Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HBO Max trekker meg uten at jeg har avtale med de


Leatherass

Anbefalte innlegg

Hei,

Lang historie kort. Hadde tidligere HBO Nordic. Fikk nytt visakort i november og jeg pleier å bruke disse periodene (hvert 3 år) til å avslutte ting som jeg glemmer av, dvs kun oppdatere kortdetaljer på tjenester jeg bruker.
Jeg oppdaterte ikke hos HBO Nordic, og jeg signet ikke opp til HBO Max.

Har siden det blitt trukket av HBO Max og klarte for første igang å ta meg tiden til å sjekke dette opp. Logger inn, og må "lage" ny konto med samme detaljer som sist, dvs bekrefte at jeg vil konvertere. Når jeg logger inn, så står det "faktureres via HBO Nordic" og kortet som ligger inne, er et visakort som ble deaktivert i 2021, i oktober.

Hva er trekket mitt her? 
Ønsker selvfølgelig minimum pengene refundert. 

Virker jo helt sykt at jeg trekkes penger via et kort som er deaktivert, og på et nettsted jeg aldri har lagd bruker på, spesielt når det gamle nettstedet ikke eksisterer lengere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leatherass skrev (1 time siden):

Hei,

Lang historie kort. Hadde tidligere HBO Nordic. Fikk nytt visakort i november og jeg pleier å bruke disse periodene (hvert 3 år) til å avslutte ting som jeg glemmer av, dvs kun oppdatere kortdetaljer på tjenester jeg bruker.
Jeg oppdaterte ikke hos HBO Nordic, og jeg signet ikke opp til HBO Max.

Har siden det blitt trukket av HBO Max og klarte for første igang å ta meg tiden til å sjekke dette opp. Logger inn, og må "lage" ny konto med samme detaljer som sist, dvs bekrefte at jeg vil konvertere. Når jeg logger inn, så står det "faktureres via HBO Nordic" og kortet som ligger inne, er et visakort som ble deaktivert i 2021, i oktober.

Hva er trekket mitt her? 
Ønsker selvfølgelig minimum pengene refundert. 

Virker jo helt sykt at jeg trekkes penger via et kort som er deaktivert, og på et nettsted jeg aldri har lagd bruker på, spesielt når det gamle nettstedet ikke eksisterer lengere. 

Du kan jo begynne med å deaktivere kortet ditt i nettbanken, selv om det ikke burde gå an å trekke av det siden det er utløpt.

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (8 minutter siden):

Hva er trekket mitt her? 
Ønsker selvfølgelig minimum pengene refundert. 

Virker jo helt sykt at jeg trekkes penger via et kort som er deaktivert, og på et nettsted jeg aldri har lagd bruker på, spesielt når det gamle nettstedet ikke eksisterer lengere. 

Å ikke oppdatere kortet er ikke det samme som å si opp abonnementet. De pengene du er trekt ser du nok ikke igjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Om du leser de opprinnelige avtalevilkårene du godtok står det garantert noe der om at abonnementet løper til du aktivt sier det opp. Å kun la kortet gå ut er ikke nok. HBO har så "oppgradert" deg til Max, noe som sikkert også står svart på hvitt i en eller annen avtale ..

Ergo, siden du har inngått i en avtale er det rett og rimelig at du blir trukket. Hvordan de rent teknisk har fått det til er kjekt å vite, men ikke av avgjørende betydning. Så at du ser disse pengene igjen tror jeg er ganske så usannsynlig. Banken gidder i hvertfall ikke ta tapet ditt. I såfall må du anmelde HBO og gå hele den veien ...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siden det ikke koster HBO en eneste krone at du har vært kunder, og at de gir blaffen i en så liten sum, så er det mye mulig at de bare refunderer og er ferdig med det. 3*89kr = 267kr. HBO kan kanskje svare på to krangelee-poster fra deg for den summen. Det er dårlig butikk for de å stå i dette..

..men rent juridisk, så har HBO krav på disse pengene siden du ikke har sagt opp tjenesten. Dersom kortet ditt er gyldig eller ikke er helt irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (14 minutter siden):

Om du leser de opprinnelige avtalevilkårene du godtok står det garantert noe der om at abonnementet løper til du aktivt sier det opp. Å kun la kortet gå ut er ikke nok. HBO har så "oppgradert" deg til Max, noe som sikkert også står svart på hvitt i en eller annen avtale ..

