sannsynlig. (De visste jo ikke at TS ville bli inaktiv ..) I tillegg kommer mer indirekte kostnader, selv om de er vanskelige å beregne.

Selv om dette til sammen blir musepiss er det fortsatt penger. Og HBO er avhengig av å tjene (mest mulig) penger, slik som alle andre private selskaper .. Da bøtter man ikke ut penger til alle som spør om det (bare fordi de "glemte" at de hadde et abb., osv.). Det er overhodet ikke forsvarlig overfor firmaets eiere og man ville aldri blitt et stort og suksessrikt selskap med den tankegangen.

At de valgte å betale tilbake i denne saken (hvis de faktisk gjorde det 😃), tror jeg heller beror på at de faktisk innså at de hadde kødda det til litt selv. Ufullstendig migrering som går utover kundene er jo pinlig .. I tillegg var kanskje kundekonsulenten ekstra snill, who knows ....

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Det er jo rart om du trekkes ifra ett kort som er inaktivt, jeg fikk nytt kort i desember og kort tid etterpå så begynte paypal og twitch å mase om at mitt gamle kort var utgått og at mine løpende subscriptions ville bli kansellert innen da og da om jeg ikke endra på kort info innen viss tid og det er ikke første gangen det har skjedd.
Så det at nettsider og kort utsteder bare fortsetter med autotrekk på nytt kort, som noen hevder, er bare tull og ikke noe de kan gjøre.

Lenke til kommentar
meg0709 skrev (32 minutter siden):

Det er jo rart om du trekkes ifra ett kort som er inaktivt, jeg fikk nytt kort i desember og kort tid etterpå så begynte paypal og twitch å mase om at mitt gamle kort var utgått og at mine løpende subscriptions ville bli kansellert innen da og da om jeg ikke endra på kort info innen viss tid og det er ikke første gangen det har skjedd.
Så det at nettsider og kort utsteder bare fortsetter med autotrekk på nytt kort, som noen hevder, er bare tull og ikke noe de kan gjøre.

Repeterende trekk kan settes opp .. Et kort som utløper senere avbryter da ikke nødvendigvis disse. Detaljene kommer an på bank og kortleverandør. Idag har man banktjenester for alt ...

At folk blir tatt så på senga her vitner om at man bør lese avtalene bedre før man forplikter seg. Og man bør følge litt mer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, nightowl said:

...

Selv om dette til sammen blir musepiss er det fortsatt penger. Og HBO er avhengig av å tjene (mest mulig) penger, slik som alle andre private selskaper .. Da bøtter man ikke ut penger til alle som spør om det (bare fordi de "glemte" at de hadde et abb., osv.). Det er overhodet ikke forsvarlig overfor firmaets eiere og man ville aldri blitt et stort og suksessrikt selskap med den tankegangen.

At de valgte å betale tilbake i denne saken (hvis de faktisk gjorde det 😃), tror jeg heller beror på at de faktisk innså at de hadde kødda det til litt selv. Ufullstendig migrering som går utover kundene er jo pinlig .. I tillegg var kanskje kundekonsulenten ekstra snill, who knows ....

Hvor mye tid vil du anta at en krangel med TS vil ta? La oss anta at det er tre eposter før det blir stille. Det å behandle en negativ e-post på en profesjonell og positiv måte tar tid, la oss si 20 minutter pr e-post. (Lese, vurdere og svare + litt for oppgavebytting). Da vil kranglingen ta en time. Jeg vet ikke hva kostnaden (lønn, utstyr, sykefravær, lokaler++) pr. ansatt pr. time er for HBO, men la oss si det er 300 kroner. Da har de to mulige utfall;

Bruke 300 kroner på å nekte å betale tilbake 267 kroner, og sitte igjen med en svært misfornøyd "kunde".

Refundere 267 kroner og sitte igjen med en fornøyd "kunde". 

Det er svært dårlig butikk å bruke mye lønnet arbeid på å skape misfornøyde kunder, dersom summen det krangles om er minimal. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Hvor mye tid vil du anta at en krangel med TS vil ta? La oss anta at det er tre eposter før det blir stille. Det å behandle en negativ e-post på en profesjonell og positiv måte tar tid, la oss si 20 minutter pr e-post. (Lese, vurdere og svare + litt for oppgavebytting). Da vil kranglingen ta en time. Jeg vet ikke hva kostnaden (lønn, utstyr, sykefravær, lokaler++) pr. ansatt pr. time er for HBO, men la oss si det er 300 kroner. Da har de to mulige utfall;

Bruke 300 kroner på å nekte å betale tilbake 267 kroner, og sitte igjen med en svært misfornøyd "kunde".

Refundere 267 kroner og sitte igjen med en fornøyd "kunde". 

Det er svært dårlig butikk å bruke mye lønnet arbeid på å skape misfornøyde kunder, dersom summen det krangles om er minimal. 

Det er prinsippet som gjelder. Man kan ikke gjøre alle kunder til lags, da ville man gått konk.

Og man bruker neppe 20 minutter. Enhver kundekonsulent som sitter klar fremfor skjermen har full oversikt øyeblikkelig. Fra man leser inngående e-post til man sender (standard)svar trenger det ikke gå mer enn 1 minutt.

Lenke til kommentar

Tråden bare gjentar seg nå. Uansett: Overskriften på tråden er misvisende.

Trådstarter HAR inngått en avtale med HBO og ikke sagt opp. Trådstarter bekrefter dette selv i tråden her... 

Hvordan HBO trekker beløpet osv er litt annen sak. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (På 2.3.2022 den 4.22):

Så det at nettsider og kort utsteder bare fortsetter med autotrekk på nytt kort, som noen hevder, er bare tull og ikke noe de kan gjøre

det er bankkontoen det trekkes fra, så om kortet er nytt/gammelt eller utløpt, spiller vel ingen rolle, hvis man har godkjent automatisk trekk/Avtalegiro.

de du har regelmessige trekk til, fortsetter helt uberørt av at man med jevne mellomrom får nytt eks. Visakort av banken. Heldigvis.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er HBO sin feil at de har klart å trekke penger fra deg.

Hvis kortet er utgått, og HBO fortsatt klarer å trekke penger, er det kortutsteder som ikke har gjort jobben sin. Du har gjort riktig i å kontakte DNB, som vil refundere de pengene som har blitt trukket etter at kortet har blitt inaktivt.

 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (På 1.3.2022 den 22.01):

Hvordan kan det ha seg at et kort som, uavhengig om jeg har stengt det eller ikke, er utløpt fortsatt kan trekkes fra?

Dette er etter min mening det virkelig interessante spørsmålet her, og jeg er nysgjerrig på om banken din hadde noen kommentar til dette? Et kort som er utløpt skal det etter min forståelse ikke være teknisk mulig å trekke penger fra, så hvordan HBO har fått til det er virkelig en gåte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (29 minutter siden):

Dette er etter min mening det virkelig interessante spørsmålet her, og jeg er nysgjerrig på om banken din hadde noen kommentar til dette? Et kort som er utløpt skal det etter min forståelse ikke være teknisk mulig å trekke penger fra, så hvordan HBO har fått til det er virkelig en gåte.

Enig i det - og samtalen med HBO var en drøm i forhold til banken.
Her er svaret jeg fikk, etter at jeg ba om å få det skriftlig.

"Fikk svar fra kortavdelingen vår nå. Når kortet ikke er sperret korrekt med tanke på tokens som jeg nevnte i chatten. Som stjålet. Så vil det med en ordinær rebestilling eller fornyelse av kortet videreføre mulighet for Token Requestor, i dette tilfelle HBO og fortsette mulighet for en digital token."

Veldig overraskende svar og det gjør meg ganske tvilende til mange ting. Betyr det teoretisk at alle steder hvor jeg bruker kortet og gir de aksept, så kan de i evig fremtid trekke meg for penger, uansett om kortet går ut eller ikke? 

Om man registrerer seg på et noe mindre etisk nettsted, f.eks en pornoside, hva stopper de fra å gjennomføre trekk via digitale tokens, for å så flytte bevisbyrden over på meg som forbruker til å bevise ovenfor bank at jeg har sagt opp dette kundeforholdet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...