Ergo, siden du har inngått i en avtale er det rett og rimelig at du blir trukket. Hvordan de rent teknisk har fått det til er kjekt å vite, men ikke av avgjørende betydning. Så at du ser disse pengene igjen tror jeg er ganske så usannsynlig. Banken gidder i hvertfall ikke ta tapet ditt. I såfall må du anmelde HBO og gå hele den veien ...

For det første, så er det særdeles tvilsomt at at avtalevilkårene jeg godtok tillater de å lage meg en ny bruker på et nytt nettsted, uten at jeg har tilgang til nettstedet. 
Ingen av mailene jeg har fått fra HBO om dette sier noe om at det går over automatisk, men at jeg som kunde har et valg om å bli med. 

For det andre, så er det jo irrelevant. Skulle det vise seg at HBO har juridisk krav på disse pengene, så må de trekkes via et gyldig betalingsmiddel og det har de ikke gjort. Om det er deres eller bankens feil, er umulig for meg å vite. Men det sier seg jo selv at jeg kan en mulighet til å reversere transaksjonen. 

En kortreklamasjon krever ikke en politianmeldelse, det krever en uenighet som man ikke klarer å løse med brukerstedet som har gjennomført transaksjonen. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 minutt siden):

For det første, så er det særdeles tvilsomt at at avtalevilkårene jeg godtok tillater de å lage meg en ny bruker på et nytt nettsted, uten at jeg har tilgang til nettstedet. 
Ingen av mailene jeg har fått fra HBO om dette sier noe om at det går over automatisk, men at jeg som kunde har et valg om å bli med. 

Godt mulig de har surret litt når de lagde ny nettside/løsning. Kanskje har de også ikke sendt deg alle e-poster du gjerne skulle hatt, med informasjon. Ikke første gang sånt skjer. Dessverre forandrer det ingenting. Du har fortsatt inngått i en avtale. Og det er denne du må ta utgangspunkt i.

Leatherass skrev (6 minutter siden):

For det andre, så er det jo irrelevant. Skulle det vise seg at HBO har juridisk krav på disse pengene, så må de trekkes via et gyldig betalingsmiddel og det har de ikke gjort. Om det er deres eller bankens feil, er umulig for meg å vite.

Isolert sett så er jeg enig i at dette ikke er bra eller riktig, hvis det faktisk er tilfellet. Men i din situasjon spiller det ingen rolle. (Se svar nedenfor.)

Leatherass skrev (9 minutter siden):

Men det sier seg jo selv at jeg kan en mulighet til å reversere transaksjonen. 

En kortreklamasjon krever ikke en politianmeldelse, det krever en uenighet som man ikke klarer å løse med brukerstedet som har gjennomført transaksjonen. 

Problemet er bare det at du har fått det du har betalt for ..... Hadde HBO derimot hatt mye problemer og nedetid så tjenesten var utilgjengelig ville saken vært en annen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Leatherass said:

så må de trekkes via et gyldig betalingsmiddel og det har de ikke gjort. Om det er deres eller bankens feil, er umulig for meg å vite. Men det sier seg jo selv at jeg kan en mulighet til å reversere transaksjonen. 
 

Er nokk din feil. om kortet ditt bere ble utløpt og di sendte nytt.. som jeg trur da det bere står inaktivt ikke sperret. kort selskap overfører ofte ting du har autotrekk på til det nye kortet fra det gamle kortnummeret når di sender ut et nytt et for å gjøre det enklere for deg som bruker. Noe å ha i bakhodet.

 

kun når du aktivt sperrer et kort etter det er tapt ungår man sånne ting så vidt jeg vet

 

Men du vill nok få det tilbake fra banken/hbo som godvilje uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg hadde satt pris på om folk faktisk sluttet å bare anta ting.
Som jeg har skrevet tidligere:

Mitt VISA kort hadde utløpsdato 11/21.
Jeg får tilsendt nytt kort en gang i oktober. Når jeg mottar dette kortet, så går jeg inn i nettbanken og aktiverer det nye og sperrer det gamle.

Det har vært ute av drift siden oktober, og det har også vært testet flere plasser (f.eks alle de andre nettstedene hvor jeg bruker samme taktikken)

At folk er uenige i min fremgangsmåte lever jeg helt fint med. Noen gjør som meg, andre bruker virtuelle visakort for å opprette abbonementer etc, men det er ikke sakens kjerne. 

Capture.PNG

Endret av Leatherass
la til bilde
Lenke til kommentar
nightowl skrev (11 timer siden):

Godt mulig de har surret litt når de lagde ny nettside/løsning. Kanskje har de også ikke sendt deg alle e-poster du gjerne skulle hatt, med informasjon. Ikke første gang sånt skjer. Dessverre forandrer det ingenting. Du har fortsatt inngått i en avtale. Og det er denne du må ta utgangspunkt i.

Isolert sett så er jeg enig i at dette ikke er bra eller riktig, hvis det faktisk er tilfellet. Men i din situasjon spiller det ingen rolle. (Se svar nedenfor.)

Problemet er bare det at du har fått det du har betalt for ..... Hadde HBO derimot hatt mye problemer og nedetid så tjenesten var utilgjengelig ville saken vært en annen.

Er vel ikke helt enig i det.
Jeg fikk aldri noen mail om at kontoen min var flyttet over til HBO MAX og jeg måtte selv "registrere" meg for å få tilgang til innholdet. 

Hadde jeg fortsatt hatt tilgang til HBO Nordic f.eks, så er jeg jo enig i det.
Men den nettsiden var nede, og jeg fikk ikke logget inn med min epost hos HBO MAX når jeg prøvde det. 

Endret av Leatherass
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (3 minutter siden):

Er vel ikke helt enig i det.
Jeg fikk aldri noen mail om at kontoen min var flyttet over til HBO MAX og jeg måtte selv "registrere" meg for å få tilgang til innholdet. 

Hadde jeg fortsatt hatt tilgang til HBO Nordic f.eks, så er jeg jo enig i det.
Men den nettsiden var nede, og jeg fikk ikke logget inn med min epost hos HBO MAX når jeg prøvde det. 

Som sagt, godt mulig HBO surret litt når de tok i bruk ny nettside/løsning, eventuelt vært litt slappe med å informere kundene. Men samtidig går den an å være bittelitt selvhjulpen og følge med på hva som skjer. Dette innloggingsproblemet er omtrent på lik linje med å glemme passordet sitt også ikke gidde å prøve å fikse det. Selv den mest ukyndige PC-bruker kunne klart å kontakte kundeservice om alt annet feilet, det står kun på viljen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Som sagt, godt mulig HBO surret litt når de tok i bruk ny nettside/løsning, eventuelt vært litt slappe med å informere kundene. Men samtidig går den an å være bittelitt selvhjulpen og følge med på hva som skjer. Dette innloggingsproblemet er omtrent på lik linje med å glemme passordet sitt også ikke gidde å prøve å fikse det. Selv den mest ukyndige PC-bruker kunne klart å kontakte kundeservice om alt annet feilet, det står kun på viljen.

Hehe, det er greit. Da får vi leve med å være uenige.
Venter på svar fra HBO.

DNB syns dette var merkelig - og har sendt saken videre til sine kortspesialister.

Oppdaterer tråden når jeg hører noe fra noen av de

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Som andre har kommentert så må du seie opp avtalen for å sleppe betalingskravet. At kortet som er registrert har utløpt betyr berre at HBO max ikkje kan trekke deg automatisk og må kreve inn betaling frå deg på annan måte.

Jeg lurer på om hele forumet har fått en kollektiv mental svikt, eller om det er jeg som starter å bli riv ruvende gal.
Jeg har aldri bedt om juridisk vurdering til hvorvidt HBO MAX har et rettmessig krav mot meg eller ikke. Jeg har ikke spurt om det, jeg er ikke interessert i det, og det er ikke relevant for problemstillingen.

Poenget er at jeg blir trukket av en innholdsleverandør igjennom en betalingsmetode som er ugyldig. Eller sagt på en annen måte, som ikke skal eksistere. 

På samme måte som at et pass har en gyldighetsdato, så har et bankkort det. Ikke nok med at dette bankkortet ble sperret 1 måned før utløpstiden, så trekker den samme innholdsleverandøren fortsatt penger via det kortet 3-4 måneder etter utløpsdatoen. 

Det som er av interesse her, er jo om HBO MAX, igjennom datadeling, har fått tak i mine oppdaterte kortopplysninger på en annen tjeneste som jeg bruker, og trekker det via der, eller om det er banken som gjør en feil. 

Pengene er helt irrelevant. Hva du/dere tror og mener om det juridiske bak HBO MAX sitt krav på pengene er også helt irrelevant.
Donerer herved 4 måneder med HBO MAX til Ukraina for å illustere poenget, og håper at folk enten kan være interessert i den reelle problemstillingen, eller gi faen i å komme med sin mening om noe som er helt uvesentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...